Bakalářská práce se zabývá zjištěním znalostí dívek a žen o hormonální
antikoncepci, jejích výhodách a rizicích. Kontracepce je nejčastější formou plánovaného rodičovství v jeho negativním smyslu. Jednou z nejspolehlivějších metod je hormonální
antikoncepce, která má v současné době mnoho forem a je distribuována velkým
množstvím výrobců.
byly poučeny o její spolehlivosti, výhodách a rizicích.
Úvodní, teoretická část je rozdělena do několika kapitol, kdy první je věnována
historii antikoncepce od starověku po současnost a tomu, jak se postupně vyvíjely
a zdokonalovaly její metody. Popsány jsou předpoklady pro výběr
antikoncepční metody a jedna z částí je věnována hodnocení jejich spolehlivosti
tzv. Pearlovým indexem. Formy antikoncepce jsou prvotně rozděleny na nehormonální
a hormonální. V nehormonálních metodách jsou pouze stručně popsány její jednotlivé
formy, a to přirozené, bariérové, IUD a sterilizace. Nechybí ani zmínka
o nespecifických metodách, které si čas od času najdou své přívržence. Hormonální
metody antikoncepce jsou popsány podrobněji. Gestagenní antikoncepce je rozdělena
na kapitoly o minipilulkách, depotních injekcích, podkožních implantátech, dále pak
o příznivých účincích těchto forem a také o jejich možných rizicích. Další části jsou
věnovány nitroděložnímu systému a postkoitální antikoncepci, opět včetně jejich výhod
a rizik. Kombinovaná hormonální antikoncepce, která je v podstatě nejvyužívanější
metodou ochrany proti otěhotnění, je rozdělena dle způsobu aplikace. Jsou jimi
perorální forma, transdermální náplasti a vaginální kroužek Nuvaring. Popsány jsou
také její výhody i rizika. Závěr teoretické části je věnován edukaci, která je zaměřenana
poučení dívek a žen o kontracepci porodní asistentkou.
V praktické časti bakalářské práce byl pomocí rozhovorů proveden kvalitativní
výzkum. Před jeho zahájením byly stanoveny tři cíle (Cíl 1: Zjistit znalosti dívek
2. ročníku Střední zdravotnické školy o výhodách a rizicích hormonální antikoncepce. Cíl 2: Zjistit znalosti o výhodách a rizicích hormonální antikoncepce u žen ve fertilním
věku, které již rodily. Cíl 3: Porovnat úroveň znalostí o hormonální antikoncepci
u dívek 2. ročníku Střední zdravotnické školy a u žen ve fertilním věku, které již
rodily.).
Pro zhodnocení cílů bylo použito kvalitativní šetření. Sběr dat byl proveden pomocí
strukturovaných rozhovorů, které byly vedeny s osmi respondentkami. Z toho byly čtyři
studentky druhého ročníku SZŠ a čtyři ženy ve fertilním věku, které již rodily.
Výsledky výzkumu byly zpracovány do tabulky a schémat.
V další části práce byla vedena diskuze nad získanými výsledky. Dívky měly
obecné znalosti jak o hormonální antikoncepci, tak o jejích výhodách a rizicích. U žen
ve fertilním věku byly tyto vědomosti o něco podrobnější, ale i tak bylo zaznamenáno
v odpovědích několik nedostatků. Při porovnání obou skupin navzájem byly v mnoha
směrech více informované respondentky ze skupiny žen po porodu, ale tyto rozdíly
nejsou nikterak významně markantní.
V závěru bakalářské práce byly vyhodnoceny stanovené cíle. Jelikož znalosti dívek
a žen o hormonální antikoncepci, včetně jejích výhod a rizik, byly zhodnoceny jako
neucelené, bylo by zapotřebí zintenzivnit edukaci o tomto tématu. A to především
formou sexuální výchovy na druhém stupni základní školy nebo porodní asistentkou
v ordinaci gynekologa. Tímto se nabídlo téma vhodné pro některý z dalších výzkumů,
kdy navazujícím zkoumáním by mohlo být například zmapování edukace o formách
ochrany před otěhotněním porodní asistentkou.
Anotace v angličtině
This thesis deals with finding the knowledge of girls and women on hormonal
contraception, its benefits and risks. Contraception is the most common form of family
planning in its negative sense. One of the most reliable methods of hormonal
contraception, which currently has many forms and is distributed to a large number of manufacturers.
Introductory, theoretical part is divided into several subsections, where the first is devoted to the history of contraception from antiquity to the present, and how gradually developed and perfected its methods. There are described the prerequisites for the selection of contraceptive methods, and one of the
sections is focused to the evaluation of their reliability with Pearl index. Forms of
contraception are initially divided into hormonal and non-hormonal. The non-hormonal
methods are only briefly described its various forms, like natural, barrier, IUD and
sterilization. There are mentioned some non-specific methods which have time to time
found their followers. Hormonal contraception methods are deeply described.
Progestogen contraception is divided for chapters about mini pills, depot injections,
subcutaneous implants, as well as the beneficial effects of these forms and their
potential risks. Another chapters are devoted to intrauterine system and postcoital
contraception, again including their benefits and risks. Combined hormonal
contraceptives, which is essentially the most frequently used method for protection
against pregnancy is divided into individual subsections by the application method.
These are the oral form, a transdermal patch and vaginal ring NuvaRing. Custom
chapter is also devoted to the benefits and risks. At the end of the theoretical part
describes the education that focuses on the lessons for girls and women about
contraception from midwife.In the second part of the thesis was conducted by using qualitative research
interviews. Prior to its launch were given three objectives (Objective 1: To determine
the knowledge of girls 2nd year of Secondary Medical School about the benefits and
risks of hormonal contraception. Objective 2: To determine knowledge about the
benefits and risks of hormonal contraception in women of childbearing age who have
already given birth. Objective 3: Compare the level of knowledge of hormonal
contraception in girls 2nd year secondary nursing schools and in women of childbearing
age who have already given birth.).
To verify the research, qualitative questions were used, and data collection was
carried out by using structured interviews. Interviews were conducted with eight female
respondents, of which four were students of secondary medical school and four women
in fertile age who have already given birth. The results were presented to chart and
diagrams.
In the next part, the discussion was led above the obtained results. The girls from
the first group had a generally knowledge of both hormonal contraception and about its
benefits and risks. Women in fertile age had a little more knowledge, but even so, there
were several shortcomings in the responses, especially when taking into account of their
experience. When comparing the two groups with each other in many ways are more
informed respondents from the group of women after childbirth, but these differences
are not so significant.
In the end of the thesis the targets are evaluated. Since knowledge of girls and
women on hormonal contraception, including its benefits and risks have been evaluated
on generally only, there is need to intensify education on this topic. Particulary in sex
education in secondary school or in gynaecological surgery by midwife. This will offer
topics appropriate for some of the other surveys, such as mapping content of education
girls and women about contraception from midwife.
Klíčová slova
znalost, kontracepce, hormonální antikoncepce, výhoda, riziko, metoda
Bakalářská práce se zabývá zjištěním znalostí dívek a žen o hormonální
antikoncepci, jejích výhodách a rizicích. Kontracepce je nejčastější formou plánovaného rodičovství v jeho negativním smyslu. Jednou z nejspolehlivějších metod je hormonální
antikoncepce, která má v současné době mnoho forem a je distribuována velkým
množstvím výrobců.
byly poučeny o její spolehlivosti, výhodách a rizicích.
Úvodní, teoretická část je rozdělena do několika kapitol, kdy první je věnována
historii antikoncepce od starověku po současnost a tomu, jak se postupně vyvíjely
a zdokonalovaly její metody. Popsány jsou předpoklady pro výběr
antikoncepční metody a jedna z částí je věnována hodnocení jejich spolehlivosti
tzv. Pearlovým indexem. Formy antikoncepce jsou prvotně rozděleny na nehormonální
a hormonální. V nehormonálních metodách jsou pouze stručně popsány její jednotlivé
formy, a to přirozené, bariérové, IUD a sterilizace. Nechybí ani zmínka
o nespecifických metodách, které si čas od času najdou své přívržence. Hormonální
metody antikoncepce jsou popsány podrobněji. Gestagenní antikoncepce je rozdělena
na kapitoly o minipilulkách, depotních injekcích, podkožních implantátech, dále pak
o příznivých účincích těchto forem a také o jejich možných rizicích. Další části jsou
věnovány nitroděložnímu systému a postkoitální antikoncepci, opět včetně jejich výhod
a rizik. Kombinovaná hormonální antikoncepce, která je v podstatě nejvyužívanější
metodou ochrany proti otěhotnění, je rozdělena dle způsobu aplikace. Jsou jimi
perorální forma, transdermální náplasti a vaginální kroužek Nuvaring. Popsány jsou
také její výhody i rizika. Závěr teoretické části je věnován edukaci, která je zaměřenana
poučení dívek a žen o kontracepci porodní asistentkou.
V praktické časti bakalářské práce byl pomocí rozhovorů proveden kvalitativní
výzkum. Před jeho zahájením byly stanoveny tři cíle (Cíl 1: Zjistit znalosti dívek
2. ročníku Střední zdravotnické školy o výhodách a rizicích hormonální antikoncepce. Cíl 2: Zjistit znalosti o výhodách a rizicích hormonální antikoncepce u žen ve fertilním
věku, které již rodily. Cíl 3: Porovnat úroveň znalostí o hormonální antikoncepci
u dívek 2. ročníku Střední zdravotnické školy a u žen ve fertilním věku, které již
rodily.).
Pro zhodnocení cílů bylo použito kvalitativní šetření. Sběr dat byl proveden pomocí
strukturovaných rozhovorů, které byly vedeny s osmi respondentkami. Z toho byly čtyři
studentky druhého ročníku SZŠ a čtyři ženy ve fertilním věku, které již rodily.
Výsledky výzkumu byly zpracovány do tabulky a schémat.
V další části práce byla vedena diskuze nad získanými výsledky. Dívky měly
obecné znalosti jak o hormonální antikoncepci, tak o jejích výhodách a rizicích. U žen
ve fertilním věku byly tyto vědomosti o něco podrobnější, ale i tak bylo zaznamenáno
v odpovědích několik nedostatků. Při porovnání obou skupin navzájem byly v mnoha
směrech více informované respondentky ze skupiny žen po porodu, ale tyto rozdíly
nejsou nikterak významně markantní.
V závěru bakalářské práce byly vyhodnoceny stanovené cíle. Jelikož znalosti dívek
a žen o hormonální antikoncepci, včetně jejích výhod a rizik, byly zhodnoceny jako
neucelené, bylo by zapotřebí zintenzivnit edukaci o tomto tématu. A to především
formou sexuální výchovy na druhém stupni základní školy nebo porodní asistentkou
v ordinaci gynekologa. Tímto se nabídlo téma vhodné pro některý z dalších výzkumů,
kdy navazujícím zkoumáním by mohlo být například zmapování edukace o formách
ochrany před otěhotněním porodní asistentkou.
Anotace v angličtině
This thesis deals with finding the knowledge of girls and women on hormonal
contraception, its benefits and risks. Contraception is the most common form of family
planning in its negative sense. One of the most reliable methods of hormonal
contraception, which currently has many forms and is distributed to a large number of manufacturers.
Introductory, theoretical part is divided into several subsections, where the first is devoted to the history of contraception from antiquity to the present, and how gradually developed and perfected its methods. There are described the prerequisites for the selection of contraceptive methods, and one of the
sections is focused to the evaluation of their reliability with Pearl index. Forms of
contraception are initially divided into hormonal and non-hormonal. The non-hormonal
methods are only briefly described its various forms, like natural, barrier, IUD and
sterilization. There are mentioned some non-specific methods which have time to time
found their followers. Hormonal contraception methods are deeply described.
Progestogen contraception is divided for chapters about mini pills, depot injections,
subcutaneous implants, as well as the beneficial effects of these forms and their
potential risks. Another chapters are devoted to intrauterine system and postcoital
contraception, again including their benefits and risks. Combined hormonal
contraceptives, which is essentially the most frequently used method for protection
against pregnancy is divided into individual subsections by the application method.
These are the oral form, a transdermal patch and vaginal ring NuvaRing. Custom
chapter is also devoted to the benefits and risks. At the end of the theoretical part
describes the education that focuses on the lessons for girls and women about
contraception from midwife.In the second part of the thesis was conducted by using qualitative research
interviews. Prior to its launch were given three objectives (Objective 1: To determine
the knowledge of girls 2nd year of Secondary Medical School about the benefits and
risks of hormonal contraception. Objective 2: To determine knowledge about the
benefits and risks of hormonal contraception in women of childbearing age who have
already given birth. Objective 3: Compare the level of knowledge of hormonal
contraception in girls 2nd year secondary nursing schools and in women of childbearing
age who have already given birth.).
To verify the research, qualitative questions were used, and data collection was
carried out by using structured interviews. Interviews were conducted with eight female
respondents, of which four were students of secondary medical school and four women
in fertile age who have already given birth. The results were presented to chart and
diagrams.
In the next part, the discussion was led above the obtained results. The girls from
the first group had a generally knowledge of both hormonal contraception and about its
benefits and risks. Women in fertile age had a little more knowledge, but even so, there
were several shortcomings in the responses, especially when taking into account of their
experience. When comparing the two groups with each other in many ways are more
informed respondents from the group of women after childbirth, but these differences
are not so significant.
In the end of the thesis the targets are evaluated. Since knowledge of girls and
women on hormonal contraception, including its benefits and risks have been evaluated
on generally only, there is need to intensify education on this topic. Particulary in sex
education in secondary school or in gynaecological surgery by midwife. This will offer
topics appropriate for some of the other surveys, such as mapping content of education
girls and women about contraception from midwife.
Klíčová slova
znalost, kontracepce, hormonální antikoncepce, výhoda, riziko, metoda
SOUČASNÝ STAV PROBLEMATIKY
Antikoncepce, nebo-li kontracepce je nejčastější formou plánovaného rodičovství v jeho negativním smyslu. Jedná se o metody, jejichž cílem je zabránění vzniku otěhotnění. Mezi nejspolehlivější patří hormonální antikoncepce, která má v současné době více podob a je distribuována velkým množstvím výrobců. Jednotlivé typy se liší svými účinky, snášenlivostí i způsobem užívání. Pro jakou hormonální antikoncepci se žena nakonec rozhodne, záleží především na ní a na jejím lékaři. Důležité je, aby byla poučena jak o výhodách, tak o možných rizicích užívání antikoncepce.
CÍLE PRÁCE
Cíl 1) Zjistit znalosti dívek 2. ročníku Střední zdravotnické školy o výhodách a rizicích hormonální antikoncepce.
Cíl 2) Zjistit znalosti o výhodách a rizicích hormonální antikoncepce u žen ve fertilním věku, které již rodily.
Cíl 3) Porovnat úroveň znalostí o hormonální antikoncepci u dívek 2. ročníku Střední zdravotnické školy a u žen ve fertilním věku, které již rodily.
VÝZKUMNÉ OTÁZKY
1)Jaké znalosti mají dívky 2. ročníku Střední zdravotnické školy o hormonální antikoncepci?
2)Jaké znalosti o hormonální antikoncepci mají ženy ve fertilním věku, které již rodily?
3)Jaké jsou rozdíly ve vědomostech o hormonální antikoncepci mezi zkoumanými skupinami?
METODIKA
K výzkumu mé bakalářské práce použiji metodu kvalitativní. Budou vedeny rozhovory, které budou se souhlasem respondentek nahrávány a následně přepsány.
VÝZKUMNÝ SOUBOR
Výzkumným souborem budou 4 dívky 2. ročníku střední zdravotnické školy a 4 ženy ve fertilním věku, které již rodily a které mají zkušenost s nějakou formou hormonální antikoncepce.
ZÁVĚR
Bakalářská práce poskytne informace o vědomostech žen dvou věkových skupin o hormonální antikoncepci, jejích výhodách a rizicích. Zároveň ukáže, kde je potřeba zlepšit edukaci
PŘEDPOKLÁDANÉ VYUŽITÍ PRÁCE V PRAXI
Bakalářská práce bude sloužit jako měřítko informovanosti žen dvou věkových skupin o hormonální antikoncepci. Při zjištění nízké informovanosti by bylo možné na základě výzkumu postupovat při tvorbě nového edukačního materiálu pro veřejnost.
Zásady pro vypracování
SOUČASNÝ STAV PROBLEMATIKY
Antikoncepce, nebo-li kontracepce je nejčastější formou plánovaného rodičovství v jeho negativním smyslu. Jedná se o metody, jejichž cílem je zabránění vzniku otěhotnění. Mezi nejspolehlivější patří hormonální antikoncepce, která má v současné době více podob a je distribuována velkým množstvím výrobců. Jednotlivé typy se liší svými účinky, snášenlivostí i způsobem užívání. Pro jakou hormonální antikoncepci se žena nakonec rozhodne, záleží především na ní a na jejím lékaři. Důležité je, aby byla poučena jak o výhodách, tak o možných rizicích užívání antikoncepce.
CÍLE PRÁCE
Cíl 1) Zjistit znalosti dívek 2. ročníku Střední zdravotnické školy o výhodách a rizicích hormonální antikoncepce.
Cíl 2) Zjistit znalosti o výhodách a rizicích hormonální antikoncepce u žen ve fertilním věku, které již rodily.
Cíl 3) Porovnat úroveň znalostí o hormonální antikoncepci u dívek 2. ročníku Střední zdravotnické školy a u žen ve fertilním věku, které již rodily.
VÝZKUMNÉ OTÁZKY
1)Jaké znalosti mají dívky 2. ročníku Střední zdravotnické školy o hormonální antikoncepci?
2)Jaké znalosti o hormonální antikoncepci mají ženy ve fertilním věku, které již rodily?
3)Jaké jsou rozdíly ve vědomostech o hormonální antikoncepci mezi zkoumanými skupinami?
METODIKA
K výzkumu mé bakalářské práce použiji metodu kvalitativní. Budou vedeny rozhovory, které budou se souhlasem respondentek nahrávány a následně přepsány.
VÝZKUMNÝ SOUBOR
Výzkumným souborem budou 4 dívky 2. ročníku střední zdravotnické školy a 4 ženy ve fertilním věku, které již rodily a které mají zkušenost s nějakou formou hormonální antikoncepce.
ZÁVĚR
Bakalářská práce poskytne informace o vědomostech žen dvou věkových skupin o hormonální antikoncepci, jejích výhodách a rizicích. Zároveň ukáže, kde je potřeba zlepšit edukaci
PŘEDPOKLÁDANÉ VYUŽITÍ PRÁCE V PRAXI
Bakalářská práce bude sloužit jako měřítko informovanosti žen dvou věkových skupin o hormonální antikoncepci. Při zjištění nízké informovanosti by bylo možné na základě výzkumu postupovat při tvorbě nového edukačního materiálu pro veřejnost.
Seznam doporučené literatury
BARTÁK, A. Antikoncepce. Praha: Grada, 2006. 130 S. ISBN 80-247-1351-9
ČECH, E.,Z.HÁJEK,K.MARŠÁL a B.SRP a kol.Porodnictví.2.,přepracované vydání. Grada.Praha,2006. 544 s. ISBN 80-247-1303-9.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2005. 408 s. ISBN 80-7367-040-2
ROB, L., MARTAN, A., CITTERBART, K. Gynekologie. Praha: Galén, 2008. 319 s. ISBN 978-80-7262-501-7
Seznam doporučené literatury
BARTÁK, A. Antikoncepce. Praha: Grada, 2006. 130 S. ISBN 80-247-1351-9
ČECH, E.,Z.HÁJEK,K.MARŠÁL a B.SRP a kol.Porodnictví.2.,přepracované vydání. Grada.Praha,2006. 544 s. ISBN 80-247-1303-9.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2005. 408 s. ISBN 80-7367-040-2
ROB, L., MARTAN, A., CITTERBART, K. Gynekologie. Praha: Galén, 2008. 319 s. ISBN 978-80-7262-501-7