Ve své bakalářské práci se zaměřuji především na životní role předškolních dětí a naplňování jejich životních potřeb. Práce se skládá ze dvou částí teoretické a praktické.
V teoretické části si klade za cíl nabídnout konkrétnější podobu dětských rolí v současné moderní společnosti, zabývá se problematikou rodiny a dalších socializačních činitelů, které mají význam při utváření dětské osobnosti.
Získané teoretické poznatky jsou pak využity v části praktické, která se zejména za pomoci dlouhodobého pozorování a řízeného rozhovoru snaží popsat, jak se promítá naplňování/nenaplňování životních potřeb dětí do jejich chování.
Anotace v angličtině
In my bachelor thesis, I focus my attention on life roles of pre-school children, and on how their human needs are fulfilled. The thesis consists of two parts: a theoretical and a practical one.
In the theoretical part, I try to describe the life roles of children in our contemporary modern society. I deal with the problems of family and other socializing factors that are important in creating the personality of a child.
The outcomes from the theoretical part are used in the practical one. By means of a long term observation and a dialog I try to describe the process, how the fulfillment of the human needs (or its lack) influences the behavior of the children.
Klíčová slova
Mateřská škola, předškolní dítě, rodina, sociální role, vztahy.
Klíčová slova v angličtině
Nursery school, pre-school child, family, social roles, relationship.
Rozsah průvodní práce
100 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Ve své bakalářské práci se zaměřuji především na životní role předškolních dětí a naplňování jejich životních potřeb. Práce se skládá ze dvou částí teoretické a praktické.
V teoretické části si klade za cíl nabídnout konkrétnější podobu dětských rolí v současné moderní společnosti, zabývá se problematikou rodiny a dalších socializačních činitelů, které mají význam při utváření dětské osobnosti.
Získané teoretické poznatky jsou pak využity v části praktické, která se zejména za pomoci dlouhodobého pozorování a řízeného rozhovoru snaží popsat, jak se promítá naplňování/nenaplňování životních potřeb dětí do jejich chování.
Anotace v angličtině
In my bachelor thesis, I focus my attention on life roles of pre-school children, and on how their human needs are fulfilled. The thesis consists of two parts: a theoretical and a practical one.
In the theoretical part, I try to describe the life roles of children in our contemporary modern society. I deal with the problems of family and other socializing factors that are important in creating the personality of a child.
The outcomes from the theoretical part are used in the practical one. By means of a long term observation and a dialog I try to describe the process, how the fulfillment of the human needs (or its lack) influences the behavior of the children.
Klíčová slova
Mateřská škola, předškolní dítě, rodina, sociální role, vztahy.
Klíčová slova v angličtině
Nursery school, pre-school child, family, social roles, relationship.
Zásady pro vypracování
Teoretická část bakalářské práce má za úkol nabídnout konkrétnější podobu dětských rolí v současné moderní společnosti. Rozhodující vliv na rozvoj a uspokojování všech potřeb a sociálních rolí dítěte předškolního věku má bezesporu primární rodina, tedy vztahy s rodiči, se sourozenci, s prarodiči. Do socializačního procesu pak zákonitě vstupují i zájmové kluby, různé organizace, mateřská škola a další, které spoluovlivňují vývoj dětských rolí a spokojenost s nimi.\\
Empirická část proto využije daných poznatků a zaměří se na případové studie cca 10 respondentů - dětí předškolního věku. Kvalitativní výzkum využije metodu pozorování a řízený rozhovor. Jedinci budou pozorováni při běžných činnostech v předškolním zařízení - v interakci s vrstevníky, s učitelkou, s rodiči, při zájmových aktivitách.\\
Bude zkoumáno naplnění potřeb: naplněné potřeby- spokojené dítě, šťastné, vyrovnané / nespokojené dítě - agresivní, úzkostné, nedůvěřující, nešťastné. Řízeným rozhovorem, popřípadě dotazníkem budou zjišťovány další informace o dětech.
Zásady pro vypracování
Teoretická část bakalářské práce má za úkol nabídnout konkrétnější podobu dětských rolí v současné moderní společnosti. Rozhodující vliv na rozvoj a uspokojování všech potřeb a sociálních rolí dítěte předškolního věku má bezesporu primární rodina, tedy vztahy s rodiči, se sourozenci, s prarodiči. Do socializačního procesu pak zákonitě vstupují i zájmové kluby, různé organizace, mateřská škola a další, které spoluovlivňují vývoj dětských rolí a spokojenost s nimi.\\
Empirická část proto využije daných poznatků a zaměří se na případové studie cca 10 respondentů - dětí předškolního věku. Kvalitativní výzkum využije metodu pozorování a řízený rozhovor. Jedinci budou pozorováni při běžných činnostech v předškolním zařízení - v interakci s vrstevníky, s učitelkou, s rodiči, při zájmových aktivitách.\\
Bude zkoumáno naplnění potřeb: naplněné potřeby- spokojené dítě, šťastné, vyrovnané / nespokojené dítě - agresivní, úzkostné, nedůvěřující, nešťastné. Řízeným rozhovorem, popřípadě dotazníkem budou zjišťovány další informace o dětech.
Seznam doporučené literatury
Fontana, D. Psychologie ve školní praxi, Praha, Portál, 1997\\
Helus, Z. Sociální psychologie pro pedagogy, Praha, Grada, 2007\\
Kern, H. a kol. Přehled psychologie, Praha, Portál, 1999\\
Matějček, Z. Rodiče a děti. Praha, Avicenum, 1989\\
Matějček, Z. Co děti nejvíce potřebují. Praha: Portál, 2007\\
Vágnerová, M. Vývojová psychologie I, Praha, Karolinum, 2005\\
Vágnerová, M. Základy psychologie, Praha, Karolinum UK, 2004
Seznam doporučené literatury
Fontana, D. Psychologie ve školní praxi, Praha, Portál, 1997\\
Helus, Z. Sociální psychologie pro pedagogy, Praha, Grada, 2007\\
Kern, H. a kol. Přehled psychologie, Praha, Portál, 1999\\
Matějček, Z. Rodiče a děti. Praha, Avicenum, 1989\\
Matějček, Z. Co děti nejvíce potřebují. Praha: Portál, 2007\\
Vágnerová, M. Vývojová psychologie I, Praha, Karolinum, 2005\\
Vágnerová, M. Základy psychologie, Praha, Karolinum UK, 2004