Tato diplomová práce se zabývá výtvarnou tvorbou pubescentů a raných adolescentů. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část blíže specifikuje období dospívání včetně biologických a psychosociálních změn a vývoj výtvarného projevu dospívajících jedinců. Pozornost je věnována i ontogenezi dětského výtvarného projevu dle stadií C. Burnta, H. H. Luqueta a zejména V. Lowenfelda. Praktická část se zabývá analýzou sebraného výzkumného materiálu od dospívajících žáků ve věku mezi 11-16 lety. Cílem je zjistit, zda výtvarný projev dnešní mládeže odpovídá ontogenetickému modelu popsanému V. Lovenfeldem.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with art creation of adolescents and early adolescents. The thesis is divided into a theoretical part and a practical part. The theoretical part specifies a teen years period including biological and psychological changes and it also specifies the development of teen years. The attention is also focused on the ontogenesis of art demonstration according to C. Burnt´s, H. H. Luquert´s and particularly V Lowenfeld´s stages. The practical part deals with the analysis of collected research material of tenagers between the ages of 11-16 years. The goal of this thesis is to find out if the art demonstration of present-day teen-agers responses to the ontogenesis model which is described by V. Lovenfeld.
Klíčová slova
psychický vývoj dítěte, dospívání, ontogeneze výtvarného projevu, kresba
Klíčová slova v angličtině
psychical development of a child, maturit, ontogenesis of art demonstration, drawing, art
Rozsah průvodní práce
134 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá výtvarnou tvorbou pubescentů a raných adolescentů. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část blíže specifikuje období dospívání včetně biologických a psychosociálních změn a vývoj výtvarného projevu dospívajících jedinců. Pozornost je věnována i ontogenezi dětského výtvarného projevu dle stadií C. Burnta, H. H. Luqueta a zejména V. Lowenfelda. Praktická část se zabývá analýzou sebraného výzkumného materiálu od dospívajících žáků ve věku mezi 11-16 lety. Cílem je zjistit, zda výtvarný projev dnešní mládeže odpovídá ontogenetickému modelu popsanému V. Lovenfeldem.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with art creation of adolescents and early adolescents. The thesis is divided into a theoretical part and a practical part. The theoretical part specifies a teen years period including biological and psychological changes and it also specifies the development of teen years. The attention is also focused on the ontogenesis of art demonstration according to C. Burnt´s, H. H. Luquert´s and particularly V Lowenfeld´s stages. The practical part deals with the analysis of collected research material of tenagers between the ages of 11-16 years. The goal of this thesis is to find out if the art demonstration of present-day teen-agers responses to the ontogenesis model which is described by V. Lovenfeld.
Klíčová slova
psychický vývoj dítěte, dospívání, ontogeneze výtvarného projevu, kresba
Klíčová slova v angličtině
psychical development of a child, maturit, ontogenesis of art demonstration, drawing, art
Zásady pro vypracování
Práce se zaměří na ontogenetický model výtvarného vyjadřování podle V. Lowenfelda a na výtvarnou tvorbu současných adolescentů. Cílem bude ověřit, zda tento model odpovídá tvorbě vybraných skupin současných adolescentů.\\
Teoretická část se bude věnovat zejména modelu ontogeneze popsanému V. Lowenfeldem, zmíněny však budou i další přístupy ke vnímání tohoto tématu. Uvedeny budou i poznatky o vývoji souvisejících složek osobnosti (kognitivní, emocionální, sociální ad.) Vše s bližším zaměřením zejména na období rané adolescence.\\
V empirické části práce bude podrobena zejména formální analýze výtvarná produkce vybraných žáků 5.-9. tř. ZŠ a 1. roč. SŠ. Tato tvorba bude porovnávána s ontogenetickým modelem V. Lowenfelda.
Zásady pro vypracování
Práce se zaměří na ontogenetický model výtvarného vyjadřování podle V. Lowenfelda a na výtvarnou tvorbu současných adolescentů. Cílem bude ověřit, zda tento model odpovídá tvorbě vybraných skupin současných adolescentů.\\
Teoretická část se bude věnovat zejména modelu ontogeneze popsanému V. Lowenfeldem, zmíněny však budou i další přístupy ke vnímání tohoto tématu. Uvedeny budou i poznatky o vývoji souvisejících složek osobnosti (kognitivní, emocionální, sociální ad.) Vše s bližším zaměřením zejména na období rané adolescence.\\
V empirické části práce bude podrobena zejména formální analýze výtvarná produkce vybraných žáků 5.-9. tř. ZŠ a 1. roč. SŠ. Tato tvorba bude porovnávána s ontogenetickým modelem V. Lowenfelda.
Seznam doporučené literatury
BALEKA, J. Modř - barva mezi barvami. Praha: Akademia, 1999.\\
CASEOVÁ, C., DALLEYOVÁ, T. Arteterapie s dětmi. Praha: Portál, 1995.\\
DAVIDO, R.: Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál, 2001.\\
KUCHARSKÁ, A., MÁJOVÁ, L. (eds.). Dětská kresba v psychologickém výzkumu. Praha: PedF UK, 2005.\\
PEROUT, E. Viktor Lowenfeld a jeho pojetí dvou tvůrčích typů. Arteterapie. 2005, 8, 15-18.\\
PEROUT, E. Viktor Lowenfeld a jeho pojetí ontogeneze dětské kresby a malby. Arteterapie. 2005, 9, 27-32.\\
PETERSON, L. W., HARDIN, M. E. Děti v tísni - příručka pro screening dětských kreseb. Praha: Triton, 2002.\\
PIAGET, J. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2007.\\
PRAŽSKÁ SKUPINA ŠKOLNÍ ETNOGRAFIE. Psychický vývoj dítěte od 1. do 5. třídy. Praha: Karolinum, 2005.\\
ŠICKOVÁ-FABRICI, J. Základy arteterapie. Praha: Portál, 2002.\\
UŽDIL, J. Čáry, klikyháky, paňáci a auta. Praha: SPN, 2002.\\
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000.\\
VÁGNEROVÁ, M. Psychologie školního dítěte. Praha: Karolinum, 1998.
Seznam doporučené literatury
BALEKA, J. Modř - barva mezi barvami. Praha: Akademia, 1999.\\
CASEOVÁ, C., DALLEYOVÁ, T. Arteterapie s dětmi. Praha: Portál, 1995.\\
DAVIDO, R.: Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál, 2001.\\
KUCHARSKÁ, A., MÁJOVÁ, L. (eds.). Dětská kresba v psychologickém výzkumu. Praha: PedF UK, 2005.\\
PEROUT, E. Viktor Lowenfeld a jeho pojetí dvou tvůrčích typů. Arteterapie. 2005, 8, 15-18.\\
PEROUT, E. Viktor Lowenfeld a jeho pojetí ontogeneze dětské kresby a malby. Arteterapie. 2005, 9, 27-32.\\
PETERSON, L. W., HARDIN, M. E. Děti v tísni - příručka pro screening dětských kreseb. Praha: Triton, 2002.\\
PIAGET, J. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2007.\\
PRAŽSKÁ SKUPINA ŠKOLNÍ ETNOGRAFIE. Psychický vývoj dítěte od 1. do 5. třídy. Praha: Karolinum, 2005.\\
ŠICKOVÁ-FABRICI, J. Základy arteterapie. Praha: Portál, 2002.\\
UŽDIL, J. Čáry, klikyháky, paňáci a auta. Praha: SPN, 2002.\\
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000.\\
VÁGNEROVÁ, M. Psychologie školního dítěte. Praha: Karolinum, 1998.