Bakalářská práce se zabývá problematikou rizikového chování žáků na základních školách v oblasti šikany, agrese, užívání návykových látek. Teoretická část je rozdělena do několika kapitol, které pojednávají o dospívání, projevech rizikového chování, jeho následcích a prevenci. Výzkumná část poskytuje informace o současné situaci na třech konkrétních základních školách a zaměřuje se na popis rizikového chování dětí, které ve volném čase vyvíjejí sportovní aktivity a na děti které nesportují. Cílem je shromáždit a porovnat různé pohledy na riziková chování a prostřednictvím metody dotazníku zmapovat rizikové chování žáků na druhém stupni, primární prevenci a působení metodika prevence v souvislosti s projevy rizikového chování na vybraných základních školách
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the risky behaviour of pupils in primary schools in the area of bullying, aggression, taking addictive drugs. The theoretical part is divided into several chapters that deals with pubescence, risky behavior and its consequences and prevention. The research part charts information about current situation on three chosen primary schools and focuses on risky behaviour of the children in two groups the do or do not sport activities. The task is to collect and compare risky behaviour´s exposure and through a questionnaire method to map the risky behaviour of pupils in primary school, prevention and its methodology.
Risky behavior, causes of risky behavior, pubescence, bullying, aggression, addictive drugs, truancy, consequences of risky behavior, prevention
Rozsah průvodní práce
84 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou rizikového chování žáků na základních školách v oblasti šikany, agrese, užívání návykových látek. Teoretická část je rozdělena do několika kapitol, které pojednávají o dospívání, projevech rizikového chování, jeho následcích a prevenci. Výzkumná část poskytuje informace o současné situaci na třech konkrétních základních školách a zaměřuje se na popis rizikového chování dětí, které ve volném čase vyvíjejí sportovní aktivity a na děti které nesportují. Cílem je shromáždit a porovnat různé pohledy na riziková chování a prostřednictvím metody dotazníku zmapovat rizikové chování žáků na druhém stupni, primární prevenci a působení metodika prevence v souvislosti s projevy rizikového chování na vybraných základních školách
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the risky behaviour of pupils in primary schools in the area of bullying, aggression, taking addictive drugs. The theoretical part is divided into several chapters that deals with pubescence, risky behavior and its consequences and prevention. The research part charts information about current situation on three chosen primary schools and focuses on risky behaviour of the children in two groups the do or do not sport activities. The task is to collect and compare risky behaviour´s exposure and through a questionnaire method to map the risky behaviour of pupils in primary school, prevention and its methodology.
Risky behavior, causes of risky behavior, pubescence, bullying, aggression, addictive drugs, truancy, consequences of risky behavior, prevention
Zásady pro vypracování
V současné době je diskutováno obsahové zaměření minimálních preventivních programů základních škol, a to v souvislosti s otázkami, do jaké míry lze vnímat sport jako účinný prostředek školní primární prevence.\\
Bakalářská práce se bude zaměřovat na deskripci a analýzu minimálních preventivních programů základních škol s důrazem na zmapování využívání sportovních aktivit v rámci realizace školní prevence rizikového chování. Teoretická část práce se bude koncentrovat na charakteristiku rizikového chování v kontextu školního prostředí, dále se bude věnovat popisu aktuální strategie a systému školní prevence.\\
V rámci praktické části bakalářské práce bude proveden monitoring rizikového chování žáků a následně autor zrealizuje výzkum konkrétního využívání sportovních aktivit v rámci prevence rizikového chování na základních školách vybraného regionu. Autor bude sledovat především to, jak odpovědní pracovníci školy zdůvodňují zařazování sportu do prevence, jaké typy aktivit v tomto směru provozují a podporují a jakým způsobem vyhodnocují efektivitu takto zaměřené prevence.
Zásady pro vypracování
V současné době je diskutováno obsahové zaměření minimálních preventivních programů základních škol, a to v souvislosti s otázkami, do jaké míry lze vnímat sport jako účinný prostředek školní primární prevence.\\
Bakalářská práce se bude zaměřovat na deskripci a analýzu minimálních preventivních programů základních škol s důrazem na zmapování využívání sportovních aktivit v rámci realizace školní prevence rizikového chování. Teoretická část práce se bude koncentrovat na charakteristiku rizikového chování v kontextu školního prostředí, dále se bude věnovat popisu aktuální strategie a systému školní prevence.\\
V rámci praktické části bakalářské práce bude proveden monitoring rizikového chování žáků a následně autor zrealizuje výzkum konkrétního využívání sportovních aktivit v rámci prevence rizikového chování na základních školách vybraného regionu. Autor bude sledovat především to, jak odpovědní pracovníci školy zdůvodňují zařazování sportu do prevence, jaké typy aktivit v tomto směru provozují a podporují a jakým způsobem vyhodnocují efektivitu takto zaměřené prevence.
Seznam doporučené literatury
ATKINSONOVÁ, Rita, L., a kol., Psychologie, vydání 1., Praha: Victoria Publisshing,1995
ISBN 80-85605-35-X.\\
ČEPIČKA, J. Dětská psychiatrie pro speciální pedagogy, 1. vyd. Praha: SPN, 1981, 144 s.\\
HÁTLOVÁ, B., HOŠEK, V., SLEPIČKA, P. Psychologie sportu, vydání 2., Praha: Karolinum, 2009, 240 s. ISBN 97-880246-160-25\\
LANGER, S. Mládež problémová, její typy a možnosti uplatnění. 1.vyd. Hrad. Králové: Kotva, 1994, 463 s. ISBN 80-9002-543-9\\
MATOUŠEK, O., MATULOVÁ, A., a kol., Práce s rizikovou mládeží, 1.vyd., Praha: Portál, 1996, 87 s. ISBN 80-7178-064-2\\
MATOUŠEK, O.; KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. 1.vyd. Praha: Portál, 1998, 335 s. ISBN 80-7178-226-2\\
NEŠPOR, K., CSÉMY, L., PERNICOVÁ, H., Jak předcházet problémům s návykovými látkami na ZŠ a SŠ, 1. vyd., Praha. Sportpropag, 1996\\
NEŠPOR, K., CSÉMY, L., Alkohol, drogy a vaše dítě, 1. vyd. Praha: Sportpropag, 1993,
159 s.\\
PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika, 1. vydání, Praha: Grada Publishing, 2012, 228 s., ISBN 978-80-247-3470-5.
Seznam doporučené literatury
ATKINSONOVÁ, Rita, L., a kol., Psychologie, vydání 1., Praha: Victoria Publisshing,1995
ISBN 80-85605-35-X.\\
ČEPIČKA, J. Dětská psychiatrie pro speciální pedagogy, 1. vyd. Praha: SPN, 1981, 144 s.\\
HÁTLOVÁ, B., HOŠEK, V., SLEPIČKA, P. Psychologie sportu, vydání 2., Praha: Karolinum, 2009, 240 s. ISBN 97-880246-160-25\\
LANGER, S. Mládež problémová, její typy a možnosti uplatnění. 1.vyd. Hrad. Králové: Kotva, 1994, 463 s. ISBN 80-9002-543-9\\
MATOUŠEK, O., MATULOVÁ, A., a kol., Práce s rizikovou mládeží, 1.vyd., Praha: Portál, 1996, 87 s. ISBN 80-7178-064-2\\
MATOUŠEK, O.; KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. 1.vyd. Praha: Portál, 1998, 335 s. ISBN 80-7178-226-2\\
NEŠPOR, K., CSÉMY, L., PERNICOVÁ, H., Jak předcházet problémům s návykovými látkami na ZŠ a SŠ, 1. vyd., Praha. Sportpropag, 1996\\
NEŠPOR, K., CSÉMY, L., Alkohol, drogy a vaše dítě, 1. vyd. Praha: Sportpropag, 1993,
159 s.\\
PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika, 1. vydání, Praha: Grada Publishing, 2012, 228 s., ISBN 978-80-247-3470-5.