Bakalářská práce se zabývá genderovou odlišností dětí předškolního věku, především ve výběru her a hraček a vybíráním si partnera pro hru. Zjišťuje zároveň současný trend her i to, které z hraček typických pro opačné pohlaví děti preferují. Teoretická část objasňuje vývoj genderové identity v předškolním věku a věnuje se hře a hračce z genderového pohledu. Závěr teoretické části shrnuje názor na nejvhodnější výchovu, která umožňuje dítěti vyzkoušet si hry a činnosti připisované pohlaví opačnému. Praktická část zaznamenává výsledky z pozorování dětí ve třech věkově odlišných třídách mateřské školy. Doplňuje je a porovnává s výsledky dotazníků, určených učitelkám mateřských škol a rodičům předškolních dětí. Rozhovorem s dětmi zjišťuje, jaký názor mají děti na hru s hračkami typickými pro opačné pohlaví. Závěrečné shrnutí nastiňuje, jaké jsou rozdíly dívek a chlapců v souvislosti s hrou.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with gender differences in preschool children, particularly in the selection of games, toys, and choosing a partner for the game. It also surveys the current trend of games and also which games are typical for children of the opposite gender and what they prefer. The theoretical section explains the development ogender identity in the preschool years and engages in the game and toy from the perspective of gender. The concluding theoretical section summarizes the opinion for the most convenient education, which enables the child to try a game and activities ascribed to the opposite gender. The practical section charts the results from observing children in three differing age classes in preschools. It fills in and compares the results of the questionnaire, intended for teachers of preschools and parents of preschoolers. Interviewing children reveals what kind of opinion children have on playing a game with toys typical for the opposite sex. The final summary outlines the differences of girls and boys in relation to the game.
Klíčová slova
gender, předškolní období, hra, hračka
Klíčová slova v angličtině
Gender, preschool years, game, toy
Rozsah průvodní práce
55 s. (85 389 znaků bez mezer)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá genderovou odlišností dětí předškolního věku, především ve výběru her a hraček a vybíráním si partnera pro hru. Zjišťuje zároveň současný trend her i to, které z hraček typických pro opačné pohlaví děti preferují. Teoretická část objasňuje vývoj genderové identity v předškolním věku a věnuje se hře a hračce z genderového pohledu. Závěr teoretické části shrnuje názor na nejvhodnější výchovu, která umožňuje dítěti vyzkoušet si hry a činnosti připisované pohlaví opačnému. Praktická část zaznamenává výsledky z pozorování dětí ve třech věkově odlišných třídách mateřské školy. Doplňuje je a porovnává s výsledky dotazníků, určených učitelkám mateřských škol a rodičům předškolních dětí. Rozhovorem s dětmi zjišťuje, jaký názor mají děti na hru s hračkami typickými pro opačné pohlaví. Závěrečné shrnutí nastiňuje, jaké jsou rozdíly dívek a chlapců v souvislosti s hrou.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with gender differences in preschool children, particularly in the selection of games, toys, and choosing a partner for the game. It also surveys the current trend of games and also which games are typical for children of the opposite gender and what they prefer. The theoretical section explains the development ogender identity in the preschool years and engages in the game and toy from the perspective of gender. The concluding theoretical section summarizes the opinion for the most convenient education, which enables the child to try a game and activities ascribed to the opposite gender. The practical section charts the results from observing children in three differing age classes in preschools. It fills in and compares the results of the questionnaire, intended for teachers of preschools and parents of preschoolers. Interviewing children reveals what kind of opinion children have on playing a game with toys typical for the opposite sex. The final summary outlines the differences of girls and boys in relation to the game.
Klíčová slova
gender, předškolní období, hra, hračka
Klíčová slova v angličtině
Gender, preschool years, game, toy
Zásady pro vypracování
Autorka provede kvalitativní výzkum, v rámci groumded theory, zakotvené teorie, zaměří se na zjišťování rozdílů a specifických rozličných aktivit, které preferují chlapci a dívky předškolního věku. V teoretické částí autorka objasní pojmy: dítě předškolního věku z hlediska vývojových teorií, pojem hry a teorie her v psychologii, sociálních vědách, pedagogice.V metodologické části popíše kvalitativní výzkum a to grounded theory, zakotvenou teorii, dále využije metodu polostrukturovaného hloubkového rozhovoru, popřípadě pozorování dětí i s rodičem popřípadě rodiči dětí. V závěru práce, autorka shrne nalezené rozdílné aktivity, hry a oblíbené hračky dětí, chlapců a dívek předškolního věku, popřípadě zaznamená trendy a tendence v této oblasti.
Zásady pro vypracování
Autorka provede kvalitativní výzkum, v rámci groumded theory, zakotvené teorie, zaměří se na zjišťování rozdílů a specifických rozličných aktivit, které preferují chlapci a dívky předškolního věku. V teoretické částí autorka objasní pojmy: dítě předškolního věku z hlediska vývojových teorií, pojem hry a teorie her v psychologii, sociálních vědách, pedagogice.V metodologické části popíše kvalitativní výzkum a to grounded theory, zakotvenou teorii, dále využije metodu polostrukturovaného hloubkového rozhovoru, popřípadě pozorování dětí i s rodičem popřípadě rodiči dětí. V závěru práce, autorka shrne nalezené rozdílné aktivity, hry a oblíbené hračky dětí, chlapců a dívek předškolního věku, popřípadě zaznamená trendy a tendence v této oblasti.
Seznam doporučené literatury
CAILLOIS, R. Hry a lidé. Praha: Nakl. Studia Ypsilon, 1998\\
ČAČKA, O. Psychologie duševního vývoje dětí a dospívajících s faktory optimalizace.
Brno: Doplněk, 2000\\
FINK, E. Hra jako symbol světa. Praha: Český spisovatel, 1993\\
GIDDENS, A. Sociologie. Praha: Argo, 2000\\
HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2009\\
HUIZING, J. Homo ludens. Slavonice: Dauphin, 2000\\
JANOŠOVÁ, P. Dívčí a chlapecká identita. Praha: Grada, 2008\\
KOŤÁTKOVÁ, S. Hry v mateřské škole v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005\\
MERTIN,V., GILLERNOVÁ, I. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál, 2003\\
MILLAROVÁ, S. Psychologie hry. Praha: Panorama, 1978\\
MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006\\
NAKONEČNÝ, M. Encyklopedie obecné psychologie. Praha: Academia, 1998\\
OPRAVILOVÁ, E. Úvod do předškolní pedagogiky. Praha: SPN, 1985\\
PIAGET, J., INHELDEROVÁ, B. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2001\\
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000
Seznam doporučené literatury
CAILLOIS, R. Hry a lidé. Praha: Nakl. Studia Ypsilon, 1998\\
ČAČKA, O. Psychologie duševního vývoje dětí a dospívajících s faktory optimalizace.
Brno: Doplněk, 2000\\
FINK, E. Hra jako symbol světa. Praha: Český spisovatel, 1993\\
GIDDENS, A. Sociologie. Praha: Argo, 2000\\
HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2009\\
HUIZING, J. Homo ludens. Slavonice: Dauphin, 2000\\
JANOŠOVÁ, P. Dívčí a chlapecká identita. Praha: Grada, 2008\\
KOŤÁTKOVÁ, S. Hry v mateřské škole v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005\\
MERTIN,V., GILLERNOVÁ, I. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál, 2003\\
MILLAROVÁ, S. Psychologie hry. Praha: Panorama, 1978\\
MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006\\
NAKONEČNÝ, M. Encyklopedie obecné psychologie. Praha: Academia, 1998\\
OPRAVILOVÁ, E. Úvod do předškolní pedagogiky. Praha: SPN, 1985\\
PIAGET, J., INHELDEROVÁ, B. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2001\\
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000