Anotace
Aktuální potřeba zvyšování úrovně znalostí v oblasti finanční gramotnosti souvisí především ve stále větší provázanosti občanů s finančními institucemi a jejich produkty. Pouze finančně vzdělaný občan může přijímat relevantní rozhodnutí o svých financích. Nedostatečná orientace v oblasti financí může mít pro občany a jejich rodiny neblahé důsledky, jak dokládají mnohé příklady z praxe.
Celospolečenský problém nízké úrovně finanční gramotnosti reflektuje vládní dokument Národní strategie finančního vzdělávání. Tento dokument vychází z předpokladu, že nejlepším řešením problémů je jejich předcházení a to budováním systému finančního vzdělávání občanů.
V současnosti probíhá proces implementace finančního vzdělávání do školních vzdělávacích programů. Bakalářská práce se zabývá průzkumem úrovně finanční gramotnosti žáků vybrané střední odborné školy po zavedení finančního vzdělávání do školního vzdělávacího programu a navržením vhodných didaktických přístupů ke zvyšování finanční gramotnosti.
Anotace v angličtině
Annotation
The actuall need to increase the level of knowledge in the field of financial literacy is mostly connected with an intensive link of citizens and the financial institutions and their products. An informed person is able to make a reasonable decision. Ignorance in this branch may have critical consequences.
The problem of low level of financial litercy is reflected by the government in the National strategy of financial education. The main goal of this stragtegy is the prevention. It tries to prevent citizens from getting into the financial crisis.
Proces of implementing of financial literacy into the education is in the progress. The way how particular high schools apply financial literacy and how it influense the pupils is the topic of my bachelor's thesis. The aim of my paper is the analysis of the level of financial literacy on the high schools and proposal of convenient meassures to increase the level of education in this field.
Klíčová slova
Gramotnost, finanční gramotnost, budování finančního vzdělávání, standardy finanční gramotnosti, výzkum finanční gramotnosti
Klíčová slova v angličtině
Literacy, financial literacy, building of the financial education, standards of financial literacy, research of the financial literacy,
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
CZ
Anotace
Anotace
Aktuální potřeba zvyšování úrovně znalostí v oblasti finanční gramotnosti souvisí především ve stále větší provázanosti občanů s finančními institucemi a jejich produkty. Pouze finančně vzdělaný občan může přijímat relevantní rozhodnutí o svých financích. Nedostatečná orientace v oblasti financí může mít pro občany a jejich rodiny neblahé důsledky, jak dokládají mnohé příklady z praxe.
Celospolečenský problém nízké úrovně finanční gramotnosti reflektuje vládní dokument Národní strategie finančního vzdělávání. Tento dokument vychází z předpokladu, že nejlepším řešením problémů je jejich předcházení a to budováním systému finančního vzdělávání občanů.
V současnosti probíhá proces implementace finančního vzdělávání do školních vzdělávacích programů. Bakalářská práce se zabývá průzkumem úrovně finanční gramotnosti žáků vybrané střední odborné školy po zavedení finančního vzdělávání do školního vzdělávacího programu a navržením vhodných didaktických přístupů ke zvyšování finanční gramotnosti.
Anotace v angličtině
Annotation
The actuall need to increase the level of knowledge in the field of financial literacy is mostly connected with an intensive link of citizens and the financial institutions and their products. An informed person is able to make a reasonable decision. Ignorance in this branch may have critical consequences.
The problem of low level of financial litercy is reflected by the government in the National strategy of financial education. The main goal of this stragtegy is the prevention. It tries to prevent citizens from getting into the financial crisis.
Proces of implementing of financial literacy into the education is in the progress. The way how particular high schools apply financial literacy and how it influense the pupils is the topic of my bachelor's thesis. The aim of my paper is the analysis of the level of financial literacy on the high schools and proposal of convenient meassures to increase the level of education in this field.
Klíčová slova
Gramotnost, finanční gramotnost, budování finančního vzdělávání, standardy finanční gramotnosti, výzkum finanční gramotnosti
Klíčová slova v angličtině
Literacy, financial literacy, building of the financial education, standards of financial literacy, research of the financial literacy,
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce je zaměřena na prohloubení finanční gramotnosti na středních školách ze využití konkrétních didaktických pomůcek. Autorka provede mimo jiné dotazníkové šetření mezi žáky střední školy, jak dalece gramotní jsou ve finanční oblasti. Na tomto základě navrhne vhodné didaktické metody a opory, které povedou ke zvýšení finanční gramotnosti sledované skupiny.\\
Cílem práce bude zanalyzování finanční gramotnosti žáků a navržení vhodných didaktických přístupů ke zvýšení této gramotnosti. V práci budou použity analytické metody historické, logické a komparační s využitím analýzy statistických údajů.\\
Rámcová osnova: 1.Úvod, 2. Cíle a metodika, 3. Literární přehled, 4. Řešení problematiky, 5. Provedení analýzy, 6. Návrhová část, 7. Závěr, 8. Resumé, 9. Použitá literatura, 10. Přílohy.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce je zaměřena na prohloubení finanční gramotnosti na středních školách ze využití konkrétních didaktických pomůcek. Autorka provede mimo jiné dotazníkové šetření mezi žáky střední školy, jak dalece gramotní jsou ve finanční oblasti. Na tomto základě navrhne vhodné didaktické metody a opory, které povedou ke zvýšení finanční gramotnosti sledované skupiny.\\
Cílem práce bude zanalyzování finanční gramotnosti žáků a navržení vhodných didaktických přístupů ke zvýšení této gramotnosti. V práci budou použity analytické metody historické, logické a komparační s využitím analýzy statistických údajů.\\
Rámcová osnova: 1.Úvod, 2. Cíle a metodika, 3. Literární přehled, 4. Řešení problematiky, 5. Provedení analýzy, 6. Návrhová část, 7. Závěr, 8. Resumé, 9. Použitá literatura, 10. Přílohy.
Seznam doporučené literatury
PUBLIKACE VÚP, NÚOV, NÚV\\
UČEBNICE A PŘÍRUČKY\\
DVOŘÁKOVÁ, Z., SMRČKA, L. a kol. Finanční vzdělávání pro střední školy se sbírkou řešených příkladů na CD (C. H. Beck, 2011)\\
HOLMAN, R., POSPÍCHALOVÁ, D. Úvod do ekonomie pro střední školy (C. H. Beck, 2001)\\
JAKEŠ, P. a kol. Finanční gramotnost pro 2. stupeň ZŠ (Fortuna, 2011)\\
KAŠOVÁ, J. a kol. Rozumíme penězům (AISIS)\\
KLÍNSKÝ, P.; MÜNCH, O.; CHROMÁ, D. Ekonomika : ekonomická a finanční gramotnost pro střední školy (Eduko, 2010)\\
NAVRÁTILOVÁ, P. Finanční gramotnost - učebnice žáka (Computer Media, 2011)\\
RADOVÁ, J. a kol. Finanční matematika pro každého: příklady (Grada, 2008)\\
SKOŘEPA, M.; SKOŘEPOVÁ, E. Finanční a ekonomická gramotnost pro základní školy a víceletá gymnázia (Scientia, 2008).\\
Slabikář finanční gramotnosti. Učebnice základních 7 modulů finanční gramotnosti (COFET, 2009).\\
SMRČKA, L. Rodinné finance - ekonomická krize a krach optimismu (C. H. Beck, 2010)\\
STREJČKOVÁ, Š. Osobní finance: Základy podnikání (Generation Europe, 2011)
Seznam doporučené literatury
PUBLIKACE VÚP, NÚOV, NÚV\\
UČEBNICE A PŘÍRUČKY\\
DVOŘÁKOVÁ, Z., SMRČKA, L. a kol. Finanční vzdělávání pro střední školy se sbírkou řešených příkladů na CD (C. H. Beck, 2011)\\
HOLMAN, R., POSPÍCHALOVÁ, D. Úvod do ekonomie pro střední školy (C. H. Beck, 2001)\\
JAKEŠ, P. a kol. Finanční gramotnost pro 2. stupeň ZŠ (Fortuna, 2011)\\
KAŠOVÁ, J. a kol. Rozumíme penězům (AISIS)\\
KLÍNSKÝ, P.; MÜNCH, O.; CHROMÁ, D. Ekonomika : ekonomická a finanční gramotnost pro střední školy (Eduko, 2010)\\
NAVRÁTILOVÁ, P. Finanční gramotnost - učebnice žáka (Computer Media, 2011)\\
RADOVÁ, J. a kol. Finanční matematika pro každého: příklady (Grada, 2008)\\
SKOŘEPA, M.; SKOŘEPOVÁ, E. Finanční a ekonomická gramotnost pro základní školy a víceletá gymnázia (Scientia, 2008).\\
Slabikář finanční gramotnosti. Učebnice základních 7 modulů finanční gramotnosti (COFET, 2009).\\
SMRČKA, L. Rodinné finance - ekonomická krize a krach optimismu (C. H. Beck, 2010)\\
STREJČKOVÁ, Š. Osobní finance: Základy podnikání (Generation Europe, 2011)