Bakalářská práce "Specifika arteterapeutické praxe asistenta pedagoga". Práce se zamýšlí nad problematikou integrace dětí se specifickými vzdělávacími potřebami ADHD a ADD. Z pozice asistenta pedagoga uvažuje o možném využití arteterapie ve školním prostředí. Praktická část je zaměřena na arteterapeutickou práci s dětmi ve školním prostředí. Obsahuje kazuistiky, analýzu výtvarných produktů, zobecnění zkušeností a závěrečné vyhodnocení.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis "The Specifics of a Teacher Assistant's Practice of Art Therapy". The thesis examines the issues of integration of children with specific educational needs - ADHD and ADD. It considers the possibility of utilizing art therapy in the school setting from a teacher assistant's point of view. The practical part focuses on art therapy work with children in the school setting. The thesis includes case studies, art work analysis, generalization of experience and a final evaluation
Klíčová slova
integrace, asistent pedagoga, specifické poruchy učení a chování, ADHD,ADD, arteterapie, psychoanalýza, výtvarná exprese,
Klíčová slova v angličtině
Art therapy, assistant teacher, ADHD, ADD, integration, psychoanalysis, artistic expression
Rozsah průvodní práce
76 s. (15 929 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce "Specifika arteterapeutické praxe asistenta pedagoga". Práce se zamýšlí nad problematikou integrace dětí se specifickými vzdělávacími potřebami ADHD a ADD. Z pozice asistenta pedagoga uvažuje o možném využití arteterapie ve školním prostředí. Praktická část je zaměřena na arteterapeutickou práci s dětmi ve školním prostředí. Obsahuje kazuistiky, analýzu výtvarných produktů, zobecnění zkušeností a závěrečné vyhodnocení.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis "The Specifics of a Teacher Assistant's Practice of Art Therapy". The thesis examines the issues of integration of children with specific educational needs - ADHD and ADD. It considers the possibility of utilizing art therapy in the school setting from a teacher assistant's point of view. The practical part focuses on art therapy work with children in the school setting. The thesis includes case studies, art work analysis, generalization of experience and a final evaluation
Klíčová slova
integrace, asistent pedagoga, specifické poruchy učení a chování, ADHD,ADD, arteterapie, psychoanalýza, výtvarná exprese,
Klíčová slova v angličtině
Art therapy, assistant teacher, ADHD, ADD, integration, psychoanalysis, artistic expression
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se zaměří na možné uplatnění arteterapie v práci asistenta pedagoga na I. stupni základní školy. První část bude pojednávat o problematice integrace jako koncepce ve speciální pedagogice, význam role asistenta pedagoga ve škole, symptom ADHD, ADD, Aspergerův syndrom a rizika integrace u těchto diagnóz.\\
Druhá část bakalářské práce se bude zabývat konkrétním propojení arteterapie a školní výuky u integrovaných dětí, kazuistiky, zobecnění zkušeností a závěrečné vyhodnocení práce.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se zaměří na možné uplatnění arteterapie v práci asistenta pedagoga na I. stupni základní školy. První část bude pojednávat o problematice integrace jako koncepce ve speciální pedagogice, význam role asistenta pedagoga ve škole, symptom ADHD, ADD, Aspergerův syndrom a rizika integrace u těchto diagnóz.\\
Druhá část bakalářské práce se bude zabývat konkrétním propojení arteterapie a školní výuky u integrovaných dětí, kazuistiky, zobecnění zkušeností a závěrečné vyhodnocení práce.
Seznam doporučené literatury
BALCAR, K. (1983). Úvod do studia psychologie osobnosti. Praha: SPN\\
CAMPBELL,J., Techniky arteterapie ve výchově, terapeutické práci a klinické praxi, Portál, 1998\\
DAVIDO, R.: Kresba jako nástroj poznání dítěte. Portál, Praha 2001.\\
HARTL, P., HARTLOVÁ, H. Psychologický slovník. Praha: Portál, 2000, ISBN 80-7178-303-X.\\
MATĚJČEK, Z., Výbor z díla, Karolinum, 2006, ISBN 80-2461-056-6\\
MICHALÍK, J. Škola pro všechny aneb Integrace je když ?. Vsetín: ZŠ Integra,
2002. ISBN 80-238-9885\\
MONATOVÁ, L.: Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska, Paido, 1998\\
PEROUT, E.: Arteterapie se zrakově postiženými. Okamžik 2005.\\
POKORNÁ, V., Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení, Portál, 2000,
ISBN 80-7178-141-7\\
RIEFOVÁ, S.F., Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole, Portál, 1999, ISBN 80-7178-287-4\\
READ, H.: Výchova uměním. Odeon, Praha, 1967\\
RUBINOVÁ, A. J. Přístupy v arteterapii: teorie & technika. Praha : Triton, 2008.
ISBN 978-80-7387-093-5.\\
SLAVÍK, J. Současná arteterapie v ČR a zahraničí. Praha: Univerzita Karlova, 2000.
ISBN 80-7290-004-8.\\
SVOBODA, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha : Portál, 2009.
ISBN 978-80-7367-566-0.\\
ŠICKOVÁ-FABRICI, J. Základy arteterapie. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-616-0.\\
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. 1. vyd. Praha:
Karolinum, 2005. 467 s. ISBN 80-246-0956-8.\\
VÍTKOVÁ, M. Integrativní školní (speciální) pedagogika, Brno, MSD, 2004, ISBN 80-86633-22-5\\
ZELINKOVÁ, O., Poruchy učení, Portál,1994, ISBN 80-7178-038-3
Seznam doporučené literatury
BALCAR, K. (1983). Úvod do studia psychologie osobnosti. Praha: SPN\\
CAMPBELL,J., Techniky arteterapie ve výchově, terapeutické práci a klinické praxi, Portál, 1998\\
DAVIDO, R.: Kresba jako nástroj poznání dítěte. Portál, Praha 2001.\\
HARTL, P., HARTLOVÁ, H. Psychologický slovník. Praha: Portál, 2000, ISBN 80-7178-303-X.\\
MATĚJČEK, Z., Výbor z díla, Karolinum, 2006, ISBN 80-2461-056-6\\
MICHALÍK, J. Škola pro všechny aneb Integrace je když ?. Vsetín: ZŠ Integra,
2002. ISBN 80-238-9885\\
MONATOVÁ, L.: Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska, Paido, 1998\\
PEROUT, E.: Arteterapie se zrakově postiženými. Okamžik 2005.\\
POKORNÁ, V., Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení, Portál, 2000,
ISBN 80-7178-141-7\\
RIEFOVÁ, S.F., Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole, Portál, 1999, ISBN 80-7178-287-4\\
READ, H.: Výchova uměním. Odeon, Praha, 1967\\
RUBINOVÁ, A. J. Přístupy v arteterapii: teorie & technika. Praha : Triton, 2008.
ISBN 978-80-7387-093-5.\\
SLAVÍK, J. Současná arteterapie v ČR a zahraničí. Praha: Univerzita Karlova, 2000.
ISBN 80-7290-004-8.\\
SVOBODA, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha : Portál, 2009.
ISBN 978-80-7367-566-0.\\
ŠICKOVÁ-FABRICI, J. Základy arteterapie. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-616-0.\\
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. 1. vyd. Praha:
Karolinum, 2005. 467 s. ISBN 80-246-0956-8.\\
VÍTKOVÁ, M. Integrativní školní (speciální) pedagogika, Brno, MSD, 2004, ISBN 80-86633-22-5\\
ZELINKOVÁ, O., Poruchy učení, Portál,1994, ISBN 80-7178-038-3