Tato bakalářská práce se zabývá problematikou autora a autorství v moderních estetických konceptech a to zejména s ohledem na otázku po relevanci autorského záměru vzhledem k hodnocení a interpretaci uměleckých děl, jak ji nastolila již Nová kritika (Wimsatt, Beardlsey), s jeho dalším vývojem (Blanchot, Barthes, Foucault) i oponenty (Hirsch, Walton, Compagnon) až k současnému pojetí. Zabývá se také hledisky intencionalistů i antiintencionalistů ohledně vztahu textu k řeči a důsledky pro intenci mluvčího při převodu do písemného záznamu (Ricoeur, Derrida). Pokouší se zmapovat nesnáze i teoretická východiska jednotlivých koncepcí, přičemž přihlíží také k pojímání autorství ve vlastní čtenářské zkušenosti i v pohledu široké veřejnosti.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on problems of an author and an authorship in modern aesthetic concepts, especially on a question of relevance of the author's intention in relation to the interpretation and evaluation of works of art, as it has been estabilished by New Criticism (Wimsatt, Beardsley), developed (Blanchot, Barthes, Foucault) or opposed (Hirsch, Walton, Compagnon) to the present conception. It also pursues the intencionalist's and antiintencionalist's position in relationship of the text and speaking, and the concequences of the intention of the speaker when translating from speech to the written record (Ricoeur, Derrida). The thesis tries to determine difficulties and theoretical solutions of individual concepts and in the process it also takes into consideration an understanding of the authorship in the common reader's experience and in the point of view of the general public.
Klíčová slova
-
Klíčová slova v angličtině
-
Rozsah průvodní práce
39 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou autora a autorství v moderních estetických konceptech a to zejména s ohledem na otázku po relevanci autorského záměru vzhledem k hodnocení a interpretaci uměleckých děl, jak ji nastolila již Nová kritika (Wimsatt, Beardlsey), s jeho dalším vývojem (Blanchot, Barthes, Foucault) i oponenty (Hirsch, Walton, Compagnon) až k současnému pojetí. Zabývá se také hledisky intencionalistů i antiintencionalistů ohledně vztahu textu k řeči a důsledky pro intenci mluvčího při převodu do písemného záznamu (Ricoeur, Derrida). Pokouší se zmapovat nesnáze i teoretická východiska jednotlivých koncepcí, přičemž přihlíží také k pojímání autorství ve vlastní čtenářské zkušenosti i v pohledu široké veřejnosti.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on problems of an author and an authorship in modern aesthetic concepts, especially on a question of relevance of the author's intention in relation to the interpretation and evaluation of works of art, as it has been estabilished by New Criticism (Wimsatt, Beardsley), developed (Blanchot, Barthes, Foucault) or opposed (Hirsch, Walton, Compagnon) to the present conception. It also pursues the intencionalist's and antiintencionalist's position in relationship of the text and speaking, and the concequences of the intention of the speaker when translating from speech to the written record (Ricoeur, Derrida). The thesis tries to determine difficulties and theoretical solutions of individual concepts and in the process it also takes into consideration an understanding of the authorship in the common reader's experience and in the point of view of the general public.
Klíčová slova
-
Klíčová slova v angličtině
-
Zásady pro vypracování
Práce se bude zabývat problematikou autora a autorství v moderních estetických konceptech, a to zejména s ohledem na otázku po relevanci autorského záměru, jak ji nastolila již Nová kritika, s jeho dalším vývojem i oponenty až k současnému pojetí. Pokusí se zmapovat nesnáze i teoretická východiska jednotlivých koncepcí, přičemž přihlédne také k pojímání autorství ve vlastní čtenářské zkušenosti i v pohledu široké veřejnosti.
Zásady pro vypracování
Práce se bude zabývat problematikou autora a autorství v moderních estetických konceptech, a to zejména s ohledem na otázku po relevanci autorského záměru, jak ji nastolila již Nová kritika, s jeho dalším vývojem i oponenty až k současnému pojetí. Pokusí se zmapovat nesnáze i teoretická východiska jednotlivých koncepcí, přičemž přihlédne také k pojímání autorství ve vlastní čtenářské zkušenosti i v pohledu široké veřejnosti.
Seznam doporučené literatury
Barthes, Roland: "Smrt autora", Aluze, č. 3, 2006, s. 75-77.
Compagnon, Antoine: "Autor", in idem: Démon teorie. Literatura a běžné myšlení. Brno: Host 2009, s. 47-99.
Eco, Umberto: Šest procházek literárními lesy. Olomouc, Votobia 1997.
Foucault, Michel: "Co je je autor?" in idem: Diskurs, autor, genealogie. Praha: Svoboda 1994, s. 41-73.
Hirsch, Eric Donald: Validity in Interpretation. Yale University Press, 1967.
Kundera, Milan: "Kastrující stín svatého Garty" in idem: Kastrující stín svatého Garty. Brno: Atlantis 2006, s. 7-32.
Schmid, Wolf: "Abstraktní autor a abstraktní čtenář", Česká literatura, č. 2-3, 2006, s. 74-97.
Wimsatt, William K. - Beardsley, Monroe C: "Intencionální klam", in Petr Onufer (ed.). Před potopou. Kapitoly z americké literární kritiky 1930-1970. Praha: Triáda 2010, s. 109-125.
Seznam doporučené literatury
Barthes, Roland: "Smrt autora", Aluze, č. 3, 2006, s. 75-77.
Compagnon, Antoine: "Autor", in idem: Démon teorie. Literatura a běžné myšlení. Brno: Host 2009, s. 47-99.
Eco, Umberto: Šest procházek literárními lesy. Olomouc, Votobia 1997.
Foucault, Michel: "Co je je autor?" in idem: Diskurs, autor, genealogie. Praha: Svoboda 1994, s. 41-73.
Hirsch, Eric Donald: Validity in Interpretation. Yale University Press, 1967.
Kundera, Milan: "Kastrující stín svatého Garty" in idem: Kastrující stín svatého Garty. Brno: Atlantis 2006, s. 7-32.
Schmid, Wolf: "Abstraktní autor a abstraktní čtenář", Česká literatura, č. 2-3, 2006, s. 74-97.
Wimsatt, William K. - Beardsley, Monroe C: "Intencionální klam", in Petr Onufer (ed.). Před potopou. Kapitoly z americké literární kritiky 1930-1970. Praha: Triáda 2010, s. 109-125.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1/ Představení tématu práce
2/ Seznámení s posudky
3/ Vlastní obhajoba