V současné době je multikulturní ošetřovatelství stále více diskutovaným tématem. Vznikají nové zdroje, které sestry informují, jak o pacienty z jiných kulturních skupin pečovat.
Hlavním cílem práce bylo zmapování a porovnání dostupnosti těchto zdrojů sestrám v České republice a ve Velké Británii a dále objasnění toho, jaké konkrétní zdroje sestry při práci s pacienty z minorit používají. Položily jsme si 3 výzkumné otázky: 1. Jak často se pracovníci českých a britských nemocnic dostanou do situace, kdy pečují o člověka z některé z minorit a potřebují ohledně této péče vyhledat informace? 2. Jaká je dostupnost zdrojů týkajících se multikulturního ošetřovatelství?
3. Jaká je přehlednost a srozumitelnost zdrojů ohledně péče o příslušníky minorit, které jsou zdravotnickým pracovníkům k dispozici?
Bylo provedeno kvalitativní šetření, pro které byly stanoveny výzkumné otázky. Vlastní šetření probíhalo formou individuálního nestandardizovaného rozhovoru
s výzkumným souborem, který tvořilo pět všeobecných sester z České republiky a pět všeobecných sester z Velké Británie.
Rozhovory tvoří výzkumný podklad, ze kterého vycházejí kategorizační oblasti. Výsledky vycházejí z provedených rozhovorů a byly zpracovány pomocí rámcové analýzy (kategorizačních skupin).
Z těchto výsledků je patrné, že sestry ve Velké Británii se s pacienty z minoritních skupin setkávají častěji než jejich české kolegyně. Sestry z obou zemí si při své práci uvědomují, že existují specifika péče o jednotlivé minoritní skupiny.
Jazykovou bariéru řeší sestry v obou zemích podobně, ale britské sestry navíc uvádějí, že se snaží naučit základní slova v jazycích, se kterými se setkávají nejčastěji.
V oblasti multikulturního vzdělávání jsou britské sestry jednoznačně napřed. Co se týče vlastní iniciativy při vyhledávání zdrojů týkajících se multikulturního ošetřovatelství, většina českých sester necítí potřebu takové informace vyhledávat, zatímco všechny dotazované sestry z Velké Británie si takové informace dobrovolně
a aktivně vyhledávají.
Značný rozdíl je i v přístupu k informacím na pracovištích. Většina českých sester uvádí, že takové zdroje na pracovišti nemají, zatímco všechny britské sestry vědí, kde tyto informace na svém pracovišti najít.
Všechny dotazované sestry ? jak z České republiky, tak z Velké Británie ? by uvítaly sjednocené zdroje, které by jim poskytly informace ohledně specifik ošetřovatelské péče o minoritní skupiny. Většina českých i britských sester také neví
o konkrétním právním předpise, který by uzákoňoval péči o cizince.
Je nutné, aby si sestry uvědomovaly vlastní zodpovědnost za vzdělání
a informovanost v oblasti multikulturního ošetřovatelství. Nesmí jim být lhostejné pocity jejich pacientů z různých kultur, musí se aktivně vzdělávat a informovat v oblasti multikulturní péče a podílet se na jejím rozvoji. Sestry se také musí chovat tak, jak jim přikazuje Nursing and Midwifery Council and International Council of Nurses ? především s bezpodmínečným respektem ke svým pacientům. Zodpovědnost za znalosti a schopnosti leží jak na sestrách samotných, tak na jejich zaměstnavatelích.
Ú?čelem této práce je upozornit na nutnost osvěty a vzdělávání sester v oboru multikulturního ošetřovatelství, a to jak v základní přípravě na povolání,
tak i v následných kurzech a ve formě sebevzdělávání. Tato práce by měla dále upozornit na nutnost jednotných, přehledných a uživatelsky přívětivých zdrojů, které budou dostupné všem sestrám.
Dokud nebudou sestry vzdělané i v oboru multikulturní péče, nemůže být ošetřovatelská péče poskytována holistickým způsobem, což je cílem moderního ošetřovatelství.
Anotace v angličtině
Currently multicultural nursing is an increasingly discussed topic. New resources are being created that inform nurses how to care about patients from different cultural groups.
The main objective of the study was to explore and compare the availability
of these resources to nurses in the Czech Republic and Great Britain and further clarification on what specific resources there are for nurses working with patients from minorities. We asked three research questions. Firsly, how often did staff in Czech and British hospitals get into a situation where they cared for people from some of the minorities and needed to seek information about such care? Secondly, what is the availability of resources on multicultural nursing? Thirdly, what is the clarity and intelligibility of resources on caring for members of minorities that are available
to healthcare professionals?
Qualitative research was conducted which has been established for the research questions. The actual survey was carried out by non-standardized interviews with
a research collection.
The conditions for selecting respondents were: a sample of colleagues who personally knows the author and works in a hospital, have at least 5 years? experience and were willing to devote their time to the interviews.
Interviews formed a base for the research categorization. The results are based
on the interviews and were processed using framework analysis (categorization groups).
From these results it is evident that nurses in Great Britain face patients from minority groups more often than their Czech colleagues. Nurses from both countries appreciate that there are specifics of care for each minority group.
Language barrier is resolved by nurses in both countries in a similar way. In addition the British nurses also stated that they tried to learn basic words in the language they encountered most often.
In the field of multicultural education the British nurses are in advance of the Czech ones. Regarding their own initiative when searching for resources on multicultural nursing, most Czech nurses do not feel the need to search for such information. All the interviewed nurses from Great Britain actively and voluntarily seek such information.
There is also a considerable difference in access to information in the workplace. Most Czech nurses stated that they do not have such resources in the workplace, while all British nurses know where to find this information at their workplace.
All interviewed nurses - both from the Czech Republic and Great Britain ? would welcome a unified source that would provide them with information regarding the specifics of nursing care for minority groups. Most Czech and British nurses are also unaware of the specific legal provisions that would legislate the care of foreigners.
It is imperative that nurses are aware of their own responsibility for the education and awareness of multicultural nursing. They must not be indifferent to the feelings
of their patients from different cultures and must actively educate and inform themselves about multicultural care and contribute to its development. Nurses must also behave as prescribed by the Nursing and Midwifery Council and International Council of Nurses ? most importantly with unconditional respect for their patients. Responsibility for their knowledge and skills is up to the nurses themselves as well as their employers.
The purpose of this thesis is to highlight the need for awareness and education
of nurses in the field of multicultural nursing, both in basic training, and in subsequent courses and in the form of self-education. This paper should also highlight the need for uniform, well arranged and user-friendly resource that will be available to all nurses.
Until nurses are well educated in the field of multicultural care, nursing care can not be provided in a holistic manner which is the goal of modern nursing.
Klíčová slova
multikulturní ošetřovatelství, ošetřovatelská péče, znalosti sester, pacient, potřeby, zdroj
Klíčová slova v angličtině
multicultural nursing, nursing care, nurses? knowledge, patient needs, resource
Rozsah průvodní práce
73 s.
Jazyk
CZ
Anotace
V současné době je multikulturní ošetřovatelství stále více diskutovaným tématem. Vznikají nové zdroje, které sestry informují, jak o pacienty z jiných kulturních skupin pečovat.
Hlavním cílem práce bylo zmapování a porovnání dostupnosti těchto zdrojů sestrám v České republice a ve Velké Británii a dále objasnění toho, jaké konkrétní zdroje sestry při práci s pacienty z minorit používají. Položily jsme si 3 výzkumné otázky: 1. Jak často se pracovníci českých a britských nemocnic dostanou do situace, kdy pečují o člověka z některé z minorit a potřebují ohledně této péče vyhledat informace? 2. Jaká je dostupnost zdrojů týkajících se multikulturního ošetřovatelství?
3. Jaká je přehlednost a srozumitelnost zdrojů ohledně péče o příslušníky minorit, které jsou zdravotnickým pracovníkům k dispozici?
Bylo provedeno kvalitativní šetření, pro které byly stanoveny výzkumné otázky. Vlastní šetření probíhalo formou individuálního nestandardizovaného rozhovoru
s výzkumným souborem, který tvořilo pět všeobecných sester z České republiky a pět všeobecných sester z Velké Británie.
Rozhovory tvoří výzkumný podklad, ze kterého vycházejí kategorizační oblasti. Výsledky vycházejí z provedených rozhovorů a byly zpracovány pomocí rámcové analýzy (kategorizačních skupin).
Z těchto výsledků je patrné, že sestry ve Velké Británii se s pacienty z minoritních skupin setkávají častěji než jejich české kolegyně. Sestry z obou zemí si při své práci uvědomují, že existují specifika péče o jednotlivé minoritní skupiny.
Jazykovou bariéru řeší sestry v obou zemích podobně, ale britské sestry navíc uvádějí, že se snaží naučit základní slova v jazycích, se kterými se setkávají nejčastěji.
V oblasti multikulturního vzdělávání jsou britské sestry jednoznačně napřed. Co se týče vlastní iniciativy při vyhledávání zdrojů týkajících se multikulturního ošetřovatelství, většina českých sester necítí potřebu takové informace vyhledávat, zatímco všechny dotazované sestry z Velké Británie si takové informace dobrovolně
a aktivně vyhledávají.
Značný rozdíl je i v přístupu k informacím na pracovištích. Většina českých sester uvádí, že takové zdroje na pracovišti nemají, zatímco všechny britské sestry vědí, kde tyto informace na svém pracovišti najít.
Všechny dotazované sestry ? jak z České republiky, tak z Velké Británie ? by uvítaly sjednocené zdroje, které by jim poskytly informace ohledně specifik ošetřovatelské péče o minoritní skupiny. Většina českých i britských sester také neví
o konkrétním právním předpise, který by uzákoňoval péči o cizince.
Je nutné, aby si sestry uvědomovaly vlastní zodpovědnost za vzdělání
a informovanost v oblasti multikulturního ošetřovatelství. Nesmí jim být lhostejné pocity jejich pacientů z různých kultur, musí se aktivně vzdělávat a informovat v oblasti multikulturní péče a podílet se na jejím rozvoji. Sestry se také musí chovat tak, jak jim přikazuje Nursing and Midwifery Council and International Council of Nurses ? především s bezpodmínečným respektem ke svým pacientům. Zodpovědnost za znalosti a schopnosti leží jak na sestrách samotných, tak na jejich zaměstnavatelích.
Ú?čelem této práce je upozornit na nutnost osvěty a vzdělávání sester v oboru multikulturního ošetřovatelství, a to jak v základní přípravě na povolání,
tak i v následných kurzech a ve formě sebevzdělávání. Tato práce by měla dále upozornit na nutnost jednotných, přehledných a uživatelsky přívětivých zdrojů, které budou dostupné všem sestrám.
Dokud nebudou sestry vzdělané i v oboru multikulturní péče, nemůže být ošetřovatelská péče poskytována holistickým způsobem, což je cílem moderního ošetřovatelství.
Anotace v angličtině
Currently multicultural nursing is an increasingly discussed topic. New resources are being created that inform nurses how to care about patients from different cultural groups.
The main objective of the study was to explore and compare the availability
of these resources to nurses in the Czech Republic and Great Britain and further clarification on what specific resources there are for nurses working with patients from minorities. We asked three research questions. Firsly, how often did staff in Czech and British hospitals get into a situation where they cared for people from some of the minorities and needed to seek information about such care? Secondly, what is the availability of resources on multicultural nursing? Thirdly, what is the clarity and intelligibility of resources on caring for members of minorities that are available
to healthcare professionals?
Qualitative research was conducted which has been established for the research questions. The actual survey was carried out by non-standardized interviews with
a research collection.
The conditions for selecting respondents were: a sample of colleagues who personally knows the author and works in a hospital, have at least 5 years? experience and were willing to devote their time to the interviews.
Interviews formed a base for the research categorization. The results are based
on the interviews and were processed using framework analysis (categorization groups).
From these results it is evident that nurses in Great Britain face patients from minority groups more often than their Czech colleagues. Nurses from both countries appreciate that there are specifics of care for each minority group.
Language barrier is resolved by nurses in both countries in a similar way. In addition the British nurses also stated that they tried to learn basic words in the language they encountered most often.
In the field of multicultural education the British nurses are in advance of the Czech ones. Regarding their own initiative when searching for resources on multicultural nursing, most Czech nurses do not feel the need to search for such information. All the interviewed nurses from Great Britain actively and voluntarily seek such information.
There is also a considerable difference in access to information in the workplace. Most Czech nurses stated that they do not have such resources in the workplace, while all British nurses know where to find this information at their workplace.
All interviewed nurses - both from the Czech Republic and Great Britain ? would welcome a unified source that would provide them with information regarding the specifics of nursing care for minority groups. Most Czech and British nurses are also unaware of the specific legal provisions that would legislate the care of foreigners.
It is imperative that nurses are aware of their own responsibility for the education and awareness of multicultural nursing. They must not be indifferent to the feelings
of their patients from different cultures and must actively educate and inform themselves about multicultural care and contribute to its development. Nurses must also behave as prescribed by the Nursing and Midwifery Council and International Council of Nurses ? most importantly with unconditional respect for their patients. Responsibility for their knowledge and skills is up to the nurses themselves as well as their employers.
The purpose of this thesis is to highlight the need for awareness and education
of nurses in the field of multicultural nursing, both in basic training, and in subsequent courses and in the form of self-education. This paper should also highlight the need for uniform, well arranged and user-friendly resource that will be available to all nurses.
Until nurses are well educated in the field of multicultural care, nursing care can not be provided in a holistic manner which is the goal of modern nursing.
Klíčová slova
multikulturní ošetřovatelství, ošetřovatelská péče, znalosti sester, pacient, potřeby, zdroj
Klíčová slova v angličtině
multicultural nursing, nursing care, nurses? knowledge, patient needs, resource
Zásady pro vypracování
SOUČASNÝ STAV: Zdroje týkající se multikulturního ošetřovatelství nejsou pro zdravotníky v České Republice tak snadno dostupné, jako pro zdravotníky ve Velké Británii. V české společnosti se vyskytuje stále větší množství různých minorit. Neznalost v tomto oboru může v mnoha situacích způsobit komplikace v poskytování péče jak pro zdravotníky, tak pro pacienty. Je důležité, aby zdravotnický personál znal specifika péče o jednotlivé skupiny obyvatelstva a aby byly dostupné zdroje srozumitelné a jednotné.
CÍLE:
Cíl 1: Zmapovat dostupnost zdrojů týkajících se multikulturního ošetřovatelství v České Republice a ve Velké Británii.
Cíl 2: Zjistit, jaké zdroje sestry využívají při práci s pacienty z minorit v ČR a ve Velké Británii.
VÝZKUMNÉ OTÁZKY:
Výzkumná otázka 1: Jak často se pracovníci českých a britských nemocnic dostanou do situace, kdy pečují o člověka z některé z minorit a potřebují ohledně této péče vyhledat informace?
Výzkumná otázka 2: Jaká je dostupnost zdrojů týkajících se multikulturního ošetřovatelství
Výzkumná otázka 3: Jaká je přehlednost a srozumitelnost zdrojů ohledně péče o příslušníky minorit, které jsou zdravotnickým pracovníkům k dispozici?
METODIKA: Kvalitativní výzkum formou polostrukturovaných rozhovorů s pracovníky nemocnic v ČR a ve Velké Británii.
VYUŽITÍ PRÁCE V PRAXI: Výsledky z výzkumné části bakalářské práce by mohly upozornit na potřebnou dostupnost ujednocených zdrojů týkajících se multikulturního ošetřovatelství v České Republice.
Zásady pro vypracování
SOUČASNÝ STAV: Zdroje týkající se multikulturního ošetřovatelství nejsou pro zdravotníky v České Republice tak snadno dostupné, jako pro zdravotníky ve Velké Británii. V české společnosti se vyskytuje stále větší množství různých minorit. Neznalost v tomto oboru může v mnoha situacích způsobit komplikace v poskytování péče jak pro zdravotníky, tak pro pacienty. Je důležité, aby zdravotnický personál znal specifika péče o jednotlivé skupiny obyvatelstva a aby byly dostupné zdroje srozumitelné a jednotné.
CÍLE:
Cíl 1: Zmapovat dostupnost zdrojů týkajících se multikulturního ošetřovatelství v České Republice a ve Velké Británii.
Cíl 2: Zjistit, jaké zdroje sestry využívají při práci s pacienty z minorit v ČR a ve Velké Británii.
VÝZKUMNÉ OTÁZKY:
Výzkumná otázka 1: Jak často se pracovníci českých a britských nemocnic dostanou do situace, kdy pečují o člověka z některé z minorit a potřebují ohledně této péče vyhledat informace?
Výzkumná otázka 2: Jaká je dostupnost zdrojů týkajících se multikulturního ošetřovatelství
Výzkumná otázka 3: Jaká je přehlednost a srozumitelnost zdrojů ohledně péče o příslušníky minorit, které jsou zdravotnickým pracovníkům k dispozici?
METODIKA: Kvalitativní výzkum formou polostrukturovaných rozhovorů s pracovníky nemocnic v ČR a ve Velké Británii.
VYUŽITÍ PRÁCE V PRAXI: Výsledky z výzkumné části bakalářské práce by mohly upozornit na potřebnou dostupnost ujednocených zdrojů týkajících se multikulturního ošetřovatelství v České Republice.
Seznam doporučené literatury
SEZNAM LITERATURY:
1. IVANOVÁ, K.,ŠPIRUDOVÁ, L.,KUTNOHORSKÁ, J. Multikulturní ošetřovatelství I. 1. Vydání. Praha: Grada, 2005. 248 s. ISBN 80-247-1212-1
2. ŠPIRUDOVÁ, L.,TOMANOVÁ, D.,KUDLOVÁ , P.,HALMO, R. Multikulturní ošetřovatelství II. 1. Vydání. Praha: Grada, 2006. 248 s. ISBN 80-247-1213-X
3. BHOPAL, R.S. Ethnicity, Race and Health in Multicultural Societies. 1. Vydání. Oxford University Press, 2007. 357 s. ISBN 978-01-9856-817-9
4. HOLUBOVÁ, A. Minority - stáří a smrt. ZDN > Archiv > Sestra. 2008., roč.8, č. 11, s. 32, ISSN 1210-0404
5. WU, E & MARTINEZ, M. (2006). Taking Cultural Competency from Theory to Action. [online]. [cit. 2012-01-21]. Dostupné z: http://www.commonwealthfund.org/publications/publications_show.htm?doc_id=414097
Seznam doporučené literatury
SEZNAM LITERATURY:
1. IVANOVÁ, K.,ŠPIRUDOVÁ, L.,KUTNOHORSKÁ, J. Multikulturní ošetřovatelství I. 1. Vydání. Praha: Grada, 2005. 248 s. ISBN 80-247-1212-1
2. ŠPIRUDOVÁ, L.,TOMANOVÁ, D.,KUDLOVÁ , P.,HALMO, R. Multikulturní ošetřovatelství II. 1. Vydání. Praha: Grada, 2006. 248 s. ISBN 80-247-1213-X
3. BHOPAL, R.S. Ethnicity, Race and Health in Multicultural Societies. 1. Vydání. Oxford University Press, 2007. 357 s. ISBN 978-01-9856-817-9
4. HOLUBOVÁ, A. Minority - stáří a smrt. ZDN > Archiv > Sestra. 2008., roč.8, č. 11, s. 32, ISSN 1210-0404
5. WU, E & MARTINEZ, M. (2006). Taking Cultural Competency from Theory to Action. [online]. [cit. 2012-01-21]. Dostupné z: http://www.commonwealthfund.org/publications/publications_show.htm?doc_id=414097