Bakalářská práce se věnuje problematice zobrazování genderových stereotypů v médiích, zejména se zaměřením na televizi a populární hudbu. V práci je pozornost soustředěna kromě definování pojmů spojených s tématikou genderu a teorií médií také na praktické zanalyzování stereotypních prvků zobrazených v hudebních videoklipech současných populárních písní, kde jsou identifikovány a popsány mechanismy genderové stereotypizace. Pro tyto účely byla jako metoda výzkumu zvolena případová studie.
Cílem práce je podat náhled o tom, jaký obraz ženy či muže poskytují soudobá média divákovi, čtenáři či posluchači, a poukázat na to, že jsou to právě masová média, která napomáhají tyto stereotypní obrazy ve společnosti produkovat, a tím je dále rozšiřovat a utvrzovat. Je bezesporu, že jsou média nositelem značného vlivu ve společnosti. Tato práce by mohla přispět k uvědomění si působení těchto médií na člověka i celou společnost, a také k rozšíření povědomí ohledně genderové problematiky, jak obecně, tak i právě ve spojení s mediálními sděleními.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the issue of displaying gender stereotypes in the media, with a particular focus on television and popular music. In this work the focus is in addition to defining the concepts related to the theme of gender and media theories also analyzing the stereotypical elements appear in the music videos of current popular songs, wherein are identified and described the mechanisms of gender stereotyping. For this purpose as a method was chosen the case study.
The aim is to give a preview of what is the image of women and men provided by the contemporary media to viewers, readers or listeners and point out that it is the mass media that contribute to produce, expand and strengthen these stereotypical images in a society. It is without a doubt that the media are the bearers of considerable influence in the society. This work could contribute to the awareness of the effects of media on a man and the whole society, and also to raise the awareness about gender issues generally and particularly in conjunction with media messages.
Klíčová slova
gender, stereotyp, genderové role, média, populární hudba
Klíčová slova v angličtině
gender, stereotype, gender roles, media, popular music
Rozsah průvodní práce
49
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se věnuje problematice zobrazování genderových stereotypů v médiích, zejména se zaměřením na televizi a populární hudbu. V práci je pozornost soustředěna kromě definování pojmů spojených s tématikou genderu a teorií médií také na praktické zanalyzování stereotypních prvků zobrazených v hudebních videoklipech současných populárních písní, kde jsou identifikovány a popsány mechanismy genderové stereotypizace. Pro tyto účely byla jako metoda výzkumu zvolena případová studie.
Cílem práce je podat náhled o tom, jaký obraz ženy či muže poskytují soudobá média divákovi, čtenáři či posluchači, a poukázat na to, že jsou to právě masová média, která napomáhají tyto stereotypní obrazy ve společnosti produkovat, a tím je dále rozšiřovat a utvrzovat. Je bezesporu, že jsou média nositelem značného vlivu ve společnosti. Tato práce by mohla přispět k uvědomění si působení těchto médií na člověka i celou společnost, a také k rozšíření povědomí ohledně genderové problematiky, jak obecně, tak i právě ve spojení s mediálními sděleními.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the issue of displaying gender stereotypes in the media, with a particular focus on television and popular music. In this work the focus is in addition to defining the concepts related to the theme of gender and media theories also analyzing the stereotypical elements appear in the music videos of current popular songs, wherein are identified and described the mechanisms of gender stereotyping. For this purpose as a method was chosen the case study.
The aim is to give a preview of what is the image of women and men provided by the contemporary media to viewers, readers or listeners and point out that it is the mass media that contribute to produce, expand and strengthen these stereotypical images in a society. It is without a doubt that the media are the bearers of considerable influence in the society. This work could contribute to the awareness of the effects of media on a man and the whole society, and also to raise the awareness about gender issues generally and particularly in conjunction with media messages.
Klíčová slova
gender, stereotyp, genderové role, média, populární hudba
Klíčová slova v angličtině
gender, stereotype, gender roles, media, popular music
Zásady pro vypracování
Sdělení generovaná a čtená v rámci populární kultury bývají zpravidla plná stereotypů. Populární kultura má totiž navodit pocit známosti, má být srozumitelná a neznepokojovat publika. Právě z těchto důvodu reprodukuje stereotypy, neboť ty bývají snadno srozumitelné, členům publik dávají pocit jistoty a bezpečí. Bakalářská práce se bude věnovat analýze videoklipů populárních písní, ve kterých se budeme snažit identifikovat a popsat mechanismy genderové stereotypizace.
Zásady pro vypracování
Sdělení generovaná a čtená v rámci populární kultury bývají zpravidla plná stereotypů. Populární kultura má totiž navodit pocit známosti, má být srozumitelná a neznepokojovat publika. Právě z těchto důvodu reprodukuje stereotypy, neboť ty bývají snadno srozumitelné, členům publik dávají pocit jistoty a bezpečí. Bakalářská práce se bude věnovat analýze videoklipů populárních písní, ve kterých se budeme snažit identifikovat a popsat mechanismy genderové stereotypizace.
Seznam doporučené literatury
HAVELKOVÁ. H., Žena a muž v médiích, Praha: Nadace gender studies, 1998.\\
KALNICKÁ, Z., Úvod do gender studies: otázky rodové identity, Opava: Ústav pedagogických a psychologických věd, 2009.\\
KOMÁRKOVÁ, Genderové stereotypy v reklamních textech, Praha: UK v Praze, Filozofická fakulta, 2006.\\
OAKLEY, A.. Pohlaví, gender a společnost, Praha: Portál, 2000.\\
OSVALDOVÁ, B. Česká média a feminizmus, Praha: Libri, 2004.\\
RENZETTI, M. C., Ženy, muži a společnost. Praha: Karolinum, 2003.\\
VYSEKALOVÁ, J., Psychologie reklamy, Praha: Grada Publishing, 2007.\\
Seznam doporučené literatury
HAVELKOVÁ. H., Žena a muž v médiích, Praha: Nadace gender studies, 1998.\\
KALNICKÁ, Z., Úvod do gender studies: otázky rodové identity, Opava: Ústav pedagogických a psychologických věd, 2009.\\
KOMÁRKOVÁ, Genderové stereotypy v reklamních textech, Praha: UK v Praze, Filozofická fakulta, 2006.\\
OAKLEY, A.. Pohlaví, gender a společnost, Praha: Portál, 2000.\\
OSVALDOVÁ, B. Česká média a feminizmus, Praha: Libri, 2004.\\
RENZETTI, M. C., Ženy, muži a společnost. Praha: Karolinum, 2003.\\
VYSEKALOVÁ, J., Psychologie reklamy, Praha: Grada Publishing, 2007.\\