Tato práce představuje možnosti uplatnění animačního přístupu v rámci programu primární prevence aplikovaných na základních školách.
Po vymezení obsahu, cílů a zaměření primární prevence postupně seznamuje se specifickými programy primární prevence, s jejich charakteristikou a základními metodami, z nichž stěžejními jsou sociometrie, reflexe a práce se skupinou. Dále se práce věnuje roli lektora, jeho osobnosti a srovnává jeho možné působení v animačním procesu. Následné zamyšlení nad různými animačními procesy a jejich přístupy s cíli a možném vedení primární prevence, je stěžejní částí této práce. Dalším tématem je samotná efektivita primárních programů a faktory, které jejich průběh mohou ovlivnit. v závěru je naznačena důležitost propojení animačního přístupu v tomto pedagogickém procesu.
Anotace v angličtině
This thesis presents the possibilities of usage of the animation approach in the context of primary prevention program appleid in primary shools.
After defining the content, goals and focus of the primary prevention, this thesis acquaints with specific programs of primary prevention, with their characteristics and the fundamental methods, from which the key ones are sociometrics, reflection and working with the group. Furthermore the thesis is focused on the position of a teacher, his personality and compares his possible effect in the whole animation process. The thoughts on different animation processes, their approaches with the goals and the possible guidance of the primary prevention, are the fundamental part of this thesis. The other subject is the effectiveness of the primary programs and their factors, which can infulence the process. The conclusion of this thesis indicates the importance of the connection of the animation approach in this pedagogical process.
Klíčová slova
Pedagogika volného času, primární prevence, cílové skupiny, lektor, animace, animátor, reflexe, sociometrie, výchova.
Tato práce představuje možnosti uplatnění animačního přístupu v rámci programu primární prevence aplikovaných na základních školách.
Po vymezení obsahu, cílů a zaměření primární prevence postupně seznamuje se specifickými programy primární prevence, s jejich charakteristikou a základními metodami, z nichž stěžejními jsou sociometrie, reflexe a práce se skupinou. Dále se práce věnuje roli lektora, jeho osobnosti a srovnává jeho možné působení v animačním procesu. Následné zamyšlení nad různými animačními procesy a jejich přístupy s cíli a možném vedení primární prevence, je stěžejní částí této práce. Dalším tématem je samotná efektivita primárních programů a faktory, které jejich průběh mohou ovlivnit. v závěru je naznačena důležitost propojení animačního přístupu v tomto pedagogickém procesu.
Anotace v angličtině
This thesis presents the possibilities of usage of the animation approach in the context of primary prevention program appleid in primary shools.
After defining the content, goals and focus of the primary prevention, this thesis acquaints with specific programs of primary prevention, with their characteristics and the fundamental methods, from which the key ones are sociometrics, reflection and working with the group. Furthermore the thesis is focused on the position of a teacher, his personality and compares his possible effect in the whole animation process. The thoughts on different animation processes, their approaches with the goals and the possible guidance of the primary prevention, are the fundamental part of this thesis. The other subject is the effectiveness of the primary programs and their factors, which can infulence the process. The conclusion of this thesis indicates the importance of the connection of the animation approach in this pedagogical process.
Klíčová slova
Pedagogika volného času, primární prevence, cílové skupiny, lektor, animace, animátor, reflexe, sociometrie, výchova.
Osnova:
1. Primární prevence (dále PP) obecně - druhy, zaměření, cíle, význam, cílové skupiny
2. Lektor - osobnost, motivace, kompetence a osobnostní předpoklady, postoje, vzdělání a výcvik, lektor x animátor
3. Animace v PP - obecně, konkrétně
4. Metody PP - hry, techniky, reflexe, sociometrie, práce se skupinou
5. Metody animace v PP - přístupy, reflexe, metody, hry, techniky, role lektora, komunikace, forma setkání, využití rolí ve skupině
6. Faktory ovlivňující průběh PP - ze strany lektora, ze strany skupiny, ze strany školy
7. Význam animace v PP - shrnutí
Cíl práce:
Bakalářská práce se bude zabývat animačními přístupy aplikovanými v programech primární prevence na základních školách.
Cílem bude bližší poznání konkrétnějších animačních přístupů, metod a jejich význam pro tuto oblast pedagogiky volného času. Přiblížíme si tak druhy a metody PP, její zaměření, cíle, osobnost a kompetence lektora / animátora, faktory ovlivňující průběh PP a druhy metod.
Zásady pro vypracování
Osnova:
1. Primární prevence (dále PP) obecně - druhy, zaměření, cíle, význam, cílové skupiny
2. Lektor - osobnost, motivace, kompetence a osobnostní předpoklady, postoje, vzdělání a výcvik, lektor x animátor
3. Animace v PP - obecně, konkrétně
4. Metody PP - hry, techniky, reflexe, sociometrie, práce se skupinou
5. Metody animace v PP - přístupy, reflexe, metody, hry, techniky, role lektora, komunikace, forma setkání, využití rolí ve skupině
6. Faktory ovlivňující průběh PP - ze strany lektora, ze strany skupiny, ze strany školy
7. Význam animace v PP - shrnutí
Cíl práce:
Bakalářská práce se bude zabývat animačními přístupy aplikovanými v programech primární prevence na základních školách.
Cílem bude bližší poznání konkrétnějších animačních přístupů, metod a jejich význam pro tuto oblast pedagogiky volného času. Přiblížíme si tak druhy a metody PP, její zaměření, cíle, osobnost a kompetence lektora / animátora, faktory ovlivňující průběh PP a druhy metod.
Seznam doporučené literatury
Hofbauer, B., Kapitoly z pedagogiky volného času
Hájek, B.,Hofabuer, B., Pávková J., Pedagogické ovlivňování volného času: Současné trendy
Pávková J., Pedagogika volného času
Vážanský, M., Základy pedagogiky volného času
Průcha, J., Pedagogická encyklopedie
Kaplánek, M., Výchova v salesiánském duchu. Příručka pro dobrovolníky, animátory a zaměstnance salesiánských zařízení
Kaplánek, M., Animace - Studijní text k předmětu Animace jako výchovná metoda
Varechová, P., Systém organizace a řízení primární prevence sociálně patologických jevů na ZŠ
Nakonečný, M., Sociální psychologie
Nakonečný, M., Psychologie osobnosti
Seznam doporučené literatury
Hofbauer, B., Kapitoly z pedagogiky volného času
Hájek, B.,Hofabuer, B., Pávková J., Pedagogické ovlivňování volného času: Současné trendy
Pávková J., Pedagogika volného času
Vážanský, M., Základy pedagogiky volného času
Průcha, J., Pedagogická encyklopedie
Kaplánek, M., Výchova v salesiánském duchu. Příručka pro dobrovolníky, animátory a zaměstnance salesiánských zařízení
Kaplánek, M., Animace - Studijní text k předmětu Animace jako výchovná metoda
Varechová, P., Systém organizace a řízení primární prevence sociálně patologických jevů na ZŠ
Nakonečný, M., Sociální psychologie
Nakonečný, M., Psychologie osobnosti