Diplomová práce "Projektové vyučování v matematice na 1. stupni základní školy zaměřené na environmentální výchovu" popisuje možné způsoby využití projektové metody ve výuce matematiky na 1. stupni základních škol včetně environmentálního zaměření. Práce je rozdělena na dvě části. První část práce je zaměřena na obsah vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace v Rámcovém vzdělávacím programu, možné metody výuky, charakteristiku projektového vyučování a jeho historický vývoj. Druhá část práce obsahuje návrhy vlastních projektů, včetně praktické realizace některých z nich.
Anotace v angličtině
Dissertation "Project teaching in mathematics in primary schools focused on environmental education" describes the possible uses of the project method for teaching mathematics in primary schools including environmental focus. The thesis is divided into two parts. The first part focuses on educational area of mathematics and its applications in the core curriculum, possible teaching methods, characteristics of project teaching and its historical development. The second part contains proposals on own projects including practical realization of some of them.
Klíčová slova
projekt, projektové vyučování, plánování projektu, realizace projektu, výukové projekty pro 1. stupeň ZŠ
Klíčová slova v angličtině
project, project teaching, project planning, realization of project, educational projects for primary school
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce "Projektové vyučování v matematice na 1. stupni základní školy zaměřené na environmentální výchovu" popisuje možné způsoby využití projektové metody ve výuce matematiky na 1. stupni základních škol včetně environmentálního zaměření. Práce je rozdělena na dvě části. První část práce je zaměřena na obsah vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace v Rámcovém vzdělávacím programu, možné metody výuky, charakteristiku projektového vyučování a jeho historický vývoj. Druhá část práce obsahuje návrhy vlastních projektů, včetně praktické realizace některých z nich.
Anotace v angličtině
Dissertation "Project teaching in mathematics in primary schools focused on environmental education" describes the possible uses of the project method for teaching mathematics in primary schools including environmental focus. The thesis is divided into two parts. The first part focuses on educational area of mathematics and its applications in the core curriculum, possible teaching methods, characteristics of project teaching and its historical development. The second part contains proposals on own projects including practical realization of some of them.
Klíčová slova
projekt, projektové vyučování, plánování projektu, realizace projektu, výukové projekty pro 1. stupeň ZŠ
Klíčová slova v angličtině
project, project teaching, project planning, realization of project, educational projects for primary school
Zásady pro vypracování
Cílem práce je vytvořit ucelený material pro projektovou výuku na prvním stupni ZŠ. Tato výuka umožňuje využít náročnější metody práce i nové zdroje a způsoby poznávání, zadávat komplexnější a dlouhodobější úkoly či projekty a přenášet na žáky větší odpovědnost ve vzdělávání i v organizaci života školy. Po nastudování odborné literatury studentka vytvoří výukový material a následně prověří práci s ním na ZŠ. Své výsledky a postřehy z vyučování popíše v diplomové práci.\\
- Prozkoumání současné nabídky materiálů k tématu.\\
- Metodické vypracování projektu, s využitím matematických programů z hlediska významnosti pro život a zájem dítěte, možnosti integrace různých oborů (vyučovacích předmětů), přiměřenosti k věku žáků a jejich možnostem. Zaměří své projekty zvláště k tématu environmentální výchovy jako průřezového tématu RVP.\\
- Závěry z hodin a popis průběhu zpracování a obhajoby projektu se žáky ZŠ, zejména s ohledem na popis výsledku prosesu osvojení si znalostí a dovedností, kterým žáci nebyli záměrně vyučováni.\\
Zásady pro vypracování
Cílem práce je vytvořit ucelený material pro projektovou výuku na prvním stupni ZŠ. Tato výuka umožňuje využít náročnější metody práce i nové zdroje a způsoby poznávání, zadávat komplexnější a dlouhodobější úkoly či projekty a přenášet na žáky větší odpovědnost ve vzdělávání i v organizaci života školy. Po nastudování odborné literatury studentka vytvoří výukový material a následně prověří práci s ním na ZŠ. Své výsledky a postřehy z vyučování popíše v diplomové práci.\\
- Prozkoumání současné nabídky materiálů k tématu.\\
- Metodické vypracování projektu, s využitím matematických programů z hlediska významnosti pro život a zájem dítěte, možnosti integrace různých oborů (vyučovacích předmětů), přiměřenosti k věku žáků a jejich možnostem. Zaměří své projekty zvláště k tématu environmentální výchovy jako průřezového tématu RVP.\\
- Závěry z hodin a popis průběhu zpracování a obhajoby projektu se žáky ZŠ, zejména s ohledem na popis výsledku prosesu osvojení si znalostí a dovedností, kterým žáci nebyli záměrně vyučováni.\\
Seznam doporučené literatury
Dobrovolný, B. : Zábavná matematika.Další kniha matematických hříček. Praha, Levné knihy KMa 2001.\\
Hejný, M. : Teória vyučovania 2. SPN Bratislava, 1989.\\
Hejný, M., Kuřina, F. : Dítě, škola a matematika. Konstruktivistické přístupy k vyučování. Portál Praha, 2001.\\
Fuchs, E., Hrubý, D. a kol.: Standardy a testové úlohy z matematiky pro základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. Praha, Prometheus, 2000.\\
Kárová, V. : Počítání bez obav. Praha: Portál, 1996. 80-7178-050-2.\\
Koman M.: Dejte hlavy dohromady a řešte úlohy. Praha, Prométheus 1995.\\
Kubínová, M.: Projekty ve vyučování matematice cesta k tvořivosti a samostatnosti. Praha, UK, 2002.\\
Kuřina, F.: Problémové vyučování v geometrii. Praha, SPN, 1976.\\
Učebnice matematiky pro ZŠ.\\
Učební osnovy, RVP\\
Seznam doporučené literatury
Dobrovolný, B. : Zábavná matematika.Další kniha matematických hříček. Praha, Levné knihy KMa 2001.\\
Hejný, M. : Teória vyučovania 2. SPN Bratislava, 1989.\\
Hejný, M., Kuřina, F. : Dítě, škola a matematika. Konstruktivistické přístupy k vyučování. Portál Praha, 2001.\\
Fuchs, E., Hrubý, D. a kol.: Standardy a testové úlohy z matematiky pro základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. Praha, Prometheus, 2000.\\
Kárová, V. : Počítání bez obav. Praha: Portál, 1996. 80-7178-050-2.\\
Koman M.: Dejte hlavy dohromady a řešte úlohy. Praha, Prométheus 1995.\\
Kubínová, M.: Projekty ve vyučování matematice cesta k tvořivosti a samostatnosti. Praha, UK, 2002.\\
Kuřina, F.: Problémové vyučování v geometrii. Praha, SPN, 1976.\\
Učebnice matematiky pro ZŠ.\\
Učební osnovy, RVP\\