Práce se zaměřuje na výzkum komunikačních strategií učitelek mateřských škol pracujících s dětmi cizinců. V teoretické části se zabývá pojmem dítěte předškolního věku, zejména jeho kognitivním vývojem, vývojem řeči a komunikačních dovedností. Sleduje dítě-cizince z pohledu interkulturní psychologie a interkulturní komunikace.V metodologické části vysvětluje pojem kvalitativní výzkum a zakotvená teorie. Specifikuje zvolené metody výzkumného šetření. V praktické části zjišťuje a sumarizuje pomocí metody pozorování a rozhovoru komunikační strategie používané učitelkami.
Anotace v angličtině
The Bachelors thesis focuses on researching the communicative strategies used by preschool teachers working with children of foreigners. The theoretical part introduces the term preschool child,cognitive development, development of speech and commmunication skills. It follows a child-foreigner from the perspective of intercultural psychology and intercultural communication. The methodological part defines the concept of the qualitative research and the grounded theory. It specifies the qualitative methods of research investigation.The practical part identifies and summarizes communicative strategies of preschool teachers by using the methods of observation and interview.
Klíčová slova
předškolní věk, dítě-cizinec, vývoj řeči, osvojování druhého jazyka, komunikace, komunikační strategie
Klíčová slova v angličtině
preschool age, child-foreigner, speech development, acquisition of the second language, communication, communicative strategies
Rozsah průvodní práce
61 s. (113 620 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zaměřuje na výzkum komunikačních strategií učitelek mateřských škol pracujících s dětmi cizinců. V teoretické části se zabývá pojmem dítěte předškolního věku, zejména jeho kognitivním vývojem, vývojem řeči a komunikačních dovedností. Sleduje dítě-cizince z pohledu interkulturní psychologie a interkulturní komunikace.V metodologické části vysvětluje pojem kvalitativní výzkum a zakotvená teorie. Specifikuje zvolené metody výzkumného šetření. V praktické části zjišťuje a sumarizuje pomocí metody pozorování a rozhovoru komunikační strategie používané učitelkami.
Anotace v angličtině
The Bachelors thesis focuses on researching the communicative strategies used by preschool teachers working with children of foreigners. The theoretical part introduces the term preschool child,cognitive development, development of speech and commmunication skills. It follows a child-foreigner from the perspective of intercultural psychology and intercultural communication. The methodological part defines the concept of the qualitative research and the grounded theory. It specifies the qualitative methods of research investigation.The practical part identifies and summarizes communicative strategies of preschool teachers by using the methods of observation and interview.
Klíčová slova
předškolní věk, dítě-cizinec, vývoj řeči, osvojování druhého jazyka, komunikace, komunikační strategie
Klíčová slova v angličtině
preschool age, child-foreigner, speech development, acquisition of the second language, communication, communicative strategies
Zásady pro vypracování
Autorka práce podnikne kvalitativní výzkum založený na grounded teorii, zakotvené teorii, ve kterém bude zjišťovat, jaké komunikační strategie využívají učitelky v mateřské škole při komunikaci s dětmi cizinců.\\
V teoretické části vysvětlí pojmy dítě předškolního věku ve světle vývojových teorií (kognitivní teorie Jeana Piageta, vývoj jazyka dítěte v zrcadle vývojových teorií) a interkulturní psychologie, pojem cizince a minoritní skupiny, sociální vnímání a jeho vliv na komunikaci, interkulturní komunikace (verbální, neverbální), komunikační strategie při práci s dětmi. V metodologické části objasní pojem kvalitativního výzkumu, základy zakotvené teorie a použije metody polostrukturovaného rozhovoru, popř. pozorování. Po provedení kvalitativního výzkumu autorka práce sumarizuje zjištěné používané komunikační strategie učitelek a případně vliv použití těchto strategií na začlenění dětí cizinců do kolektivu.
Zásady pro vypracování
Autorka práce podnikne kvalitativní výzkum založený na grounded teorii, zakotvené teorii, ve kterém bude zjišťovat, jaké komunikační strategie využívají učitelky v mateřské škole při komunikaci s dětmi cizinců.\\
V teoretické části vysvětlí pojmy dítě předškolního věku ve světle vývojových teorií (kognitivní teorie Jeana Piageta, vývoj jazyka dítěte v zrcadle vývojových teorií) a interkulturní psychologie, pojem cizince a minoritní skupiny, sociální vnímání a jeho vliv na komunikaci, interkulturní komunikace (verbální, neverbální), komunikační strategie při práci s dětmi. V metodologické části objasní pojem kvalitativního výzkumu, základy zakotvené teorie a použije metody polostrukturovaného rozhovoru, popř. pozorování. Po provedení kvalitativního výzkumu autorka práce sumarizuje zjištěné používané komunikační strategie učitelek a případně vliv použití těchto strategií na začlenění dětí cizinců do kolektivu.
Seznam doporučené literatury
DOHERTY-SNEDDON, Gwyneth. Neverbální komunikace dětí. Praha: Portál, 2005\\
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum. Základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2005\\
MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada Publishing, a.s., 2006\\
MORGENSTERNOVÁ, Monika, ŠULOVÁ, Lenka a kol. Interkulturní psychologie. Rozvoj interkulturní senzitivity. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2007\\
PRŮCHA, Jan. Dětská řeč a komunikace. Poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada Publishing, a.s., 2011\\
PRŮCHA, Jan. Interkulturní komunikace. Praha: Grada Publishing, a.s., 2010\\
PRŮCHA, Jan. Interkulturní psychologie. Sociopsychologické zkoumání kultur, etnik, ras a národů. Praha: Portál, 2007\\
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2012
Seznam doporučené literatury
DOHERTY-SNEDDON, Gwyneth. Neverbální komunikace dětí. Praha: Portál, 2005\\
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum. Základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2005\\
MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada Publishing, a.s., 2006\\
MORGENSTERNOVÁ, Monika, ŠULOVÁ, Lenka a kol. Interkulturní psychologie. Rozvoj interkulturní senzitivity. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2007\\
PRŮCHA, Jan. Dětská řeč a komunikace. Poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada Publishing, a.s., 2011\\
PRŮCHA, Jan. Interkulturní komunikace. Praha: Grada Publishing, a.s., 2010\\
PRŮCHA, Jan. Interkulturní psychologie. Sociopsychologické zkoumání kultur, etnik, ras a národů. Praha: Portál, 2007\\
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2012