Bakalářská práce se zabývá programy Evropské unie na podporu vzdělávání a mobility s důrazem na nejrozšířenější program Erasmus. Práce je rozdělena do dvou hlavních částí, na teoretickou a praktickou. Úvod teoretické části je věnován problematice vzdělávací politiky Evropské unie. Je zde stručně popsán proces utváření Evropského prostoru vysokoškolského vzdělávání, včetně vize rozvoje vzdělávání v Evropě do roku 2020. Dále jsou v teoretické části popsány jednotlivé programy na podporu vzdělávání a mobility. V praktické části je provedena analýza vývoje vybraných ukazatelů programu Erasmus v České republice a v Německu. První fáze je věnována porovnání mobility studentů v České republice a v Německu. Druhá fáze praktické části představuje porovnání vývoje mobilit na dvou vybraných univerzitách, a to na Jihočeské univerzitě a na Univerzitě Pasov. Závěr praktické části představuje vyhodnocení výsledků dotazníkového šetření u studentů Jihočeské univerzity, které předkládá možné příčiny nepotvrzení hypotézy týkající se vývoje mobilit studentů na vybraných univerzitách.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the European Union programmes to support education and mobility, with an emphasis on the most widely used programme Erasmus. The work is divided into two main parts, the theoretical and the practical part. Introduction of the theoretical part is devoted to the education policy of the European Union. It briefly describes the process of creating a European area of higher education, including the development vision for education in Europe by 2020. Furthermore, the theoretical part deals with individual programmes to support education and mobility. The practical part deals with the analysis of the development of selected Erasmus indicators in the Czech Republic and Germany. The first phase is devoted to a comparison of student mobility in the Czech Republic and Germany. In the second phase of the practical part there is a comparison of the student mobility on two selected universities ? the University of South Bohemia and the University of Passau. At the end of the practical part there is a presentation of the questionnaire results which was aimed on students of the University of South Bohemia. It explains the disproval of the second hypothesis.
Klíčová slova
Vzdělávání a odborná příprava v Evropě, mobilita studentů, Program celoživotního učení, program Erasmus.
Klíčová slova v angličtině
Education and Training in Europe, Mobility of students, Lifelong Learning Programme, Erasmus programme.
Rozsah průvodní práce
73 s. (92 307 znaků bez mezer)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá programy Evropské unie na podporu vzdělávání a mobility s důrazem na nejrozšířenější program Erasmus. Práce je rozdělena do dvou hlavních částí, na teoretickou a praktickou. Úvod teoretické části je věnován problematice vzdělávací politiky Evropské unie. Je zde stručně popsán proces utváření Evropského prostoru vysokoškolského vzdělávání, včetně vize rozvoje vzdělávání v Evropě do roku 2020. Dále jsou v teoretické části popsány jednotlivé programy na podporu vzdělávání a mobility. V praktické části je provedena analýza vývoje vybraných ukazatelů programu Erasmus v České republice a v Německu. První fáze je věnována porovnání mobility studentů v České republice a v Německu. Druhá fáze praktické části představuje porovnání vývoje mobilit na dvou vybraných univerzitách, a to na Jihočeské univerzitě a na Univerzitě Pasov. Závěr praktické části představuje vyhodnocení výsledků dotazníkového šetření u studentů Jihočeské univerzity, které předkládá možné příčiny nepotvrzení hypotézy týkající se vývoje mobilit studentů na vybraných univerzitách.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the European Union programmes to support education and mobility, with an emphasis on the most widely used programme Erasmus. The work is divided into two main parts, the theoretical and the practical part. Introduction of the theoretical part is devoted to the education policy of the European Union. It briefly describes the process of creating a European area of higher education, including the development vision for education in Europe by 2020. Furthermore, the theoretical part deals with individual programmes to support education and mobility. The practical part deals with the analysis of the development of selected Erasmus indicators in the Czech Republic and Germany. The first phase is devoted to a comparison of student mobility in the Czech Republic and Germany. In the second phase of the practical part there is a comparison of the student mobility on two selected universities ? the University of South Bohemia and the University of Passau. At the end of the practical part there is a presentation of the questionnaire results which was aimed on students of the University of South Bohemia. It explains the disproval of the second hypothesis.
Klíčová slova
Vzdělávání a odborná příprava v Evropě, mobilita studentů, Program celoživotního učení, program Erasmus.
Klíčová slova v angličtině
Education and Training in Europe, Mobility of students, Lifelong Learning Programme, Erasmus programme.
Zásady pro vypracování
Práce popisuje současnou nabídku programů Evropské unie na podporu mobility studentů jakožto nástrojů moderní vzdělanosti. Důraz je kladen na nejrozšířenější program Erasmus. Aplikační část práce je zaměřena na analýzu postoje českých a německých studentů zejména na základě dotazníkového šetření. Hlavním cílem práce je porovnat vnímání výměnných programů českými a německými studenty.Vedlejším cílem práce je rozvést problematiku programů EU na podporu mobility studentů.
Zásady pro vypracování
Práce popisuje současnou nabídku programů Evropské unie na podporu mobility studentů jakožto nástrojů moderní vzdělanosti. Důraz je kladen na nejrozšířenější program Erasmus. Aplikační část práce je zaměřena na analýzu postoje českých a německých studentů zejména na základě dotazníkového šetření. Hlavním cílem práce je porovnat vnímání výměnných programů českými a německými studenty.Vedlejším cílem práce je rozvést problematiku programů EU na podporu mobility studentů.
Seznam doporučené literatury
KÖNIG, P., LACINA, L. a Kol: Rozpočet a politiky Evropské unie. Praha: C. H. Beck, 2004. ISBN 80-7179-846-0.
FIALA, P., PITROVÁ L. a Kol.: Evropská unie. Centrum pro studium demokracie a kultury. Brno: 2003. ISBN 80-7325-015-2.
Národní agentura pro evropské vzdělávací programy NAEP.
Erasmus v České republice 1998 - 2007. Praha: Dům zahraničních služeb MŠMT: Národní agentura pro evropské vzdělávací programy, 2008. ISBN 978-80-90400-3-5.
Seznam doporučené literatury
KÖNIG, P., LACINA, L. a Kol: Rozpočet a politiky Evropské unie. Praha: C. H. Beck, 2004. ISBN 80-7179-846-0.
FIALA, P., PITROVÁ L. a Kol.: Evropská unie. Centrum pro studium demokracie a kultury. Brno: 2003. ISBN 80-7325-015-2.
Národní agentura pro evropské vzdělávací programy NAEP.
Erasmus v České republice 1998 - 2007. Praha: Dům zahraničních služeb MŠMT: Národní agentura pro evropské vzdělávací programy, 2008. ISBN 978-80-90400-3-5.