Práce se zabývá tím, jaké se v Lidových novinách mezi roky 2003 až 2011 nachází texty, které nám předkládají informace o internetu využitelné ve volném čase. Jednotlivé vybrané texty jsou následně tříděny podle tří kritérií. Nejprve jsou řazeny dle tématu, o kterém píší, následně dle rubriky, ve které se v textu nachází a na závěr jsou zmíněny žurnalistické žánry, kterými jsou nejčastěji texty psány a jejich stručný popis. Všem dělením předchází objasnění problematiky volného času, která je pro tuto práci podstatná a dále pak vztah médií a volného času. Naznačeny zde jsou také funkce médií, ale i volného času. Graficky zde jsou také znázorněny nejčastější aktivity ve volném čase.
Anotace v angličtině
Work is focused on texts, which were publicated in Lidové noviny between years 2003 - 2011 and which give us information about the internet useful in leisure. Individual chosen texts are then classify according to three criteria. Firstly, they are sorted according to the topic, which they are talking about. Secondly, texts are sorted according to sections in which we can find them in the text and finally there are mentioned journalistic genres in which textes are written and their brief description. All division precedes clarify the issue of leisure, which is essential for this work and then the relationship of media and leisure. There are indicated functions of the media and spare time too. The most common free-time activities are graphically illustrated.
Klíčová slova
internet, volný čas, trávení volného času, funkce médií, Lidové noviny,
žurnalistické žánry, média ve volném čase
Klíčová slova v angličtině
The Internet, leisure, spending of leisure, function of media, Lidové noviny, Journalistic genres, medis in lemure
Rozsah průvodní práce
91 s. (143 411 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá tím, jaké se v Lidových novinách mezi roky 2003 až 2011 nachází texty, které nám předkládají informace o internetu využitelné ve volném čase. Jednotlivé vybrané texty jsou následně tříděny podle tří kritérií. Nejprve jsou řazeny dle tématu, o kterém píší, následně dle rubriky, ve které se v textu nachází a na závěr jsou zmíněny žurnalistické žánry, kterými jsou nejčastěji texty psány a jejich stručný popis. Všem dělením předchází objasnění problematiky volného času, která je pro tuto práci podstatná a dále pak vztah médií a volného času. Naznačeny zde jsou také funkce médií, ale i volného času. Graficky zde jsou také znázorněny nejčastější aktivity ve volném čase.
Anotace v angličtině
Work is focused on texts, which were publicated in Lidové noviny between years 2003 - 2011 and which give us information about the internet useful in leisure. Individual chosen texts are then classify according to three criteria. Firstly, they are sorted according to the topic, which they are talking about. Secondly, texts are sorted according to sections in which we can find them in the text and finally there are mentioned journalistic genres in which textes are written and their brief description. All division precedes clarify the issue of leisure, which is essential for this work and then the relationship of media and leisure. There are indicated functions of the media and spare time too. The most common free-time activities are graphically illustrated.
Klíčová slova
internet, volný čas, trávení volného času, funkce médií, Lidové noviny,
žurnalistické žánry, média ve volném čase
Klíčová slova v angličtině
The Internet, leisure, spending of leisure, function of media, Lidové noviny, Journalistic genres, medis in lemure
Zásady pro vypracování
Jako výzkumný problém práce jsem si určila otázku: Jak se vyvíjel mediální obraz užívání internetu ve volném čase utvářený nejčtenějšími celorepublikovými českými deníky? Chtěla bych se tedy podívat na problematiku internetu ve volném čase na časové ose, jak se vyvíjela a měnila. Také zda byla nějaká období, kdy se o tomto tématu hovořilo globálně více, či zda v jednotlivých denících jsou časové úseky, věnované internetu ve volném čase více prostoru. Zároveň bych chtěla zjistit jak je to s autory jednotlivých článků, zda píší k tomuto tématu stále jedni a ti samí, či je toto téma dáno zrovna tomu, kdo nemá "co jiného na práci" a neexistují žádní odborníci či specialisté. Důležitou roly pro mě hraje také postoj autora, zda zastává nějaké stanovisko (ať kladné či záporné) nebo je jeho článek nestranný, nezaujatý či možná dokonce až nezajímavý. Jako další podstatný bod chápu problematiku kategorizace neboli členění či dělení článků zabývajících se internetem ve volném čase do určitých oblastí. S tím částečně také souvisí to, v jaké části novin se články nachází, zda jde o přílohy, či různé rubriky v hlavní části novin (např. z domova, ze světa, kultura, ekonomika).
Zásady pro vypracování
Jako výzkumný problém práce jsem si určila otázku: Jak se vyvíjel mediální obraz užívání internetu ve volném čase utvářený nejčtenějšími celorepublikovými českými deníky? Chtěla bych se tedy podívat na problematiku internetu ve volném čase na časové ose, jak se vyvíjela a měnila. Také zda byla nějaká období, kdy se o tomto tématu hovořilo globálně více, či zda v jednotlivých denících jsou časové úseky, věnované internetu ve volném čase více prostoru. Zároveň bych chtěla zjistit jak je to s autory jednotlivých článků, zda píší k tomuto tématu stále jedni a ti samí, či je toto téma dáno zrovna tomu, kdo nemá "co jiného na práci" a neexistují žádní odborníci či specialisté. Důležitou roly pro mě hraje také postoj autora, zda zastává nějaké stanovisko (ať kladné či záporné) nebo je jeho článek nestranný, nezaujatý či možná dokonce až nezajímavý. Jako další podstatný bod chápu problematiku kategorizace neboli členění či dělení článků zabývajících se internetem ve volném čase do určitých oblastí. S tím částečně také souvisí to, v jaké části novin se články nachází, zda jde o přílohy, či různé rubriky v hlavní části novin (např. z domova, ze světa, kultura, ekonomika).
Seznam doporučené literatury
KOPECKÝ, K. Moderní trendy v e-komunikaci. Olomouc: Hanex 2007. ISBN 978-80-85783-78-0.
BEDNÁŘ, V. Internetová publicistika. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3452-1.
KARLÍČEK, M., KRÁL, P. Marketingová komunikace. Praha: Grada Publishing, 2011.
ISBN 978-80-247-3541-2.
PROCHÁZKA, D. První kroky s internetem. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3255-8.
VERNER, P. Mediální výchova: průřezové téma. Úvaly: ALBRA, 2007. ISBN 978-80-7361-042-5.
HOFBAUER, B.Kapitoly z pedagogiky volného času.České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Teologická fakulta, 2010.ISBN 978-80-7394-240-3
SCHERER, H. Úvod do metody obsahové analýzy. In: Schulz W. Analýza obsahu mediálních sdělení. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0827-8.
Seznam doporučené literatury
KOPECKÝ, K. Moderní trendy v e-komunikaci. Olomouc: Hanex 2007. ISBN 978-80-85783-78-0.
BEDNÁŘ, V. Internetová publicistika. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3452-1.
KARLÍČEK, M., KRÁL, P. Marketingová komunikace. Praha: Grada Publishing, 2011.
ISBN 978-80-247-3541-2.
PROCHÁZKA, D. První kroky s internetem. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3255-8.
VERNER, P. Mediální výchova: průřezové téma. Úvaly: ALBRA, 2007. ISBN 978-80-7361-042-5.
HOFBAUER, B.Kapitoly z pedagogiky volného času.České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Teologická fakulta, 2010.ISBN 978-80-7394-240-3
SCHERER, H. Úvod do metody obsahové analýzy. In: Schulz W. Analýza obsahu mediálních sdělení. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0827-8.