Tato práce je zaměřena na zprostředkování gramatiky ve výuce německého jazyka na základních školách, přičemž hlavní pozornost je věnována skloňování podstatných jmen. Pro porovnávání jsem si vybrala dvě zcela odlišně koncipované učebnice. Jelikož se stále na poměrně mnoha základních školách vyučuje podle učebnice "Heute haben wir Deutsch", rozhodla jsem se tuto učebnici konfrontovat s její modernější nástupkyní "Deutsch mit Max"a zjistit, zda se pojetí moderních učebnic liší od těch starších pouze graficky, tzn. ilustracemi a tématy, které odpovídají věku žáků, nebo i s ohledem na gramatiku (jiný výběr, progrese a množství probraných gramatických struktur), a tedy jsou tyto učebnice vhodnější pro současnou výuku německého jazyka. Následně jsou výsledky této práce porovnány s názory žáků, kteří se podle těchto učebnic učí.
Anotace v angličtině
This work is focused on a mediation of grammar in teaching of the German language in primary schools. The main attention is paid to the declension of nouns. I chose for the comparison two completely different outlined textbooks. In view of the fact, that still quite a large number of primary schools teaches according to the textbook "Heute haben wir Deutsch", I decided to confront this textbook with its more modern successor "Deutsch mit Max" and determine whether the conception of modern textbooks differ from those older ones only graphic, i. e. with illustration, and themes that correspond to the age of pupils, or with regard to grammar (the other choice, progression and quantity of grammar structures), and thus are these textbooks more suitable for the current teaching of the German language. Subsequently are the results of this work compared with the views of pupils who are taught according to these textbooks.
Klíčová slova
gramatika, podstatné jméno, analýza učebnic, empirický výzkum
Klíčová slova v angličtině
grammar, noun, analysis of textbooks, empirical research
Rozsah průvodní práce
82 s.
Jazyk
NE
Anotace
Tato práce je zaměřena na zprostředkování gramatiky ve výuce německého jazyka na základních školách, přičemž hlavní pozornost je věnována skloňování podstatných jmen. Pro porovnávání jsem si vybrala dvě zcela odlišně koncipované učebnice. Jelikož se stále na poměrně mnoha základních školách vyučuje podle učebnice "Heute haben wir Deutsch", rozhodla jsem se tuto učebnici konfrontovat s její modernější nástupkyní "Deutsch mit Max"a zjistit, zda se pojetí moderních učebnic liší od těch starších pouze graficky, tzn. ilustracemi a tématy, které odpovídají věku žáků, nebo i s ohledem na gramatiku (jiný výběr, progrese a množství probraných gramatických struktur), a tedy jsou tyto učebnice vhodnější pro současnou výuku německého jazyka. Následně jsou výsledky této práce porovnány s názory žáků, kteří se podle těchto učebnic učí.
Anotace v angličtině
This work is focused on a mediation of grammar in teaching of the German language in primary schools. The main attention is paid to the declension of nouns. I chose for the comparison two completely different outlined textbooks. In view of the fact, that still quite a large number of primary schools teaches according to the textbook "Heute haben wir Deutsch", I decided to confront this textbook with its more modern successor "Deutsch mit Max" and determine whether the conception of modern textbooks differ from those older ones only graphic, i. e. with illustration, and themes that correspond to the age of pupils, or with regard to grammar (the other choice, progression and quantity of grammar structures), and thus are these textbooks more suitable for the current teaching of the German language. Subsequently are the results of this work compared with the views of pupils who are taught according to these textbooks.
Klíčová slova
gramatika, podstatné jméno, analýza učebnic, empirický výzkum
Klíčová slova v angličtině
grammar, noun, analysis of textbooks, empirical research
Zásady pro vypracování
Autorka se ve své diplomové práci bude zabývat tématem na pomezí morfologie, syntaxe a didaktiky němčiny jako cizího jazyka. Na základě svého studia teoretické germanistiky a praktických zkušeností s výukou německého jazyka na ZŠ se zaměří na problematiku zprostředkování gramatiky (především jednotlivých morfosyntaktických kategorií) na tomto stupni jazykového vzdělávání.
V teoretické části práce se zaměří na představení slovního druhu Substantiv, jeho morfosyntaktických kategorií v němčině a srovnání s češtinou. Poté se soustředí na didaktické problémy výuky němčiny jako cizího jazyka na ZŠ.
V empirické části autorka provede analýzu dostupných obvyklých učebnic němčiny pro danou věkovou kategorii a soustředí se na zprostředkování substantiv v nich. Cílem práce je zhodnotit vhodnost a přiměřenost prezentace substantiv a navrhnout atraktivní doplňkové didaktické materiály k výuce gramatiky substantiva na ZŠ.
Zásady pro vypracování
Autorka se ve své diplomové práci bude zabývat tématem na pomezí morfologie, syntaxe a didaktiky němčiny jako cizího jazyka. Na základě svého studia teoretické germanistiky a praktických zkušeností s výukou německého jazyka na ZŠ se zaměří na problematiku zprostředkování gramatiky (především jednotlivých morfosyntaktických kategorií) na tomto stupni jazykového vzdělávání.
V teoretické části práce se zaměří na představení slovního druhu Substantiv, jeho morfosyntaktických kategorií v němčině a srovnání s češtinou. Poté se soustředí na didaktické problémy výuky němčiny jako cizího jazyka na ZŠ.
V empirické části autorka provede analýzu dostupných obvyklých učebnic němčiny pro danou věkovou kategorii a soustředí se na zprostředkování substantiv v nich. Cílem práce je zhodnotit vhodnost a přiměřenost prezentace substantiv a navrhnout atraktivní doplňkové didaktické materiály k výuce gramatiky substantiva na ZŠ.
Seznam doporučené literatury
BUSSMANN, Hadumod. Lexikon der Sprachwissenschaft. 4. vyd. Stuttgart: Alfred Kröner Verlag, 2008. ISBN 978-3-520-45204-7.
Duden - Die Grammatik, Bd. 4. 8. vyd. Mannheim: Dudenverlag, 2009. ISBN 978-3-411-04048-3.
EISENBERG, Peter. Grundriss der deutschen Grammatik. Band 1: Das Wort. 3. vyd. Stuttgart: Verlag J. B. Metzler, 2006. ISBN 978-3-476-02160-1.
ENGEL, Ulrich. Deutsche Grammatik - Neubearbeitung. 2. vyd. München: iudicium, 2009. ISBN 978-3-89129-914-2.
HELBIG, Gerhard a Joachim BUSCHA (2005): Leitfaden der deutschen Grammatik. 6. vyd. Berlin: Langenscheidt, 2011. ISBN 978-3-468-49495-6
HENTSCHEL, Elke a Harald WEYDT. Handbuch der deutschen Grammatik. 3. vyd. Berlin: Walter de Gruyter, 2003. ISBN 31-101-7501-0.
KRUMM, Hans-Jürgen [et al.]. Deutsch als Fremd- und Zweitsprache: ein internationales Handbuch. Berlin / New York: Walter de Gruyter, 2010. ISBN 978-3-11-020507-7.
POVEJŠIL, Jaromír. Mluvnice současné němčiny. Praha: Academia, 1999. ISBN 80-200-0076-3.
Seznam doporučené literatury
BUSSMANN, Hadumod. Lexikon der Sprachwissenschaft. 4. vyd. Stuttgart: Alfred Kröner Verlag, 2008. ISBN 978-3-520-45204-7.
Duden - Die Grammatik, Bd. 4. 8. vyd. Mannheim: Dudenverlag, 2009. ISBN 978-3-411-04048-3.
EISENBERG, Peter. Grundriss der deutschen Grammatik. Band 1: Das Wort. 3. vyd. Stuttgart: Verlag J. B. Metzler, 2006. ISBN 978-3-476-02160-1.
ENGEL, Ulrich. Deutsche Grammatik - Neubearbeitung. 2. vyd. München: iudicium, 2009. ISBN 978-3-89129-914-2.
HELBIG, Gerhard a Joachim BUSCHA (2005): Leitfaden der deutschen Grammatik. 6. vyd. Berlin: Langenscheidt, 2011. ISBN 978-3-468-49495-6
HENTSCHEL, Elke a Harald WEYDT. Handbuch der deutschen Grammatik. 3. vyd. Berlin: Walter de Gruyter, 2003. ISBN 31-101-7501-0.
KRUMM, Hans-Jürgen [et al.]. Deutsch als Fremd- und Zweitsprache: ein internationales Handbuch. Berlin / New York: Walter de Gruyter, 2010. ISBN 978-3-11-020507-7.
POVEJŠIL, Jaromír. Mluvnice současné němčiny. Praha: Academia, 1999. ISBN 80-200-0076-3.