Bakalářská práce je zaměřena na porovnání hospodaření dvou základních škol, konkrétně základní školy s prvním a druhým stupněm a základní školy pouze s prvním stupněm. Jak vyplívá z názvu práce, tak je tato práce zaměřena i na problematiku získávání dotací. V teoretické části je vymezen pojem příspěvková organizace, škola, účetnictví příspěvkových organizací a způsoby financování. Cílem práce je zobrazit účetnictví školských subjektů a jeho využití ke zkvalitnění řízení, zhodnocení hospodaření vybraných školských subjektů. Praktická část je zaměřena na konkrétní organizace, kde jsou zobrazeny hospodářské výsledky škol, konkrétně rozbor výnosů a nákladů za dané roky. Podle těchto rozborů je vyvozen cíl práce. Dále je zobrazena problematika získávání operačních programů (respektive dotací), kde je poukázáno na problém získání dotace pro plně organizovanou základní školu (dva stupně) a základní školu s prvním stupněm. Závěrem práce je zhodnocení hospodaření vybraných škol a návrh na zkvalitnění řízení.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with management of two elementary schools. The thesis is aimed at schools which are contributory organizations. The aim is to show accounting of the schools and the use to improve management and evaluation of management of the selected schools. The contributory organizations are primarily dependent on incomes from grants from the state budget and from contribution of founders. The theoretical part shows accounting and ways of funding of contributory organizations. The result of the thesis is comparison of management of two elementary schools. This part deals with their accounting and problems with obtaining projects of operational programmes. The operational programmes are used for schools to improve the quality of education. The conclusion contains the evaluation of management of schools and the proposal to improve the management.
Bakalářská práce je zaměřena na porovnání hospodaření dvou základních škol, konkrétně základní školy s prvním a druhým stupněm a základní školy pouze s prvním stupněm. Jak vyplívá z názvu práce, tak je tato práce zaměřena i na problematiku získávání dotací. V teoretické části je vymezen pojem příspěvková organizace, škola, účetnictví příspěvkových organizací a způsoby financování. Cílem práce je zobrazit účetnictví školských subjektů a jeho využití ke zkvalitnění řízení, zhodnocení hospodaření vybraných školských subjektů. Praktická část je zaměřena na konkrétní organizace, kde jsou zobrazeny hospodářské výsledky škol, konkrétně rozbor výnosů a nákladů za dané roky. Podle těchto rozborů je vyvozen cíl práce. Dále je zobrazena problematika získávání operačních programů (respektive dotací), kde je poukázáno na problém získání dotace pro plně organizovanou základní školu (dva stupně) a základní školu s prvním stupněm. Závěrem práce je zhodnocení hospodaření vybraných škol a návrh na zkvalitnění řízení.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with management of two elementary schools. The thesis is aimed at schools which are contributory organizations. The aim is to show accounting of the schools and the use to improve management and evaluation of management of the selected schools. The contributory organizations are primarily dependent on incomes from grants from the state budget and from contribution of founders. The theoretical part shows accounting and ways of funding of contributory organizations. The result of the thesis is comparison of management of two elementary schools. This part deals with their accounting and problems with obtaining projects of operational programmes. The operational programmes are used for schools to improve the quality of education. The conclusion contains the evaluation of management of schools and the proposal to improve the management.
Cíl práce:
Zobrazit účetnictví školských subjektů a jeho využití ke zkvalitnění řízení, zhodnocení hospodaření vybraných školských zařízení
Rámcová osnova:
1. Charakteristika a členění příspěvkových organizací
2. Způsoby financování
3. Systém zpracování účetnictví
4. Získávání projektů z operačních programů
5. Zhodnocení hospodaření školských zařízení
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Zobrazit účetnictví školských subjektů a jeho využití ke zkvalitnění řízení, zhodnocení hospodaření vybraných školských zařízení
Rámcová osnova:
1. Charakteristika a členění příspěvkových organizací
2. Způsoby financování
3. Systém zpracování účetnictví
4. Získávání projektů z operačních programů
5. Zhodnocení hospodaření školských zařízení
Seznam doporučené literatury
1. MADEROVÁ VOLTNEROVÁ, K., TÉGL, P. Vztahy mezi zřizovatelem a příspěvkovou organizací územního samosprávného celku 2011. 2. aktualiz. vyd. Ostrava: ANAG, 2011. 191 s. ISBN 978-80-7263-664-8.
2. NOVÁKOVÁ, Š. Účetnictví příspěvkových organizací od 1.1.2010: (sbírka souvztažností s výkladem). Vyd. 1. Praha: INTES, 2010. 186 s. ISBN 978-80-904560-0-6.
3. SVOBODOVÁ, J., a kolektiv. Účtová osnova, české účetní standardy: pro některé vybrané účetní jednotky : 130 postupů účtování. 2. aktualiz. vyd. Olomouc: Anag, 2010. 191 s. ISBN 978-80-7263-657-0.
Zákon č.563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění poslední novely zákona
České účetní standardy
Zákon č.250/2000 SB., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů
Seznam doporučené literatury
1. MADEROVÁ VOLTNEROVÁ, K., TÉGL, P. Vztahy mezi zřizovatelem a příspěvkovou organizací územního samosprávného celku 2011. 2. aktualiz. vyd. Ostrava: ANAG, 2011. 191 s. ISBN 978-80-7263-664-8.
2. NOVÁKOVÁ, Š. Účetnictví příspěvkových organizací od 1.1.2010: (sbírka souvztažností s výkladem). Vyd. 1. Praha: INTES, 2010. 186 s. ISBN 978-80-904560-0-6.
3. SVOBODOVÁ, J., a kolektiv. Účtová osnova, české účetní standardy: pro některé vybrané účetní jednotky : 130 postupů účtování. 2. aktualiz. vyd. Olomouc: Anag, 2010. 191 s. ISBN 978-80-7263-657-0.
Zákon č.563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění poslední novely zákona
České účetní standardy
Zákon č.250/2000 SB., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů