Teoretická východiska
Psychiatrie patří mezi základní lékařské obory. Jejím úkolem je diagnostika, léčba a prevence duševních onemocnění. Psychiatrie v sobě zahrnuje psychiatrii dospělých, dětskou a dorostovou psychiatrii, gerontopsychiatrii, psychiatrickou adiktologii, psychiatrickou sexuologii a psychiatrickou rehabilitaci. Důležitost oboru psychiatrie v dnešní době stoupá, podle epidemiologů můžeme pozorovat v počtu psychiatrických pacientů mírnou vzestupnou tendenci. Světová zdravotnická organizace, dále jen WHO, uvádí, že duševní poruchy představují téměř 20% nemocí v evropském regionu. Porucha duševního zdraví postihne během života každého čtvrtého člověka.
Práce sestry na psychiatrickém oddělení se výrazně liší od práce na jiných standartních odděleních. Je náročná jak po fyzické, tak po psychické stránce. Na tomto oddělení je velice důležité, aby sestra navázala blízký vztah s pacientem a získala jeho důvěru. Sestra musí být pro pacienta oporou v jeho těžkých obdobích.
Cíle práce
Cílem této práce bylo zmapovat odlišnosti práce setry na psychiatrickém oddělení, zjistit jaké komunikační dovednosti musí všeobecná sestra ovládat na psychiatrickém oddělení, dále pak zjistit možnosti dalšího vzdělávání sester v oboru psychiatrie v rámci celoživotního vzdělávání.
Metodika
Pro výzkumné šetření byla použita kvalitativní metodika. Údaje byly získávány metodou rozhovoru. Před provedením samotného výzkumného šetření bylo zažádáno o povolení hlavní sestry, která s provedením výzkumného šetření souhlasila. Ve spolupráci s vrchní a staniční sestrou psychiatrického oddělení bylo zrealizováno sedm rozhovorů se sestrami. Zcela anonymní rozhovor obsahoval dvanáct otázek. Jednotlivé rozhovory byly písemně zaznamenávány, protože se zaznamenáváním na diktafon respondentky nesouhlasily. Písemné záznamy rozhovorů byly analyzovány a výsledky byly následně rozděleny do kategorií a podkategorií. Výzkumné šetření probíhalo v období února a března 2013.
Výsledky
Na základě výzkumného šetření bylo zjištěno, že práce sestry na psychiatrickém oddělení se v mnohém liší od práce na jiných odděleních. Měla by zde pracovat sestra, která se o obor zajímá a má přehled v psychiatrické problematice. Sestra na psychiatrii by měla být zručná, pohotová a měla by mít stálý přehled o pacientech, aby byla schopná včas vypozorovat případné změny v jejich chování. V psychiatrické ošetřovatelské péči je především důležité správně komunikovat s různými typy pacientů. Proto je pro sestru důležité orientovat se v psychiatrických onemocněních a jejich symptomech. Chování, vnímání a komunikaci psychiatrického pacienta totiž často ovlivňuje samotné onemocnění. Vznikají tak různé komunikační bariéry, se kterými si musí sestra poradit. Proto by měla umět správně využívat všechny složky verbální i neverbální komunikace. Příprava na mimořádné události spočívá hlavně v pravidelném školení BOZP, požární ochrany a prostudováním metodických pokynů a standardů psychiatrického oddělení. Také je určitá příprava věnována na prevenci mimořádných událostí. Možností pro další vzdělávání v psychiatrickém ošetřovatelství je podle dotazovaných sester dostatek. Z výzkumného šetření bylo zjištěno, že se sestry o vzdělání aktivně zajímají a samy ho vyhledávají. Ve vyhledávání vhodných vzdělávacích akcích jsou sestry dostatečně podporovány ze strany nadřízených.
Závěr
Vzhledem k celkovému pohledu na výsledky práce lze konstatovat, že výzkumné otázky byly zodpovězené a stanovené cíle této práce byly splněny. Výsledky této bakalářské práce mohou sloužit jako podpůrný text při přednáškách o ošetřovatelské péči na psychiatrickém oddělení. Práce může také sloužit studentům jako studijní a podkladový materiál pro studium i jejich vlastní práce.
Anotace v angličtině
Theoretical background
Psychiatry belongs to fundamental branches of medicine. Its task consists of diagnostics, treatment and prevention of mental diseases. Psychiatry includes adult psychiatry, child psychiatry and adolescent psychiatry, gerontopsychiatry, psychiatric addictology, psychiatric sexulogy with psychiatric rehabilitation. Nowadays, importance of the psychiatric branch is increasing; according to epidemiologists, we can see a slightly upward trend in the number of psychiatric patients.
Work of a nurse in the department of psychiatry differs considerably from work in other standard departments. Such work is demanding both physically and mentally. In the department of psychiatry, it is extremely necessary that the nurse builds up a close relationship with the patient and acquires their confidence.
Goals of the thesis
The goal of the thesis was to map differences relating to work of a nurse working in the department of psychiatry, to find out what communication skills a nurse working in the department of psychiatry must have and in addition, to find out what the possibilities of further education within the framework of life-long education for nurses working in the branch of psychiatry are available.
Methodology
The qualitative methodology was applied to the research. The data were obtained by the interview method. Prior to execution of the research as such, the staff nurse was asked for permission and she agreed with execution of the research concerned. In cooperation with the charge nurse and the head nurse of the department of psychiatry, seven interviews with the nurses were made. The interview consisted of twelve questions and was absolutely anonymous. The written records of the interviews were analysed and the results were divided into categories and sub-categories subsequently.
Results
Based on the research, it was discovered that work of nurses in the department of psychiatry is much different from work thereof in other departments. The nurse working here should be interested in the field and should have good knowledge of the psychiatry-related issues. The nurse working in the department of psychiatry should be competent, resourceful and should be well informed of the patients to be able to perceive early possible changes in their behaviour. In the psychiatric nursing care it is important in particular to communicate correctly with various types of patients. Therefore, it is vital for the nurse to be well versed in mental diseases and symptoms thereof. Behaviour, perception and communication of the psychiatric patient are often affected by the disease as such. There are various communication barriers which the nurse has to cope with. Therefore, the nurse should be able to use all components of verbal as well as non-verbal communication correctly. Preparation for incidents consists of in particular regular training in the area of occupational safety and protection of health at work, fire protection and study of methodological guidelines and standards of the department of psychiatry. Certain preparation for incidents is included as well. There are sufficient possibilities of further education in psychiatric nursing care available. As it followed from the research, the nurses show active interest in education and search therefor independently. The nurses are sufficiently supported by their superiors in the search for suitable educational projects.
Conclusion
Considering the overall view of the thesis results, it is possible to say that the research questions were answered and the set goals of this thesis were achieved. The results of this bachelor's thesis may serve as supporting source material for lectures on nursing care in departments of psychiatry. In addition, the thesis may serve students as study and source material for their own studies and work.
Klíčová slova
Sestra, specifika, ošetřovatelství, psychiatrická péče, komunikace, vzdělání
Klíčová slova v angličtině
Nurse, specifics, nursing care, psychiatric care. communication, education
Rozsah průvodní práce
62 s. (87 473 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Teoretická východiska
Psychiatrie patří mezi základní lékařské obory. Jejím úkolem je diagnostika, léčba a prevence duševních onemocnění. Psychiatrie v sobě zahrnuje psychiatrii dospělých, dětskou a dorostovou psychiatrii, gerontopsychiatrii, psychiatrickou adiktologii, psychiatrickou sexuologii a psychiatrickou rehabilitaci. Důležitost oboru psychiatrie v dnešní době stoupá, podle epidemiologů můžeme pozorovat v počtu psychiatrických pacientů mírnou vzestupnou tendenci. Světová zdravotnická organizace, dále jen WHO, uvádí, že duševní poruchy představují téměř 20% nemocí v evropském regionu. Porucha duševního zdraví postihne během života každého čtvrtého člověka.
Práce sestry na psychiatrickém oddělení se výrazně liší od práce na jiných standartních odděleních. Je náročná jak po fyzické, tak po psychické stránce. Na tomto oddělení je velice důležité, aby sestra navázala blízký vztah s pacientem a získala jeho důvěru. Sestra musí být pro pacienta oporou v jeho těžkých obdobích.
Cíle práce
Cílem této práce bylo zmapovat odlišnosti práce setry na psychiatrickém oddělení, zjistit jaké komunikační dovednosti musí všeobecná sestra ovládat na psychiatrickém oddělení, dále pak zjistit možnosti dalšího vzdělávání sester v oboru psychiatrie v rámci celoživotního vzdělávání.
Metodika
Pro výzkumné šetření byla použita kvalitativní metodika. Údaje byly získávány metodou rozhovoru. Před provedením samotného výzkumného šetření bylo zažádáno o povolení hlavní sestry, která s provedením výzkumného šetření souhlasila. Ve spolupráci s vrchní a staniční sestrou psychiatrického oddělení bylo zrealizováno sedm rozhovorů se sestrami. Zcela anonymní rozhovor obsahoval dvanáct otázek. Jednotlivé rozhovory byly písemně zaznamenávány, protože se zaznamenáváním na diktafon respondentky nesouhlasily. Písemné záznamy rozhovorů byly analyzovány a výsledky byly následně rozděleny do kategorií a podkategorií. Výzkumné šetření probíhalo v období února a března 2013.
Výsledky
Na základě výzkumného šetření bylo zjištěno, že práce sestry na psychiatrickém oddělení se v mnohém liší od práce na jiných odděleních. Měla by zde pracovat sestra, která se o obor zajímá a má přehled v psychiatrické problematice. Sestra na psychiatrii by měla být zručná, pohotová a měla by mít stálý přehled o pacientech, aby byla schopná včas vypozorovat případné změny v jejich chování. V psychiatrické ošetřovatelské péči je především důležité správně komunikovat s různými typy pacientů. Proto je pro sestru důležité orientovat se v psychiatrických onemocněních a jejich symptomech. Chování, vnímání a komunikaci psychiatrického pacienta totiž často ovlivňuje samotné onemocnění. Vznikají tak různé komunikační bariéry, se kterými si musí sestra poradit. Proto by měla umět správně využívat všechny složky verbální i neverbální komunikace. Příprava na mimořádné události spočívá hlavně v pravidelném školení BOZP, požární ochrany a prostudováním metodických pokynů a standardů psychiatrického oddělení. Také je určitá příprava věnována na prevenci mimořádných událostí. Možností pro další vzdělávání v psychiatrickém ošetřovatelství je podle dotazovaných sester dostatek. Z výzkumného šetření bylo zjištěno, že se sestry o vzdělání aktivně zajímají a samy ho vyhledávají. Ve vyhledávání vhodných vzdělávacích akcích jsou sestry dostatečně podporovány ze strany nadřízených.
Závěr
Vzhledem k celkovému pohledu na výsledky práce lze konstatovat, že výzkumné otázky byly zodpovězené a stanovené cíle této práce byly splněny. Výsledky této bakalářské práce mohou sloužit jako podpůrný text při přednáškách o ošetřovatelské péči na psychiatrickém oddělení. Práce může také sloužit studentům jako studijní a podkladový materiál pro studium i jejich vlastní práce.
Anotace v angličtině
Theoretical background
Psychiatry belongs to fundamental branches of medicine. Its task consists of diagnostics, treatment and prevention of mental diseases. Psychiatry includes adult psychiatry, child psychiatry and adolescent psychiatry, gerontopsychiatry, psychiatric addictology, psychiatric sexulogy with psychiatric rehabilitation. Nowadays, importance of the psychiatric branch is increasing; according to epidemiologists, we can see a slightly upward trend in the number of psychiatric patients.
Work of a nurse in the department of psychiatry differs considerably from work in other standard departments. Such work is demanding both physically and mentally. In the department of psychiatry, it is extremely necessary that the nurse builds up a close relationship with the patient and acquires their confidence.
Goals of the thesis
The goal of the thesis was to map differences relating to work of a nurse working in the department of psychiatry, to find out what communication skills a nurse working in the department of psychiatry must have and in addition, to find out what the possibilities of further education within the framework of life-long education for nurses working in the branch of psychiatry are available.
Methodology
The qualitative methodology was applied to the research. The data were obtained by the interview method. Prior to execution of the research as such, the staff nurse was asked for permission and she agreed with execution of the research concerned. In cooperation with the charge nurse and the head nurse of the department of psychiatry, seven interviews with the nurses were made. The interview consisted of twelve questions and was absolutely anonymous. The written records of the interviews were analysed and the results were divided into categories and sub-categories subsequently.
Results
Based on the research, it was discovered that work of nurses in the department of psychiatry is much different from work thereof in other departments. The nurse working here should be interested in the field and should have good knowledge of the psychiatry-related issues. The nurse working in the department of psychiatry should be competent, resourceful and should be well informed of the patients to be able to perceive early possible changes in their behaviour. In the psychiatric nursing care it is important in particular to communicate correctly with various types of patients. Therefore, it is vital for the nurse to be well versed in mental diseases and symptoms thereof. Behaviour, perception and communication of the psychiatric patient are often affected by the disease as such. There are various communication barriers which the nurse has to cope with. Therefore, the nurse should be able to use all components of verbal as well as non-verbal communication correctly. Preparation for incidents consists of in particular regular training in the area of occupational safety and protection of health at work, fire protection and study of methodological guidelines and standards of the department of psychiatry. Certain preparation for incidents is included as well. There are sufficient possibilities of further education in psychiatric nursing care available. As it followed from the research, the nurses show active interest in education and search therefor independently. The nurses are sufficiently supported by their superiors in the search for suitable educational projects.
Conclusion
Considering the overall view of the thesis results, it is possible to say that the research questions were answered and the set goals of this thesis were achieved. The results of this bachelor's thesis may serve as supporting source material for lectures on nursing care in departments of psychiatry. In addition, the thesis may serve students as study and source material for their own studies and work.
Klíčová slova
Sestra, specifika, ošetřovatelství, psychiatrická péče, komunikace, vzdělání
Klíčová slova v angličtině
Nurse, specifics, nursing care, psychiatric care. communication, education
Zásady pro vypracování
Současný stav: V současnosti se vlivem zvyšujícího se tlaku společnosti na jedince zvyšuje počet lidí, u kterých se objevují psychiatrická onemocnění. Na psychiatrii jsou přijímáni pacienti s organickými poruchami, s poruchami osobnosti a dalšími neurotickými stavy. Oddělení psychiatrie v Českých Budějovicích poskytuje komplexní péči o psychicky nemocné, zajišťuje ošetřovatelskou péči pro pacienty v akutním stadiu duševních poruch, a proto hospitalizace zde mají krátkodobý charakter. Součástí tohoto oddělení je i denní stacionář, psychologická laboratoř, psychiatrické ambulance pro dospělé, ale i pro děti a dorost. Také je zde možnost docházení do sexuologické ambulance a ambulance pro léčbu alkoholismu a jiných toxikomanií. Práce sester je zde o mnoho složitější než na jiných odděleních, protože sestra musí své chování přizpůsobit psychickému stavu nemocného, musí si také všímat jakýkoliv změn v chování, aby včas odhalila případné nebezpečné chování u pacienta.
Cíle práce: 1. Zmapovat odlišnosti práce sestry na psychiatrickém oddělení. 2. Zjistit jaké komunikační dovednosti musí všeobecná sestra ovládat na psychiatrickém oddělení. 3. Zjistit možnosti dalšího vzdělávání sester v oboru psychiatrie v rámci celoživotního vzdělávání.
Výzkumné otázky: 1. Jaká jsou specifika práce sestry na psychiatrickém oddělení? 2. Jaké komunikační dovednosti musí sestra ovládat při komunikaci s psychiatrickým pacientem? 3. Jak jsou sestry připravovány na řešení krizových situací? 4. Jak sestry hodnotí možnosti dalšího vzdělávání v rámci ošetřovatelské péče v psychiatrii?
Metodika: Pro výzkumnou část bakalářské práce bude využit kvalitativní výzkum, jako metodu sběru dat pak dotazování a jako techniku sběru řízený rozhovor, který bych chtěla uskutečnit v rámci psychiatrických oddělení v nemocnicích v Jihočeském kraji. Rozhovor bude zcela dobrovolný a anonymní.
Výstup pro praxi: Práce může sloužit jako podpůrný text při přednáškách o ošetřovatelské péči na psychiatrickém oddělení. Může také sloužit studentům jako studijní a podkladový materiál pro jejich práce.
Zásady pro vypracování
Současný stav: V současnosti se vlivem zvyšujícího se tlaku společnosti na jedince zvyšuje počet lidí, u kterých se objevují psychiatrická onemocnění. Na psychiatrii jsou přijímáni pacienti s organickými poruchami, s poruchami osobnosti a dalšími neurotickými stavy. Oddělení psychiatrie v Českých Budějovicích poskytuje komplexní péči o psychicky nemocné, zajišťuje ošetřovatelskou péči pro pacienty v akutním stadiu duševních poruch, a proto hospitalizace zde mají krátkodobý charakter. Součástí tohoto oddělení je i denní stacionář, psychologická laboratoř, psychiatrické ambulance pro dospělé, ale i pro děti a dorost. Také je zde možnost docházení do sexuologické ambulance a ambulance pro léčbu alkoholismu a jiných toxikomanií. Práce sester je zde o mnoho složitější než na jiných odděleních, protože sestra musí své chování přizpůsobit psychickému stavu nemocného, musí si také všímat jakýkoliv změn v chování, aby včas odhalila případné nebezpečné chování u pacienta.
Cíle práce: 1. Zmapovat odlišnosti práce sestry na psychiatrickém oddělení. 2. Zjistit jaké komunikační dovednosti musí všeobecná sestra ovládat na psychiatrickém oddělení. 3. Zjistit možnosti dalšího vzdělávání sester v oboru psychiatrie v rámci celoživotního vzdělávání.
Výzkumné otázky: 1. Jaká jsou specifika práce sestry na psychiatrickém oddělení? 2. Jaké komunikační dovednosti musí sestra ovládat při komunikaci s psychiatrickým pacientem? 3. Jak jsou sestry připravovány na řešení krizových situací? 4. Jak sestry hodnotí možnosti dalšího vzdělávání v rámci ošetřovatelské péče v psychiatrii?
Metodika: Pro výzkumnou část bakalářské práce bude využit kvalitativní výzkum, jako metodu sběru dat pak dotazování a jako techniku sběru řízený rozhovor, který bych chtěla uskutečnit v rámci psychiatrických oddělení v nemocnicích v Jihočeském kraji. Rozhovor bude zcela dobrovolný a anonymní.
Výstup pro praxi: Práce může sloužit jako podpůrný text při přednáškách o ošetřovatelské péči na psychiatrickém oddělení. Může také sloužit studentům jako studijní a podkladový materiál pro jejich práce.
Seznam doporučené literatury
BEER, M., PEREIRA, S. M., PATON, C. Intenzivní péče v psychiatrii. Vyd. 1. Překlad Martin Hollý, Kateřina Šoltysová. Praha: Grada, 2005, 296 s. ISBN 80-247-0363-7
KRISTOVÁ, J. Komunikácia v ošetrovateľstve. Martin: Osveta, c2004, 211 s. ISBN 80-806-3160-3.
MALÁ, E., PAVLOVSKÝ P., Psychiatrie: [učebnice pro zdravotní sestry a další pomáhající profese]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 143 s. ISBN 80-717-8700-0.
MARKOVÁ, E., VENGLÁŘOVÁ M., BABIAKOVÁ, M. Psychiatrická ošetřovatelská péče. 1. vyd. Praha: Grada, 2006, 352 s. ISBN 80-247-1151-6.
VENGLÁŘOVÁ, M., MAHROVÁ, G. Komunikace pro zdravotní sestry. 1. vyd. Praha: Grada, 2006, 144 s. ISBN 80-247-1262-8.
TUČEK, J. CHODURA, V. Psychiatrie. 3. vyd. V Českých Budějovicích: Jihočeská univerzita, Zdravotně sociální fakulta, 2005, 89 s. ISBN 80-704-0786-7.
Seznam doporučené literatury
BEER, M., PEREIRA, S. M., PATON, C. Intenzivní péče v psychiatrii. Vyd. 1. Překlad Martin Hollý, Kateřina Šoltysová. Praha: Grada, 2005, 296 s. ISBN 80-247-0363-7
KRISTOVÁ, J. Komunikácia v ošetrovateľstve. Martin: Osveta, c2004, 211 s. ISBN 80-806-3160-3.
MALÁ, E., PAVLOVSKÝ P., Psychiatrie: [učebnice pro zdravotní sestry a další pomáhající profese]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 143 s. ISBN 80-717-8700-0.
MARKOVÁ, E., VENGLÁŘOVÁ M., BABIAKOVÁ, M. Psychiatrická ošetřovatelská péče. 1. vyd. Praha: Grada, 2006, 352 s. ISBN 80-247-1151-6.
VENGLÁŘOVÁ, M., MAHROVÁ, G. Komunikace pro zdravotní sestry. 1. vyd. Praha: Grada, 2006, 144 s. ISBN 80-247-1262-8.
TUČEK, J. CHODURA, V. Psychiatrie. 3. vyd. V Českých Budějovicích: Jihočeská univerzita, Zdravotně sociální fakulta, 2005, 89 s. ISBN 80-704-0786-7.