Bakalářská práce s názvem "Výchovný styl rodičů podle pořadí narození dítěte" je zaměřena na zjištění toho, jaký výchovný styl uplatňují rodiče u svých dětí podle toho, v jakém pořadí se dítě do rodiny narodí. Zabývá se tím, zda je výchovné působení u všech dětí stejné, nebo se s každým narozeným dítětem toto výchovné působení mění. V práci jsou popsána jednotlivě všechna pořadí narození dětí od nejstaršího dítěte, přes prostřední dítě až k nejmladšímu dítěti, a to včetně jedináčků. Samozřejmě je zde popsán vývoj osobnosti a jednotlivé výchovné působení, které se v rodině uplatňuje. Tato práce upozorňuje na význam pořadí narození a to jak ve vztahu k rodičům, tak ve vztahu k sourozencům, ale také právě ve vztahu k výchovnému působení rodičů na své děti. Veškerá data byla získána prostřednictvím rozhovorů s respondenty a pomocí dotazníků.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis called "Educational style of parents according to the birth order of children" concentrates on finding out the educational style which parents follow according to the birth order of their children. It examines whether the educational influence on each child is the same or whether it changes. In this thesis each position in a family, the oldest child, a middle child, up to the youngest one and an only child, is described separately. The development of personality and the individual educational influence, applied within a family, are also described. This thesis draws the attention to the importance of the birth order in relationship to parents as well as brothers and sisters, and also in relationship to the educational influence of parents on their children. All the data were acquired by asking respondents and by questionnaires.
Klíčová slova
jedináček, prvorozený, druhorozený, nejstarší dítě, prostřední dítě, nejmladší dítě, výchovný styl, autokratický styl, demokratický styl, liberální styl, sourozenecká konstelace, pořadí narození
Klíčová slova v angličtině
only child, firstborn, secondborn, the oldest child, the middle child, the youngest child, method of raising up, authoritaian style, democratic style, liberal style, siblings constellation, the order of birth
Rozsah průvodní práce
68 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce s názvem "Výchovný styl rodičů podle pořadí narození dítěte" je zaměřena na zjištění toho, jaký výchovný styl uplatňují rodiče u svých dětí podle toho, v jakém pořadí se dítě do rodiny narodí. Zabývá se tím, zda je výchovné působení u všech dětí stejné, nebo se s každým narozeným dítětem toto výchovné působení mění. V práci jsou popsána jednotlivě všechna pořadí narození dětí od nejstaršího dítěte, přes prostřední dítě až k nejmladšímu dítěti, a to včetně jedináčků. Samozřejmě je zde popsán vývoj osobnosti a jednotlivé výchovné působení, které se v rodině uplatňuje. Tato práce upozorňuje na význam pořadí narození a to jak ve vztahu k rodičům, tak ve vztahu k sourozencům, ale také právě ve vztahu k výchovnému působení rodičů na své děti. Veškerá data byla získána prostřednictvím rozhovorů s respondenty a pomocí dotazníků.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis called "Educational style of parents according to the birth order of children" concentrates on finding out the educational style which parents follow according to the birth order of their children. It examines whether the educational influence on each child is the same or whether it changes. In this thesis each position in a family, the oldest child, a middle child, up to the youngest one and an only child, is described separately. The development of personality and the individual educational influence, applied within a family, are also described. This thesis draws the attention to the importance of the birth order in relationship to parents as well as brothers and sisters, and also in relationship to the educational influence of parents on their children. All the data were acquired by asking respondents and by questionnaires.
Klíčová slova
jedináček, prvorozený, druhorozený, nejstarší dítě, prostřední dítě, nejmladší dítě, výchovný styl, autokratický styl, demokratický styl, liberální styl, sourozenecká konstelace, pořadí narození
Klíčová slova v angličtině
only child, firstborn, secondborn, the oldest child, the middle child, the youngest child, method of raising up, authoritaian style, democratic style, liberal style, siblings constellation, the order of birth
Zásady pro vypracování
Charakteristiky sourozenecké konstelace, dané pořadím narození v rodině, ovlivňují osobnost jedince a jeho sociální chování v řadě oblastí. Práce se bude zabývat interakcemi specifickými pro jednotlivé konstelace, především možnými rozdíly ve výchovném přístupu rodičů.\\
V teoretické části budou popsána základní témata sledované problematiky: osobnost a její utváření, charakteristiky sourozeneckých konstelací jak obecně, tak ve vztahu k pořadí narození (jedináčci, prvorození, prostřední, nejmladší, dvojčata, apod.) a další aspekty konstelací jako jsou charakter rodiny , výchovný styl rodičů a jejich konstelace dle pořadí narození.\\
Praktická část práce bude zjišťovat prostřednictvím dotazování , zda pořadí narození dítěte ovlivňuje výchovný přístup rodičů k němu a případné rozdíly ve výchovném stylu dle sourozenecké konstelace rodičů.
Zásady pro vypracování
Charakteristiky sourozenecké konstelace, dané pořadím narození v rodině, ovlivňují osobnost jedince a jeho sociální chování v řadě oblastí. Práce se bude zabývat interakcemi specifickými pro jednotlivé konstelace, především možnými rozdíly ve výchovném přístupu rodičů.\\
V teoretické části budou popsána základní témata sledované problematiky: osobnost a její utváření, charakteristiky sourozeneckých konstelací jak obecně, tak ve vztahu k pořadí narození (jedináčci, prvorození, prostřední, nejmladší, dvojčata, apod.) a další aspekty konstelací jako jsou charakter rodiny , výchovný styl rodičů a jejich konstelace dle pořadí narození.\\
Praktická část práce bude zjišťovat prostřednictvím dotazování , zda pořadí narození dítěte ovlivňuje výchovný přístup rodičů k němu a případné rozdíly ve výchovném stylu dle sourozenecké konstelace rodičů.
Seznam doporučené literatury
ADLER, Alfred. Psychologie dětí: děti s výchovnými problémy. Vyd. 1. Praha: Práh, 1994, 95 s. Individuální psychologie. ISBN 80-858-0922-2.\\
BIDDULPH, Steve a Dana KREJČÍŘOVÁ. Tajemství výchovy šťastných dětí. Vyd. 2. Praha: Portál, 2006, 133 s. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-736-7184-0.\\
GILBERT, Guy. O dětech a výchově. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 95 s. ISBN 978-80-7367-609-4.\\
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 3. přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 1998, 343 s., obr. ISBN 80-716-9195-X.\\
LEMAN, Kevin. Prvorozený: výhoda, či handicap. Vyd. 1. Praha: Návrat domů, 2011, 204 s. Individuální psychologie. ISBN 978-80-7255-250-4.\\
LEMAN, Kevin. Sourozenecké konstelace: výhoda, či handicap. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 223 s. Rádci pro život. ISBN 80-717-8152-5.\\
NOVÁK, Tomáš. Sourozenecké vztahy: výhoda, či handicap. Vyd. 1. Překlad Hana Kašparovská. Praha: Grada, 2007, 123 s. Pro rodiče, 2. ISBN 978-80-247-2075-3.\\
PREKOP, Jirina. Prvorozené dítě: o sourozenecké pozici : role rodičů, příklady z klinické praxe, doporučení pro výchovu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2002, 125 s. Pro rodiče. ISBN 80-247-9004-1.\\
VÁGNEROVÁ, Marie Vývojová psychologie. Dětství, dospělost, stáří. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 522 s. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-717-8308-0.
Seznam doporučené literatury
ADLER, Alfred. Psychologie dětí: děti s výchovnými problémy. Vyd. 1. Praha: Práh, 1994, 95 s. Individuální psychologie. ISBN 80-858-0922-2.\\
BIDDULPH, Steve a Dana KREJČÍŘOVÁ. Tajemství výchovy šťastných dětí. Vyd. 2. Praha: Portál, 2006, 133 s. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-736-7184-0.\\
GILBERT, Guy. O dětech a výchově. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 95 s. ISBN 978-80-7367-609-4.\\
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 3. přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 1998, 343 s., obr. ISBN 80-716-9195-X.\\
LEMAN, Kevin. Prvorozený: výhoda, či handicap. Vyd. 1. Praha: Návrat domů, 2011, 204 s. Individuální psychologie. ISBN 978-80-7255-250-4.\\
LEMAN, Kevin. Sourozenecké konstelace: výhoda, či handicap. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 223 s. Rádci pro život. ISBN 80-717-8152-5.\\
NOVÁK, Tomáš. Sourozenecké vztahy: výhoda, či handicap. Vyd. 1. Překlad Hana Kašparovská. Praha: Grada, 2007, 123 s. Pro rodiče, 2. ISBN 978-80-247-2075-3.\\
PREKOP, Jirina. Prvorozené dítě: o sourozenecké pozici : role rodičů, příklady z klinické praxe, doporučení pro výchovu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2002, 125 s. Pro rodiče. ISBN 80-247-9004-1.\\
VÁGNEROVÁ, Marie Vývojová psychologie. Dětství, dospělost, stáří. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 522 s. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-717-8308-0.