Cílem mé diplomové práce je připravit tvůrčí projekt v rámci spolupráce základních škol a Gymnázia v Českém Krumlově s Národním památkovým ústavem v Českých Budějovicích. V projektu nastíním velký vzdělávací potenciál, který obor památková péče může školám nabídnout. Představím možnosti edukačního využití jednoho památkového objektu v rámci města Český Krumlov. Své zkušenosti a vědomosti propojím s vědomostmi a zkušenostmi pedagogů vyučujících dějepis. Budu vycházet z odborné literatury z oblasti pedagogiky a památkové péče, z regionální historie, z kurikulárních dokumentů, z výzkumů, jejichž výsledky jsou zveřejněny na internetových stránkách.. Projekt bude zaměřen na doplnění a zpestření učiva, které je probíráno ve školní výuce a přispěje nejen k efektivní prezentaci památkových hodnot, ale také rozvoji vzdělanosti, kreativity a hodnotové orientace cílových skupin ve prospěch dobrovolné a udržitelné péče o kulturní dědictví.
Anotace v angličtině
The aim of my thesis is to prepare a creative project in cooperation of primary schools and Gymnasium in Český Krumlov with the National Heritage Institute in České Budějovice. In the project I am going to outline the great educational potential which that discipline may offer to schools. I am going to introduce the educational possibilities of using one monument within the city of Český Krumlov. I am going to link my experience and knowledge with the experience and knowledge of teachers (lecturers who teach history). I am going to proceed from the literature of pedagogy and monument care, regional history, the curriculum, the research and the results of which are published on the website. The project is going to be focused on complementing and diversification of the curriculum, which is discussed in schools and it/the project will contribute not only to the effective presentation of heritage values, but also to the development of education, creativity, and value orientation of the target groups in favour of the voluntary and sustainable care of the cultural heritage.
Klíčová slova
Kulturně historické dědictví, výchova ke kulturně historickému dědictví, region, regionální historie, památka, památkový objekt, památková péče, muzejní edukace, muzejní pedagogika, kurikulum, didaktický program, rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program, klíčové kompetence
Klíčová slova v angličtině
Cultural and historical heritage , education of the cultural historical heritage, region, regional history, monument, conservation , museum education, museum pedagogy, curriculum, didactic program, the general educational program, school educational program, key competencies
Rozsah průvodní práce
94 s., (z toho 9 s. příloh)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem mé diplomové práce je připravit tvůrčí projekt v rámci spolupráce základních škol a Gymnázia v Českém Krumlově s Národním památkovým ústavem v Českých Budějovicích. V projektu nastíním velký vzdělávací potenciál, který obor památková péče může školám nabídnout. Představím možnosti edukačního využití jednoho památkového objektu v rámci města Český Krumlov. Své zkušenosti a vědomosti propojím s vědomostmi a zkušenostmi pedagogů vyučujících dějepis. Budu vycházet z odborné literatury z oblasti pedagogiky a památkové péče, z regionální historie, z kurikulárních dokumentů, z výzkumů, jejichž výsledky jsou zveřejněny na internetových stránkách.. Projekt bude zaměřen na doplnění a zpestření učiva, které je probíráno ve školní výuce a přispěje nejen k efektivní prezentaci památkových hodnot, ale také rozvoji vzdělanosti, kreativity a hodnotové orientace cílových skupin ve prospěch dobrovolné a udržitelné péče o kulturní dědictví.
Anotace v angličtině
The aim of my thesis is to prepare a creative project in cooperation of primary schools and Gymnasium in Český Krumlov with the National Heritage Institute in České Budějovice. In the project I am going to outline the great educational potential which that discipline may offer to schools. I am going to introduce the educational possibilities of using one monument within the city of Český Krumlov. I am going to link my experience and knowledge with the experience and knowledge of teachers (lecturers who teach history). I am going to proceed from the literature of pedagogy and monument care, regional history, the curriculum, the research and the results of which are published on the website. The project is going to be focused on complementing and diversification of the curriculum, which is discussed in schools and it/the project will contribute not only to the effective presentation of heritage values, but also to the development of education, creativity, and value orientation of the target groups in favour of the voluntary and sustainable care of the cultural heritage.
Klíčová slova
Kulturně historické dědictví, výchova ke kulturně historickému dědictví, region, regionální historie, památka, památkový objekt, památková péče, muzejní edukace, muzejní pedagogika, kurikulum, didaktický program, rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program, klíčové kompetence
Klíčová slova v angličtině
Cultural and historical heritage , education of the cultural historical heritage, region, regional history, monument, conservation , museum education, museum pedagogy, curriculum, didactic program, the general educational program, school educational program, key competencies
Zásady pro vypracování
V diplomové práci se zaměřím na výchovu ke vztahu ke kulturně historickému dědictví. Svůj zájem soustředím na uchování hodnot kulturně historického dědictví, na výchovu k těmto hodnotám, na začleňování péče o kulturní dědictví do obsahu školní i mimoškolní výuky.
Primární cíl
zpracovat tvůrčí projekt a nabídnout učitelům, žákům a studentům základních škol a Gymnázia v Českém Krumlově možnosti edukačního využití regionální památky(bývalé jezuitské koleje v Českém Krumlově, dnes hotelu Růže)
Předběžná osnova práce, návrh struktury
1. Úvod
2. Kontext
3. Teoretická východiska
4. Od nápadu k tvůrčímu projektu
5. Metodika práce
6. Přípravná fáze tvůrčího projektu
7. Realizace
8. Výsledky činnosti
9. Vyhodnocení a techniky zpětné vazby
10.Výstupy projektu
11.Diskuze
12.Závěr
13.Seznam použitých zdrojů
14.Seznam příloh
Zásady pro vypracování
V diplomové práci se zaměřím na výchovu ke vztahu ke kulturně historickému dědictví. Svůj zájem soustředím na uchování hodnot kulturně historického dědictví, na výchovu k těmto hodnotám, na začleňování péče o kulturní dědictví do obsahu školní i mimoškolní výuky.
Primární cíl
zpracovat tvůrčí projekt a nabídnout učitelům, žákům a studentům základních škol a Gymnázia v Českém Krumlově možnosti edukačního využití regionální památky(bývalé jezuitské koleje v Českém Krumlově, dnes hotelu Růže)
Předběžná osnova práce, návrh struktury
1. Úvod
2. Kontext
3. Teoretická východiska
4. Od nápadu k tvůrčímu projektu
5. Metodika práce
6. Přípravná fáze tvůrčího projektu
7. Realizace
8. Výsledky činnosti
9. Vyhodnocení a techniky zpětné vazby
10.Výstupy projektu
11.Diskuze
12.Závěr
13.Seznam použitých zdrojů
14.Seznam příloh
Seznam doporučené literatury
GARRISON, J. John Dewey´s Philosophy of Education. New York: PALGRAVE MACMILLAN, 2012. ISBN 978-1-137-02617
BENEŠ, M. A KOL. Idea vzdělávání v současné společnosti. Praha: Eurolex Bohemia, 2002. ISBN 80-86432-40-8
BENEŠ, Z. Historie a škola I.: Otázky koncepce českého školního dějepisu, Sborník ze semináře Ke koncepci výuky dějepisu a občanské výchovy na základní
a střední škole zorganizovaného MŠMT v Telči ve dnech 11. - 12. dubna 2002. l.vyd. Úvaly: Albra, 2002.
BRABCOVÁ, A. Brána muzea otevřená: [průvodce na cestě muzea k lidem a lidí do muzea]. Náchod: Juko, 2003. 583 s. ISBN 8086213285.
CICHROVÁ, K. Edukační program jako nástroj zprostředkování kulturních hodnot památkového fondu školní mládeži, Zprávy památkové péče, 70, 2010, č. 2
CICHROVÁ, K. Didaktické programy, semináře a perspektivy. [10. - 11. 11. 2005
v Třeboni. Odborný seminář věnovaný otázkám výchovy a vzdělávání veřejnosti
a především mládeže k pozitivnímu zájmu o kulturní dědictví], Zprávy památkové péče, 66, 2006, č. 1
ČECHOVÁ, B. Nápady pro rozvoj a hodnocení klíčových kompetencí žáků. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-388-8.
HALL, J. Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění. Vydání l. Praha: Mladá fronta, 1991, 517 s. ISBN 80-204-0205-5.
HEROUT, J. Slabikář návštěvníků památek. Praha: Tvorba, 2001, 330 s.
ISBN 80-85386-92-5; EAN 9788086516400.
HORÁČEK, Radek. Galerijní animace a zprostředkování umění. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 1998. ISBN 80-7204-084-7.
JANÍK, T. a kol. Metodologické problémy výzkumu didaktických znalostí obsahu. Brno: Paido, 2008. ISBN 978-80-7315-165-2.
JŮVA, V. Dětské muzeum - edukační fenomén pro 21. století. 1. vyd. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-090-5.
JŮVA, V. Tvořivost v práci učitele a žáka: sborník z celostátního semináře
k problematice tvořivosti v práci učitele a žáka, který se konal
dne 30. 1. 1996 na Pedagogické fakultě MU v Brně k 50. výročí založení Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity. 1. vyd. Brno: Paido, 1996. 122 s.
1. verze. ISBN 80-85931-23-0.
JŮVA, V. Vznik a rozvoj muzejní pedagogiky. In: Muzejní pedagogika: Metodologické a didaktické aspekty muzejní edukace. 1. vyd. Brno: Paido, 2010. 62 s. Kultura a edukace, 1. ISBN 978-80-7315-207-9.
JŮVA, V. Spolupráce školy s kulturními zařízeními. In STŘELEC, Stanislav. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. 1. vyd. Brno: Paido, 1998. s. 118-127, 10 s. ISBN 80-85931-61-3.
KRATOCHVÍL, V. Modely na rozvíjanie kompetencií žiakov: K transformácii vzťahu historie a školského dejepisu. Bratislava: Stimul, 2004, 118 s. Acta historica Posoniensia: Monographiae, 2 5. ISBN 80-88982-94-4.
MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004. 78 s.
ISBN 80-7315-078-6.
PÁVKOVÁ, J. Pedagogika volného času. Vyd. 4. Praha: Portál, 2008, 224 s.
ISBN 978-80-7367-423-6.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. 3. vyd. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7315-080-8.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP, 2004
ŘEZNÍČKOVÁ, H. Zprávy památkové péče: Nové formy vzdělávání pro děti a mládež
v oboru památkové péče. Praha: Národní památkový ústav, 2010, roč. 70, č. 2. ISSN 1210 - Praha.
SKALKOVÁ, J. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno: Paido, 2004.
ISBN 80-7315-060-3.
VÁLKOVÁ, V. Dějepis pro 8. ročník ZŠ: Novověk - učebnice. 1. vydání. Praha: SPN-pedagogické nakladatelství, 2008, 140 s. ISBN 978-80-7235-404-7.
VEBER, T., BAUMAN, P. Metodická pomůcka ke zpracování závěrečných prací. [on line] Č. Budějovice: TF JU, 2010 [2012-11-15]. Dostupné na
VESELÝ, M. Regionální dějiny v dějepisném vyučování na českých a slovenských školách: Sborník z konference konané 23.- 24. listopadu 2005. 1. vyd. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, 2006. ISBN 80-7044-843-1.
Seznam doporučené literatury
GARRISON, J. John Dewey´s Philosophy of Education. New York: PALGRAVE MACMILLAN, 2012. ISBN 978-1-137-02617
BENEŠ, M. A KOL. Idea vzdělávání v současné společnosti. Praha: Eurolex Bohemia, 2002. ISBN 80-86432-40-8
BENEŠ, Z. Historie a škola I.: Otázky koncepce českého školního dějepisu, Sborník ze semináře Ke koncepci výuky dějepisu a občanské výchovy na základní
a střední škole zorganizovaného MŠMT v Telči ve dnech 11. - 12. dubna 2002. l.vyd. Úvaly: Albra, 2002.
BRABCOVÁ, A. Brána muzea otevřená: [průvodce na cestě muzea k lidem a lidí do muzea]. Náchod: Juko, 2003. 583 s. ISBN 8086213285.
CICHROVÁ, K. Edukační program jako nástroj zprostředkování kulturních hodnot památkového fondu školní mládeži, Zprávy památkové péče, 70, 2010, č. 2
CICHROVÁ, K. Didaktické programy, semináře a perspektivy. [10. - 11. 11. 2005
v Třeboni. Odborný seminář věnovaný otázkám výchovy a vzdělávání veřejnosti
a především mládeže k pozitivnímu zájmu o kulturní dědictví], Zprávy památkové péče, 66, 2006, č. 1
ČECHOVÁ, B. Nápady pro rozvoj a hodnocení klíčových kompetencí žáků. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-388-8.
HALL, J. Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění. Vydání l. Praha: Mladá fronta, 1991, 517 s. ISBN 80-204-0205-5.
HEROUT, J. Slabikář návštěvníků památek. Praha: Tvorba, 2001, 330 s.
ISBN 80-85386-92-5; EAN 9788086516400.
HORÁČEK, Radek. Galerijní animace a zprostředkování umění. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 1998. ISBN 80-7204-084-7.
JANÍK, T. a kol. Metodologické problémy výzkumu didaktických znalostí obsahu. Brno: Paido, 2008. ISBN 978-80-7315-165-2.
JŮVA, V. Dětské muzeum - edukační fenomén pro 21. století. 1. vyd. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-090-5.
JŮVA, V. Tvořivost v práci učitele a žáka: sborník z celostátního semináře
k problematice tvořivosti v práci učitele a žáka, který se konal
dne 30. 1. 1996 na Pedagogické fakultě MU v Brně k 50. výročí založení Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity. 1. vyd. Brno: Paido, 1996. 122 s.
1. verze. ISBN 80-85931-23-0.
JŮVA, V. Vznik a rozvoj muzejní pedagogiky. In: Muzejní pedagogika: Metodologické a didaktické aspekty muzejní edukace. 1. vyd. Brno: Paido, 2010. 62 s. Kultura a edukace, 1. ISBN 978-80-7315-207-9.
JŮVA, V. Spolupráce školy s kulturními zařízeními. In STŘELEC, Stanislav. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. 1. vyd. Brno: Paido, 1998. s. 118-127, 10 s. ISBN 80-85931-61-3.
KRATOCHVÍL, V. Modely na rozvíjanie kompetencií žiakov: K transformácii vzťahu historie a školského dejepisu. Bratislava: Stimul, 2004, 118 s. Acta historica Posoniensia: Monographiae, 2 5. ISBN 80-88982-94-4.
MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004. 78 s.
ISBN 80-7315-078-6.
PÁVKOVÁ, J. Pedagogika volného času. Vyd. 4. Praha: Portál, 2008, 224 s.
ISBN 978-80-7367-423-6.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. 3. vyd. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7315-080-8.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP, 2004
ŘEZNÍČKOVÁ, H. Zprávy památkové péče: Nové formy vzdělávání pro děti a mládež
v oboru památkové péče. Praha: Národní památkový ústav, 2010, roč. 70, č. 2. ISSN 1210 - Praha.
SKALKOVÁ, J. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno: Paido, 2004.
ISBN 80-7315-060-3.
VÁLKOVÁ, V. Dějepis pro 8. ročník ZŠ: Novověk - učebnice. 1. vydání. Praha: SPN-pedagogické nakladatelství, 2008, 140 s. ISBN 978-80-7235-404-7.
VEBER, T., BAUMAN, P. Metodická pomůcka ke zpracování závěrečných prací. [on line] Č. Budějovice: TF JU, 2010 [2012-11-15]. Dostupné na
VESELÝ, M. Regionální dějiny v dějepisném vyučování na českých a slovenských školách: Sborník z konference konané 23.- 24. listopadu 2005. 1. vyd. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, 2006. ISBN 80-7044-843-1.