Autorka diplomové práce se věnuje problematice spolupráce kurátora pro děti a mládež se školskými zařízeními (zejména školami). Cílem práce bylo popsat podoby možnosti této spolupráce a její následné interpretace je zpracování vícečetné případové studie vybraných žáků, jejichž problémy si spolupráci s kurátorem pro mládež vyžádaly. Teoretická část práce je především zaměřena na problémové chování žáků, které při svém řešení překračuje možnosti běžných pedagogických postupů realizovatelných školou. V této souvislosti je popsán systém institucionální pomoci, který je v takovýchto případech školám k dispozici, zejména s důrazem na funkci kurátora pro mládež. V praktické části je zpracována vícečetná případová studie několika žáků, jejichž problémy v chování si svou závažností vyžádaly spolupráci školy s kurátorem pro mládež. Pro vypracování studie byl použit kvalitativní výzkum, výsledky byly získány na základě provedených polostrukturovaných rozhovorů s žáky samotnými, jejich rodiči, učiteli a pracovníky specializovaných pedagogických center.
Anotace v angličtině
The author of this diploma thesis focuses on the issues of cooperation of the curator for children and youngsters with school institutions (especially schools). The aim of this cooperation and its subsequent description is to elaborate a multiple case study of selected students whose issues were so serious that the help of a curator was needed. The theoretical part of the thesis is focused on the behaviour of students that is so serious that it goes beyond the scope of regular pedagogical approaches conducted by the school. The system of institutional help, often at hand to schools in such situations, is described with respect to the function of the curator for youngsters.
The practical part of the thesis provides the reader with a multiple case study of several selected students whose issues were so severe that the cooperation of a curator was required. A qualitative research was used to elaborate the study and the results were obtained by semi-structured interviews with the students' parents, teachers, specialized pedagogical centre workers as well as the students themselves.
Klíčová slova
Děti, kurátor pro mládež, sociálně-právní ochrana dětí, rizikové chování, školská a speciální zařízení.
Klíčová slova v angličtině
Schoolchildren, curator for youngsters, social and legal protection of children, risk behaviour, educational and special institutions.
Rozsah průvodní práce
94 stran
Jazyk
CZ
Anotace
Autorka diplomové práce se věnuje problematice spolupráce kurátora pro děti a mládež se školskými zařízeními (zejména školami). Cílem práce bylo popsat podoby možnosti této spolupráce a její následné interpretace je zpracování vícečetné případové studie vybraných žáků, jejichž problémy si spolupráci s kurátorem pro mládež vyžádaly. Teoretická část práce je především zaměřena na problémové chování žáků, které při svém řešení překračuje možnosti běžných pedagogických postupů realizovatelných školou. V této souvislosti je popsán systém institucionální pomoci, který je v takovýchto případech školám k dispozici, zejména s důrazem na funkci kurátora pro mládež. V praktické části je zpracována vícečetná případová studie několika žáků, jejichž problémy v chování si svou závažností vyžádaly spolupráci školy s kurátorem pro mládež. Pro vypracování studie byl použit kvalitativní výzkum, výsledky byly získány na základě provedených polostrukturovaných rozhovorů s žáky samotnými, jejich rodiči, učiteli a pracovníky specializovaných pedagogických center.
Anotace v angličtině
The author of this diploma thesis focuses on the issues of cooperation of the curator for children and youngsters with school institutions (especially schools). The aim of this cooperation and its subsequent description is to elaborate a multiple case study of selected students whose issues were so serious that the help of a curator was needed. The theoretical part of the thesis is focused on the behaviour of students that is so serious that it goes beyond the scope of regular pedagogical approaches conducted by the school. The system of institutional help, often at hand to schools in such situations, is described with respect to the function of the curator for youngsters.
The practical part of the thesis provides the reader with a multiple case study of several selected students whose issues were so severe that the cooperation of a curator was required. A qualitative research was used to elaborate the study and the results were obtained by semi-structured interviews with the students' parents, teachers, specialized pedagogical centre workers as well as the students themselves.
Klíčová slova
Děti, kurátor pro mládež, sociálně-právní ochrana dětí, rizikové chování, školská a speciální zařízení.
Klíčová slova v angličtině
Schoolchildren, curator for youngsters, social and legal protection of children, risk behaviour, educational and special institutions.
Zásady pro vypracování
Práce se bude věnovat problematice spolupráce mezi školskými zařízeními (zejména školami) a kurátorem pro mládež. Jejím cílem bude popsat podoby a možnosti této spolupráce a ilustrovat je pomocí vícečetné případové studie vybraných žáků, jejichž problémy si spolupráci s kurátorem vyžádaly.\\
Teoretická část práce se zaměří na problémové chování žáků, které při svém řešení překračuje možnosti běžných pedagogických postupů realizovatelných školou. V této souvislosti bude popsán systém institucionální pomoci, který je v takovýchto případech školám k dispozici, zejména s důrazem na funkci kurátora pro mládež.\\
Pro praktickou část práce bude vypracována vícečetná případová studie několika žáků, jejichž problémy v chování si svou závažností vyžádaly spolupráci školy s kurátorem pro mládež. Podklady pro vypracování studie budou získány pomocí polostrukturovaných rozhovorů s žáky samotnými, popř. jejich rodiči, učiteli, pracovníky specializovaných center atd. a studia odpovídajících dokumentů (diagnostické zprávy, písemnosti vedené zúčastněnými odborníky apod.).\\
Zásady pro vypracování
Práce se bude věnovat problematice spolupráce mezi školskými zařízeními (zejména školami) a kurátorem pro mládež. Jejím cílem bude popsat podoby a možnosti této spolupráce a ilustrovat je pomocí vícečetné případové studie vybraných žáků, jejichž problémy si spolupráci s kurátorem vyžádaly.\\
Teoretická část práce se zaměří na problémové chování žáků, které při svém řešení překračuje možnosti běžných pedagogických postupů realizovatelných školou. V této souvislosti bude popsán systém institucionální pomoci, který je v takovýchto případech školám k dispozici, zejména s důrazem na funkci kurátora pro mládež.\\
Pro praktickou část práce bude vypracována vícečetná případová studie několika žáků, jejichž problémy v chování si svou závažností vyžádaly spolupráci školy s kurátorem pro mládež. Podklady pro vypracování studie budou získány pomocí polostrukturovaných rozhovorů s žáky samotnými, popř. jejich rodiči, učiteli, pracovníky specializovaných center atd. a studia odpovídajících dokumentů (diagnostické zprávy, písemnosti vedené zúčastněnými odborníky apod.).\\
Seznam doporučené literatury
BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Triton: Praha, 2004.
BENDL, S. Neukázněný žák. Cesta institucionální pomoci. ISV nakladatelství: Praha, 2004.
BENDL, S. Prevence a řešení šikany ve škole. ISV nakladatelství: Praha, 2003.
ČÁP, J. - MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Portál: Praha, 2001.
ČAPEK, R. Odměny a tresty ve školní praxi. Grada: Praha, 2008.
KYRIACOU, C. Řešení výchovných problémů ve škole. Portál: Praha, 2005.\\
MARTÍNEK, Z. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Grada: Praha, 2009.\\
NEŠPOR, K. Návykové chování a závislost. Současné poznatky a perspektivy léčby. Portál: Praha, 2000.\\
ONDRÁČEK, P. Františku, přestaň konečně zlobit, nebo...: informace a podněty pro pedagogickou práci s žáky, kteří se chovají při výuce rušivě. ISV nakladatelství: Praha, 2003.\\
VÁGNEROVÁ, M. Psychologie školního dítěte. Praha: Karolinum, 1998.\\
VÁGNEROVÁ, M.. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Karolinum: Praha, 2005.\\
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000.\\
VALIŠOVÁ, A. a kol. Autorita ve výchově: vzestup, pád, nebo pomalý návrat. Karolinum: Praha, 1999.\\
Seznam doporučené literatury
BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Triton: Praha, 2004.
BENDL, S. Neukázněný žák. Cesta institucionální pomoci. ISV nakladatelství: Praha, 2004.
BENDL, S. Prevence a řešení šikany ve škole. ISV nakladatelství: Praha, 2003.
ČÁP, J. - MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Portál: Praha, 2001.
ČAPEK, R. Odměny a tresty ve školní praxi. Grada: Praha, 2008.
KYRIACOU, C. Řešení výchovných problémů ve škole. Portál: Praha, 2005.\\
MARTÍNEK, Z. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Grada: Praha, 2009.\\
NEŠPOR, K. Návykové chování a závislost. Současné poznatky a perspektivy léčby. Portál: Praha, 2000.\\
ONDRÁČEK, P. Františku, přestaň konečně zlobit, nebo...: informace a podněty pro pedagogickou práci s žáky, kteří se chovají při výuce rušivě. ISV nakladatelství: Praha, 2003.\\
VÁGNEROVÁ, M. Psychologie školního dítěte. Praha: Karolinum, 1998.\\
VÁGNEROVÁ, M.. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Karolinum: Praha, 2005.\\
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000.\\
VALIŠOVÁ, A. a kol. Autorita ve výchově: vzestup, pád, nebo pomalý návrat. Karolinum: Praha, 1999.\\
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomantka zodpověděla doplňující otázky členů zkušební komise. Další hodnocení viz přiložené posudky, dipolová práce byla obhájena.