Tato bakalářská práce je zpracována na téma Kyberšikana z pohledu učitele základní školy. Zabývám se v ní základními fakty o kyberšikaně, jednotlivými účastníky této formy šikany, rozdělením kyberšikany, prostředky, které jsou k šikanování používány a legislativou spojenou s tímto tématem. Také jsem se v této práci věnovala prevenci kyberšikany. Jelikož je má práce zaměřena i na pohled učitele základní školy, jsou zde popsány role pedagogů, kteří se ve školním prostředí nachází. Na konci teoretické části krátce představuji vybrané projekty, které se v České republice zabývají prevencí kyberšikany a některé případy šikanování pomocí informačních a komunikačních technologií.
Ke zpracování praktické části bakalářské práce byl použit kvalitativní typ výzkumu, metoda dotazování. Sběr dat probíhal pomocí polostandardizovaného rozhovoru. Výzkumný soubor tvořili učitelé základních škol v okrese České Budějovice. Se žádostí o rozhovory jsem oslovila padesát tři základních škol v tomto okrese. S účastí ve výzkumu mé bakalářské práce souhlasily pouze tři základní školy.
Rozhovor se skládal z dvanácti otázek a několika podotázek. Cílem těchto rozhovorů bylo zjistit postoj učitelů ke kyberšikaně a to, zda učitelé základních škol vědí, jak tuto formu šikany řešit.
Odpovědi respondentů ve vztahu k výzkumným otázkám potvrdily, že učitelé základních škol vědí, že kyberšikana je veliký problém, který je těžké rozkrýt. Ke kyberšikaně se staví s respektem a své žáky před ní většinou varují. I sebe se snaží chránit. Chrání se hlavně tím, že ve virtuálním světě nezveřejňují žádné informace o svém soukromí. Učitelé, kteří ve škole působí například jako metodici školní prevence a výchovní poradci, vědí, jak kyberšikanu řešit. Tyto informace získali na přednáškách, seminářích, či školeních. Avšak ne všichni by se do řešení pustili sami, bez odborné pomoci. Učitelé, kteří na škole nepůsobí na podobné, výše uvedené pozici a tudíž neprošli tak intenzivním školením, by kyberšikanu sami nikdy neřešili. Obrátili by se na jiného odborníka, ať už ze školy nebo z jiné instituce. O tuto formu šikany se většinou zajímali sami a informace spojené s jejím řešením si vyčetli v různých publikacích či na internetu. Řešení kyberšikany souvisí s Programem proti šikanování. Každá škola by takový program měla mít a na jeho přípravě a realizaci by se měli podílet všichni učitelé. Všechny školy program mají, avšak není zvykem, aby ho vytvářeli všichni učitelé. Většinou má program na starosti jen jeden pedagogický pracovník a ostatní o něm sice vědí, ale již moc nezkoumají, co se v něm nachází. Tím přichází i o informace týkající se řešení kyberšikany, ty by se totiž v programu měly nacházet.
Bylo by dobré, kdyby základní školy měly finance na vzdělávání všech svých učitelů v oblasti šikanování pomocí informačních a komunikačních technologií. Kyberšikana může číhat na každého z nás, a proto bychom měli být s touto formou šikany seznámeni. Základní školy by měly dodržovat doporučení MŠMT, aby se na vytváření Programu proti šikanování podíleli všichni učitelé. Důvod je stejný. Pomocí vytváření programu se učitelé seznámí s kyberšikanou a s postupem, jakým by měli postupovat při jejím zjištění.
Anotace v angličtině
This thesis is developing on the theme of cyberbullying from the perspective of primary school teachers. I am describing basic facts about cyberbullying, its stakeholders, different types of cyberbullying, the means being used to cyberbullying and legislation related to this topic. Also cyberbullying prevention is analysed in this work. As this thesis has focused on the perspective of elementary school teachers, different roles of teachers are described. At the end of the theoretical part, selected projects related to the cyberbullying prevention in the Czech Republic are presented, as well as examples of bullying through information and communication technologies.
Main method used for the practical part of the thesis was a qualitative research, based on questionnaires. Data were collected through semi-standardized interview. Participants were elementary school teachers in the district of Ceske Budejovice. Fifty-three elementary schools have been approached to participate in the study, however only three of them agreed to take part.
The interview consisted of twelve questions and several sub-questions. The purpose of these interviews was to determine the attitude of teachers towards cyberbullying and whether elementary school teachers know how to deal with this form of bullying.
The answers of the respondents confirmed that elementary school teachers recognize that cyberbullying is a substantial problem that it is difficult to tackle. They are taking cyberbullying serious and in most cases prevent their pupils. Besides that they try to protect themselves, by disclosing no private information in social networks. Teachers, who are specialized in prevention methodology or in educational consulting, are able to deal with cyberbullying due to the information they gained in lectures, seminars, and trainings. However, not all of them would tackle the issue themselves, without any professional help. Other teachers, without any specialized training would never tackle cyberbullying themselves. They would rather ask an expert, either from their school or external one. However they are showing interest in this form of bullying and actively searching for the solution in various publications and on the Internet.
Tackling cyberbullying is a main purpose of Program for cyberbullying prevention. Each school should have had such a program and its preparation and implementation should involve all teachers. In reality all the schools have formally such a program, however it does not involved all the teachers: in most cases the program only one teacher is being responsible of its preparation and implementation. Other teachers are aware of it, however are not involved enough.
It would be beneficial to find funds for all primary school teacher trainings in bullying through information and communication technologies. Cyberbullying is a general thread to each of them, and therefore they should be aware of this form of bullying. Primary schools should follow the recommendations of the Ministry of Education, to enable all the teachers to participate in building prevention programs. The reason is the same as the first recommendation. With the creation of such a program, teachers would learn about cyberbullying and the method to tackle it.
Klíčová slova
Kyberšikana, šikana, učitel základní školy, prevence, agresor, oběť
Klíčová slova v angličtině
Cyberbullying, bullying, primary school teacher, prevention, aggressor, victim
Rozsah průvodní práce
63 s. (73 236 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce je zpracována na téma Kyberšikana z pohledu učitele základní školy. Zabývám se v ní základními fakty o kyberšikaně, jednotlivými účastníky této formy šikany, rozdělením kyberšikany, prostředky, které jsou k šikanování používány a legislativou spojenou s tímto tématem. Také jsem se v této práci věnovala prevenci kyberšikany. Jelikož je má práce zaměřena i na pohled učitele základní školy, jsou zde popsány role pedagogů, kteří se ve školním prostředí nachází. Na konci teoretické části krátce představuji vybrané projekty, které se v České republice zabývají prevencí kyberšikany a některé případy šikanování pomocí informačních a komunikačních technologií.
Ke zpracování praktické části bakalářské práce byl použit kvalitativní typ výzkumu, metoda dotazování. Sběr dat probíhal pomocí polostandardizovaného rozhovoru. Výzkumný soubor tvořili učitelé základních škol v okrese České Budějovice. Se žádostí o rozhovory jsem oslovila padesát tři základních škol v tomto okrese. S účastí ve výzkumu mé bakalářské práce souhlasily pouze tři základní školy.
Rozhovor se skládal z dvanácti otázek a několika podotázek. Cílem těchto rozhovorů bylo zjistit postoj učitelů ke kyberšikaně a to, zda učitelé základních škol vědí, jak tuto formu šikany řešit.
Odpovědi respondentů ve vztahu k výzkumným otázkám potvrdily, že učitelé základních škol vědí, že kyberšikana je veliký problém, který je těžké rozkrýt. Ke kyberšikaně se staví s respektem a své žáky před ní většinou varují. I sebe se snaží chránit. Chrání se hlavně tím, že ve virtuálním světě nezveřejňují žádné informace o svém soukromí. Učitelé, kteří ve škole působí například jako metodici školní prevence a výchovní poradci, vědí, jak kyberšikanu řešit. Tyto informace získali na přednáškách, seminářích, či školeních. Avšak ne všichni by se do řešení pustili sami, bez odborné pomoci. Učitelé, kteří na škole nepůsobí na podobné, výše uvedené pozici a tudíž neprošli tak intenzivním školením, by kyberšikanu sami nikdy neřešili. Obrátili by se na jiného odborníka, ať už ze školy nebo z jiné instituce. O tuto formu šikany se většinou zajímali sami a informace spojené s jejím řešením si vyčetli v různých publikacích či na internetu. Řešení kyberšikany souvisí s Programem proti šikanování. Každá škola by takový program měla mít a na jeho přípravě a realizaci by se měli podílet všichni učitelé. Všechny školy program mají, avšak není zvykem, aby ho vytvářeli všichni učitelé. Většinou má program na starosti jen jeden pedagogický pracovník a ostatní o něm sice vědí, ale již moc nezkoumají, co se v něm nachází. Tím přichází i o informace týkající se řešení kyberšikany, ty by se totiž v programu měly nacházet.
Bylo by dobré, kdyby základní školy měly finance na vzdělávání všech svých učitelů v oblasti šikanování pomocí informačních a komunikačních technologií. Kyberšikana může číhat na každého z nás, a proto bychom měli být s touto formou šikany seznámeni. Základní školy by měly dodržovat doporučení MŠMT, aby se na vytváření Programu proti šikanování podíleli všichni učitelé. Důvod je stejný. Pomocí vytváření programu se učitelé seznámí s kyberšikanou a s postupem, jakým by měli postupovat při jejím zjištění.
Anotace v angličtině
This thesis is developing on the theme of cyberbullying from the perspective of primary school teachers. I am describing basic facts about cyberbullying, its stakeholders, different types of cyberbullying, the means being used to cyberbullying and legislation related to this topic. Also cyberbullying prevention is analysed in this work. As this thesis has focused on the perspective of elementary school teachers, different roles of teachers are described. At the end of the theoretical part, selected projects related to the cyberbullying prevention in the Czech Republic are presented, as well as examples of bullying through information and communication technologies.
Main method used for the practical part of the thesis was a qualitative research, based on questionnaires. Data were collected through semi-standardized interview. Participants were elementary school teachers in the district of Ceske Budejovice. Fifty-three elementary schools have been approached to participate in the study, however only three of them agreed to take part.
The interview consisted of twelve questions and several sub-questions. The purpose of these interviews was to determine the attitude of teachers towards cyberbullying and whether elementary school teachers know how to deal with this form of bullying.
The answers of the respondents confirmed that elementary school teachers recognize that cyberbullying is a substantial problem that it is difficult to tackle. They are taking cyberbullying serious and in most cases prevent their pupils. Besides that they try to protect themselves, by disclosing no private information in social networks. Teachers, who are specialized in prevention methodology or in educational consulting, are able to deal with cyberbullying due to the information they gained in lectures, seminars, and trainings. However, not all of them would tackle the issue themselves, without any professional help. Other teachers, without any specialized training would never tackle cyberbullying themselves. They would rather ask an expert, either from their school or external one. However they are showing interest in this form of bullying and actively searching for the solution in various publications and on the Internet.
Tackling cyberbullying is a main purpose of Program for cyberbullying prevention. Each school should have had such a program and its preparation and implementation should involve all teachers. In reality all the schools have formally such a program, however it does not involved all the teachers: in most cases the program only one teacher is being responsible of its preparation and implementation. Other teachers are aware of it, however are not involved enough.
It would be beneficial to find funds for all primary school teacher trainings in bullying through information and communication technologies. Cyberbullying is a general thread to each of them, and therefore they should be aware of this form of bullying. Primary schools should follow the recommendations of the Ministry of Education, to enable all the teachers to participate in building prevention programs. The reason is the same as the first recommendation. With the creation of such a program, teachers would learn about cyberbullying and the method to tackle it.
Klíčová slova
Kyberšikana, šikana, učitel základní školy, prevence, agresor, oběť
Klíčová slova v angličtině
Cyberbullying, bullying, primary school teacher, prevention, aggressor, victim
Zásady pro vypracování
1.Současný stav dané problematiky:
Kyberšikana je na základních školách stále více diskutovaným problémem. Tato forma šikany využívá informační a komunikační technologie, jako jsou např. mobilní telefony, internet, sociální sítě. Díky její možné anonymitě a díky rozvoji technických prostředků je to stále více používaný druh šikany. Používá se také jako posilovač jiných forem šikany.
V České republice není žádný zákon, který by se přímo zajímal o kyberšikanu. Nejčastěji jsou iniciátoři této formy šikany trestáni za ublížení na cti, pomluvu, porušení zákazu natáčení, fotografování a zveřejnění snímku bez souhlasu dotyčné osoby nebo vydírání.
Učitelé mohou pro své žáky zajistit různé preventivní programy, přednášky nebo semináře na toto téma. V této oblasti je učitelům také nabízeno další vzdělávání.
2.Cíl práce
Cíl 1
Zjistit postoj učitelů ve vztahu ke kyberšikaně.
Cíl 2
Zjistit, zda učitelé základních škol ví, jak kyberšikanu řešit.
3.Výzkumné otázky
Výzkumná otázka č.1
Jaké postoje mají učitelé základních škol ve vztahu ke kyberšikaně?
Výzkumná otázka č.2
Mají učitelé základních škol dostatek informací k problematice kyberšikany?
4.Popis metodiky:
Aplikovaný výzkum bude prováděn prostřednictvím kvalitativního typu výzkumu, metody dotazování, technikou polostandardizovaného rozhovoru. Rozhovory budou vedeny s učiteli 1. a 2. stupně vybraných základních škol.
5.Předpokládané využití práce v praxi:
Bakalářská práce může posloužit dalším studentům jako zdroj informací nebo jako učební materiál. Práci mohou využít učitelé základních škol k získání nových informací o kyberšikaně a řešení problémů s ní spojených nebo organizace zabývající se touto problematikou. Může sloužit i rodičům a dalším zájemcům k seznámení se s touto formou šikany.
Zásady pro vypracování
1.Současný stav dané problematiky:
Kyberšikana je na základních školách stále více diskutovaným problémem. Tato forma šikany využívá informační a komunikační technologie, jako jsou např. mobilní telefony, internet, sociální sítě. Díky její možné anonymitě a díky rozvoji technických prostředků je to stále více používaný druh šikany. Používá se také jako posilovač jiných forem šikany.
V České republice není žádný zákon, který by se přímo zajímal o kyberšikanu. Nejčastěji jsou iniciátoři této formy šikany trestáni za ublížení na cti, pomluvu, porušení zákazu natáčení, fotografování a zveřejnění snímku bez souhlasu dotyčné osoby nebo vydírání.
Učitelé mohou pro své žáky zajistit různé preventivní programy, přednášky nebo semináře na toto téma. V této oblasti je učitelům také nabízeno další vzdělávání.
2.Cíl práce
Cíl 1
Zjistit postoj učitelů ve vztahu ke kyberšikaně.
Cíl 2
Zjistit, zda učitelé základních škol ví, jak kyberšikanu řešit.
3.Výzkumné otázky
Výzkumná otázka č.1
Jaké postoje mají učitelé základních škol ve vztahu ke kyberšikaně?
Výzkumná otázka č.2
Mají učitelé základních škol dostatek informací k problematice kyberšikany?
4.Popis metodiky:
Aplikovaný výzkum bude prováděn prostřednictvím kvalitativního typu výzkumu, metody dotazování, technikou polostandardizovaného rozhovoru. Rozhovory budou vedeny s učiteli 1. a 2. stupně vybraných základních škol.
5.Předpokládané využití práce v praxi:
Bakalářská práce může posloužit dalším studentům jako zdroj informací nebo jako učební materiál. Práci mohou využít učitelé základních škol k získání nových informací o kyberšikaně a řešení problémů s ní spojených nebo organizace zabývající se touto problematikou. Může sloužit i rodičům a dalším zájemcům k seznámení se s touto formou šikany.
Seznam doporučené literatury
FIELDOVÁ, Evelyn M. Jak se bránit šikaně: praktický rádce pro děti, rodiče i učitele. 1. vyd. Praha: Ikar, 2009. ISBN 978-80-249-1176-2.
KOLÁŘ, Michal. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-871-5.
ROGERS, Vanessa. Kyberšikana: pracovní materiály pro učitele a žáky i studenty. 1. vyd. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-984-2.
ŘÍČAN, Pavel a Pavlína JANOŠOVÁ. Jak na šikanu. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2991-6.
VAŠUTOVÁ, Maria. Proměny šikany ve světě nových médií. 1. vyd. Ostrava: Filozofická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2010. ISBN 978-80-7368-858-5.
Seznam doporučené literatury
FIELDOVÁ, Evelyn M. Jak se bránit šikaně: praktický rádce pro děti, rodiče i učitele. 1. vyd. Praha: Ikar, 2009. ISBN 978-80-249-1176-2.
KOLÁŘ, Michal. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-871-5.
ROGERS, Vanessa. Kyberšikana: pracovní materiály pro učitele a žáky i studenty. 1. vyd. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-984-2.
ŘÍČAN, Pavel a Pavlína JANOŠOVÁ. Jak na šikanu. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2991-6.
VAŠUTOVÁ, Maria. Proměny šikany ve světě nových médií. 1. vyd. Ostrava: Filozofická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2010. ISBN 978-80-7368-858-5.