Předkládaná bakalářská práce popisuje vztah rodiny a školy na 1. stupni základní školy
v malém městě. Teoretická část se zabývá vysvětlením následujících pojmů: rodina, její
typy a funkce, vývoj dítěte mladšího školního věku, škola a její funkce, vzdělávání na
1. stupni základní školy, vztah rodiny a školy, pravomoce a odpovědnost rodiny a školy,
role rodičů ve vztahu ke škole, spolupráce školy a rodiny, její formy, komunikace mezi
rodinou a školou. Praktická část je zaměřena na samostatné výzkumné šetření, které
zachycuje spolupráci mezi rodinou a školou a to pomocí polostrukturovaného
rozhovoru, který je uskutečněn s učiteli 1. stupně vybrané základní školy a s rodiči žáků
1. stupně této školy. Cílem kvalitativního výzkumu je objasnit, jaké jsou společné znaky
této spolupráce, její způsoby, přínosy, jakou roli hrají rodiče ve vztahu ke škole a škola
k rodině, jaké jsou zkušenosti rodiny a školy ze vzájemné spolupráce a do jaké míry
ovlivňují rodiče výchovně-vzdělávací proces a chod školy.
Anotace v angličtině
The presented bachelor's thesis describes the relationship between a family and
a primary school in a small town. The theoretical part focuses on the explanation of
following terms: family and its types and functions, development of a child of early
school age, school and its functions, primary school education, relationship between
a family and a school, powers and responsibilities of family and school, position of
parents with respect to school, cooperation of family and school and its forms and
communication between family and school. The goal of the practical part is to carry out
a research in a form of a semi-structured interview between primary grade teachers of
a basic school and the pupils´ parents. The aim of the qualitative research is to find the
common features of the cooperation, its benefits, the position of parents with respect to
school and vice versa and influence of the parents on the educational process of the
school.
Klíčová slova
rodina, škola, dítě mladšího školního věku, spolupráce
Klíčová slova v angličtině
family, school, child of the early school age, cooperation
Rozsah průvodní práce
58 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná bakalářská práce popisuje vztah rodiny a školy na 1. stupni základní školy
v malém městě. Teoretická část se zabývá vysvětlením následujících pojmů: rodina, její
typy a funkce, vývoj dítěte mladšího školního věku, škola a její funkce, vzdělávání na
1. stupni základní školy, vztah rodiny a školy, pravomoce a odpovědnost rodiny a školy,
role rodičů ve vztahu ke škole, spolupráce školy a rodiny, její formy, komunikace mezi
rodinou a školou. Praktická část je zaměřena na samostatné výzkumné šetření, které
zachycuje spolupráci mezi rodinou a školou a to pomocí polostrukturovaného
rozhovoru, který je uskutečněn s učiteli 1. stupně vybrané základní školy a s rodiči žáků
1. stupně této školy. Cílem kvalitativního výzkumu je objasnit, jaké jsou společné znaky
této spolupráce, její způsoby, přínosy, jakou roli hrají rodiče ve vztahu ke škole a škola
k rodině, jaké jsou zkušenosti rodiny a školy ze vzájemné spolupráce a do jaké míry
ovlivňují rodiče výchovně-vzdělávací proces a chod školy.
Anotace v angličtině
The presented bachelor's thesis describes the relationship between a family and
a primary school in a small town. The theoretical part focuses on the explanation of
following terms: family and its types and functions, development of a child of early
school age, school and its functions, primary school education, relationship between
a family and a school, powers and responsibilities of family and school, position of
parents with respect to school, cooperation of family and school and its forms and
communication between family and school. The goal of the practical part is to carry out
a research in a form of a semi-structured interview between primary grade teachers of
a basic school and the pupils´ parents. The aim of the qualitative research is to find the
common features of the cooperation, its benefits, the position of parents with respect to
school and vice versa and influence of the parents on the educational process of the
school.
Klíčová slova
rodina, škola, dítě mladšího školního věku, spolupráce
Klíčová slova v angličtině
family, school, child of the early school age, cooperation
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce bude zmapovat spolupráci rodiny a školy na 1. stupni základní školy v malém městě. Dalším cílem bude zjistit, jaké jsou společné znaky této spolupráce, její formy, úroveň, její přínosy, jakou roli hrají rodiče ve vztahu ke škole, jaké jsou zkušenosti rodiny a školy ze vzájemné spolupráce a do jaké míry ovlivňují rodiče výchovně - vzdělávací proces a chod školy. Teoretická část bude obsahovat charakteristiku dítěte mladšího školního věku, popis rodiny a její funkce, školy a její funkce a základního vzdělávání v České republice. Dále se teoretická část zaměří na vztah rodiny a školy - komunikaci, spolupráci a role rodičů ve vztahu ke škole. Praktická část bude obsahovat rozhovory s rodiči žáků a učiteli této základní školy.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce bude zmapovat spolupráci rodiny a školy na 1. stupni základní školy v malém městě. Dalším cílem bude zjistit, jaké jsou společné znaky této spolupráce, její formy, úroveň, její přínosy, jakou roli hrají rodiče ve vztahu ke škole, jaké jsou zkušenosti rodiny a školy ze vzájemné spolupráce a do jaké míry ovlivňují rodiče výchovně - vzdělávací proces a chod školy. Teoretická část bude obsahovat charakteristiku dítěte mladšího školního věku, popis rodiny a její funkce, školy a její funkce a základního vzdělávání v České republice. Dále se teoretická část zaměří na vztah rodiny a školy - komunikaci, spolupráci a role rodičů ve vztahu ke škole. Praktická část bude obsahovat rozhovory s rodiči žáků a učiteli této základní školy.
Seznam doporučené literatury
HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí: Obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i
rodiče. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0.\\
MATĚJČEK, Z. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál, 2000. 3. vydání. ISBN
80-7178-494-X.\\
PRŮCHA, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-579-2.\\
RABUŠICOVÁ, M. Škola a /versus/ rodina. Brno: MU Brno, 2004. ISBN 80-210-
3598-6.\\
SPILKOVÁ, V. aj. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál, 2005.
ISBN 80-7178-942-9.
Seznam doporučené literatury
HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí: Obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i
rodiče. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0.\\
MATĚJČEK, Z. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál, 2000. 3. vydání. ISBN
80-7178-494-X.\\
PRŮCHA, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-579-2.\\
RABUŠICOVÁ, M. Škola a /versus/ rodina. Brno: MU Brno, 2004. ISBN 80-210-
3598-6.\\
SPILKOVÁ, V. aj. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál, 2005.
ISBN 80-7178-942-9.