Tato práce se zabývá postavou otce ve výtvarném projevu dětí mladšího školního věku. Teoretická část se zabývá vývojem dítěte mladšího školního věku s důrazem na socializaci, kresebným vývojem, významností postavy otce pro vývoj dítěte a výzkumnými metodami použitými v praktické části. Praktická část zkoumá způsob znázornění otce a jeho vztahu k dítěti ve výtvarné produkci dvaceti žáků prostřednictvím interpretace kreseb na témata spojená s touto problematikou.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the father figure in the artistic expression of young school-age children. The theoretical part is focused on the development of a young school-age children, the development of drawing, the importance of father figure for children?s development and the research method used in practical part. The practical part analyzes way of representation a father and his relationship with the child in the pictures of twenty pupils. These drawings, which are interpreted, are connected with this issue.
Klíčová slova
otec, kresba, dítě, vývoj, mladší školní věk
Klíčová slova v angličtině
father, drawing, child, development, young school age
Rozsah průvodní práce
67 s. (16 s. příloh)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zabývá postavou otce ve výtvarném projevu dětí mladšího školního věku. Teoretická část se zabývá vývojem dítěte mladšího školního věku s důrazem na socializaci, kresebným vývojem, významností postavy otce pro vývoj dítěte a výzkumnými metodami použitými v praktické části. Praktická část zkoumá způsob znázornění otce a jeho vztahu k dítěti ve výtvarné produkci dvaceti žáků prostřednictvím interpretace kreseb na témata spojená s touto problematikou.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the father figure in the artistic expression of young school-age children. The theoretical part is focused on the development of a young school-age children, the development of drawing, the importance of father figure for children?s development and the research method used in practical part. The practical part analyzes way of representation a father and his relationship with the child in the pictures of twenty pupils. These drawings, which are interpreted, are connected with this issue.
Klíčová slova
otec, kresba, dítě, vývoj, mladší školní věk
Klíčová slova v angličtině
father, drawing, child, development, young school age
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat postavou otce ve výtvarné produkci dětí mladšího školního věku. V teoretické části bude charakterizován kresebný projev typický pro vývojové období dítěte mladšího školního věku se zasazením do celkového vývojového rámce. Pozornost bude věnována i diagnostickým metodám využitým v praktické části. V rámci tématu se autorka také zaměří na postavu otce, především na jeho roli a vliv v životě dítěte. V praktické části budou analyzovány kresby, u nichž bude sledováno zobrazení postav rodiny, především otců, jejich symbolické znázornění a zobrazený vztah k autorovi.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat postavou otce ve výtvarné produkci dětí mladšího školního věku. V teoretické části bude charakterizován kresebný projev typický pro vývojové období dítěte mladšího školního věku se zasazením do celkového vývojového rámce. Pozornost bude věnována i diagnostickým metodám využitým v praktické části. V rámci tématu se autorka také zaměří na postavu otce, především na jeho roli a vliv v životě dítěte. V praktické části budou analyzovány kresby, u nichž bude sledováno zobrazení postav rodiny, především otců, jejich symbolické znázornění a zobrazený vztah k autorovi.
Seznam doporučené literatury
DAVIDO R. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál, 2008.\\
LANGMEIER J., KREJČÍŘOVÁ D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 1998.\\
LANGMEIER J., MATĚJČEK Z. Psychická deprivace v dětství. Praha: SPN, 1963.\\
PIAGET, J., INHELDEROVÁ, B. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2000.\\
SVOBODA M. (ed), KREJČÍŘOVÁ D., VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2001.\\
ŠICKOVÁ-FABRICI J. Základy arteterapie. Praha: Portál, 2002.\\
ŠVANCARA J., ŠVANCAROVÁ L.: Vývoj dětských grafických projevů. In J. Švancara a kol., Diagnostika psychického vývoje, Avicenum, 1980.\\
VÁGNEROVÁ M. Vývojová psychologie. Dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000.
Seznam doporučené literatury
DAVIDO R. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál, 2008.\\
LANGMEIER J., KREJČÍŘOVÁ D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 1998.\\
LANGMEIER J., MATĚJČEK Z. Psychická deprivace v dětství. Praha: SPN, 1963.\\
PIAGET, J., INHELDEROVÁ, B. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2000.\\
SVOBODA M. (ed), KREJČÍŘOVÁ D., VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2001.\\
ŠICKOVÁ-FABRICI J. Základy arteterapie. Praha: Portál, 2002.\\
ŠVANCARA J., ŠVANCAROVÁ L.: Vývoj dětských grafických projevů. In J. Švancara a kol., Diagnostika psychického vývoje, Avicenum, 1980.\\
VÁGNEROVÁ M. Vývojová psychologie. Dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000.