Cílem bakalářské práce je přispět ke zkvalitnění podpory dětí s vývojovou dysfázií v předškolní vzdělávací instituci. V teoretické části jsem vycházela z vývoje dětské řeči, dále jsem specifikovala narušený vývoj řeči a zaměřila se na problematiku vývojové dysfázie z hlediska diagnostiky, terapie, ale také vzdělávání a podpory dítěte s vývojovou dysfázií. V praktické části jsou zpracovány případové studie tří dětí s cílem rozkrýt pozitiva i rizika vzdělávání v logopedické třídě při speciální mateřské škole. Pozornost byla věnována jejich posunu ve vzdělávání v závislosti na pedagogickém působení, spolupráci mateřské školy s rodinou a poradenskými zařízeními. Součástí kvalitativního výzkumu jsou rozhovory s matkou dítěte.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor´s thesis is to contribute to the improvement of the support for children suffering from their developmental dysphasia in the pre-school education establishment. The theoretical part is based on the development trends of children?s speech, then I characterized the aspects of the impaired speech developments and finally I focused on developmental dysphasia issues from the diagnostic and therapeutic viewpoints, as well as on the issues of the education and support for children with developmental dysphasia. The practical part contains case studies concerning three children in order to reveal positive as well as risk factors of the education held
in a special kindergarten logopaedic class. The special attention was paid to their educational progress depending on pedagogical activity, mutual co-operation among kindergarten, the family and advisory centres. The interviews with the child?s mother form the part of the progress - evaluating research.
Klíčová slova
Vývoj řeči, vývojová dysfázie, předškolní vzdělávání, speciální vzdělávací potřeby, terapie vývojové dysfázie, rodina, rozhovor.
Klíčová slova v angličtině
Development of the speech, developmental dysphasia, pre-school education, special educational means, therapy of developmental dysphasia, family, interview.
Rozsah průvodní práce
84 s. (18 781 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem bakalářské práce je přispět ke zkvalitnění podpory dětí s vývojovou dysfázií v předškolní vzdělávací instituci. V teoretické části jsem vycházela z vývoje dětské řeči, dále jsem specifikovala narušený vývoj řeči a zaměřila se na problematiku vývojové dysfázie z hlediska diagnostiky, terapie, ale také vzdělávání a podpory dítěte s vývojovou dysfázií. V praktické části jsou zpracovány případové studie tří dětí s cílem rozkrýt pozitiva i rizika vzdělávání v logopedické třídě při speciální mateřské škole. Pozornost byla věnována jejich posunu ve vzdělávání v závislosti na pedagogickém působení, spolupráci mateřské školy s rodinou a poradenskými zařízeními. Součástí kvalitativního výzkumu jsou rozhovory s matkou dítěte.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor´s thesis is to contribute to the improvement of the support for children suffering from their developmental dysphasia in the pre-school education establishment. The theoretical part is based on the development trends of children?s speech, then I characterized the aspects of the impaired speech developments and finally I focused on developmental dysphasia issues from the diagnostic and therapeutic viewpoints, as well as on the issues of the education and support for children with developmental dysphasia. The practical part contains case studies concerning three children in order to reveal positive as well as risk factors of the education held
in a special kindergarten logopaedic class. The special attention was paid to their educational progress depending on pedagogical activity, mutual co-operation among kindergarten, the family and advisory centres. The interviews with the child?s mother form the part of the progress - evaluating research.
Klíčová slova
Vývoj řeči, vývojová dysfázie, předškolní vzdělávání, speciální vzdělávací potřeby, terapie vývojové dysfázie, rodina, rozhovor.
Klíčová slova v angličtině
Development of the speech, developmental dysphasia, pre-school education, special educational means, therapy of developmental dysphasia, family, interview.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je přispět ke zkvalitnění podpory dětí s vývojovou dysfázií v prvních vzdělávacích institucích, které navštěvují.\\
Teoretická část bude obsahovat vývoj dětské řeči, narušený vývoj řeči, problematiku vývojové dysfázie - terminologii, symptomatologii, diagnostiku a terapii, možnosti předškolního vzdělávání dětí s vývojovou dysfázií.\\
Obsahem praktické části budou kazuistiky tří dětí se specificky narušeným vývojem řeči. Zahrnuta bude analýza průběhu vzdělávání ve vzdělávacích institucích, kterými prošly, logopedická intervence v nich, spolupráce školy s rodinou. Cílem bude analyzovat reálnou podporu dětí s vývojovou dysfázií v předškolní vzdělávací instituci, rozkrýt její pozitiva i rizika, hledat cesty ke zkvalitnění.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je přispět ke zkvalitnění podpory dětí s vývojovou dysfázií v prvních vzdělávacích institucích, které navštěvují.\\
Teoretická část bude obsahovat vývoj dětské řeči, narušený vývoj řeči, problematiku vývojové dysfázie - terminologii, symptomatologii, diagnostiku a terapii, možnosti předškolního vzdělávání dětí s vývojovou dysfázií.\\
Obsahem praktické části budou kazuistiky tří dětí se specificky narušeným vývojem řeči. Zahrnuta bude analýza průběhu vzdělávání ve vzdělávacích institucích, kterými prošly, logopedická intervence v nich, spolupráce školy s rodinou. Cílem bude analyzovat reálnou podporu dětí s vývojovou dysfázií v předškolní vzdělávací instituci, rozkrýt její pozitiva i rizika, hledat cesty ke zkvalitnění.
Seznam doporučené literatury
KLENKOVÁ, J. Kapitoly z logopedie I. Brno: Paido, 2000.\\
KUTÁLKOVÁ, D. Logopedická prevence. Praha: Portál, 1996.\\
KUTÁLKOVÁ, D. Opožděný vývoj řeči, dysfázie. Praha: Septima, 2002.\\
KUTÁLKOVÁ, D. Vývoj dětské řeči krok za krokem. Praha: Grada, 2005.\\
LECHTA, V. a kol. Diagnostika narušené komunikační schopnosti, Praha: Portál, 2003.\\
LECHTA, V. a kol. Terapie narušené komunikační schopnosti, Praha: Portál, 2005.\\
MONATOVÁ, L. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno: Paido, 2000.
Seznam doporučené literatury
KLENKOVÁ, J. Kapitoly z logopedie I. Brno: Paido, 2000.\\
KUTÁLKOVÁ, D. Logopedická prevence. Praha: Portál, 1996.\\
KUTÁLKOVÁ, D. Opožděný vývoj řeči, dysfázie. Praha: Septima, 2002.\\
KUTÁLKOVÁ, D. Vývoj dětské řeči krok za krokem. Praha: Grada, 2005.\\
LECHTA, V. a kol. Diagnostika narušené komunikační schopnosti, Praha: Portál, 2003.\\
LECHTA, V. a kol. Terapie narušené komunikační schopnosti, Praha: Portál, 2005.\\
MONATOVÁ, L. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno: Paido, 2000.