Tématem této práce je zjistit, jaký vliv mají předsudky a stereotypy na socializaci dětí předškolního věku, zejména na jejich začlenění do skupiny vrstevníků v mateřské škole. V teoretické části je popsána problematika předsudků a stereotypů ve společnosti, jejich vliv a přenos na děti předškolního věku. Dále se věnuje adaptaci dítěte, socializaci, a komunikaci dětí předškolního věku, jejich kognitivnímu, emočnímu a sociálnímu vývoji. Výzkum v praktické části je zpracován v osmi kazuistikách dětí z minoritních komunit, a dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí. Závěr práce shrnuje výsledky výzkumu, objasňuje různé příčiny a důsledky vzniku a vlivu předsudků, stereotypů na socializaci a integraci dětí, i na jejich psychický a sociální vývoj.
Anotace v angličtině
The theme of this work is to determine the influence of prejudices and stereotypes on the socialization of preschool children, especially their inclusion in the group of peers in kindergarten. The theoretical part of the work describes the issue of prejudice and stereotypes in society, their influence and transfer to preschool children. It also discusses the adaptation of the child, socialization, and communication of children at preschool age, their cognitive, emotional and social development. Research part consists of eight case reports of children from minority communities, and children from socially disadvantaged backgrounds. The conclusion summarizes the results of the research, explains the various causes and consequences of the emergence and influence of prejudices, stereotypes, socialization and integration of children and their psychological and social development.
Tématem této práce je zjistit, jaký vliv mají předsudky a stereotypy na socializaci dětí předškolního věku, zejména na jejich začlenění do skupiny vrstevníků v mateřské škole. V teoretické části je popsána problematika předsudků a stereotypů ve společnosti, jejich vliv a přenos na děti předškolního věku. Dále se věnuje adaptaci dítěte, socializaci, a komunikaci dětí předškolního věku, jejich kognitivnímu, emočnímu a sociálnímu vývoji. Výzkum v praktické části je zpracován v osmi kazuistikách dětí z minoritních komunit, a dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí. Závěr práce shrnuje výsledky výzkumu, objasňuje různé příčiny a důsledky vzniku a vlivu předsudků, stereotypů na socializaci a integraci dětí, i na jejich psychický a sociální vývoj.
Anotace v angličtině
The theme of this work is to determine the influence of prejudices and stereotypes on the socialization of preschool children, especially their inclusion in the group of peers in kindergarten. The theoretical part of the work describes the issue of prejudice and stereotypes in society, their influence and transfer to preschool children. It also discusses the adaptation of the child, socialization, and communication of children at preschool age, their cognitive, emotional and social development. Research part consists of eight case reports of children from minority communities, and children from socially disadvantaged backgrounds. The conclusion summarizes the results of the research, explains the various causes and consequences of the emergence and influence of prejudices, stereotypes, socialization and integration of children and their psychological and social development.
Autorka se ve své práci zaměří na následující otázky: Jakým způsobem se socializují předsudky a stereotypy? Jaký vliv mají na adaptaci dětí v MŠ? Jaký vliv mají na sociální začlenění (inkluzi) dětí? Autorka po vysvětlení klíčových pojmů: dítě předškolního věku, jeho kognitivní vývoj, sociální vnímání, vliv socializačních faktorů na komunikaci a sociální vnímání dítěte, komunikace dítěte předškolního věku, adaptace a začleněňování dítěte do skupiny (socializace aj.) skupina a sociální dynamika ve skupině v teoretické části, objasní strategii grounded theory, zakotvenou teorii v metodologické části a bude provádět pozorování dětí a polostrukturované rozhovory, v nichž bude hledat rozdílné socializační vlivy vedoucí ke vzniku rozdílných přístupů k ostatním členům skupiny, v rámci pozorování si bude všímat projevů inkluze a přijetí vs. projevů odmítání a exkluze, dále se pokusí zachytit výskyt stereotypů a předsudků a reakcí okolí na ně. Na konci práci v závěru shrne rozdílné nalezené vzorce v oblasti socializace předsudků a v oblasti vliv stereotypů a předsudků na začleňování dítěte do kolektivu.
Zásady pro vypracování
Autorka se ve své práci zaměří na následující otázky: Jakým způsobem se socializují předsudky a stereotypy? Jaký vliv mají na adaptaci dětí v MŠ? Jaký vliv mají na sociální začlenění (inkluzi) dětí? Autorka po vysvětlení klíčových pojmů: dítě předškolního věku, jeho kognitivní vývoj, sociální vnímání, vliv socializačních faktorů na komunikaci a sociální vnímání dítěte, komunikace dítěte předškolního věku, adaptace a začleněňování dítěte do skupiny (socializace aj.) skupina a sociální dynamika ve skupině v teoretické části, objasní strategii grounded theory, zakotvenou teorii v metodologické části a bude provádět pozorování dětí a polostrukturované rozhovory, v nichž bude hledat rozdílné socializační vlivy vedoucí ke vzniku rozdílných přístupů k ostatním členům skupiny, v rámci pozorování si bude všímat projevů inkluze a přijetí vs. projevů odmítání a exkluze, dále se pokusí zachytit výskyt stereotypů a předsudků a reakcí okolí na ně. Na konci práci v závěru shrne rozdílné nalezené vzorce v oblasti socializace předsudků a v oblasti vliv stereotypů a předsudků na začleňování dítěte do kolektivu.
Seznam doporučené literatury
Drapela, V. Přehled teorií osobnosti. Praha, Portál, 1995\\
Kolektiv autorů. Bedekr sociálním znevýhodněním pro učitele mateřské školy. Západočeská universita v Plzni, 2011\\
Navrátil, P. a kolektiv. Romové v České společnosti, Praha, Portál, 2003\\
Plháková, A. Základy obecné psychologie. Praha, Academia, 2005\\
Průcha, J. Interkulturní psychologie. Praha, Portál, 2010\\
Průcha, J. Interkulturní komunikace. Praha, Grada, 2010\\
Šišková, T. Výchova k toleranci a proti rasismu. Portál 2007\\
Vágnerová, M. Vývojová psychologie. Praha, Portál, 2000\\
Vybíral, Z. Psychologie komunikace. Praha, Portál 2009\\
Výrost, J. a Slaměnik, I. Sociální psychologie. Praha, Grada 2008
Seznam doporučené literatury
Drapela, V. Přehled teorií osobnosti. Praha, Portál, 1995\\
Kolektiv autorů. Bedekr sociálním znevýhodněním pro učitele mateřské školy. Západočeská universita v Plzni, 2011\\
Navrátil, P. a kolektiv. Romové v České společnosti, Praha, Portál, 2003\\
Plháková, A. Základy obecné psychologie. Praha, Academia, 2005\\
Průcha, J. Interkulturní psychologie. Praha, Portál, 2010\\
Průcha, J. Interkulturní komunikace. Praha, Grada, 2010\\
Šišková, T. Výchova k toleranci a proti rasismu. Portál 2007\\
Vágnerová, M. Vývojová psychologie. Praha, Portál, 2000\\
Vybíral, Z. Psychologie komunikace. Praha, Portál 2009\\
Výrost, J. a Slaměnik, I. Sociální psychologie. Praha, Grada 2008