Bakalářská práce pojednává o problematice adopce afrických dětí na dálku v České republice a způsoby zapojení se do této humanitární činnosti. Je zaměřena na podmínky jedné z možných forem podpory dětí v chudých zemích světa a to v afrických státech Keňa a Guinea.
Představena je situace dětí ve vybraných zemích z pohledu chudoby, negramotnosti a nemocí (AIDS/HIV). Dále podmínky adopce dětí na dálku, co to obnáší pro "adoptivního rodiče" v České republice a jaký přínos to má pro dítě v Guineji a v Keni. Jaké jsou možné pozitivní, ale i možné negativní aspekty adopce afrických dětí. Představeny budou nevládní organizace "Humanistické centrum Dialog" a "Humanistické centrum Narovinu". Jejich aktivní činnost v průběhu let, rozhovory s koordinátory a "adoptivními rodiči". Zmíněny budou též jejich další aktivity jako Světový pochod za mír a nenásilí, ples Afrika atd.
Pomocí rozhovorů s koordinátorkami center a "adoptivními rodiči" provedu analýzu rozhovorů s použitou literaturou. Závěr je, že pozitivní aspekty jednoznačně převažují nad negativními a adopce na dálku má smysl.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the issue of adoptions of African children at a distance in the Czech Republic and ways to participate in this humanitarian activities. Is focuses on the conditions of one of the possible forms of aid to children in poor countries around the world and in African States, Kenya and Guinea.
Presented is the situation of children in selected countries from the perspective of poverty, illiteracy and disease (AIDS/HIV). Furthermore, the conditions of adoption of children at a distance, what does that mean for the "adoptive parents" in the Czech Republic and what benefit it has for the child in Guinea and Kenya. What are the possible positive and negative aspects of the possible adoption of African children. Presented will be non-governmental organization "Humanist Center Dialog" and "Humanist Center Narovinu". Their activity over the years, interviews with coordinators, and the "adoptive parents". Mentioned will also be their other activities, such as the World March for Peace and Nonviolence, ball Africa, etc.
Using interviews with coordinators center and the "adoptive parents" will do an analysis of interviews with the literature. The conclusion is that the positive aspects clearly outweigh the negative and adoptions at a distance makes sense.
Klíčová slova
Adopce na dálku, Keňa, Guinea, Afrika, Centrum Narovinu, Centrum Dialog
Klíčová slova v angličtině
Child sponsorship, Kenya, Guinea, Africa, Center Narovinu, Center Dialog
Rozsah průvodní práce
83 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce pojednává o problematice adopce afrických dětí na dálku v České republice a způsoby zapojení se do této humanitární činnosti. Je zaměřena na podmínky jedné z možných forem podpory dětí v chudých zemích světa a to v afrických státech Keňa a Guinea.
Představena je situace dětí ve vybraných zemích z pohledu chudoby, negramotnosti a nemocí (AIDS/HIV). Dále podmínky adopce dětí na dálku, co to obnáší pro "adoptivního rodiče" v České republice a jaký přínos to má pro dítě v Guineji a v Keni. Jaké jsou možné pozitivní, ale i možné negativní aspekty adopce afrických dětí. Představeny budou nevládní organizace "Humanistické centrum Dialog" a "Humanistické centrum Narovinu". Jejich aktivní činnost v průběhu let, rozhovory s koordinátory a "adoptivními rodiči". Zmíněny budou též jejich další aktivity jako Světový pochod za mír a nenásilí, ples Afrika atd.
Pomocí rozhovorů s koordinátorkami center a "adoptivními rodiči" provedu analýzu rozhovorů s použitou literaturou. Závěr je, že pozitivní aspekty jednoznačně převažují nad negativními a adopce na dálku má smysl.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the issue of adoptions of African children at a distance in the Czech Republic and ways to participate in this humanitarian activities. Is focuses on the conditions of one of the possible forms of aid to children in poor countries around the world and in African States, Kenya and Guinea.
Presented is the situation of children in selected countries from the perspective of poverty, illiteracy and disease (AIDS/HIV). Furthermore, the conditions of adoption of children at a distance, what does that mean for the "adoptive parents" in the Czech Republic and what benefit it has for the child in Guinea and Kenya. What are the possible positive and negative aspects of the possible adoption of African children. Presented will be non-governmental organization "Humanist Center Dialog" and "Humanist Center Narovinu". Their activity over the years, interviews with coordinators, and the "adoptive parents". Mentioned will also be their other activities, such as the World March for Peace and Nonviolence, ball Africa, etc.
Using interviews with coordinators center and the "adoptive parents" will do an analysis of interviews with the literature. The conclusion is that the positive aspects clearly outweigh the negative and adoptions at a distance makes sense.
Klíčová slova
Adopce na dálku, Keňa, Guinea, Afrika, Centrum Narovinu, Centrum Dialog
Klíčová slova v angličtině
Child sponsorship, Kenya, Guinea, Africa, Center Narovinu, Center Dialog
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je popsat a analyzovat problematiku adopce dětí na dálku v České
republice a popsat různé způsoby zapojení se do této humanitární činnosti.\\
Téma práce je zaměřené na podmínky jedné z možných forem podpory dětí v chudých zemích
světa a to v afrických státech Keňa a Guinea.\\
V práci budou nejprve velmi stručně popsány podmínky života v afrických státech Guinea a
Keňa, jejich historie, geografie, přírodní podmínky, obyvatelstvo, stav ekonomiky, dostupnost
školství, sociální a zdravotní péče. Popsána bude situace dětí ve vybraných zemích z pohledu
chudoby, negramotnosti, nemocí (AIDS, HIV). Ve druhé části se bakalářská práce bude
zabývat podmínkami adopce dětí na dálku, co to obnáší pro adoptivního rodiče v České
republice a jaký přínos to má pro dítě v Guiney a v Keni. Jaké jsou možné pozitivní, ale i
možné negativní aspekty adopce afrických dětí. Představeny budou nevládní organizace
,,Humanistické centrum Dialog? a ,,Humanistické centrum Narovinu?. Jejich aktivní činnost v
průběhu let, rozhovory s koordinátory a adoptivními rodiči. Zmíněny budou též jejich další
aktivity jako Světový pochod za mír a nenásilí, ples Afrika atd.\\
Bakalářská práce bude založena zejména na empirické metodě intersubjektivní obsahové
analýzy. Stejně tak bude autorka pracovat metodou sekundární analýzy. Žádoucí je též, aby
autorka vedla výzkum metodou nestrukturovaného ? induktivního rozhovoru s odborníky na
danou problematiku (na adopci, humanitární činnost jak z nevládních tak mezivládních
organizací ? zajímavé by bylo zjistit jaký je pohled ku příkladu Dětského fondu OSN na
zkoumanou problematiku a její různé aspekty).\\
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je popsat a analyzovat problematiku adopce dětí na dálku v České
republice a popsat různé způsoby zapojení se do této humanitární činnosti.\\
Téma práce je zaměřené na podmínky jedné z možných forem podpory dětí v chudých zemích
světa a to v afrických státech Keňa a Guinea.\\
V práci budou nejprve velmi stručně popsány podmínky života v afrických státech Guinea a
Keňa, jejich historie, geografie, přírodní podmínky, obyvatelstvo, stav ekonomiky, dostupnost
školství, sociální a zdravotní péče. Popsána bude situace dětí ve vybraných zemích z pohledu
chudoby, negramotnosti, nemocí (AIDS, HIV). Ve druhé části se bakalářská práce bude
zabývat podmínkami adopce dětí na dálku, co to obnáší pro adoptivního rodiče v České
republice a jaký přínos to má pro dítě v Guiney a v Keni. Jaké jsou možné pozitivní, ale i
možné negativní aspekty adopce afrických dětí. Představeny budou nevládní organizace
,,Humanistické centrum Dialog? a ,,Humanistické centrum Narovinu?. Jejich aktivní činnost v
průběhu let, rozhovory s koordinátory a adoptivními rodiči. Zmíněny budou též jejich další
aktivity jako Světový pochod za mír a nenásilí, ples Afrika atd.\\
Bakalářská práce bude založena zejména na empirické metodě intersubjektivní obsahové
analýzy. Stejně tak bude autorka pracovat metodou sekundární analýzy. Žádoucí je též, aby
autorka vedla výzkum metodou nestrukturovaného ? induktivního rozhovoru s odborníky na
danou problematiku (na adopci, humanitární činnost jak z nevládních tak mezivládních
organizací ? zajímavé by bylo zjistit jaký je pohled ku příkladu Dětského fondu OSN na
zkoumanou problematiku a její různé aspekty).\\
Seznam doporučené literatury
Bauer, M. Vzdělání na dosah:sborník zkušeností a vzpomínek z projektu Adopce na dálku
Arcidiecézní charity Praha. Praha: Triton, 2008.\\
Červinka P., a kol.: Všechno o Zemi. Praha: Reader is Digest Výběr, 2000\\
Davidson, Basil (1972): Africká minulost. Orbis, Praha.\\
Iliffe, John (2001): Afrika a Afričané. Dějiny kontinentu. Vyšehrad, Praha.\\
Kolektiv autorů: Příroda a lidé Země, Nakladatelství České geografické společnosti, s.r.o.,
Praha, 2001\\
Kolektiv autorů: Regionální zeměpis světadílů, Nakladatelství České geografické společnosti,
s.r.o., Praha, 2002\\
Kolektiv autorů: NOVÉ UNIVERSUM Všeobecná encyklopedie, Euromedia Group k.s.,
Praha 2003\\
Matějíček, Z. Osvojení a pěstounská péče. Praha: Portál, 2002.\\
Rázgová, Eva. Adopce na dálku. Nová přítomnost. 1999. č. 4.\\
MONTAGNIERA, L. AIDS fakta a naděje. 2. vyd. Praha: Nadace pro život,
1996.\\
Williams, James H. The Diffusion of the Modern School. In: International\\
Handbook of Education and Development: Preparing Schools, Students and
Nations for the Twenty-First Century. Pergamon. Oxford 1997.\\
Seznam doporučené literatury
Bauer, M. Vzdělání na dosah:sborník zkušeností a vzpomínek z projektu Adopce na dálku
Arcidiecézní charity Praha. Praha: Triton, 2008.\\
Červinka P., a kol.: Všechno o Zemi. Praha: Reader is Digest Výběr, 2000\\
Davidson, Basil (1972): Africká minulost. Orbis, Praha.\\
Iliffe, John (2001): Afrika a Afričané. Dějiny kontinentu. Vyšehrad, Praha.\\
Kolektiv autorů: Příroda a lidé Země, Nakladatelství České geografické společnosti, s.r.o.,
Praha, 2001\\
Kolektiv autorů: Regionální zeměpis světadílů, Nakladatelství České geografické společnosti,
s.r.o., Praha, 2002\\
Kolektiv autorů: NOVÉ UNIVERSUM Všeobecná encyklopedie, Euromedia Group k.s.,
Praha 2003\\
Matějíček, Z. Osvojení a pěstounská péče. Praha: Portál, 2002.\\
Rázgová, Eva. Adopce na dálku. Nová přítomnost. 1999. č. 4.\\
MONTAGNIERA, L. AIDS fakta a naděje. 2. vyd. Praha: Nadace pro život,
1996.\\
Williams, James H. The Diffusion of the Modern School. In: International\\
Handbook of Education and Development: Preparing Schools, Students and
Nations for the Twenty-First Century. Pergamon. Oxford 1997.\\