Hlavním cílem bakalářské práce bylo zjistit a popsat metody, které učitelky mateřské školy používají při práci s pohádkou, jejich silné a slabé stránky, kritéria výběru pohádek u učitelek MŠ a reflexe chyb a úspěchů při aplikaci jednotlivých metod. Teoretická část je zaměřena na významné psychologické teorie, které se týkají vývoje dítěte (Vývoj dítěte- M. Vágnerová,teorie kognitivního vývoje J. Piaget, strukturální model osobnosti a psychosexuální vývoj S. Freud, psychoanalytická teorie- C.G. Jung). Po vysvětlení klíčových pojmů v těchto teoriíchse věnuji pohádkám, výkladu z psychologického pohledu a jejich vlivu na předškolní dítě.
Závěr teoretické části popisuje využívané metody při práci s pohádkou. V metodologické části jsem vysvětlila použité metody, které byly v práci využity: kvalitativní výzkum,zakotvenou teorii, polostrukturovaný rozhovor a metody jeho kódování. V praktické části jsme byly provedeny rozhovory s následnou analýzou, která je rozvedena v tematicky zaměřených kapitolách. Stěžejní význam práce spočívá v popisu nejdůležitějších metod, které využívají učitelky v mateřské škole při práci s pohádkou. Na uvedená zjištění navazuje stručná charakteristika a význam specifických metod. V závěru práce jsou shrnuta klíčová
fakta, která mohou učitelům v mateřských školách pomoci, ke zlepšení při práci s pohádkou.
Anotace v angličtině
The main goal of the thesis was to identify and describe the methods that kindergarten teachers use when working with fairy tales, their strengths and weaknesses, the selection criteria of fairy tales. The theoretical part is focused on the major psychological theories related to the development of the child (Child Development - Vágnerová M. , Theory of cognitive development - J. Piaget, The structural model of personality and psychosexual development - S. Freud , psychoanalytic theory C.G. Jung ) . The methodological part explains methods used in the thesis: qualitative research, grounded theory and semistructured interview methods of coding. In the practical part, interview and subsequent analysis is done. The fundamental importance of the thesis lies in the revealing and descripting the most important methods that kindergarten teachers use during the work with fairy tales.
Klíčová slova
metody, pohádky, příběhy, polostrukturovaný rozhovor, pozorování, vývojové teorie,zakotvená teorie
Hlavním cílem bakalářské práce bylo zjistit a popsat metody, které učitelky mateřské školy používají při práci s pohádkou, jejich silné a slabé stránky, kritéria výběru pohádek u učitelek MŠ a reflexe chyb a úspěchů při aplikaci jednotlivých metod. Teoretická část je zaměřena na významné psychologické teorie, které se týkají vývoje dítěte (Vývoj dítěte- M. Vágnerová,teorie kognitivního vývoje J. Piaget, strukturální model osobnosti a psychosexuální vývoj S. Freud, psychoanalytická teorie- C.G. Jung). Po vysvětlení klíčových pojmů v těchto teoriíchse věnuji pohádkám, výkladu z psychologického pohledu a jejich vlivu na předškolní dítě.
Závěr teoretické části popisuje využívané metody při práci s pohádkou. V metodologické části jsem vysvětlila použité metody, které byly v práci využity: kvalitativní výzkum,zakotvenou teorii, polostrukturovaný rozhovor a metody jeho kódování. V praktické části jsme byly provedeny rozhovory s následnou analýzou, která je rozvedena v tematicky zaměřených kapitolách. Stěžejní význam práce spočívá v popisu nejdůležitějších metod, které využívají učitelky v mateřské škole při práci s pohádkou. Na uvedená zjištění navazuje stručná charakteristika a význam specifických metod. V závěru práce jsou shrnuta klíčová
fakta, která mohou učitelům v mateřských školách pomoci, ke zlepšení při práci s pohádkou.
Anotace v angličtině
The main goal of the thesis was to identify and describe the methods that kindergarten teachers use when working with fairy tales, their strengths and weaknesses, the selection criteria of fairy tales. The theoretical part is focused on the major psychological theories related to the development of the child (Child Development - Vágnerová M. , Theory of cognitive development - J. Piaget, The structural model of personality and psychosexual development - S. Freud , psychoanalytic theory C.G. Jung ) . The methodological part explains methods used in the thesis: qualitative research, grounded theory and semistructured interview methods of coding. In the practical part, interview and subsequent analysis is done. The fundamental importance of the thesis lies in the revealing and descripting the most important methods that kindergarten teachers use during the work with fairy tales.
Klíčová slova
metody, pohádky, příběhy, polostrukturovaný rozhovor, pozorování, vývojové teorie,zakotvená teorie
Autorka práce podnikne kvalitativní výzkum založený na grounded teorii, zakotvené teorie ve kterém bude zjišťovat, jaké metody využívají učitelky v Mateřské škole při práci s pohádkou u předškolních dětí. V teoretické části vysvětlí pojmy dítě předškolního věku ve světle vývojových teorií (kognitivní teorie Jeana Piageta, Freudova teorie) a ve světle psychologie osobnosti (C. G. Jung), teorie pohádek (Bettelheim, Junga, Franz), morálka a spirituální hodnoty v pohádkách, teorie učení (zkušenostně reflektivní učení), styly učení, metody práce s pohádkou u dítěte předškolního věku (vyprávění, dramatizace, výtvarné metody). V metodologické části objasní pojem kvalitativního výzkumu, základy zakotvené teorie a použije metody polostrukturovaného rozhovoru, popř. pozorování. Po provedení kvalitativního výzkumu autorka práce sumarizuje zjištěné používané metody práce s pohádkou, jejich silné a slabé stránky, kritéria výběru pohádek u učitelek MŠ a reflexe chyb a úspěchů při aplikaci metod.
Zásady pro vypracování
Autorka práce podnikne kvalitativní výzkum založený na grounded teorii, zakotvené teorie ve kterém bude zjišťovat, jaké metody využívají učitelky v Mateřské škole při práci s pohádkou u předškolních dětí. V teoretické části vysvětlí pojmy dítě předškolního věku ve světle vývojových teorií (kognitivní teorie Jeana Piageta, Freudova teorie) a ve světle psychologie osobnosti (C. G. Jung), teorie pohádek (Bettelheim, Junga, Franz), morálka a spirituální hodnoty v pohádkách, teorie učení (zkušenostně reflektivní učení), styly učení, metody práce s pohádkou u dítěte předškolního věku (vyprávění, dramatizace, výtvarné metody). V metodologické části objasní pojem kvalitativního výzkumu, základy zakotvené teorie a použije metody polostrukturovaného rozhovoru, popř. pozorování. Po provedení kvalitativního výzkumu autorka práce sumarizuje zjištěné používané metody práce s pohádkou, jejich silné a slabé stránky, kritéria výběru pohádek u učitelek MŠ a reflexe chyb a úspěchů při aplikaci metod.
Seznam doporučené literatury
BETTELHEIM, Bruno. Za tajemstvím pohádek: proč a jak je číst v dnešní době. Překlad Lucie Lucká. Praha: Lidové noviny, 2000, 335 s. Edice 21, sv. 14. ISBN 80-710-6290-1.\\
C. G. Jung: Výbor z díla II. Archetypy a nevědomí. Nakladatelství Tomáše Janečka, Brno 1997. In: O fenomenologii ducha v pohádkách, str. 265-322.\\
ČERNOUŠEK, Michal. Děti a svět pohádek. 1. vyd. Praha: Albatros, 1990, 187 p. ISBN 80-000-0060-1.\\
FRANZ, Marie-Louise von. Animus a anima v pohádkách: proč a jak je číst v dnešní době. Vyd. 1. Překlad Karel Kessner. Brno: Nakladatelství Tomáše Janečka, 2008, 101 s. Příběhy duše, 4. sv. ISBN 978-808-5880-540.\\
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008, 407 s. ISBN 978-80-7367-485-4.\\
LUKÁŠOVÁ, Hana. Kvalita života dětí a didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 202 s. ISBN 978-807-3677-848.\\
MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006, 332 s. ISBN 80-247-1362-4.\\
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie II.: dospělost a stáří. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2007, 461 s. ISBN 978-80-246-1318-5.
Seznam doporučené literatury
BETTELHEIM, Bruno. Za tajemstvím pohádek: proč a jak je číst v dnešní době. Překlad Lucie Lucká. Praha: Lidové noviny, 2000, 335 s. Edice 21, sv. 14. ISBN 80-710-6290-1.\\
C. G. Jung: Výbor z díla II. Archetypy a nevědomí. Nakladatelství Tomáše Janečka, Brno 1997. In: O fenomenologii ducha v pohádkách, str. 265-322.\\
ČERNOUŠEK, Michal. Děti a svět pohádek. 1. vyd. Praha: Albatros, 1990, 187 p. ISBN 80-000-0060-1.\\
FRANZ, Marie-Louise von. Animus a anima v pohádkách: proč a jak je číst v dnešní době. Vyd. 1. Překlad Karel Kessner. Brno: Nakladatelství Tomáše Janečka, 2008, 101 s. Příběhy duše, 4. sv. ISBN 978-808-5880-540.\\
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008, 407 s. ISBN 978-80-7367-485-4.\\
LUKÁŠOVÁ, Hana. Kvalita života dětí a didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 202 s. ISBN 978-807-3677-848.\\
MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006, 332 s. ISBN 80-247-1362-4.\\
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie II.: dospělost a stáří. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2007, 461 s. ISBN 978-80-246-1318-5.