Tato bakalářská práce se skládá ze dvou částí, a to teoretické a praktické. Za cíl si klade znovuoživení uměleckého odkazu díla českého umělce počátku 20. století Františka Bílka. Zároveň se pokouší v Bílkově díle najít určité možné podněty pro současnou dobu a tvorbu.
Anotace v angličtině
This thesis consists of two parts, theoretical and practical. Intention of it is revival of artistic legacy of a famous Czech artist from the beginning of the 20. century František Bílek. In addition to that this thesis tries to find some possible impulses for contemporary age and artistic production.
Klíčová slova
František Bílek, francouzské umění přelomu 19. a 20. století, české umění přelomu 19. a 20. století, sochařské a grafické dílo, mysticismus, dřevoryt, linoryt.
Klíčová slova v angličtině
František Bílek, French Art of the 19th and 20th century, Czech Art of the 19th and 20th century, sculpture and graphics, mysticism, woodcut, linocut.
Rozsah průvodní práce
63 s. (95 573 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se skládá ze dvou částí, a to teoretické a praktické. Za cíl si klade znovuoživení uměleckého odkazu díla českého umělce počátku 20. století Františka Bílka. Zároveň se pokouší v Bílkově díle najít určité možné podněty pro současnou dobu a tvorbu.
Anotace v angličtině
This thesis consists of two parts, theoretical and practical. Intention of it is revival of artistic legacy of a famous Czech artist from the beginning of the 20. century František Bílek. In addition to that this thesis tries to find some possible impulses for contemporary age and artistic production.
Klíčová slova
František Bílek, francouzské umění přelomu 19. a 20. století, české umění přelomu 19. a 20. století, sochařské a grafické dílo, mysticismus, dřevoryt, linoryt.
Klíčová slova v angličtině
František Bílek, French Art of the 19th and 20th century, Czech Art of the 19th and 20th century, sculpture and graphics, mysticism, woodcut, linocut.
Zásady pro vypracování
Teoretická část:
Teoretická část práce se bude zabývat na jedné straně mnohostranným uměleckým géniem Františka Bílka se zaměřením především na jeho grafickou tvorbu s přesahy do děl sochařských. V širším kontextu se pokusí rozhlédnout i po možných inspiračních zdrojích, které mohly mít vliv na jeho imaginaci, výběr tématu, případně i na volbu technik. Mezi tyto zdroje patří i přátelství s některými literáty, s nimiž rozvinul korespondenci (J. Zeyer, O. Březina).
Taktéž se práce dotkne otázky proměny tradiční náboženské ikonografie v Bílkově díle. Poslední část práce se bude věnovat zamyšlením nad otázkou přesahů Bílkovy tvorby a jejího působení do současnosti.
Praktická část: 5 grafických listů technikou linorytu v rozměru 17x12 cm
Zásady pro vypracování
Teoretická část:
Teoretická část práce se bude zabývat na jedné straně mnohostranným uměleckým géniem Františka Bílka se zaměřením především na jeho grafickou tvorbu s přesahy do děl sochařských. V širším kontextu se pokusí rozhlédnout i po možných inspiračních zdrojích, které mohly mít vliv na jeho imaginaci, výběr tématu, případně i na volbu technik. Mezi tyto zdroje patří i přátelství s některými literáty, s nimiž rozvinul korespondenci (J. Zeyer, O. Březina).
Taktéž se práce dotkne otázky proměny tradiční náboženské ikonografie v Bílkově díle. Poslední část práce se bude věnovat zamyšlením nad otázkou přesahů Bílkovy tvorby a jejího působení do současnosti.
Praktická část: 5 grafických listů technikou linorytu v rozměru 17x12 cm
Seznam doporučené literatury
Bílek F., Jak mi dřeva povídala, Jan Pohořelý, 1946.
Braunerová Z., František Bílek a jeho dílo, Spolek výtvarných umělců Mánes, 1900.
Galmiche X., František Bílek (1872-1941), GHMP, 2000.
Chalupný E., František Bílek - tvůrce a člověk, Růže, 1970.
Karásek ze Lvovic J., Dílo Františka Bílka, Kroužek přátel díla Bílkova, 1935.
Krejča A., Grafické techniky, Aventinum, 1995.
Machalický J., Česká grafika 20. století ve sdružení českých umělců a grafiků Hollar, SČUG, 1997.
Myslín P., František Bílek a kniha, Arbor vitae a GHMP, 2011.
Vencl S., České exlibris, SČUG Hollar, 2000.
Wittlich P. et al., František Bílek a jeho pražský ateliér, GHMP, 2010.
Zeyer J., Básník a sochař - dopisy Julia Zeyera a Františka Bílka z let 1896-1901, Za svobodu, 1948.
Seznam doporučené literatury
Bílek F., Jak mi dřeva povídala, Jan Pohořelý, 1946.
Braunerová Z., František Bílek a jeho dílo, Spolek výtvarných umělců Mánes, 1900.
Galmiche X., František Bílek (1872-1941), GHMP, 2000.
Chalupný E., František Bílek - tvůrce a člověk, Růže, 1970.
Karásek ze Lvovic J., Dílo Františka Bílka, Kroužek přátel díla Bílkova, 1935.
Krejča A., Grafické techniky, Aventinum, 1995.
Machalický J., Česká grafika 20. století ve sdružení českých umělců a grafiků Hollar, SČUG, 1997.
Myslín P., František Bílek a kniha, Arbor vitae a GHMP, 2011.
Vencl S., České exlibris, SČUG Hollar, 2000.
Wittlich P. et al., František Bílek a jeho pražský ateliér, GHMP, 2010.
Zeyer J., Básník a sochař - dopisy Julia Zeyera a Františka Bílka z let 1896-1901, Za svobodu, 1948.