V této práci je veden kvalitativní výzkum v rámci grounded theory se zaměřením na výzkum toho jak děti vnímají určité náboženské symboly, jaké náboženské představy se u nich objevují na vědomé či nevědomé úrovni a jaké náboženské představy si o různých náboženských jevech utvářejí.
V teoretické části jsou vysvětleny pojmy: dítě předškolního věku z hlediska vývojových teorií, pojem religiozita a spiritualita, klíčoví představitelé a pojmy psychologie a sociologie náboženství.
V metodologické části popisuji kvalitativní výzkum, metodu polostrukturovaného hloubkového rozhovoru a dále rozdílné a společné náboženské a spirituální představy dětí předškolního věku.
Anotace v angličtině
In this thesis qualitative research is conducted within grounded theory focusing on the research of how children perceive certain religious symbols, what religious notions appear in children on the conscious and subconscious levels, and what religious notions they create about various religious phenomena.
In the theoretical part the following terms are explained: preschool age children from the point of view of development theories, the terms religiosity and spirituality, key representatives and terms of the psychology and sociology of religion.
In the methodological part I describe qualitative research, the method of in-depth semi-structured interviews, as well as the different and the common religious and spiritual notions of preschool age children.
religion, religiosity, spirituality, faith, secularization, preschool age
Rozsah průvodní práce
111 s. (18 659 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
V této práci je veden kvalitativní výzkum v rámci grounded theory se zaměřením na výzkum toho jak děti vnímají určité náboženské symboly, jaké náboženské představy se u nich objevují na vědomé či nevědomé úrovni a jaké náboženské představy si o různých náboženských jevech utvářejí.
V teoretické části jsou vysvětleny pojmy: dítě předškolního věku z hlediska vývojových teorií, pojem religiozita a spiritualita, klíčoví představitelé a pojmy psychologie a sociologie náboženství.
V metodologické části popisuji kvalitativní výzkum, metodu polostrukturovaného hloubkového rozhovoru a dále rozdílné a společné náboženské a spirituální představy dětí předškolního věku.
Anotace v angličtině
In this thesis qualitative research is conducted within grounded theory focusing on the research of how children perceive certain religious symbols, what religious notions appear in children on the conscious and subconscious levels, and what religious notions they create about various religious phenomena.
In the theoretical part the following terms are explained: preschool age children from the point of view of development theories, the terms religiosity and spirituality, key representatives and terms of the psychology and sociology of religion.
In the methodological part I describe qualitative research, the method of in-depth semi-structured interviews, as well as the different and the common religious and spiritual notions of preschool age children.
religion, religiosity, spirituality, faith, secularization, preschool age
Zásady pro vypracování
Autorka provede kvalitativní výzkum, v rámci zakotvené teorie, grounded theory, zaměří se na výzkum toho jak děti vnímají určité náboženské symboly, jaké náboženské představy se u nich objevují (na vědomé či nevědomé úrovni), popřípadě jaké náboženské představy si o různých náboženských jevech utvářejí.\\
V teoretické částí autorka objasní pojmy: dítě ve věku předškolního věku z hlediska vývojových teorií, psychologie náboženství, pojem religiozita a spiritualita, klíčoví představitelé a pojmy psychologie a sociologie náboženství (psychologie: archetypy, sociologie: sekularizace). V metodologické části popíše kvalitativní výzkum a to grounded theory, zakotvenou teorii, dále metodu polostrukturovaného hloubkového rozhovoru, popřípadě pozorování a popřípadě jednoduchou testovou situaci. V závěru práce, autorka shrne nalezené rozdílné a popřípadě společné náboženské a spirituální představy dětí předškolního věku.
Zásady pro vypracování
Autorka provede kvalitativní výzkum, v rámci zakotvené teorie, grounded theory, zaměří se na výzkum toho jak děti vnímají určité náboženské symboly, jaké náboženské představy se u nich objevují (na vědomé či nevědomé úrovni), popřípadě jaké náboženské představy si o různých náboženských jevech utvářejí.\\
V teoretické částí autorka objasní pojmy: dítě ve věku předškolního věku z hlediska vývojových teorií, psychologie náboženství, pojem religiozita a spiritualita, klíčoví představitelé a pojmy psychologie a sociologie náboženství (psychologie: archetypy, sociologie: sekularizace). V metodologické části popíše kvalitativní výzkum a to grounded theory, zakotvenou teorii, dále metodu polostrukturovaného hloubkového rozhovoru, popřípadě pozorování a popřípadě jednoduchou testovou situaci. V závěru práce, autorka shrne nalezené rozdílné a popřípadě společné náboženské a spirituální představy dětí předškolního věku.
Seznam doporučené literatury
Hendl, J.: Kvalitativní výzkum, Praha, Portál 2009.\\
Holm, N. G.: Úvod do psychologie náboženství. Praha, Portál 1998.\\
Lukášová, H.: Kvalita života dětí a didaktika. Praha, Portál 2010.\\
Miovský, M.: Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha, Grada 2006.\\
Piaget, J. a Inhelderová, B.: Psychologie dítěte. Praha, Portál 1997.\\
Říčan, P.: Psychologie náboženství. Praha, Portál 2002.\\
Vágnerová, M.: Vývojová psychologie. Praha, Portál 2000.
Seznam doporučené literatury
Hendl, J.: Kvalitativní výzkum, Praha, Portál 2009.\\
Holm, N. G.: Úvod do psychologie náboženství. Praha, Portál 1998.\\
Lukášová, H.: Kvalita života dětí a didaktika. Praha, Portál 2010.\\
Miovský, M.: Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha, Grada 2006.\\
Piaget, J. a Inhelderová, B.: Psychologie dítěte. Praha, Portál 1997.\\
Říčan, P.: Psychologie náboženství. Praha, Portál 2002.\\
Vágnerová, M.: Vývojová psychologie. Praha, Portál 2000.