Cílem práce je shromáždit informace, které umožní zhodnotit rizika komunikace prostřednictvím sociálních sítí pro žáky základní a střední školy.
Teoretická část je zaměřena na problematiku šikany a kyberšikany, a to nejprve obecněji, v kontextu pohledů na dopady médií, počítačů, sociálních sítí aj., na utváření životního stylu, životního způsobu dospívajících. Dále zde sleduje problematiku virtuální reality a významu sociálních sítí pro děti a mládež v období školní docházky na základní a střední škole. Také je zde popsána specifičnost virtuálního prostředí a věnuje se problematice virtuální identity, bezpečného využívání internetu.
Cílem praktické části je zjistit, zda žáci spatřují v internetu, resp. v komunikaci prostřednictvím sociálních sítí, nějaká rizika, zda si uvědomují jeho (ne)bezpečnost a do jaké míry na něj umí kriticky nahlížet. Sleduje, do jaké míry se již studenti a žáci stali obětí kyberšikany či klasické šikany a také, jaké mají v této oblasti povědomí.
Anotace v angličtině
The aim of my thesis is to collect information enabling to assess the risks of communication on social platforms for primary and secondry school pupils.
The teoretical part is focused on the bullying and cyberbullyin in general. This part discusses the impact of media, computers, social platforms etc. on the lifestyle od teenagers. Furthermore, the issues of virtual reality and impact of social networks on pupils and teenagers during their school attendance are described. The thesis considers the specific problems of virtual environment, virtual identity and the safe use of internet as well.
The aim of the practical part is to find, how do the pupils perceive communication via internet and social networks: whether they realize the dangers and how are they able to criticize it. The practical research of my thesis observes the extent to which have the pupils been cyberbullied or bullied and how are they aware of it.
Cílem práce je shromáždit informace, které umožní zhodnotit rizika komunikace prostřednictvím sociálních sítí pro žáky základní a střední školy.
Teoretická část je zaměřena na problematiku šikany a kyberšikany, a to nejprve obecněji, v kontextu pohledů na dopady médií, počítačů, sociálních sítí aj., na utváření životního stylu, životního způsobu dospívajících. Dále zde sleduje problematiku virtuální reality a významu sociálních sítí pro děti a mládež v období školní docházky na základní a střední škole. Také je zde popsána specifičnost virtuálního prostředí a věnuje se problematice virtuální identity, bezpečného využívání internetu.
Cílem praktické části je zjistit, zda žáci spatřují v internetu, resp. v komunikaci prostřednictvím sociálních sítí, nějaká rizika, zda si uvědomují jeho (ne)bezpečnost a do jaké míry na něj umí kriticky nahlížet. Sleduje, do jaké míry se již studenti a žáci stali obětí kyberšikany či klasické šikany a také, jaké mají v této oblasti povědomí.
Anotace v angličtině
The aim of my thesis is to collect information enabling to assess the risks of communication on social platforms for primary and secondry school pupils.
The teoretical part is focused on the bullying and cyberbullyin in general. This part discusses the impact of media, computers, social platforms etc. on the lifestyle od teenagers. Furthermore, the issues of virtual reality and impact of social networks on pupils and teenagers during their school attendance are described. The thesis considers the specific problems of virtual environment, virtual identity and the safe use of internet as well.
The aim of the practical part is to find, how do the pupils perceive communication via internet and social networks: whether they realize the dangers and how are they able to criticize it. The practical research of my thesis observes the extent to which have the pupils been cyberbullied or bullied and how are they aware of it.
Autorka se bude v teoretické části věnovat názorům na problematiku kyberšikany, a to nejprve obecněji, v kontextu pohledů na dopady médií, počítačů, sociálních sítí aj., na utváření životního stylu, životního způsobu dospívajících. Dále bude sledovat problematiku virtuální reality a významu sociálních sítí pro děti a mládež v období školní docházky na základní a střední škole. Popíše specifičnost virtuálního prostředí (prostředí bez zábran, prostředí zábavy, relaxace, prostředí štěstí, nových vztahů, ale také lži, přetvářky a nebezpečí), bude se věnovat problematice virtuální identity, bezpečného využívání inetrnetu a shromáždí informace, které jí umožní zhodnotit rizika komunikace prostřednictvím sociálních sítí pro žáky základní a střední školy.\\
V praktické části práce se pokusí zmapovat, zda žáci spatřují v internetu, resp. v komunikaci prostřednictvím sociální síti, nějaká rizika, zda si uvědomují jeho (ne)bezpečnost a do jaké míry na něj umí kriticky nahlížet. Dále bude sledovat, do jaké míry se již studenti i žáci stali obětí kyberšikany, jaké mají v této oblasti povědomí a posoudí, jak reaguje na tato nová nebezpečí základní a střední škola ve svém preventivním programu.
Zásady pro vypracování
Autorka se bude v teoretické části věnovat názorům na problematiku kyberšikany, a to nejprve obecněji, v kontextu pohledů na dopady médií, počítačů, sociálních sítí aj., na utváření životního stylu, životního způsobu dospívajících. Dále bude sledovat problematiku virtuální reality a významu sociálních sítí pro děti a mládež v období školní docházky na základní a střední škole. Popíše specifičnost virtuálního prostředí (prostředí bez zábran, prostředí zábavy, relaxace, prostředí štěstí, nových vztahů, ale také lži, přetvářky a nebezpečí), bude se věnovat problematice virtuální identity, bezpečného využívání inetrnetu a shromáždí informace, které jí umožní zhodnotit rizika komunikace prostřednictvím sociálních sítí pro žáky základní a střední školy.\\
V praktické části práce se pokusí zmapovat, zda žáci spatřují v internetu, resp. v komunikaci prostřednictvím sociální síti, nějaká rizika, zda si uvědomují jeho (ne)bezpečnost a do jaké míry na něj umí kriticky nahlížet. Dále bude sledovat, do jaké míry se již studenti i žáci stali obětí kyberšikany, jaké mají v této oblasti povědomí a posoudí, jak reaguje na tato nová nebezpečí základní a střední škola ve svém preventivním programu.
Seznam doporučené literatury
COLOROSOVÁ, B. Krizové situace v rodině. Praha: Ikar, 2008. ISBN 978-80-249-1027-7\\
ČERNÁ, J. Prevence kyberšikany na 11. ZŠ. Plzeň: Plzeňský deník. Roč. 19, č. 103, s. 10, 2010. ISSN 1210-5139\\
KOPECKÝ, Kamil. Kybergrooming - nebezpečí kyberprostoru. Olomouc : Net University, 2010\\
PERNEROVÁ, R. A. Tabu v rodinné komunikaci: o čem se v rodinách nemluví, ač by to bylo užitečné. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-363-3\\
ROGERS, V. Kyberšikana: pracovní materiály pro učitele a žáky i studenty. Praha: Portál 2011. ISBN 978-80-7367-984-2\\
SAK, Petr. a kol. Člověk a vzdělání v informační společnosti. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-230-0\\
ŠMAHEL, David. Psychologie a internet. Praha : Triton, 2003\\
VÁGNEROVÁ, K. akol. Minimalizace šikany: praktické rady pro rodiče.Praha: Portál 2011. ISBN 978-80-7367-912-5
Seznam doporučené literatury
COLOROSOVÁ, B. Krizové situace v rodině. Praha: Ikar, 2008. ISBN 978-80-249-1027-7\\
ČERNÁ, J. Prevence kyberšikany na 11. ZŠ. Plzeň: Plzeňský deník. Roč. 19, č. 103, s. 10, 2010. ISSN 1210-5139\\
KOPECKÝ, Kamil. Kybergrooming - nebezpečí kyberprostoru. Olomouc : Net University, 2010\\
PERNEROVÁ, R. A. Tabu v rodinné komunikaci: o čem se v rodinách nemluví, ač by to bylo užitečné. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-363-3\\
ROGERS, V. Kyberšikana: pracovní materiály pro učitele a žáky i studenty. Praha: Portál 2011. ISBN 978-80-7367-984-2\\
SAK, Petr. a kol. Člověk a vzdělání v informační společnosti. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-230-0\\
ŠMAHEL, David. Psychologie a internet. Praha : Triton, 2003\\
VÁGNEROVÁ, K. akol. Minimalizace šikany: praktické rady pro rodiče.Praha: Portál 2011. ISBN 978-80-7367-912-5