Cílem diplomové práce bude zjistit stav využití digitálních multimédií při hodinách fyziky a výuce informatiky na druhém stupni základních škol. Kromě samotného využití multimedií ve výuce fyziky se diplomant ve svém výzkumu zaměří i na zjištění zařazení této problematiky do obsahu výuky informatiky na vybraných základních školách (např. zpracování a střih videa, záznam a zpracování zvuku) v souvislosti s RVP a konkrétním ŠVP. Součástí praktické části a zároveň přílohou práce bude i natočení a pedagogické zpracování videozáznamu vzorové hodiny fyziky se zaměřením na praktikum školních pokusů. V teoretické části autor zpracuje problematiku audiovizuální techniky jako složky technických výukových prostředků, použitelných v hodinách fyziky a informatiky na základních školách s ohledem na aktuální poznatky a většinou velmi zastaralou dostupnou pedagogickou literaturu. Součástí práce bude i přehled doporučeného SW a HW vybavení pro práci se zvukem a obrazem, se kterým se učitelé a žáci setkají v rámci výuky s využitím multimédií na základních školách.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce bude zjistit stav využití digitálních multimédií při hodinách fyziky a výuce informatiky na druhém stupni základních škol. Kromě samotného využití multimedií ve výuce fyziky se diplomant ve svém výzkumu zaměří i na zjištění zařazení této problematiky do obsahu výuky informatiky na vybraných základních školách (např. zpracování a střih videa, záznam a zpracování zvuku) v souvislosti s RVP a konkrétním ŠVP. Součástí praktické části a zároveň přílohou práce bude i natočení a pedagogické zpracování videozáznamu vzorové hodiny fyziky se zaměřením na praktikum školních pokusů. V teoretické části autor zpracuje problematiku audiovizuální techniky jako složky technických výukových prostředků, použitelných v hodinách fyziky a informatiky na základních školách s ohledem na aktuální poznatky a většinou velmi zastaralou dostupnou pedagogickou literaturu. Součástí práce bude i přehled doporučeného SW a HW vybavení pro práci se zvukem a obrazem, se kterým se učitelé a žáci setkají v rámci výuky s využitím multimédií na základních školách.
Seznam doporučené literatury
RAMBOUSEK, Vladimír a kol. Technické výukové prostředky. Praha: SNP, 1989. 302 s.
RAMBOUSEK, Vladimír a kol. Technické výukové prostředky. Pracovní materiály I. Praha: SPN, 1990. 150 s. ISBN 80-7066-227-1.
RAMBOUSEK, V. Funkce technických výukových prostředků ve vyučovacím procesu. In: Didaktická technologie. Praha : Karolinum, 1994, s. 42 - 90.
POKORNÝ, Martin. Digitální technologie ve výuce. Vyd. 1. Kralice na Hané: Computer Media, 2009, 72 s. ISBN 978-80-7402-012-4 (BROž.).
MAŠEK, Jan. Audiovizuální komunikace výukových médií. 1. vyd. V Plzni: Západočeská univerzita, 2002, 126 s. ISBN 80-708-2905-2.
GESCHWINDER, Jan, Evžen RŮŽIČKA a Bronislava RŮŽIČKOVÁ. Technické prostředky ve výuce. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1995, 57 s. ISBN 80-706-7584-5.
PAVELKA, J. Vyučovacie prostriedky v technickej výchove. Prešov : FHPV PU, 1999. 199 s. ISBN 80-88-722-68-3.
Slavík, J., Novák, J. Počítač jako pomocník učitele. Praha : Portál, 1997.
Pecka, K. Základy tvorby didaktického filmu. Praha: SPN, 1982.
Petty, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996.
Pecina, P. a kol. Metodika pro tvorbu a aplikaci didaktických prostředků propagujících vedu a techniku a profesní kariéru v rámci stávajících předmětů fyzika, chemie a technická výchova na základních školách. 1. vydání. Brno: PdFMU, 2009. 72 s. ISBN: 978-80-210-5088-4. [cit. 12. 6. 2011].
Dostupné z http://www.didactex.cz/vystupy/obecnametodika.pdf
HAUSNER, Milan. Nové trendy ve vzdělávání, aneb, Letem multimediálním světem. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1995, 152 s. ISBN 80-859-3720-4.
LEWIS, Chris. Multimédia. Vyd. 1. Překlad Jiří Bartoň. Praha: Ikar, 1998, 71 s. 101 praktických rad. ISBN 07-513-0480-8.
SOUKUP, Jiří, PEJSAR, Zdeněk, BALCAROVÁ, Anita. Multimédia ve výuce. Vyd. 1. Překlad Jiří Bartoň. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 2004, 62 s. 101 praktických rad. ISBN 80-704-4555-6.
Seznam doporučené literatury
RAMBOUSEK, Vladimír a kol. Technické výukové prostředky. Praha: SNP, 1989. 302 s.
RAMBOUSEK, Vladimír a kol. Technické výukové prostředky. Pracovní materiály I. Praha: SPN, 1990. 150 s. ISBN 80-7066-227-1.
RAMBOUSEK, V. Funkce technických výukových prostředků ve vyučovacím procesu. In: Didaktická technologie. Praha : Karolinum, 1994, s. 42 - 90.
POKORNÝ, Martin. Digitální technologie ve výuce. Vyd. 1. Kralice na Hané: Computer Media, 2009, 72 s. ISBN 978-80-7402-012-4 (BROž.).
MAŠEK, Jan. Audiovizuální komunikace výukových médií. 1. vyd. V Plzni: Západočeská univerzita, 2002, 126 s. ISBN 80-708-2905-2.
GESCHWINDER, Jan, Evžen RŮŽIČKA a Bronislava RŮŽIČKOVÁ. Technické prostředky ve výuce. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1995, 57 s. ISBN 80-706-7584-5.
PAVELKA, J. Vyučovacie prostriedky v technickej výchove. Prešov : FHPV PU, 1999. 199 s. ISBN 80-88-722-68-3.
Slavík, J., Novák, J. Počítač jako pomocník učitele. Praha : Portál, 1997.
Pecka, K. Základy tvorby didaktického filmu. Praha: SPN, 1982.
Petty, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996.
Pecina, P. a kol. Metodika pro tvorbu a aplikaci didaktických prostředků propagujících vedu a techniku a profesní kariéru v rámci stávajících předmětů fyzika, chemie a technická výchova na základních školách. 1. vydání. Brno: PdFMU, 2009. 72 s. ISBN: 978-80-210-5088-4. [cit. 12. 6. 2011].
Dostupné z http://www.didactex.cz/vystupy/obecnametodika.pdf
HAUSNER, Milan. Nové trendy ve vzdělávání, aneb, Letem multimediálním světem. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1995, 152 s. ISBN 80-859-3720-4.
LEWIS, Chris. Multimédia. Vyd. 1. Překlad Jiří Bartoň. Praha: Ikar, 1998, 71 s. 101 praktických rad. ISBN 07-513-0480-8.
SOUKUP, Jiří, PEJSAR, Zdeněk, BALCAROVÁ, Anita. Multimédia ve výuce. Vyd. 1. Překlad Jiří Bartoň. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 2004, 62 s. 101 praktických rad. ISBN 80-704-4555-6.