Diplomová práce se zabývá tématem prevence rizikového chování na základních školách. Konkrétně se zaměřuje na učitele, kteří působí na pozici školních metodiků prevence a na úroveň jejich pociťované připravenosti vzhledem k jejich povinnostem specifikovaným v příslušné vyhlášce. Cílem je také identifikovat možnosti pro zlepšení jejich práce na poli školní prevence.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the topic of risk behavior prevention on the elementary schools. It focuses especially on the teachers who are in the position of the school prevention workers and their perceived level of preparedness with regard to their duties specified in reguletion. The aim of this thesis is aslo to identify the possibillities for improvement of their work on the field of school-based prevention.
Klíčová slova
Školní metodik prevence, školní prevence, rizikové chování, minimální preventivní program, školní poradenské pracoviště.
Klíčová slova v angličtině
School prevention worker, school-based prevention, risk behavior, minimum preventive program, school counseling department.
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá tématem prevence rizikového chování na základních školách. Konkrétně se zaměřuje na učitele, kteří působí na pozici školních metodiků prevence a na úroveň jejich pociťované připravenosti vzhledem k jejich povinnostem specifikovaným v příslušné vyhlášce. Cílem je také identifikovat možnosti pro zlepšení jejich práce na poli školní prevence.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the topic of risk behavior prevention on the elementary schools. It focuses especially on the teachers who are in the position of the school prevention workers and their perceived level of preparedness with regard to their duties specified in reguletion. The aim of this thesis is aslo to identify the possibillities for improvement of their work on the field of school-based prevention.
Klíčová slova
Školní metodik prevence, školní prevence, rizikové chování, minimální preventivní program, školní poradenské pracoviště.
Klíčová slova v angličtině
School prevention worker, school-based prevention, risk behavior, minimum preventive program, school counseling department.
Zásady pro vypracování
Cílem práce bude provedení analýzy činností učitele základní školy, který je zapojen do funkce metodika školní primární prevence. Autor zmapuje činnosti, které respondenti v rámci dané funkce vykonávají a popíše, jakým způsobem hodnotí tito učitelé svou odbornou připravenost pro zvládání úkolů v rámci dané funkce. Dále provede deskripci toho, do jaké míry se cítí být kompetentní k metodické preventivní práci a zmapuje, jak hodnotí nabídku dalšího vzdělávání určeného pro tuto sféru činností učitelů ZŠ.
Zásady pro vypracování
Cílem práce bude provedení analýzy činností učitele základní školy, který je zapojen do funkce metodika školní primární prevence. Autor zmapuje činnosti, které respondenti v rámci dané funkce vykonávají a popíše, jakým způsobem hodnotí tito učitelé svou odbornou připravenost pro zvládání úkolů v rámci dané funkce. Dále provede deskripci toho, do jaké míry se cítí být kompetentní k metodické preventivní práci a zmapuje, jak hodnotí nabídku dalšího vzdělávání určeného pro tuto sféru činností učitelů ZŠ.
Seznam doporučené literatury
KRAUS,B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008.
ISBN 978-80-7367-383-3.\\
KYRIACOU,CH. Klíčové dovednosti učitele. Cesty k lepšímu vyučování. Praha:
Portál, 1996. ISBN 80-7178-022-7.\\
LAZAROVÁ, Bohumíra. Netradiční role učitele : O situacích pomoci, krize a
poradenství ve školní praxi. 2. upr. vyd. Brno : Paido, 2008. 69 s. ISBN 978-80-
7315-169-0.\\
MARTANOVÁ, Veronika, et al. Učební texty ke specializačnímu studiu pro školní
metodiky. Barbara Janíková, Tereza Daněčková; Tereza Daněčková. 1. vyd. Praha :
Univerzita Karlova Praha, 2007. 159 s. ISBN 978-80-254-0525-3.\\
MŰHLPACHR, P. Sociální práce. Brno: Masarykova univerzita, 2004.
ISBN 80-210-3323-1.\\
POSPÍŠILOVÁ,B.;TYŠER,J. Výchovné poradenství. Most: Hněvín, 2003.
ISBN 80-86654-04-4.\\
PRŮCHA,J.; WALTEROVÁ,E.; MAREŠ,J. Pedagogický slovník. Praha:
Portál, 1995. ISBN 80-7178-029-4.\\
TYŠER, Jiří. Školní metodik prevence. Bohuslav Helešic. 1. vyd. Most : Hněvín,
2006. 104 s. 80-86654-17-6.\\
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. 3. Vyd. Praha: Portál s.
r. o., 2004. 872 str. ISBN 80-7178-802-3.\\
VAŠUTOVÁ,J. Být učitelem. Co by měl učitel vědět o své profesi. Praha:
PdF UK, 2002. ISBN 80-7290-077-3
Seznam doporučené literatury
KRAUS,B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008.
ISBN 978-80-7367-383-3.\\
KYRIACOU,CH. Klíčové dovednosti učitele. Cesty k lepšímu vyučování. Praha:
Portál, 1996. ISBN 80-7178-022-7.\\
LAZAROVÁ, Bohumíra. Netradiční role učitele : O situacích pomoci, krize a
poradenství ve školní praxi. 2. upr. vyd. Brno : Paido, 2008. 69 s. ISBN 978-80-
7315-169-0.\\
MARTANOVÁ, Veronika, et al. Učební texty ke specializačnímu studiu pro školní
metodiky. Barbara Janíková, Tereza Daněčková; Tereza Daněčková. 1. vyd. Praha :
Univerzita Karlova Praha, 2007. 159 s. ISBN 978-80-254-0525-3.\\
MŰHLPACHR, P. Sociální práce. Brno: Masarykova univerzita, 2004.
ISBN 80-210-3323-1.\\
POSPÍŠILOVÁ,B.;TYŠER,J. Výchovné poradenství. Most: Hněvín, 2003.
ISBN 80-86654-04-4.\\
PRŮCHA,J.; WALTEROVÁ,E.; MAREŠ,J. Pedagogický slovník. Praha:
Portál, 1995. ISBN 80-7178-029-4.\\
TYŠER, Jiří. Školní metodik prevence. Bohuslav Helešic. 1. vyd. Most : Hněvín,
2006. 104 s. 80-86654-17-6.\\
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. 3. Vyd. Praha: Portál s.
r. o., 2004. 872 str. ISBN 80-7178-802-3.\\
VAŠUTOVÁ,J. Být učitelem. Co by měl učitel vědět o své profesi. Praha:
PdF UK, 2002. ISBN 80-7290-077-3