Práce se zabývá koučinkem jakožto nástrojem sociální práce ve vztahu k jednotlivci spolu s jeho etickým rozměrem. Je rozdělena na tři oddíly. V prvním oddíle je definován koučink, jeho východiska a modely. Koučink je zde odlišen od jiných nástrojů sociální práce, jako je poradenství a terapie a zároveň je zasazen do rámce pomáhání v sociální práci. Druhý oddíl se zaměřuje na vztah pomáhajícího pracovníka a klienta při využití koučinku. Jsou zde uvedena paradigmata vztahu, dále rovina pomáhajícího pracovníka s důrazem na kompetence a osobnostní dispozice a rovina klienta se zaměřením na jeho pojetí a vnitřní svět. Pojednává také o tématu pomoci a kontroly. Třetí oddíl se věnuje etickým aspektům, které jsou ve vztahu pomáhajícího pracovníka a klienta klíčové a které vyplývají z definování tohoto vztahu v druhém oddíle této práce. Mezi tyto aspekty patří svoboda, lidská důstojnost, respekt, autonomie, sebeurčení, osobnost pomáhajícího pracovníka, hodnoty, odpovědnost, svědomí a moc.
Anotace v angličtině
The thesis deals with coaching as social work tool and with its ethical aspects in relationship to individual. It is divided into three parts. In the first part, I define the coaching itself, as well as its solution and its types. I also distinguish the coaching from different types of social work, such as counselling and therapy; then I set the coaching into social work helping scope. The second part is focused on the relationship between the client and the helping worker while using coaching. Here I present the relationship paradigms, the helping worker aspect (with emphasis on competence and personal disposition) and the client aspect (with focus on his conception and his inner world). This part deals with the topic of help and control as well. In the third part I look into ethical aspects that are crucial in the client's and worker's relationship, aspects that follow from the definition of this relationship from the second part of the thesis, such as freedom, dignity, respect, autonomy, self-determination, worker's personality, preferences, responsibility, conscience and power.
Klíčová slova
koučink, sociální práce, etika v sociální práci, pomáhající pracovník, klient, vztah, svoboda, důstojnost, respekt, autonomie, sebeurčení, hodnoty, osobnost, odpovědnost, svědomí, moc
Klíčová slova v angličtině
coaching, social work, ethics in social work, helping worker, client, relationship, freedom, dignity, respect, autonomy, self-determination, values, personality, responsibility, conscience, power
Rozsah průvodní práce
82 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá koučinkem jakožto nástrojem sociální práce ve vztahu k jednotlivci spolu s jeho etickým rozměrem. Je rozdělena na tři oddíly. V prvním oddíle je definován koučink, jeho východiska a modely. Koučink je zde odlišen od jiných nástrojů sociální práce, jako je poradenství a terapie a zároveň je zasazen do rámce pomáhání v sociální práci. Druhý oddíl se zaměřuje na vztah pomáhajícího pracovníka a klienta při využití koučinku. Jsou zde uvedena paradigmata vztahu, dále rovina pomáhajícího pracovníka s důrazem na kompetence a osobnostní dispozice a rovina klienta se zaměřením na jeho pojetí a vnitřní svět. Pojednává také o tématu pomoci a kontroly. Třetí oddíl se věnuje etickým aspektům, které jsou ve vztahu pomáhajícího pracovníka a klienta klíčové a které vyplývají z definování tohoto vztahu v druhém oddíle této práce. Mezi tyto aspekty patří svoboda, lidská důstojnost, respekt, autonomie, sebeurčení, osobnost pomáhajícího pracovníka, hodnoty, odpovědnost, svědomí a moc.
Anotace v angličtině
The thesis deals with coaching as social work tool and with its ethical aspects in relationship to individual. It is divided into three parts. In the first part, I define the coaching itself, as well as its solution and its types. I also distinguish the coaching from different types of social work, such as counselling and therapy; then I set the coaching into social work helping scope. The second part is focused on the relationship between the client and the helping worker while using coaching. Here I present the relationship paradigms, the helping worker aspect (with emphasis on competence and personal disposition) and the client aspect (with focus on his conception and his inner world). This part deals with the topic of help and control as well. In the third part I look into ethical aspects that are crucial in the client's and worker's relationship, aspects that follow from the definition of this relationship from the second part of the thesis, such as freedom, dignity, respect, autonomy, self-determination, worker's personality, preferences, responsibility, conscience and power.
Klíčová slova
koučink, sociální práce, etika v sociální práci, pomáhající pracovník, klient, vztah, svoboda, důstojnost, respekt, autonomie, sebeurčení, hodnoty, osobnost, odpovědnost, svědomí, moc
Klíčová slova v angličtině
coaching, social work, ethics in social work, helping worker, client, relationship, freedom, dignity, respect, autonomy, self-determination, values, personality, responsibility, conscience, power
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je vystihnout vztah mezi sociálním pracovníkem a klientem spolu s jeho etickými aspekty ve chvíli, kdy jako je jako prostředek sociální práce využíván koučink. V práci bude vymezen koučink jako teoretický rámec pomáhání v sociální práci, bude představen ho jako její nástroj. Dále bude věnována pozornost vztahu pomáhajícího pracovníka a klienta a nakonec etickým východiskům, která je v tomto vztahu nutné reflektovat.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je vystihnout vztah mezi sociálním pracovníkem a klientem spolu s jeho etickými aspekty ve chvíli, kdy jako je jako prostředek sociální práce využíván koučink. V práci bude vymezen koučink jako teoretický rámec pomáhání v sociální práci, bude představen ho jako její nástroj. Dále bude věnována pozornost vztahu pomáhajícího pracovníka a klienta a nakonec etickým východiskům, která je v tomto vztahu nutné reflektovat.
Seznam doporučené literatury
BIRCH, P. Koučování, Brno: CP Books, 2005
COX, E.; BACHKIROVA, T.; CLUTTERBUCK, D. The complete handbook of coaching, London: SAGE Publications, 2010
DEXTER, J.; DEXTER G.; IRVING, J. An introduction to coaching. Los Angeles: SAGE, 2011
EDELSON, M. Values-based coaching: a guide for social workers and other human service professionals, Washington: NASW Press, 2010.
FISCHER-EPE M. Koučování: zásady a techniky profesního doprovázení, PrahA: Portál, 2006
HABERLEITNER, E.; DEISTLER, E.; UNGVARI, R. Vedení lidí a koučování v každodenní praxi, Praha: Grada, 2009
PARMA, P. Umění koučovat: systematické koučování ve firmě, rodině a škole pro kouče i koučované, studenty, odborníky i veřejnost, Praha: Alfa Publishing, 2006
WHITMORE, J. Koučování: rozvoj osobnosti a zvyšování výkonnosti: metoda transpersonálního koučování, Praha: Management Press, 2009
MATOUŠEK, O. Základy sociální práce, Praha: Portál, 2001
KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese: psychologické minimum pro pracovníky sociální péče, Praha: Hestia, 1995
ÚLEHLA, I. Umění pomáhat: učebnice metod sociální praxe, Praha: Sociologické nakladatelství SLON, 2005
HAVRDOVÁ, Z. Kompetence v praxi sociální práce: metodická příručka pro učitele a supervizory v sociální práci, Praha: Osmium, 1999
BANKS, S. Ethics and values in social work, Houndmills; New York: Palgrave, 2001
REAMER, F., G. Social work values and ethics, New York: Columbia University Press, 1999
FISHER, O.; MILFAIT, R. Etika pro sociální práci, Praha: JABOK - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická, 2008
NEČASOVÁ, M. Úvod do filozofie a etiky v sociální práci, Brno: Masarykova univerzita Brno, 2001
LINDSAY, G. Etika pro evropské psychology, Praha: Triton: Hogrefe-Testcentrum, 2010
Seznam doporučené literatury
BIRCH, P. Koučování, Brno: CP Books, 2005
COX, E.; BACHKIROVA, T.; CLUTTERBUCK, D. The complete handbook of coaching, London: SAGE Publications, 2010
DEXTER, J.; DEXTER G.; IRVING, J. An introduction to coaching. Los Angeles: SAGE, 2011
EDELSON, M. Values-based coaching: a guide for social workers and other human service professionals, Washington: NASW Press, 2010.
FISCHER-EPE M. Koučování: zásady a techniky profesního doprovázení, PrahA: Portál, 2006
HABERLEITNER, E.; DEISTLER, E.; UNGVARI, R. Vedení lidí a koučování v každodenní praxi, Praha: Grada, 2009
PARMA, P. Umění koučovat: systematické koučování ve firmě, rodině a škole pro kouče i koučované, studenty, odborníky i veřejnost, Praha: Alfa Publishing, 2006
WHITMORE, J. Koučování: rozvoj osobnosti a zvyšování výkonnosti: metoda transpersonálního koučování, Praha: Management Press, 2009
MATOUŠEK, O. Základy sociální práce, Praha: Portál, 2001
KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese: psychologické minimum pro pracovníky sociální péče, Praha: Hestia, 1995
ÚLEHLA, I. Umění pomáhat: učebnice metod sociální praxe, Praha: Sociologické nakladatelství SLON, 2005
HAVRDOVÁ, Z. Kompetence v praxi sociální práce: metodická příručka pro učitele a supervizory v sociální práci, Praha: Osmium, 1999
BANKS, S. Ethics and values in social work, Houndmills; New York: Palgrave, 2001
REAMER, F., G. Social work values and ethics, New York: Columbia University Press, 1999
FISHER, O.; MILFAIT, R. Etika pro sociální práci, Praha: JABOK - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická, 2008
NEČASOVÁ, M. Úvod do filozofie a etiky v sociální práci, Brno: Masarykova univerzita Brno, 2001
LINDSAY, G. Etika pro evropské psychology, Praha: Triton: Hogrefe-Testcentrum, 2010