Diplomová práce s názvem Proměny náhledu na výuku společenskovědních předmětů od roku 1989 (ve vybraných odborných časopisech) pojednává o historii a vývoji společenskovědních disciplín. Diplomová práce je rozdělena do dvou
částí teoretické a praktické. Teoretická část zachycuje stručný vývoj českého školství z perspektivy výuky společenskovědních předmětů od roku 1774 do roku 2014. Tato část je členěna do dvou podkapitol první zachycuje vývoj školství od roku 1774 do roku 1989; druhá podkapitola je věnována vývoji výuky občanské výchovy po roce 1989. Diplomová práce reflektuje významné mezníky v historickém vývoji a proměnách předmětu občanská výchova.
Praktická část práce je zaměřena na analýzu náhledu na výuku společenskovědních předmětů od roku 1989 a zachycení různých snah, tendencí a proměn reflektovaných
v odborných časopisech. V práci byla využita metoda analýzy a komparace odborných teoretických a populárně-naučných textů. Mezi nejaktuálnější a nejfrekventovanější témata společenských věd, která byla řešena a diskutována, patří etická výchova, mediální výchova, sexuální výchova či multikulturní výchova. V diplomové práci jsou zastoupeny jak názory odborníků a pedagogů, tak názory studentů a jejich rodičů.
Anotace v angličtině
The thesis titled Transformations of view on the teaching of social sciences from 1989 (in selected specialized journals) discusses the history and development of social science disciplines. The thesis is divided into two
parts theoretical and practical. The theoretical part describes brief development of the Czech education from the perspective of teaching social sciences from 1774 to 2014. This section is divided into two parts the first shows the development of education from 1774 to 1989; the second section is dedicated to the development of teaching civic education after 1989. Diploma thesis reflects significant milestones in the historical development and transformation of civic education.
The practical part is focused on the analysis of the view of the teaching of social sciences since 1989 and the capture of various effords, trends and changes reflected in specialized journals. In this thesis was used the method of analysis and comparison of theoretical expertise and popular educational texts. The most recent and most frequent topics of social sciences, which were discussed in specialized journals, were ethical education, media education, sex education and multicultural education. The thesis shows both opinions of experts and educators and the views of students and their parents.
Klíčová slova
Občanská výchova, společenskovědní předměty, historie, rok 1989, analýza, odborné časopisy
Klíčová slova v angličtině
Civic education, social studies, history, the year 1989, analysis, specialized journals
Rozsah průvodní práce
87 s. (147 432 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce s názvem Proměny náhledu na výuku společenskovědních předmětů od roku 1989 (ve vybraných odborných časopisech) pojednává o historii a vývoji společenskovědních disciplín. Diplomová práce je rozdělena do dvou
částí teoretické a praktické. Teoretická část zachycuje stručný vývoj českého školství z perspektivy výuky společenskovědních předmětů od roku 1774 do roku 2014. Tato část je členěna do dvou podkapitol první zachycuje vývoj školství od roku 1774 do roku 1989; druhá podkapitola je věnována vývoji výuky občanské výchovy po roce 1989. Diplomová práce reflektuje významné mezníky v historickém vývoji a proměnách předmětu občanská výchova.
Praktická část práce je zaměřena na analýzu náhledu na výuku společenskovědních předmětů od roku 1989 a zachycení různých snah, tendencí a proměn reflektovaných
v odborných časopisech. V práci byla využita metoda analýzy a komparace odborných teoretických a populárně-naučných textů. Mezi nejaktuálnější a nejfrekventovanější témata společenských věd, která byla řešena a diskutována, patří etická výchova, mediální výchova, sexuální výchova či multikulturní výchova. V diplomové práci jsou zastoupeny jak názory odborníků a pedagogů, tak názory studentů a jejich rodičů.
Anotace v angličtině
The thesis titled Transformations of view on the teaching of social sciences from 1989 (in selected specialized journals) discusses the history and development of social science disciplines. The thesis is divided into two
parts theoretical and practical. The theoretical part describes brief development of the Czech education from the perspective of teaching social sciences from 1774 to 2014. This section is divided into two parts the first shows the development of education from 1774 to 1989; the second section is dedicated to the development of teaching civic education after 1989. Diploma thesis reflects significant milestones in the historical development and transformation of civic education.
The practical part is focused on the analysis of the view of the teaching of social sciences since 1989 and the capture of various effords, trends and changes reflected in specialized journals. In this thesis was used the method of analysis and comparison of theoretical expertise and popular educational texts. The most recent and most frequent topics of social sciences, which were discussed in specialized journals, were ethical education, media education, sex education and multicultural education. The thesis shows both opinions of experts and educators and the views of students and their parents.
Klíčová slova
Občanská výchova, společenskovědní předměty, historie, rok 1989, analýza, odborné časopisy
Klíčová slova v angličtině
Civic education, social studies, history, the year 1989, analysis, specialized journals
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je zmapovat různorodost odborného (popř. laického) náhledu na výuku společenskovědních předmětů od r. 1989 do současnosti, prezentovaného ve vybraných odborných časopisech. Teoretická část bude zaměřena na stručný nástin vývoje předmětu dnes pojímaného jako výchova k občanství v českém školním prostředí. Důraz bude kladen na období od roku 1989 do současnosti. Praktická část bude spočívat v detailní analýze dané problematiky např. v časopisech Pedagogika, Moderní vyučování, Společenskovědní předměty a Učitelské noviny. Vznikne soubor textů, které diplomantka přehledně utřídí a provede jeho detailní analýzu. Závěry bude prezentovat na základě vybraného vzorku, jenž bude součástí příloh práce.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je zmapovat různorodost odborného (popř. laického) náhledu na výuku společenskovědních předmětů od r. 1989 do současnosti, prezentovaného ve vybraných odborných časopisech. Teoretická část bude zaměřena na stručný nástin vývoje předmětu dnes pojímaného jako výchova k občanství v českém školním prostředí. Důraz bude kladen na období od roku 1989 do současnosti. Praktická část bude spočívat v detailní analýze dané problematiky např. v časopisech Pedagogika, Moderní vyučování, Společenskovědní předměty a Učitelské noviny. Vznikne soubor textů, které diplomantka přehledně utřídí a provede jeho detailní analýzu. Závěry bude prezentovat na základě vybraného vzorku, jenž bude součástí příloh práce.
Seznam doporučené literatury
CAUWENBERGHE, Carla van, ed. a DOSTÁLOVÁ, Radmila, ed. Nové horizonty občanské výchovy: sborník prací [vydaný ke konferenci učitelů občanské výchovy v Praze 12.11.1996]. Praha: Porta linguarum, 1996. 88 s. ISBN 80-901833-2-8.\\
DOPITA, Miroslav, ed. a HRACHOVCOVÁ, Marie, ed. Výchova k demokracii v transformující se společnosti: sborník příspěvků ze 7. ročníku Letní školy "Výchova k demokracii v transformující se společnosti".V O lomouci: Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta, 2001. 184 s. ISBN 80-244-0306-4.\\
KŘIVÁNEK, Jan, ed. Příručka zákonů, nařízení a předpisů o národním školství v republice Československé. V Brně: Ústřední spolek učitelský na Moravě, 1924, 210 s.\\
MARTINEC, Lubomír et al. Co se změnilo v českém školství. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2009. 64 s. ISBN 978-80-211-0590-4.\\
PIŤHA, Petr et al. Úvod do výchovy k občanství: knížka pro učitele a veřejnost. Praha: AVED, 1992. 212 s.\\
RYBÁŘ, Radovan a kol. Dvě desetiletí polistopadového vývoje ve společnosti a společenských vědách. Brno: Masarykova univerzita, 2010. 112 s. ISBN 978-80-210-5374-8.\\
STANÉK, A. Mezníky vývoje výchovy k občanství v českém školství. e-Pedagogium: nezávislý odborný časopis určený pedagogickým pracovníkům všech typů škol, září 2007, roč. 2007, č. 2, s. 147-154. ISSN 1213-7758.\\
STANĚK, Antonín. Výchova k občanství a evropanství. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2007. 166 s. ISBN 978-80-7182-224-0.\\
STANĚK, Antonín, ed. a MEZIHORÁK, František, ed. Výchova k občanství pro 21. století. Praha: SPHV, 2008. 457 s. ISBN 978-80-904187-0-7.\\
STANĚK, Antonín. Výchova k občanství v současné škole: profesní identita učitele výchovy k občanství. Praha: Epocha, 2009. 131 s. ISBN 978-80-7425-082-8.\\
vybrané zákony, např. zákon č. 100/1946 Sb., zákon č. 561/2004 Sb.\\
vybrané časopisy: Společenskovědní předměty: čtvrtletník pro pedagogy základních a středních škol. Úvaly: Albra, 2001-2008. ISSN 1214-6811.\\
Moderní vyučování: časopis pro nové programy v českém základním školství. Praha: Portál, 1997- . ISSN 1211-6858.\\
Pedagogika: časopis pro pedagogickou theorii a praxi. Praha: Státní nakladatelství učebnic, 1951- . ISSN 0031-3815.\\
Učitelské noviny: týdenník pro vlastenecké učitelstvo a přátely školy. Praha: Josef Král, 1883- . ISSN 0139-5718.0\\
Seznam doporučené literatury
CAUWENBERGHE, Carla van, ed. a DOSTÁLOVÁ, Radmila, ed. Nové horizonty občanské výchovy: sborník prací [vydaný ke konferenci učitelů občanské výchovy v Praze 12.11.1996]. Praha: Porta linguarum, 1996. 88 s. ISBN 80-901833-2-8.\\
DOPITA, Miroslav, ed. a HRACHOVCOVÁ, Marie, ed. Výchova k demokracii v transformující se společnosti: sborník příspěvků ze 7. ročníku Letní školy "Výchova k demokracii v transformující se společnosti".V O lomouci: Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta, 2001. 184 s. ISBN 80-244-0306-4.\\
KŘIVÁNEK, Jan, ed. Příručka zákonů, nařízení a předpisů o národním školství v republice Československé. V Brně: Ústřední spolek učitelský na Moravě, 1924, 210 s.\\
MARTINEC, Lubomír et al. Co se změnilo v českém školství. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2009. 64 s. ISBN 978-80-211-0590-4.\\
PIŤHA, Petr et al. Úvod do výchovy k občanství: knížka pro učitele a veřejnost. Praha: AVED, 1992. 212 s.\\
RYBÁŘ, Radovan a kol. Dvě desetiletí polistopadového vývoje ve společnosti a společenských vědách. Brno: Masarykova univerzita, 2010. 112 s. ISBN 978-80-210-5374-8.\\
STANÉK, A. Mezníky vývoje výchovy k občanství v českém školství. e-Pedagogium: nezávislý odborný časopis určený pedagogickým pracovníkům všech typů škol, září 2007, roč. 2007, č. 2, s. 147-154. ISSN 1213-7758.\\
STANĚK, Antonín. Výchova k občanství a evropanství. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2007. 166 s. ISBN 978-80-7182-224-0.\\
STANĚK, Antonín, ed. a MEZIHORÁK, František, ed. Výchova k občanství pro 21. století. Praha: SPHV, 2008. 457 s. ISBN 978-80-904187-0-7.\\
STANĚK, Antonín. Výchova k občanství v současné škole: profesní identita učitele výchovy k občanství. Praha: Epocha, 2009. 131 s. ISBN 978-80-7425-082-8.\\
vybrané zákony, např. zákon č. 100/1946 Sb., zákon č. 561/2004 Sb.\\
vybrané časopisy: Společenskovědní předměty: čtvrtletník pro pedagogy základních a středních škol. Úvaly: Albra, 2001-2008. ISSN 1214-6811.\\
Moderní vyučování: časopis pro nové programy v českém základním školství. Praha: Portál, 1997- . ISSN 1211-6858.\\
Pedagogika: časopis pro pedagogickou theorii a praxi. Praha: Státní nakladatelství učebnic, 1951- . ISSN 0031-3815.\\
Učitelské noviny: týdenník pro vlastenecké učitelstvo a přátely školy. Praha: Josef Král, 1883- . ISSN 0139-5718.0\\