Diplomová práce se zabývá názory rodičů a žáků na prestiž různých typů vzdělání na středních školách v Písku. Práce prezentuje závěry některých českých i mezinárodních výzkumů, zabývajících se problematikou středního školství. Popisuje okolnosti, které ovlivňují studium střední školy, představuje historický vývoj a současnost českého středního školství a také systém středního školství v některých okolních státech. Charakterizuje písecké střední školy a jejich studijní obory a nabízí pohled na žáka střední školy z psychologicko-sociologického hlediska. Získaná data vlastního kvalitativního výzkumu jsou dále interpretována a vyhodnocována a v následné diskusi porovnávána se zjištěními výchozích výzkumů. Za nejprestižnější typ středního vzdělání je, jak žáky, tak jejich rodiči, považováno střední všeobecné vzdělání, na druhém místě je to střední odborné vzdělání s maturitou a na místě posledním je to střední vzdělání s výučním listem. Mezi rodiči je možné zaznamenat rozdílné hodnocení prestiže školy a jejího významu pro život. Značnou roli při výběru školy sehrává kulturní kapitál. Rodiči preferovaným typem vzdělání je střední odborné vzdělání s maturitou. Prestiž všech typů středního vzdělání se u nás však v poslední době snižuje, zejména z důvodu absence přijímacího řízení na střední školy, špatně nastaveným systémem financování školství a vysokého počtu soukromých středních škol.
Anotace v angličtině
This dissertation pays attention to opinions of parents and students on the prestige of various types of education on secondary schools in Písek. The dissertation presents conclusions of several Czech as well as international studies, dealing with the matter of secondary school education. Further on it describes some circumstances influencing secondary school education. It also introduces historical development and the present of Czech secondary school education and the system of secondary school education in some of other European states. It characterises various secondary schools in Písek and also looks at a secondary school student from the psycho-sociological point of view. The data obtained from a personal qualitative research are further on interpreted an evaluated and in the following discussion compared with the findings of the initial research. The most prestigious type of secondary education amongst students as well as their parents is general secondary school education followed by specialized secondary school education and finally vocational education. It is evident that the parents' evaluation differs and is also influenced by the importance for further professional life. Cultural capital also plays a very important role. Parents prefer the type of specialized secondary school education followed by a graduation exam. The prestige of all types of secondary school education has recently been decreasing especially due to the absence of entrance examinations and badly established education financing system and a high number of private secondary schools.
Klíčová slova
střední vzdělání, střední škola, prestiž, kulturní kapitál, stratifikace ve vzdělávání, žáci, rodiče
Klíčová slova v angličtině
secondary school education, secondary school, prestige, cultural capital, stratification in education, students, parents.
Rozsah průvodní práce
138 s. (287 925 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá názory rodičů a žáků na prestiž různých typů vzdělání na středních školách v Písku. Práce prezentuje závěry některých českých i mezinárodních výzkumů, zabývajících se problematikou středního školství. Popisuje okolnosti, které ovlivňují studium střední školy, představuje historický vývoj a současnost českého středního školství a také systém středního školství v některých okolních státech. Charakterizuje písecké střední školy a jejich studijní obory a nabízí pohled na žáka střední školy z psychologicko-sociologického hlediska. Získaná data vlastního kvalitativního výzkumu jsou dále interpretována a vyhodnocována a v následné diskusi porovnávána se zjištěními výchozích výzkumů. Za nejprestižnější typ středního vzdělání je, jak žáky, tak jejich rodiči, považováno střední všeobecné vzdělání, na druhém místě je to střední odborné vzdělání s maturitou a na místě posledním je to střední vzdělání s výučním listem. Mezi rodiči je možné zaznamenat rozdílné hodnocení prestiže školy a jejího významu pro život. Značnou roli při výběru školy sehrává kulturní kapitál. Rodiči preferovaným typem vzdělání je střední odborné vzdělání s maturitou. Prestiž všech typů středního vzdělání se u nás však v poslední době snižuje, zejména z důvodu absence přijímacího řízení na střední školy, špatně nastaveným systémem financování školství a vysokého počtu soukromých středních škol.
Anotace v angličtině
This dissertation pays attention to opinions of parents and students on the prestige of various types of education on secondary schools in Písek. The dissertation presents conclusions of several Czech as well as international studies, dealing with the matter of secondary school education. Further on it describes some circumstances influencing secondary school education. It also introduces historical development and the present of Czech secondary school education and the system of secondary school education in some of other European states. It characterises various secondary schools in Písek and also looks at a secondary school student from the psycho-sociological point of view. The data obtained from a personal qualitative research are further on interpreted an evaluated and in the following discussion compared with the findings of the initial research. The most prestigious type of secondary education amongst students as well as their parents is general secondary school education followed by specialized secondary school education and finally vocational education. It is evident that the parents' evaluation differs and is also influenced by the importance for further professional life. Cultural capital also plays a very important role. Parents prefer the type of specialized secondary school education followed by a graduation exam. The prestige of all types of secondary school education has recently been decreasing especially due to the absence of entrance examinations and badly established education financing system and a high number of private secondary schools.
Klíčová slova
střední vzdělání, střední škola, prestiž, kulturní kapitál, stratifikace ve vzdělávání, žáci, rodiče
Klíčová slova v angličtině
secondary school education, secondary school, prestige, cultural capital, stratification in education, students, parents.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zaměřuje na problematiku prestiže různých typů vzdělávání na středních školách v Písku a názory na ní v očích jejich studentů a rodičů. Zabývá se rovněž názory na možné elitářství a rovnostářství na těchto školách a postoji, které k němu dotazovaní zaujímají, jejich sebepojetím a také tím, jak dotazovaní vnímají své vrstevníky z jiných píseckých středních škol a jaké mají názory na vlastní budoucnost.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zaměřuje na problematiku prestiže různých typů vzdělávání na středních školách v Písku a názory na ní v očích jejich studentů a rodičů. Zabývá se rovněž názory na možné elitářství a rovnostářství na těchto školách a postoji, které k němu dotazovaní zaujímají, jejich sebepojetím a také tím, jak dotazovaní vnímají své vrstevníky z jiných píseckých středních škol a jaké mají názory na vlastní budoucnost.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha : UK, 1993, ISBN 80-7066-534-3
DOROTÍKOVÁ, S. Filosofie hodnot. Praha: PedF UK, 1998, ISBN 80-86039-79-X
GRENZ, S. Úvod do postmodernismu, Praha: Návrat domů, 1997, ISBN 80-85495-74-0
HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: GRADA, 2007, ISBN 978-80-247-1168-3
HELUS, Z. Psychologie. Praha: Fortuna, 2003, ISBN 80-7168-876-2
HORÁK, J. Kapitoly z teorie výchovy 1. díl. Liberec: TU, 1996,ISBN 80-7083-196-0
HORÁK, J. Kapitoly z teorie výchovy 2. díl. Aplikace výzkumných metod. Liberec: TU, 1997, ISBN 80-7083-224-X
JANDOUREK, J. Sociologický slovník. Praha: Portál, 2001, ISBN 80-7178-535-0
KELLER, J. Úvod do sociologie. Praha: Slon, 1999, ISBN 80-85850-25-7
KELLER, GÁL, FRIČ, Hodnoty pro budoucnost. Praha: G plus G, 1996, ISBN 80-901896-4
KELLER, J.: Vzestup a pád středních vrstev. Praha, SLON 2000.ISBN 80-85 850-95-8
KUBÁTOVÁ, H. Sociologie životního způsobu. Praha: GRADA, 2010, ISBN 978-80247-2456-0
MIŠOVIČ, J.: V hlavní roli otázka. Průvodce přípravou otázek v sociologických a marketingových výzkumech. Praha: 2001, ISBN 80-238-6500-5
MŰLLEROVÁ, S. Kapitoly z etiky. Liberec: TU, 2000, ISBN 80-7083-430-7
PRUDKÝ, L. Hodnotové struktury elit - základy budoucnosti. In: Elity a modernizace: průběžná zpráva z výzkumu. 1. vyd. Praha: CESES FSV UK, 2005, s. 55-89. ISBN
SEDLÁČKOVÁ, D. Rozvoj zdravého sebevědomí žáka, Praha: GRADA, 2009, ISBN 978 80-247-2685-4
SIMONOVÁ, N. Vzdělanostní nerovnosti v české společnosti, Praha: SLON 2012, ISBN 978-80-7419-070-4
SIMONOVÁ, N., SOUKUP, P. Reprodukce vzdělanostních nerovností v České republice po sametové revoluci v evropském kontextu [on line]. Praha: Sociologický ústav 2009 [2013-03-05]. Dostupné na http://sreview.soc.cas.cz/uploads/451d9c8a1aa6a0406b35eac9bd25058e1a5679e0_SimonovaSoukupSC2009-5.pdf
ŠVIGALOVÁ, D. Kapitoly z psychologie ? 3. díl Vývojová psychologie, Liberec: TU, 2001
VEBER, T., BAUMAN, P. Metodická pomůcka ke zpracování závěrečných prací. [on line] Č. Budějovice: TF JU, 2010 [2012-11-15]. Dostupné na
Seznam doporučené literatury
ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha : UK, 1993, ISBN 80-7066-534-3
DOROTÍKOVÁ, S. Filosofie hodnot. Praha: PedF UK, 1998, ISBN 80-86039-79-X
GRENZ, S. Úvod do postmodernismu, Praha: Návrat domů, 1997, ISBN 80-85495-74-0
HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: GRADA, 2007, ISBN 978-80-247-1168-3
HELUS, Z. Psychologie. Praha: Fortuna, 2003, ISBN 80-7168-876-2
HORÁK, J. Kapitoly z teorie výchovy 1. díl. Liberec: TU, 1996,ISBN 80-7083-196-0
HORÁK, J. Kapitoly z teorie výchovy 2. díl. Aplikace výzkumných metod. Liberec: TU, 1997, ISBN 80-7083-224-X
JANDOUREK, J. Sociologický slovník. Praha: Portál, 2001, ISBN 80-7178-535-0
KELLER, J. Úvod do sociologie. Praha: Slon, 1999, ISBN 80-85850-25-7
KELLER, GÁL, FRIČ, Hodnoty pro budoucnost. Praha: G plus G, 1996, ISBN 80-901896-4
KELLER, J.: Vzestup a pád středních vrstev. Praha, SLON 2000.ISBN 80-85 850-95-8
KUBÁTOVÁ, H. Sociologie životního způsobu. Praha: GRADA, 2010, ISBN 978-80247-2456-0
MIŠOVIČ, J.: V hlavní roli otázka. Průvodce přípravou otázek v sociologických a marketingových výzkumech. Praha: 2001, ISBN 80-238-6500-5
MŰLLEROVÁ, S. Kapitoly z etiky. Liberec: TU, 2000, ISBN 80-7083-430-7
PRUDKÝ, L. Hodnotové struktury elit - základy budoucnosti. In: Elity a modernizace: průběžná zpráva z výzkumu. 1. vyd. Praha: CESES FSV UK, 2005, s. 55-89. ISBN
SEDLÁČKOVÁ, D. Rozvoj zdravého sebevědomí žáka, Praha: GRADA, 2009, ISBN 978 80-247-2685-4
SIMONOVÁ, N. Vzdělanostní nerovnosti v české společnosti, Praha: SLON 2012, ISBN 978-80-7419-070-4
SIMONOVÁ, N., SOUKUP, P. Reprodukce vzdělanostních nerovností v České republice po sametové revoluci v evropském kontextu [on line]. Praha: Sociologický ústav 2009 [2013-03-05]. Dostupné na http://sreview.soc.cas.cz/uploads/451d9c8a1aa6a0406b35eac9bd25058e1a5679e0_SimonovaSoukupSC2009-5.pdf
ŠVIGALOVÁ, D. Kapitoly z psychologie ? 3. díl Vývojová psychologie, Liberec: TU, 2001
VEBER, T., BAUMAN, P. Metodická pomůcka ke zpracování závěrečných prací. [on line] Č. Budějovice: TF JU, 2010 [2012-11-15]. Dostupné na