Bakalářská práce se věnuje zkoumání vlivu sociální opory na kvalitu života rodiny se zdravotně postiženým dítětem. V teoretické části práce jsou popsány pojmy rodina, zdravotní postižení a jeho druhy, definice kvality života rodiny, sociální opora (druhy, funkce a působení), a jsou zde uvedeny konkrétní zdroje pomoci prostřednictvím sociálních služeb i nepojistných sociálních dávek. Praktická část charakterizuje sociální oporu subjektivně. Práce zjišťuje, jak rodiny se zdravotně postiženým dítětem sociální oporu vnímají, přijímají a v neposlední řadě, jak ovlivňuje kvalitu jejich života zapojení do veřejného, kulturního a pracovního života.
Anotace v angličtině
This Bachelorś thesis discusses the influence of social support on the quality of life of families with a disabled child. The theoretical section covers the following topics: family; the definition and types of disability; the definition of family life quality; social support (types, functions and effects), and it also specifies the existing sources of help available through social services and social benefits, which are not covered by insurance. The practical section of the thesis characterises the social support from a subjektive point of view. This thesis shows how the social support is perceived and accepted by families with disabled children and also how the social support influences their quality of life from the point of view of participation in public, cultural and working life.
Klíčová slova
rodina, zdravotní postižení, kvalita života, sociální opora
Klíčová slova v angličtině
family, disability, life quality, social support
Rozsah průvodní práce
83 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se věnuje zkoumání vlivu sociální opory na kvalitu života rodiny se zdravotně postiženým dítětem. V teoretické části práce jsou popsány pojmy rodina, zdravotní postižení a jeho druhy, definice kvality života rodiny, sociální opora (druhy, funkce a působení), a jsou zde uvedeny konkrétní zdroje pomoci prostřednictvím sociálních služeb i nepojistných sociálních dávek. Praktická část charakterizuje sociální oporu subjektivně. Práce zjišťuje, jak rodiny se zdravotně postiženým dítětem sociální oporu vnímají, přijímají a v neposlední řadě, jak ovlivňuje kvalitu jejich života zapojení do veřejného, kulturního a pracovního života.
Anotace v angličtině
This Bachelorś thesis discusses the influence of social support on the quality of life of families with a disabled child. The theoretical section covers the following topics: family; the definition and types of disability; the definition of family life quality; social support (types, functions and effects), and it also specifies the existing sources of help available through social services and social benefits, which are not covered by insurance. The practical section of the thesis characterises the social support from a subjektive point of view. This thesis shows how the social support is perceived and accepted by families with disabled children and also how the social support influences their quality of life from the point of view of participation in public, cultural and working life.
Klíčová slova
rodina, zdravotní postižení, kvalita života, sociální opora
Klíčová slova v angličtině
family, disability, life quality, social support
Zásady pro vypracování
Práce se bude věnovat vlivu sociální opory na kvalitu života rodiny se zdravotně postiženým dítětem. V teoretické části budou popsány pojmy rodina, zdravotní postižení a jeho druhy, definován pojem sociální opora (druhy, funkce a působení) a kvalita života ; budou zde také popsány konkrétní zdroje pomoci prostřednictvím sociálních služeb.\\
Praktická část bude zjišťovat, jak je sociální opora subjektivně vnímána. Cílem práce bude popsat, jak rodiny se zdravotně postiženým dítětem sociální oporu vnímají, přijímají a v neposlední řadě, jak ovlivňuje kvalitu jejich života v oblasti zapojení do veřejného, kulturního a pracovního života. Výzkumný soubor budou tvořit rodiny s dětmi s mentálním a kombinovaným postižením, které navštěvují denní stacionář ARPIDA. Pro získání dat bude použita jako hlavní metoda strukturovaný rozhovor.
Zásady pro vypracování
Práce se bude věnovat vlivu sociální opory na kvalitu života rodiny se zdravotně postiženým dítětem. V teoretické části budou popsány pojmy rodina, zdravotní postižení a jeho druhy, definován pojem sociální opora (druhy, funkce a působení) a kvalita života ; budou zde také popsány konkrétní zdroje pomoci prostřednictvím sociálních služeb.\\
Praktická část bude zjišťovat, jak je sociální opora subjektivně vnímána. Cílem práce bude popsat, jak rodiny se zdravotně postiženým dítětem sociální oporu vnímají, přijímají a v neposlední řadě, jak ovlivňuje kvalitu jejich života v oblasti zapojení do veřejného, kulturního a pracovního života. Výzkumný soubor budou tvořit rodiny s dětmi s mentálním a kombinovaným postižením, které navštěvují denní stacionář ARPIDA. Pro získání dat bude použita jako hlavní metoda strukturovaný rozhovor.
Seznam doporučené literatury
KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-774-4.\\
MAREŠ, J.: Sociální opora u dětí a dospívajících I. Nucleus Hradec Králové, 2001. ISBN 80-86225-19-4.\\
MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Sociologické nakladatelství 1997. ISBN 80-85850-24-9.\\
MATOUŠEK, O. a kol. Základy sociální práce. Praha: Portál, s. r. o. 2001. ISBN 80-7178-473-7.\\
PAYNE, Jan. Kvalita života a zdraví. Praha: Triton 2005. . ISBN 80-7254-657-0.\\
PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3470-5.\\
ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Praha: Portál 2006, ISBN 80-7367-060-7.\\
VÁGNEROVÁ, M. Náročné mateřství. Být matkou postiženého dítěte. Praha: Karolinum 2009.ISBN978-80-246-1616-2.\\
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál 2004. ISBN80-7178-802-3.\\
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Carolinum 2007. ISBN 978-80-246-1318-5.\\
VÁGNEROVÁ, M. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum 1992.
Seznam doporučené literatury
KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-774-4.\\
MAREŠ, J.: Sociální opora u dětí a dospívajících I. Nucleus Hradec Králové, 2001. ISBN 80-86225-19-4.\\
MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Sociologické nakladatelství 1997. ISBN 80-85850-24-9.\\
MATOUŠEK, O. a kol. Základy sociální práce. Praha: Portál, s. r. o. 2001. ISBN 80-7178-473-7.\\
PAYNE, Jan. Kvalita života a zdraví. Praha: Triton 2005. . ISBN 80-7254-657-0.\\
PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3470-5.\\
ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Praha: Portál 2006, ISBN 80-7367-060-7.\\
VÁGNEROVÁ, M. Náročné mateřství. Být matkou postiženého dítěte. Praha: Karolinum 2009.ISBN978-80-246-1616-2.\\
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál 2004. ISBN80-7178-802-3.\\
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Carolinum 2007. ISBN 978-80-246-1318-5.\\
VÁGNEROVÁ, M. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum 1992.