Bakalářská práce svým zadáním zasahuje do dvou disciplín pedagogiky a archeologie. Její charakter je teoreticko-empirický. Teoretická část práce se zabývá problematikou cílů a obsahu výuky dějepisu v rámci současného pojetí vzdělávání. Důraz je kladen na dějiny pravěku na čtyřletých a vyšším stupni víceletých gymnázií. Pomocí pilotážního dotazníku byly zjištěny tři nejpoužívanější učebnice a ty následně v empirické části analyzovány. Evaluace se zaměřila na rozsah strukturálních složek, obtížnost textu a didaktickou vybavenost učebnic. Kvalitativní analýza zkoumá vlastní obsah textu s cílem zjistit, zda učebnice využívané pro výuku dějin pravěku akceptují stav poznání a možnosti současné archeologie. Poslední částí práce je dotazníkové šetření zaměřené na učitele a v menší míře také na žáky. Otázky jsou směřovány na způsob zacházení s učebnicí při výuce, přípravu na ni a povědomí o archeologických popularizačních programech.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis extends by its assignment in two disciplines pedagogy and archaeology. Its character is theoretical-empirical. Theoretical part of the work deals with the objectives and content of history teaching in the frame of current educational conception. Emphasis is placed on prehistory teaching on 4-year and higher degree of multiyear grammar schools. Using pilotage questionnaire three most used textbooks were revealed and afterwards analysed in the empirical part. The evaluation focused on structural components extent, text difficulty and didactical quality of the textbooks. Qualitative analysis examines text content to find out if textbooks used for prehistory teaching accepts the current state of knowledge and possibilities of current archaeology. The last part of the thesis represents questionnaire focused on teachers and to lesser extent also pupils. Questions are aimed at a method of treatment with textbook during lesson, preparing for lesson and awareness of archaeological popularization programmes.
Klíčová slova
učebnice, dějepis, pravěk, archeologie, gymnázium
Klíčová slova v angličtině
textbook, history lesson, prehistory, archaeology, grammar school
Rozsah průvodní práce
42 s. (77 408 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce svým zadáním zasahuje do dvou disciplín pedagogiky a archeologie. Její charakter je teoreticko-empirický. Teoretická část práce se zabývá problematikou cílů a obsahu výuky dějepisu v rámci současného pojetí vzdělávání. Důraz je kladen na dějiny pravěku na čtyřletých a vyšším stupni víceletých gymnázií. Pomocí pilotážního dotazníku byly zjištěny tři nejpoužívanější učebnice a ty následně v empirické části analyzovány. Evaluace se zaměřila na rozsah strukturálních složek, obtížnost textu a didaktickou vybavenost učebnic. Kvalitativní analýza zkoumá vlastní obsah textu s cílem zjistit, zda učebnice využívané pro výuku dějin pravěku akceptují stav poznání a možnosti současné archeologie. Poslední částí práce je dotazníkové šetření zaměřené na učitele a v menší míře také na žáky. Otázky jsou směřovány na způsob zacházení s učebnicí při výuce, přípravu na ni a povědomí o archeologických popularizačních programech.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis extends by its assignment in two disciplines pedagogy and archaeology. Its character is theoretical-empirical. Theoretical part of the work deals with the objectives and content of history teaching in the frame of current educational conception. Emphasis is placed on prehistory teaching on 4-year and higher degree of multiyear grammar schools. Using pilotage questionnaire three most used textbooks were revealed and afterwards analysed in the empirical part. The evaluation focused on structural components extent, text difficulty and didactical quality of the textbooks. Qualitative analysis examines text content to find out if textbooks used for prehistory teaching accepts the current state of knowledge and possibilities of current archaeology. The last part of the thesis represents questionnaire focused on teachers and to lesser extent also pupils. Questions are aimed at a method of treatment with textbook during lesson, preparing for lesson and awareness of archaeological popularization programmes.
Klíčová slova
učebnice, dějepis, pravěk, archeologie, gymnázium
Klíčová slova v angličtině
textbook, history lesson, prehistory, archaeology, grammar school
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce svým zadáním zasahuje do dvou vědních disciplín - pedagogiky a archeologie. Bakalářská práce bude mít teoreticko-empirický charakter. V teoretické části práce bude cílem popsat problematiku cílů a obsahu výuky dějepisu v rámci současného pojetí vzdělávání se zaměřením na výuku dějin pravěku na čtyřletých gymnáziích a vyšším stupni víceletých gymnázií. Zároveň budou uvedeny stěžejní aktuální poznatky z archeologie využitelné pro výuku dějepisu na gymnáziích.\\
Cílem empirické části bakalářské práce bude zjistit, zda učebnice využívané pro výuku dějin pravěku na gymnáziích akceptují stav poznání a možnosti současné archeologie. Nejprve bude prostřednictvím dotazníku realizováno výzkumné šetření, jehož cílem bude zjistit, které učebnice a výukové materiály učitelé gymnázií nejčastěji používají a jak s nimi pracují. Následně bude provedena evaluace nejčastěji využívaných učebnic se zaměřením na analýzu pojetí učiva týkajícího se dějin pravěku. V rámci evaluace bude provedena komparace pojetí dějin pravěku v učebnicích dějepisu se stavem poznání a možnostmi současné archeologie. Součástí výzkumného šetření bude i zhodnocení učebnic žáky gymnázií.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce svým zadáním zasahuje do dvou vědních disciplín - pedagogiky a archeologie. Bakalářská práce bude mít teoreticko-empirický charakter. V teoretické části práce bude cílem popsat problematiku cílů a obsahu výuky dějepisu v rámci současného pojetí vzdělávání se zaměřením na výuku dějin pravěku na čtyřletých gymnáziích a vyšším stupni víceletých gymnázií. Zároveň budou uvedeny stěžejní aktuální poznatky z archeologie využitelné pro výuku dějepisu na gymnáziích.\\
Cílem empirické části bakalářské práce bude zjistit, zda učebnice využívané pro výuku dějin pravěku na gymnáziích akceptují stav poznání a možnosti současné archeologie. Nejprve bude prostřednictvím dotazníku realizováno výzkumné šetření, jehož cílem bude zjistit, které učebnice a výukové materiály učitelé gymnázií nejčastěji používají a jak s nimi pracují. Následně bude provedena evaluace nejčastěji využívaných učebnic se zaměřením na analýzu pojetí učiva týkajícího se dějin pravěku. V rámci evaluace bude provedena komparace pojetí dějin pravěku v učebnicích dějepisu se stavem poznání a možnostmi současné archeologie. Součástí výzkumného šetření bude i zhodnocení učebnic žáky gymnázií.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Vratislav. Úvod do studia didaktiky dějepisu. 1. vyd. V Plzni: Západočeská univerzita, 2005, 92 s. ISBN 80-7043-395-7.\\
GRACOVÁ, Blažena a Denisa LABISCHOVÁ. Současná teorie a praxe dějepisného vzdělávání na školách. Pedagogická orientace, 2012, roč. 22, č. 4. ISSN 1211-4669.\\
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vydání 1. Praha: Grada Publishing, 2007, 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4.\\
JIRÁŇ, Luboš.; VENCLOVÁ, Natalie (eds.). Archeologie pravěkých Čech 1-8. 1. Vyd. Praha: Archeologický ústav, 2007.\\
KALHOUS, Z.; OBST, O. et al. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.\\
MAŇÁK, J., KNECHT, P. Hodnocení učebnic. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-148-5.\\
PRŮCHA, J. Učebnice: Teorie a analýzy edukačního média. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-49-4.\\
POPELKA, Miroslav, Veronika VÁLKOVÁ a Petr ČORNEJ. Dějepis pro gymnázia a střední školy. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2001, 143 s. ISBN 80-7235-145-1.\\
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7367-047-X.\\
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia: RVP G. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007. ISBN 978-80-87000-11-3.\\
SOUČEK, Jan. Dějiny pravěku a starověku. Vyd. 4. Praha: Práce, 2007, 184 s. ISBN 802080370X.\\
VENCL, Slavomil. Pravěk ve škole in: Historický obzor; Roč. 6, č.11/12 (1995), s. 282-284.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Vratislav. Úvod do studia didaktiky dějepisu. 1. vyd. V Plzni: Západočeská univerzita, 2005, 92 s. ISBN 80-7043-395-7.\\
GRACOVÁ, Blažena a Denisa LABISCHOVÁ. Současná teorie a praxe dějepisného vzdělávání na školách. Pedagogická orientace, 2012, roč. 22, č. 4. ISSN 1211-4669.\\
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vydání 1. Praha: Grada Publishing, 2007, 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4.\\
JIRÁŇ, Luboš.; VENCLOVÁ, Natalie (eds.). Archeologie pravěkých Čech 1-8. 1. Vyd. Praha: Archeologický ústav, 2007.\\
KALHOUS, Z.; OBST, O. et al. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.\\
MAŇÁK, J., KNECHT, P. Hodnocení učebnic. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-148-5.\\
PRŮCHA, J. Učebnice: Teorie a analýzy edukačního média. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-49-4.\\
POPELKA, Miroslav, Veronika VÁLKOVÁ a Petr ČORNEJ. Dějepis pro gymnázia a střední školy. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2001, 143 s. ISBN 80-7235-145-1.\\
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7367-047-X.\\
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia: RVP G. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007. ISBN 978-80-87000-11-3.\\
SOUČEK, Jan. Dějiny pravěku a starověku. Vyd. 4. Praha: Práce, 2007, 184 s. ISBN 802080370X.\\
VENCL, Slavomil. Pravěk ve škole in: Historický obzor; Roč. 6, č.11/12 (1995), s. 282-284.