Tato bakalářská práce se zabývá kvalitativním výzkumem spánkových rituálů dětí v předškolním věku a tím, jak se liší v závislosti na příslušnosti k určité etnické skupině a národnosti. V teoretické části jsou vysvětleny pojmy jako rituál, spánek a výchova. Tato část se dále zaměřuje na různé vývojové teorie, styly výchovy a spánkové rituály. V praktické části jsou popsány spánkové rituály osmi zkoumaných subjektů (sedm rodin různé národnosti a jedna mateřská škola) na základě metody rozhovoru. Cílem této práce bylo popsat spánkové rituály dětí předškolního věku a zjistit, jestli jsou mezi jednotlivými národnostmi (etnickými skupinami) rozdíly.
Anotace v angličtině
The following bachelor paper deals with the qualitative research of the sleeping rituals of preschool children. The research is primarily concerned with the differences in these rituals influenced by the nationality or ethnicity of the subjects. The theoretical part is focused on defining the basic terms, such as ritual, sleep or education. This part is also concerned with various developmental theories, education styles and sleeping rituals. In the research part, sleeping rituals of eight families of different nationalities or ethnicities and one nursery school are described. This research information was acquired by a research interview. The aim of the bachelor paper was to describe sleeping rituals of preschool children and discover potential differences between individual nationalities or ethnic groups.
Klíčová slova
Spánek, spánkové rituály, archetypy, pohádky, výchova, dítě předškolního věku.
Tato bakalářská práce se zabývá kvalitativním výzkumem spánkových rituálů dětí v předškolním věku a tím, jak se liší v závislosti na příslušnosti k určité etnické skupině a národnosti. V teoretické části jsou vysvětleny pojmy jako rituál, spánek a výchova. Tato část se dále zaměřuje na různé vývojové teorie, styly výchovy a spánkové rituály. V praktické části jsou popsány spánkové rituály osmi zkoumaných subjektů (sedm rodin různé národnosti a jedna mateřská škola) na základě metody rozhovoru. Cílem této práce bylo popsat spánkové rituály dětí předškolního věku a zjistit, jestli jsou mezi jednotlivými národnostmi (etnickými skupinami) rozdíly.
Anotace v angličtině
The following bachelor paper deals with the qualitative research of the sleeping rituals of preschool children. The research is primarily concerned with the differences in these rituals influenced by the nationality or ethnicity of the subjects. The theoretical part is focused on defining the basic terms, such as ritual, sleep or education. This part is also concerned with various developmental theories, education styles and sleeping rituals. In the research part, sleeping rituals of eight families of different nationalities or ethnicities and one nursery school are described. This research information was acquired by a research interview. The aim of the bachelor paper was to describe sleeping rituals of preschool children and discover potential differences between individual nationalities or ethnic groups.
Klíčová slova
Spánek, spánkové rituály, archetypy, pohádky, výchova, dítě předškolního věku.
Autorka provede kvalitativní výzkum, v rámci grounded theory, zaměří se na výzkum různých způsobů, rituálů souvisejících s ukládáním dětí ke spánku.\\
V teoretické částí autorka objasní pojmy: dítě ve věku předškolního věku z hlediska vývojových teorií, výchova a výchovné styly, pojem a fáze spánku, proces usínání, pojem rituálu, druhy rituálu, rituály ukládání ke spánku, V metodologické části popíše kvalitativní výzkum a to grounded theory, zakotvenou teorii, dále metodu polostrukturovaného hloubkového rozhovoru, popřípadě pozorování. V závěru práce, autorka shrne nalezené společné faktory a také rozdílné vzorce v rituálech a způsobech ukládání dítěte v rodinách, popř. v mateřské školce...
Zásady pro vypracování
Autorka provede kvalitativní výzkum, v rámci grounded theory, zaměří se na výzkum různých způsobů, rituálů souvisejících s ukládáním dětí ke spánku.\\
V teoretické částí autorka objasní pojmy: dítě ve věku předškolního věku z hlediska vývojových teorií, výchova a výchovné styly, pojem a fáze spánku, proces usínání, pojem rituálu, druhy rituálu, rituály ukládání ke spánku, V metodologické části popíše kvalitativní výzkum a to grounded theory, zakotvenou teorii, dále metodu polostrukturovaného hloubkového rozhovoru, popřípadě pozorování. V závěru práce, autorka shrne nalezené společné faktory a také rozdílné vzorce v rituálech a způsobech ukládání dítěte v rodinách, popř. v mateřské školce...
Seznam doporučené literatury
GIDDENS, Anthony. Sociologie. Praha: Argo, 2000.\\
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2009.\\
JUNG, Carl Gustav. Výbor z díla II. - Archetypy a nevědomí. Nakladatelství Tomáše Janečka, 1997.\\
LUKÁŠOVÁ, Hana. Kvalita života dětí a didaktika. Praha: Portál, 2010.\\
MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006.\\
OAKLANDER, Violet. Třinácté komnaty lidské duše. Praha: Drvoštěp, 2010.\\
ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. Praha: Portál, 2004.\\
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Praha: Karolinum, 2005.
Seznam doporučené literatury
GIDDENS, Anthony. Sociologie. Praha: Argo, 2000.\\
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2009.\\
JUNG, Carl Gustav. Výbor z díla II. - Archetypy a nevědomí. Nakladatelství Tomáše Janečka, 1997.\\
LUKÁŠOVÁ, Hana. Kvalita života dětí a didaktika. Praha: Portál, 2010.\\
MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006.\\
OAKLANDER, Violet. Třinácté komnaty lidské duše. Praha: Drvoštěp, 2010.\\
ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. Praha: Portál, 2004.\\
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Praha: Karolinum, 2005.