Die Diplomarbeit widmet sich zwei germanischen Sprachen Englisch und Deutsch
auf der linguistischen und didaktischen Ebene. Die Arbeit besteht aus zwei Teilen.
Im theoretischen Teil werden Deutsch und Englisch verglichen, es folgt die
Beschreibung der Situation des Fremdsprachenunterrichts an Grundschulen in der
Tschechischen Republik wie auch eine Analyse von dem Spracherwerb.
Der zweite Teil der Arbeit konzentriert sich darauf, wie man die schon erworbenen
Englischkenntnisse beim Erlernen der deutschen Sprache positiv nutzen kann.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with two Germanic languages English and German with
regards to linguistic and didactic spheres. This work consists of two parts.
In the theoretical part there is comparison of the English and German language and the description of the situation of learning foreign language at primary schools in the Czech Republic. The language acquisition is also mentioned.
The second part is based on quantitative survey of how learners can use the acquired English knowledge during the learning of German and benefit from it.
Klíčová slova
-
Klíčová slova v angličtině
-
Rozsah průvodní práce
81 s.
Jazyk
NE
Anotace
Die Diplomarbeit widmet sich zwei germanischen Sprachen Englisch und Deutsch
auf der linguistischen und didaktischen Ebene. Die Arbeit besteht aus zwei Teilen.
Im theoretischen Teil werden Deutsch und Englisch verglichen, es folgt die
Beschreibung der Situation des Fremdsprachenunterrichts an Grundschulen in der
Tschechischen Republik wie auch eine Analyse von dem Spracherwerb.
Der zweite Teil der Arbeit konzentriert sich darauf, wie man die schon erworbenen
Englischkenntnisse beim Erlernen der deutschen Sprache positiv nutzen kann.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with two Germanic languages English and German with
regards to linguistic and didactic spheres. This work consists of two parts.
In the theoretical part there is comparison of the English and German language and the description of the situation of learning foreign language at primary schools in the Czech Republic. The language acquisition is also mentioned.
The second part is based on quantitative survey of how learners can use the acquired English knowledge during the learning of German and benefit from it.
Klíčová slova
-
Klíčová slova v angličtině
-
Zásady pro vypracování
Ve své diplomové práci využije Nikola Červenková znalosti ze všech oborů, které na Pedagogické fakultě JU studuje, tedy anglistiky, germanistiky, psychologie a pedagogiky. Soustředí se na téma, které se vzhledem k intenzivnímu prosazování angličtiny jako prvního jazyka stává velmi nosným a je potřeba jej intenzivně řešit.
V teoretické části práce se Nikola Červenková zaměří na obecný úvod do problematiky: výuka jazyků na základní škole v ČR, vztah němčiny a angličtiny z lingvistického hlediska, němčina po angličtině z didaktického hlediska, psycholingvistika a možné psycholingvistické postupy využitelné ve výuce dvou příbuzných a typologicky i částečně podobných jazyků.
Ve vlastní empirické části se autorka soustředí na problematiku osvojování němčiny jako cizího jazyka na druhém stupni ZŠ. Na základě delší spolupráce s konkrétní třídou (popř. skupinou dětí učících se němčinu po angličtině) se Nikola Červenková pokusí navrhnout postupy a metody, které umožní optimalizaci a intenzifikaci výuky němčiny s přihlédnutím k předchozím znalostem angličtiny.
Zásady pro vypracování
Ve své diplomové práci využije Nikola Červenková znalosti ze všech oborů, které na Pedagogické fakultě JU studuje, tedy anglistiky, germanistiky, psychologie a pedagogiky. Soustředí se na téma, které se vzhledem k intenzivnímu prosazování angličtiny jako prvního jazyka stává velmi nosným a je potřeba jej intenzivně řešit.
V teoretické části práce se Nikola Červenková zaměří na obecný úvod do problematiky: výuka jazyků na základní škole v ČR, vztah němčiny a angličtiny z lingvistického hlediska, němčina po angličtině z didaktického hlediska, psycholingvistika a možné psycholingvistické postupy využitelné ve výuce dvou příbuzných a typologicky i částečně podobných jazyků.
Ve vlastní empirické části se autorka soustředí na problematiku osvojování němčiny jako cizího jazyka na druhém stupni ZŠ. Na základě delší spolupráce s konkrétní třídou (popř. skupinou dětí učících se němčinu po angličtině) se Nikola Červenková pokusí navrhnout postupy a metody, které umožní optimalizaci a intenzifikaci výuky němčiny s přihlédnutím k předchozím znalostem angličtiny.
Seznam doporučené literatury
ANDRÁŠOVÁ, Hana. Němčina jako další cizí jazyk po angličtině. JANÍKOVÁ, Věra et al.Výuka cizích jazyků. Praha: Grada, 2011, 133 - 159. ISBN 978-80-247-3512-2.
BUSSMANN, Hadumod. Lexikon der Sprachwissenschaft. 4. vyd. Stuttgart: Alfred Kröner Verlag, 2008. ISBN 978-3-520-45204-7.
BUTZKAMM, Wolfgang. Psycholinguistik des Fremdsprachenunterrichts: Von der Muttersprache zur Fremdsprache. Tübingen: Francke Verlag, 2002. ISBN 38-252-1505-9.
KOEPPEL, Rolf. Deutsch als Fremdsprache: Spracherwerblich reflektierte Unterrichtspraxis. Baltmannsweiler: Schneider-Verl. Hohengehren, 2010. ISBN 978-383-4007-346
MULTHAUPT, Uwe a Wolfgang BÖRNER. Grammatik und Fremdsprachenerwerb: Kognitive, psycholinguistiche und erwerbstheoretische Perspektiven. Tübingen: Gunter Narr Verlag, 2002. ISBN 38-233-5128-1.
MUSILOVÁ, Ivana. Němčina po angličtině. [elektronický zdroj]. Praha: Oeconomica, 2009. ISBN 978-80-245-1591-5.
NEBESKÁ, Iva. Úvod do psycholingvistiky. Praha: H&H, 1992. ISBN 80-85467-75-5.
SORGER, Brigitte a Věra JANÍKOVÁ. Mehrsprachigkeit in der Tschechischen Republik am Beispiel Deutsch nach Englisch. Brno: Tribun, 2011, 148 s. ISBN 978-802-6302-032.
Seznam doporučené literatury
ANDRÁŠOVÁ, Hana. Němčina jako další cizí jazyk po angličtině. JANÍKOVÁ, Věra et al.Výuka cizích jazyků. Praha: Grada, 2011, 133 - 159. ISBN 978-80-247-3512-2.
BUSSMANN, Hadumod. Lexikon der Sprachwissenschaft. 4. vyd. Stuttgart: Alfred Kröner Verlag, 2008. ISBN 978-3-520-45204-7.
BUTZKAMM, Wolfgang. Psycholinguistik des Fremdsprachenunterrichts: Von der Muttersprache zur Fremdsprache. Tübingen: Francke Verlag, 2002. ISBN 38-252-1505-9.
KOEPPEL, Rolf. Deutsch als Fremdsprache: Spracherwerblich reflektierte Unterrichtspraxis. Baltmannsweiler: Schneider-Verl. Hohengehren, 2010. ISBN 978-383-4007-346
MULTHAUPT, Uwe a Wolfgang BÖRNER. Grammatik und Fremdsprachenerwerb: Kognitive, psycholinguistiche und erwerbstheoretische Perspektiven. Tübingen: Gunter Narr Verlag, 2002. ISBN 38-233-5128-1.
MUSILOVÁ, Ivana. Němčina po angličtině. [elektronický zdroj]. Praha: Oeconomica, 2009. ISBN 978-80-245-1591-5.
NEBESKÁ, Iva. Úvod do psycholingvistiky. Praha: H&H, 1992. ISBN 80-85467-75-5.
SORGER, Brigitte a Věra JANÍKOVÁ. Mehrsprachigkeit in der Tschechischen Republik am Beispiel Deutsch nach Englisch. Brno: Tribun, 2011, 148 s. ISBN 978-802-6302-032.