Tématem bakalářské práce je rozvoj emočního projevu dítěte v mateřské škole.
V teoretické části se věnuji rozboru základních emocí, které dítě vnímá již v předškolním věku. Také zde vymezuji klíčové pojmy, které s tématem úzce souvisí. Tato část také obsahuje strategie, které vedou k rozvoji emočního projevu dítěte.
V praktické části popisuji jednotlivá pozorování a zaznamenávám rozhovory, ve kterých jsem se zaměřovala, zda u dítěte v předškolním věku dochází k rozvoji emočního projevu a zda je schopno rozlišovat základní emoce u sebe i ostatních. V této části nabízím ukázku tematického bloku, pomocí něhož jsem postupně realizovala své činnosti.
Cílem bakalářské práce je, zjistit a zrealizovat možnosti, jak lze pomocí různých činností a výtvarných aktivit rozvíjet emoční vnímání dítěte předškolního věku. To vše bude doplněno jednotlivými případovými studiemi, kdy využijeme vybarvování mandal k vyjádření momentálních pocitů dětí předškolního věku.
Anotace v angličtině
The topic of my Bachelor Thesis is the development of emotional expression of a kindergarten kid. In the theoretic section I am concerned with the analysis of basic emotions which are taken in already by preschool children. I also point out the relating key concepts. This chapter also contains strategies leading to development of a kid emotional expression In the practical part I describe particular observations and record conversations in which I focused on the fac t if there is possible such a development and if there is possible to distinquish basic emotions by oneself and others. In this part I would like to show the thematic block helping me to put my activities into my practise
The target of my Bachelor Thesis is to find out and realize possibilities how to develop emotional sense feeling of preschool child with help of various art and other activities.
This all will be added by individual studies using colouring mandalas for expression of current preschool children feeling.
Klíčová slova
Emoce, barvy, mandaly, předškolní věk
Klíčová slova v angličtině
Emotions, colours, mandalas, preschool age
Rozsah průvodní práce
64 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem bakalářské práce je rozvoj emočního projevu dítěte v mateřské škole.
V teoretické části se věnuji rozboru základních emocí, které dítě vnímá již v předškolním věku. Také zde vymezuji klíčové pojmy, které s tématem úzce souvisí. Tato část také obsahuje strategie, které vedou k rozvoji emočního projevu dítěte.
V praktické části popisuji jednotlivá pozorování a zaznamenávám rozhovory, ve kterých jsem se zaměřovala, zda u dítěte v předškolním věku dochází k rozvoji emočního projevu a zda je schopno rozlišovat základní emoce u sebe i ostatních. V této části nabízím ukázku tematického bloku, pomocí něhož jsem postupně realizovala své činnosti.
Cílem bakalářské práce je, zjistit a zrealizovat možnosti, jak lze pomocí různých činností a výtvarných aktivit rozvíjet emoční vnímání dítěte předškolního věku. To vše bude doplněno jednotlivými případovými studiemi, kdy využijeme vybarvování mandal k vyjádření momentálních pocitů dětí předškolního věku.
Anotace v angličtině
The topic of my Bachelor Thesis is the development of emotional expression of a kindergarten kid. In the theoretic section I am concerned with the analysis of basic emotions which are taken in already by preschool children. I also point out the relating key concepts. This chapter also contains strategies leading to development of a kid emotional expression In the practical part I describe particular observations and record conversations in which I focused on the fac t if there is possible such a development and if there is possible to distinquish basic emotions by oneself and others. In this part I would like to show the thematic block helping me to put my activities into my practise
The target of my Bachelor Thesis is to find out and realize possibilities how to develop emotional sense feeling of preschool child with help of various art and other activities.
This all will be added by individual studies using colouring mandalas for expression of current preschool children feeling.
Klíčová slova
Emoce, barvy, mandaly, předškolní věk
Klíčová slova v angličtině
Emotions, colours, mandalas, preschool age
Zásady pro vypracování
Cíl práce bude zjistit a zrealizovat možnosti jak lze pomocí různých činností a výtvarných aktivit (využití mandal) rozvíjet emoční vnímání dítěte předškolního věku.\\
Teoretická část\\
- emoční vnímání a jeho rozvoj v předškolním věku (uvědomování si vlastních pocitů prostřednictvím empatie)\\
- tvůrčí aktivity vedoucí k rozvoji emocionálního vnímání\\
- teorie a význam jednotlivých barev\\
- využití mandal v MŠ\\
Praktická část\\
- studentka si navrhne a připraví různé náměty a tvořivé aktivity pro rozvoj citového vnímání pro konkrétní skupinu dětí v MŠ\\
- jak projevovat své emoce prostřednictvím pohybu, hudby, slovního a výtvarného vyjádření (využití barev a barev odstínů)\\
- ověří si možnosti využití práce s různými typy mandal a provede vyhodnocení\\
- práce bude doplněna fotodokumentací\\
Zásady pro vypracování
Cíl práce bude zjistit a zrealizovat možnosti jak lze pomocí různých činností a výtvarných aktivit (využití mandal) rozvíjet emoční vnímání dítěte předškolního věku.\\
Teoretická část\\
- emoční vnímání a jeho rozvoj v předškolním věku (uvědomování si vlastních pocitů prostřednictvím empatie)\\
- tvůrčí aktivity vedoucí k rozvoji emocionálního vnímání\\
- teorie a význam jednotlivých barev\\
- využití mandal v MŠ\\
Praktická část\\
- studentka si navrhne a připraví různé náměty a tvořivé aktivity pro rozvoj citového vnímání pro konkrétní skupinu dětí v MŠ\\
- jak projevovat své emoce prostřednictvím pohybu, hudby, slovního a výtvarného vyjádření (využití barev a barev odstínů)\\
- ověří si možnosti využití práce s různými typy mandal a provede vyhodnocení\\
- práce bude doplněna fotodokumentací\\
Seznam doporučené literatury
Cikánová K.; Malujte s námi; Aventinum; Praha; 1993\\
Fichnová K. - Szobiová E.; Rozvoj tvořivosti a klíčových kompetencí dětí; Portál; 2007\\
Fincher M.; Vytváříme mandaly; Pragma;, Praha; 1997\\
Gaudingová M.; Mandaly od A do Z; Metafora; 2012\\
Laniado Nessia; Jak odmalička rozvíjet inteligenci dětí; Portál; 2004\\
Parramón J. M.; Teorie barev; Svojtka a Vašut; Praha; 1995\\
Pfeffer S.; Rozvíjíme emoce dětí; Portál; 2003\\
Pleskotová P.; Svět barev; Albatros; Praha; 1978\\
Roseová A. - Weissová L.; Rozvíjíme sebedůvěru dětí; Portál; Praha; 1997\\
Shapiro L. E.; Emoční inteligence dítěte a její rozvoj; Portál; 2004\\
Schiller P.; Hry pro rozvoj dětského mozku; Portál; Praha; 2004\\
Slavíková V. - Slavík J. - Eliášová S.; Dívej se, tvoř a povídej; Portál, 2007
Seznam doporučené literatury
Cikánová K.; Malujte s námi; Aventinum; Praha; 1993\\
Fichnová K. - Szobiová E.; Rozvoj tvořivosti a klíčových kompetencí dětí; Portál; 2007\\
Fincher M.; Vytváříme mandaly; Pragma;, Praha; 1997\\
Gaudingová M.; Mandaly od A do Z; Metafora; 2012\\
Laniado Nessia; Jak odmalička rozvíjet inteligenci dětí; Portál; 2004\\
Parramón J. M.; Teorie barev; Svojtka a Vašut; Praha; 1995\\
Pfeffer S.; Rozvíjíme emoce dětí; Portál; 2003\\
Pleskotová P.; Svět barev; Albatros; Praha; 1978\\
Roseová A. - Weissová L.; Rozvíjíme sebedůvěru dětí; Portál; Praha; 1997\\
Shapiro L. E.; Emoční inteligence dítěte a její rozvoj; Portál; 2004\\
Schiller P.; Hry pro rozvoj dětského mozku; Portál; Praha; 2004\\
Slavíková V. - Slavík J. - Eliášová S.; Dívej se, tvoř a povídej; Portál, 2007