Cílem práce je zpracování problematiky pohledu žáků středních škol na jednotlivé projevy rizikového a zdraví škodlivého chování a na primární prevenci v edukačním procesu. Cílem praktické části práce je především prozkoumat odpovídajícími metodami šetření, jak se v průběhu středoškolského studia mění a vyvíjí názory a postoje žáků v oblasti rizikového chování. Dalším záměrem je ověřit u žáků jednak jejich úroveň znalostí o případných rizicích některých forem chování v období dospívání a jednak jimi pozorovatelný efekt realizovaných preventivních programů.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis is the analysis of secondary school students' views of behaviour that are risky and detrimental to health and the role of primary prevention in education process. The first aim of the research will be investigated how students' views on risky behaviour are evolving. The second aim will be verify students' knowledge of harmfulness of risky behaviour at adolescence and their judgement on usefulness of implemented programmes.
Klíčová slova
evaluace preventivních programů a intervencí, metody v primární prevenci, prevence, preventivní program, rizikové chování
Klíčová slova v angličtině
Evaluation of preventive programmes and interventions, Preventive programmes, Prevention, Primary prevention methods, Risk behaviour
Rozsah průvodní práce
68 s. (78 925 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem práce je zpracování problematiky pohledu žáků středních škol na jednotlivé projevy rizikového a zdraví škodlivého chování a na primární prevenci v edukačním procesu. Cílem praktické části práce je především prozkoumat odpovídajícími metodami šetření, jak se v průběhu středoškolského studia mění a vyvíjí názory a postoje žáků v oblasti rizikového chování. Dalším záměrem je ověřit u žáků jednak jejich úroveň znalostí o případných rizicích některých forem chování v období dospívání a jednak jimi pozorovatelný efekt realizovaných preventivních programů.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis is the analysis of secondary school students' views of behaviour that are risky and detrimental to health and the role of primary prevention in education process. The first aim of the research will be investigated how students' views on risky behaviour are evolving. The second aim will be verify students' knowledge of harmfulness of risky behaviour at adolescence and their judgement on usefulness of implemented programmes.
Klíčová slova
evaluace preventivních programů a intervencí, metody v primární prevenci, prevence, preventivní program, rizikové chování
Klíčová slova v angličtině
Evaluation of preventive programmes and interventions, Preventive programmes, Prevention, Primary prevention methods, Risk behaviour
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zpracování problematiky pohledu žáků středních škol na jednotlivé projevy rizikového a zdraví škodlivého chování a na primární prevenci v edukačním procesu.\\
Autorka se v teoretické části práce bude věnovat především formám rizikového chování projevujícího se v období adolescence, a to nejen ve školním prostředí. Dále se bude zabývat otázkou organizačního zajištění primární prevence rizikového chování ve výchovně vzdělávacím procesu v České republice a zhodnocením preventivních postupů k řešení problematického chování žáků ve věku 15 - 19 let z hlediska jejich efektivnosti a účinnosti. Rovněž se zaměří na tradiční přístupy středních škol k rizikovému chování dospívajících.\\
Na teoretickou část práce autorka naváže popisem vlastního výzkumu, vysvětlením výzkumné metody a výzkumného vzorku žáků. Cílem praktické části práce je především prozkoumat odpovídajícími metodami šetření, jak se v průběhu středoškolského studia mění a vyvíjí názory a postoje žáků v oblasti rizikového chování. Dalším záměrem je ověřit u žáků jednak jejich úroveň znalostí o případných rizicích některých forem chování v období dospívání a jednak jimi pozorovatelný efekt realizovaných preventivních programů, včetně porovnání dopadu primární prevence prováděné v rámci primárního a sekundárního vzdělávání.\\
V závěru práce autorka shrne výsledky šetření, kterých využije pro zpracování doporučení pro žáky středních škol se zaměřením na prevenci rizikového chování v dospívání.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zpracování problematiky pohledu žáků středních škol na jednotlivé projevy rizikového a zdraví škodlivého chování a na primární prevenci v edukačním procesu.\\
Autorka se v teoretické části práce bude věnovat především formám rizikového chování projevujícího se v období adolescence, a to nejen ve školním prostředí. Dále se bude zabývat otázkou organizačního zajištění primární prevence rizikového chování ve výchovně vzdělávacím procesu v České republice a zhodnocením preventivních postupů k řešení problematického chování žáků ve věku 15 - 19 let z hlediska jejich efektivnosti a účinnosti. Rovněž se zaměří na tradiční přístupy středních škol k rizikovému chování dospívajících.\\
Na teoretickou část práce autorka naváže popisem vlastního výzkumu, vysvětlením výzkumné metody a výzkumného vzorku žáků. Cílem praktické části práce je především prozkoumat odpovídajícími metodami šetření, jak se v průběhu středoškolského studia mění a vyvíjí názory a postoje žáků v oblasti rizikového chování. Dalším záměrem je ověřit u žáků jednak jejich úroveň znalostí o případných rizicích některých forem chování v období dospívání a jednak jimi pozorovatelný efekt realizovaných preventivních programů, včetně porovnání dopadu primární prevence prováděné v rámci primárního a sekundárního vzdělávání.\\
V závěru práce autorka shrne výsledky šetření, kterých využije pro zpracování doporučení pro žáky středních škol se zaměřením na prevenci rizikového chování v dospívání.
Seznam doporučené literatury
BENDL, J., 2003. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV. 197 s.\\
ELLIOTT, J., PLACE, M., 2002. Dítě v nesnázích: prevence, příčiny, terapie. Praha: Grada. 206 s.\\
FISCHER, S., ŠKODA, J., 2011. Sociální patologie: analýza příčin a možností ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Praha: Grada Publishing. 218 s.\\
GODDETOVÁ, E. T., 2001. Umění jednat s dospívajícími. Praha: Portál. 140 s.\\
HÁJEK, B., HOFBAUER B., PÁVKOVÁ, J., 2011. Pedagogické ovlivňování volného času: trendy pedagogiky volného času. Praha: Portál. 239 s.\\
HARTL, P., HARTLOVÁ, H., 2000. Psychologický slovník. Praha: Portál. 774 s.\\
HENDL, J., 2008. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál. 407 s.\\
CHARVÁT, J., 2007. Současný politický extremismus a radikalismus. Praha: Portál. 183 s.\\
CHRÁSKA, M., 2007. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada. 265 s.\\
KOLÁŘ, M., 2005. Bolest šikanování: cesta k zastavení epidemie šikanování ve školách. Praha: Portál. 256 s.\\
KREJČOVÁ, L., 2011. Psychologické aspekty vzdělávání dospívajících. Praha: Grada. 226 s.\\
KRIEGELOVÁ, M., 2008. Záměrné sebepoškozování v dětství a adolescenci. Praha: Grada Publishing. 174 s.\\
KYRIACOU, Ch., 2005. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál. 151 s.\\
MACEK, P., 2003. Adolescence. Praha: Portál. 141 s.\\
MARTÍNEK, Z., 2009. Agresivita a kriminalita školní mládeže: druhy agresí, přístupy k agresivnímu chování, poruchy chování, šikana. Praha: Grada. 152 s.\\
MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A., 2011. Mládež a delikvence: možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže. Praha: Portál. 336 s.\\
MIOVSKÝ, M. et al., 2010. Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha: Togga. 253 s.\\
NEŠPOR, K., CSÉMY, L., 2003. Alkohol, drogy a vaše děti: jak problémům předcházet, jak je včas rozpoznat a jak je zvládat. Praha: Fit in - rodiče proti drogám. 102 s.\\
NEŠPOR, K. et al., 2011. Jak překonat hazard: prevence, krátká intervence a léčba. Praha: Portál. 159 s.\\
NIKL, J., 2000. Sociálně patologické jevy u dětí a mládeže se zaměřením na jejich prevenci. Praha: Policejní akademie. 100 s.\\
ORVIN, G. H., 2001. Dospívání: kniha pro rodiče : adolescenti, rodiny a rodiče, normálnost a adolescence, riskantní chování adolescentů, přechod do dospělosti. Praha: Grada Publishing. 180 s.\\
ŠMAHEL, D., 2003. Psychologie a internet: děti dospělými, dospělí dětmi. Praha: Triton. 158 s.\\
VANESSA, R., 2011. Kyberšikana: pracovní materiály pro učitele a žáky i studenty. Praha: Portál. 97 s.
Seznam doporučené literatury
BENDL, J., 2003. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV. 197 s.\\
ELLIOTT, J., PLACE, M., 2002. Dítě v nesnázích: prevence, příčiny, terapie. Praha: Grada. 206 s.\\
FISCHER, S., ŠKODA, J., 2011. Sociální patologie: analýza příčin a možností ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Praha: Grada Publishing. 218 s.\\
GODDETOVÁ, E. T., 2001. Umění jednat s dospívajícími. Praha: Portál. 140 s.\\
HÁJEK, B., HOFBAUER B., PÁVKOVÁ, J., 2011. Pedagogické ovlivňování volného času: trendy pedagogiky volného času. Praha: Portál. 239 s.\\
HARTL, P., HARTLOVÁ, H., 2000. Psychologický slovník. Praha: Portál. 774 s.\\
HENDL, J., 2008. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál. 407 s.\\
CHARVÁT, J., 2007. Současný politický extremismus a radikalismus. Praha: Portál. 183 s.\\
CHRÁSKA, M., 2007. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada. 265 s.\\
KOLÁŘ, M., 2005. Bolest šikanování: cesta k zastavení epidemie šikanování ve školách. Praha: Portál. 256 s.\\
KREJČOVÁ, L., 2011. Psychologické aspekty vzdělávání dospívajících. Praha: Grada. 226 s.\\
KRIEGELOVÁ, M., 2008. Záměrné sebepoškozování v dětství a adolescenci. Praha: Grada Publishing. 174 s.\\
KYRIACOU, Ch., 2005. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál. 151 s.\\
MACEK, P., 2003. Adolescence. Praha: Portál. 141 s.\\
MARTÍNEK, Z., 2009. Agresivita a kriminalita školní mládeže: druhy agresí, přístupy k agresivnímu chování, poruchy chování, šikana. Praha: Grada. 152 s.\\
MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A., 2011. Mládež a delikvence: možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže. Praha: Portál. 336 s.\\
MIOVSKÝ, M. et al., 2010. Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha: Togga. 253 s.\\
NEŠPOR, K., CSÉMY, L., 2003. Alkohol, drogy a vaše děti: jak problémům předcházet, jak je včas rozpoznat a jak je zvládat. Praha: Fit in - rodiče proti drogám. 102 s.\\
NEŠPOR, K. et al., 2011. Jak překonat hazard: prevence, krátká intervence a léčba. Praha: Portál. 159 s.\\
NIKL, J., 2000. Sociálně patologické jevy u dětí a mládeže se zaměřením na jejich prevenci. Praha: Policejní akademie. 100 s.\\
ORVIN, G. H., 2001. Dospívání: kniha pro rodiče : adolescenti, rodiny a rodiče, normálnost a adolescence, riskantní chování adolescentů, přechod do dospělosti. Praha: Grada Publishing. 180 s.\\
ŠMAHEL, D., 2003. Psychologie a internet: děti dospělými, dospělí dětmi. Praha: Triton. 158 s.\\
VANESSA, R., 2011. Kyberšikana: pracovní materiály pro učitele a žáky i studenty. Praha: Portál. 97 s.