Svou bakalářskou práci jsem zaměřila na uplatňování hudebních činností v rituálech mateřské školy. Měla by být příspěvkem a pomocníkem učitelek mateřských škol při tvorbě třídního kurikula a dále může být studijním materiálem pro budoucí učitelky mateřských škol. Ve své práci jsem vycházela z citované literatury, ze své praxe a z výzkumu. Práci jsem rozdělila na části teoretickou, praktickou a výzkumnou. Teoretická část seznamuje se současným pojetím hudební výchovy, s cíli hudebních činností, pedagogickými zásadami, osobností učitele při hudebních činnostech. Dále pak je zaměřena na výklad pojmu rituál a zpívaný rituál a jeho uplatnění v řádu dne a roku v mateřské škole. Praktickou část tvoří sborník písní - zpívaných rituálů s uplatněním hudebních činností a s metodickým komentářem. Hudební ukázky vychází z lidové tvorby a některé písničky, koledovačky a koledy jsou autorské. Ve výzkumné části jsem zjišťovala stávající stav, využívání zpívaných rituálů v kontextu dne a roku v mateřské škole, možnosti využití hudebních činností při těchto rituálech a získávání zdrojů doplňování metodického zásobníku o zpívané rituály v mateřské škole. V DVD ukázkách pak jsou navrženy možnosti využití.
Anotace v angličtině
The thesis deals with music activities employed in nursery rituals. It is aimed to become a useful tool for nursery teachers, helping them to create a class curriculum. Besides, it may be used as a study material for the future nursery teachers. The paper is based on the literature cited, my own experience and also my research. The thesis is divided into three parts a theoretical, practical and research part. In the theoretical part, a contemporary approach to music education is introduced. This part also deals with goals of the music activities, educational principles and personality of the teacher during these activities. Finally, the terms "ritual" and "singing ritual" are defined and the implementation of these singing rituals within the daily and annual routines is explained. The practical part of the thesis consists of a collection of songs. These are the singing rituals with the applied music activities, including a methodical commentary. The choice of the songs was based on folk traditions, with some of the songs and carols being authorial. The research part of the paper is concerned with a survey of the contemporary situation, the way the singing rituals are used during the day and year at a nursery and with the various possibilities of using music activities during these rituals. This part also deals with acquiring sources for the methodical folder concerning these nursery singing rituals.
Besides, some ideas for using the rituals are suggested on the DVDs.
Klíčová slova
hudební činnosti, zpívaný rituál, mateřská škola, děti
Klíčová slova v angličtině
music activities, singing ritual, nursery, children
Rozsah průvodní práce
52 s. ( 9 586 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Svou bakalářskou práci jsem zaměřila na uplatňování hudebních činností v rituálech mateřské školy. Měla by být příspěvkem a pomocníkem učitelek mateřských škol při tvorbě třídního kurikula a dále může být studijním materiálem pro budoucí učitelky mateřských škol. Ve své práci jsem vycházela z citované literatury, ze své praxe a z výzkumu. Práci jsem rozdělila na části teoretickou, praktickou a výzkumnou. Teoretická část seznamuje se současným pojetím hudební výchovy, s cíli hudebních činností, pedagogickými zásadami, osobností učitele při hudebních činnostech. Dále pak je zaměřena na výklad pojmu rituál a zpívaný rituál a jeho uplatnění v řádu dne a roku v mateřské škole. Praktickou část tvoří sborník písní - zpívaných rituálů s uplatněním hudebních činností a s metodickým komentářem. Hudební ukázky vychází z lidové tvorby a některé písničky, koledovačky a koledy jsou autorské. Ve výzkumné části jsem zjišťovala stávající stav, využívání zpívaných rituálů v kontextu dne a roku v mateřské škole, možnosti využití hudebních činností při těchto rituálech a získávání zdrojů doplňování metodického zásobníku o zpívané rituály v mateřské škole. V DVD ukázkách pak jsou navrženy možnosti využití.
Anotace v angličtině
The thesis deals with music activities employed in nursery rituals. It is aimed to become a useful tool for nursery teachers, helping them to create a class curriculum. Besides, it may be used as a study material for the future nursery teachers. The paper is based on the literature cited, my own experience and also my research. The thesis is divided into three parts a theoretical, practical and research part. In the theoretical part, a contemporary approach to music education is introduced. This part also deals with goals of the music activities, educational principles and personality of the teacher during these activities. Finally, the terms "ritual" and "singing ritual" are defined and the implementation of these singing rituals within the daily and annual routines is explained. The practical part of the thesis consists of a collection of songs. These are the singing rituals with the applied music activities, including a methodical commentary. The choice of the songs was based on folk traditions, with some of the songs and carols being authorial. The research part of the paper is concerned with a survey of the contemporary situation, the way the singing rituals are used during the day and year at a nursery and with the various possibilities of using music activities during these rituals. This part also deals with acquiring sources for the methodical folder concerning these nursery singing rituals.
Besides, some ideas for using the rituals are suggested on the DVDs.
Klíčová slova
hudební činnosti, zpívaný rituál, mateřská škola, děti
Klíčová slova v angličtině
music activities, singing ritual, nursery, children
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zjištění různých možností využití hudebních činností při rituálech mateřské školy a zpracování zásobníku činností vhodných pro využití v mateřské škole. V první části teorie budou informace k současnému pojetí hudební výchovy, cíle hudebních činností, pedagogické zásady, úkoly hudební výchovy a osobnost učitele při hudebních činnostech. Ve druhé části teorie budou sepsány informace k rituálům v MŠ. Praktickou část bude tvořit metodický zásobník a jeho využití v praxi.\\
Výzkumný soubor, sběr informací a dat bude získáván metodou snowball, omezen bude možností využití v mateřské škole a metodou Grounded Theory neboli zakotvená teorie. Tento proces sběru a analýzy dat skončí v okamžiku saturace, tedy v okamžiku, kdy již nebude možno nalézt žádné nové nebo významné údaje.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zjištění různých možností využití hudebních činností při rituálech mateřské školy a zpracování zásobníku činností vhodných pro využití v mateřské škole. V první části teorie budou informace k současnému pojetí hudební výchovy, cíle hudebních činností, pedagogické zásady, úkoly hudební výchovy a osobnost učitele při hudebních činnostech. Ve druhé části teorie budou sepsány informace k rituálům v MŠ. Praktickou část bude tvořit metodický zásobník a jeho využití v praxi.\\
Výzkumný soubor, sběr informací a dat bude získáván metodou snowball, omezen bude možností využití v mateřské škole a metodou Grounded Theory neboli zakotvená teorie. Tento proces sběru a analýzy dat skončí v okamžiku saturace, tedy v okamžiku, kdy již nebude možno nalézt žádné nové nebo významné údaje.
Seznam doporučené literatury
BURIÁNOVÁ J., JAKOUBKOVÁ V., NÁDVORNÍKOVÁ H. a kol, Vedení mateřské školy. Praha: RAABE, 1999.\\
COPANS J., Základy antropologie. Praha: Portál, 2001.\\
ELIADE M., Iniciace, rituály, tajné společnosti. Mystická zrození. Brno, Computer press, 2004.\\
ERIKSEN T. H., Sociální a kulturní antropologie, Praha: Portál, 2008.\\
HANŠPACHOVÁ J., Hry pro maminky s dětmi. Praha: Portál, 1997.\\
HOROVÁ L., Ve školce je bezva. Praha: Portál, 1. vyd., 2010.\\
HRDÝ L., SOUKUP V., VODÁKOVÁ A., Sociální a kulturní antropologie, Praha: Slon, 1993.\\
JENČKOVÁ E., Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové: Tandem, 2005.\\
JENČKOVÁ E., Hudba v současné škole - Hody, hody, doprovody. Hradec Králové: Tandem, 2000.\\
JENČKOVÁ E., Hudba v současné škole - Hudební nadílka. Hradec Králové: Tandem, 2000.\\
JENČKOVÁ E., Hudba v současné škole - Hudební pohádka. Hradec Králové, Tandem, 2002.\\
JENČKOVÁ E., Hudba v současné škole - Hudební žerty s Mikulášem a čerty, 2.díl. Hradec Králové: Tandem 2003.\\
JENČKOVÁ E., Hudba v současné škole - Podzimní zpívání, 1.díl. Hradec Králové: Tandem. 2004.\\
JENČKOVÁ E., Hudba v současné škole - Práce s písní, 2.díl. Hradec Králové: Tandem, 1998.\\
JENČKOVÁ E., Hudba v současné škole - Zpíváme mamince. Hradec Králové, Tandem, 2000.\\
KOLEKTIV AUTORŮ, Já, písnička I. 1. vyd. Cheb: MUSIC, 1993.\\
KRČEK J., Malované písničky - zvířátka. Praha: Panorama, 1. vyd., 1989.\\
KULHÁNKOVÁ E., Písničky a říkadla s tancem. Praha: Portál, 1. vyd., 1999.\\
MURPHY R. F., Úvod do kulturní a sociální antropologie, Praha: Slon, 1998.\\
PANTLEY, Elizabeth. Klidné spaní a ukládání: Nenásilné způsoby, jak pomoct svému děťátku spát celou noc. Brno: Press, 2012.\\
PETRŽELA Z., Veselé písničky. Praha: Portál, 1. vyd., 2001.\\
PREKOPOVÁ, Jiřina. Když dítě nechce spát. Praha: Portál, 2008.\\
RAKOVÁ M., ŠTÍPLOVÁ L., TICHÁ A., Zpíváme a nasloucháme hudbě s nejmenšími. Praha: Portál, 2000 .\\
RAKOVÁ M., ŠTÍPLOVÁ, L., TICHÁ, A. Zpíváme a nasloucháme hudbě s nejmenšími. Praha: Portál, 1. vyd., 2009.\\
SEDLÁK F., Psychologie hudebních schopností a dovedností. Supraphon 1989.\\
SCHNACK G., SCHNACKOVÁ K., Antistresové rituály, Praha, Eminent, 2006.\\
SMOLÍKOVÁ K. a tým autorů, Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, Praha, Výzkumný ústav pedagogický, 2004.\\
STRNADOVÁ K., ZEZULA J., Hudební výchova v mateřské škole. Praha: Naše vojsko, 1988.\\
ŠIMANOVSKÝ Z., TICHÁ A., BUREŠOVÁ V., Písničky a jejich dramatizace, Praha: Portál, 2000.\\
ŠIMANOVSKÝ Z., Hry s hudbou a techniky muzikoterapie. Praha: Portál, 2007.\\
TICHÁ A., RAKOVÁ M., Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími. Praha: Portál, 2007.\\
TURNER V., Průběh rituálu, Brno: Computer press, 2004.\\
VAN GENNEP A., Přechodové rituály: systematické studium rituálů, Praha: NLN, 1997.\\
ZEZULA J., JANOVSKÁ O. a kol., Hudební výchova v mateřské škole. Praha: SPN, 1987.
Seznam doporučené literatury
BURIÁNOVÁ J., JAKOUBKOVÁ V., NÁDVORNÍKOVÁ H. a kol, Vedení mateřské školy. Praha: RAABE, 1999.\\
COPANS J., Základy antropologie. Praha: Portál, 2001.\\
ELIADE M., Iniciace, rituály, tajné společnosti. Mystická zrození. Brno, Computer press, 2004.\\
ERIKSEN T. H., Sociální a kulturní antropologie, Praha: Portál, 2008.\\
HANŠPACHOVÁ J., Hry pro maminky s dětmi. Praha: Portál, 1997.\\
HOROVÁ L., Ve školce je bezva. Praha: Portál, 1. vyd., 2010.\\
HRDÝ L., SOUKUP V., VODÁKOVÁ A., Sociální a kulturní antropologie, Praha: Slon, 1993.\\
JENČKOVÁ E., Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové: Tandem, 2005.\\
JENČKOVÁ E., Hudba v současné škole - Hody, hody, doprovody. Hradec Králové: Tandem, 2000.\\
JENČKOVÁ E., Hudba v současné škole - Hudební nadílka. Hradec Králové: Tandem, 2000.\\
JENČKOVÁ E., Hudba v současné škole - Hudební pohádka. Hradec Králové, Tandem, 2002.\\
JENČKOVÁ E., Hudba v současné škole - Hudební žerty s Mikulášem a čerty, 2.díl. Hradec Králové: Tandem 2003.\\
JENČKOVÁ E., Hudba v současné škole - Podzimní zpívání, 1.díl. Hradec Králové: Tandem. 2004.\\
JENČKOVÁ E., Hudba v současné škole - Práce s písní, 2.díl. Hradec Králové: Tandem, 1998.\\
JENČKOVÁ E., Hudba v současné škole - Zpíváme mamince. Hradec Králové, Tandem, 2000.\\
KOLEKTIV AUTORŮ, Já, písnička I. 1. vyd. Cheb: MUSIC, 1993.\\
KRČEK J., Malované písničky - zvířátka. Praha: Panorama, 1. vyd., 1989.\\
KULHÁNKOVÁ E., Písničky a říkadla s tancem. Praha: Portál, 1. vyd., 1999.\\
MURPHY R. F., Úvod do kulturní a sociální antropologie, Praha: Slon, 1998.\\
PANTLEY, Elizabeth. Klidné spaní a ukládání: Nenásilné způsoby, jak pomoct svému děťátku spát celou noc. Brno: Press, 2012.\\
PETRŽELA Z., Veselé písničky. Praha: Portál, 1. vyd., 2001.\\
PREKOPOVÁ, Jiřina. Když dítě nechce spát. Praha: Portál, 2008.\\
RAKOVÁ M., ŠTÍPLOVÁ L., TICHÁ A., Zpíváme a nasloucháme hudbě s nejmenšími. Praha: Portál, 2000 .\\
RAKOVÁ M., ŠTÍPLOVÁ, L., TICHÁ, A. Zpíváme a nasloucháme hudbě s nejmenšími. Praha: Portál, 1. vyd., 2009.\\
SEDLÁK F., Psychologie hudebních schopností a dovedností. Supraphon 1989.\\
SCHNACK G., SCHNACKOVÁ K., Antistresové rituály, Praha, Eminent, 2006.\\
SMOLÍKOVÁ K. a tým autorů, Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, Praha, Výzkumný ústav pedagogický, 2004.\\
STRNADOVÁ K., ZEZULA J., Hudební výchova v mateřské škole. Praha: Naše vojsko, 1988.\\
ŠIMANOVSKÝ Z., TICHÁ A., BUREŠOVÁ V., Písničky a jejich dramatizace, Praha: Portál, 2000.\\
ŠIMANOVSKÝ Z., Hry s hudbou a techniky muzikoterapie. Praha: Portál, 2007.\\
TICHÁ A., RAKOVÁ M., Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími. Praha: Portál, 2007.\\
TURNER V., Průběh rituálu, Brno: Computer press, 2004.\\
VAN GENNEP A., Přechodové rituály: systematické studium rituálů, Praha: NLN, 1997.\\
ZEZULA J., JANOVSKÁ O. a kol., Hudební výchova v mateřské škole. Praha: SPN, 1987.