Tato práce představuje specifika výchovně-vzdělávací práce s nadanými dětmi ve volném čase. Práce je rozdělena do tří částí. V první části po vymezení základních pojmů představuje některé modely a typy nadání. Dále postupně seznamuje s charakteristikou a typy nadaných dětí, jejich identifikací, specifickými skupinami nadaných, a obvyklými problémy nadaných dětí. Druhá část seznamuje s institucemi a organizacemi, které nabízejí volnočasové aktivity pro nadané děti, a také výzkumy, jejichž cílem bylo zjistit, jaká je nabídka volnočasových aktivit v SVČ a jak jsou pracovníci SVČ seznámeni s problematikou nadaných dětí. Třetí část je zaměřena na specifika práce s nadanými dětmi ve volném čase. Pojednává o osobnosti pedagoga volného času a pedagoga nadaných. Dále o principech práce s nadanými dětmi a možných formách rozvoje jejich nadání.
Anotace v angličtině
The thesis presents leisure education of gifted children. The thesis is divided into three parts. The first part consists of basic terminology and some models and types of natural gift. Next, it deals with the characteristics and various types of gifted children, their identification, specific groups of gifted children and their usual problems. The second part of the thesis introduces the institutions and organisations which are offering leisure activities for gifted children. It presents the research about the offer of leisure activities in leisure centres and the awareness of leisure centre personnel of the gifted children issue. The third part focuses on the specifics of working with gifted children in their leisure time. It also presents the concept of leisure educators in relation to gifted children. Finally, the principles of work with gifted children and possible forms of fostering their natural gift are discussed.
Klíčová slova
nadání, talent, nadané děti, volný čas, volnočasové aktivity
Tato práce představuje specifika výchovně-vzdělávací práce s nadanými dětmi ve volném čase. Práce je rozdělena do tří částí. V první části po vymezení základních pojmů představuje některé modely a typy nadání. Dále postupně seznamuje s charakteristikou a typy nadaných dětí, jejich identifikací, specifickými skupinami nadaných, a obvyklými problémy nadaných dětí. Druhá část seznamuje s institucemi a organizacemi, které nabízejí volnočasové aktivity pro nadané děti, a také výzkumy, jejichž cílem bylo zjistit, jaká je nabídka volnočasových aktivit v SVČ a jak jsou pracovníci SVČ seznámeni s problematikou nadaných dětí. Třetí část je zaměřena na specifika práce s nadanými dětmi ve volném čase. Pojednává o osobnosti pedagoga volného času a pedagoga nadaných. Dále o principech práce s nadanými dětmi a možných formách rozvoje jejich nadání.
Anotace v angličtině
The thesis presents leisure education of gifted children. The thesis is divided into three parts. The first part consists of basic terminology and some models and types of natural gift. Next, it deals with the characteristics and various types of gifted children, their identification, specific groups of gifted children and their usual problems. The second part of the thesis introduces the institutions and organisations which are offering leisure activities for gifted children. It presents the research about the offer of leisure activities in leisure centres and the awareness of leisure centre personnel of the gifted children issue. The third part focuses on the specifics of working with gifted children in their leisure time. It also presents the concept of leisure educators in relation to gifted children. Finally, the principles of work with gifted children and possible forms of fostering their natural gift are discussed.
Klíčová slova
nadání, talent, nadané děti, volný čas, volnočasové aktivity
1. Specifika nadaných dětí
2. Nároky, které práce s nadanými dětmi klade na pedagoga
3. Volný čas nadaných dětí
4. Specifika výchovně-vzdělávací práce s nadanými dětmi ve volném čase
Zásady pro vypracování
1. Specifika nadaných dětí
2. Nároky, které práce s nadanými dětmi klade na pedagoga
3. Volný čas nadaných dětí
4. Specifika výchovně-vzdělávací práce s nadanými dětmi ve volném čase
Seznam doporučené literatury
Freeman, J. Volnočasové aktivity pro nadané a talentované u nás a ve světě. Praha:NIDM MŠMT, 2009.
Fořtík, V.;Fořtíková, J. Nadané dítě a rozvoj jeho schopností. Praha, 2007.
Fořtíková, J. Talent a nadání: jejich rozvoj ve volném čase. Praha: NIDM, 2009.
Hříbková, L. Nadání a nadaní. Praha: Grada, 2009.
Landau, E. Odvaha k nadání.Praha: Akropolis, 2007.
Machů, E. Nadaný žák. Brno: Paido, 2010
Monks, F. J. Naše dítě je velmi nadané. Praha: Grada Publishing, 2002
Simister, C. J. Vaše chytré dítě. Brno: Computer Press, 2011
Seznam doporučené literatury
Freeman, J. Volnočasové aktivity pro nadané a talentované u nás a ve světě. Praha:NIDM MŠMT, 2009.
Fořtík, V.;Fořtíková, J. Nadané dítě a rozvoj jeho schopností. Praha, 2007.
Fořtíková, J. Talent a nadání: jejich rozvoj ve volném čase. Praha: NIDM, 2009.
Hříbková, L. Nadání a nadaní. Praha: Grada, 2009.
Landau, E. Odvaha k nadání.Praha: Akropolis, 2007.
Machů, E. Nadaný žák. Brno: Paido, 2010
Monks, F. J. Naše dítě je velmi nadané. Praha: Grada Publishing, 2002
Simister, C. J. Vaše chytré dítě. Brno: Computer Press, 2011