Bakalářská práce s názvem Práce s dětmi s odloženou školní docházkou se zabývá dětmi, které zůstávají v mateřské škole o rok déle z důvodu odkladu školní docházky. Práce nás seznamuje s vývojovými charakteristikami dětí. Vysvětluje pojmy jako je školní zralost, školní připravenost, školní nezralost. Poslední oblast teoretické části se týká rámcově vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. V praktické části jsou interpretovány výsledky z dotazníkového šetření. Práce zjišťuje, zda a jakým způsobem pedagogové pracují s dětmi s odkladem školní docházky a zda vytvářejí pro dítě individuální vzdělávací plán. Dále bylo šetřeno, s kým spolupracuje mateřská škola při diagnostice dítěte.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis titled Working with children with delayed schooling deals with children who remain in kindergarten a year longer due to delay school. The work introduces the developmental characteristics of children. It explains concepts such as school readiness, school readiness, school immaturity.. The last area of the theoretical concerns Framework educational program for pre-school educaion. In the practical part introduces the results of the survey. The work investigates whether and how teachers work with children delayed schooling and make sure that the child is an individual education plan. It was rurther investigated with whom cooperates kindergaten in the diagnosis of the child.
Klíčová slova
Předškolní vzdělávání, školní zralost, odklad školní docházky, individuální vzdělávací plán
Klíčová slova v angličtině
Pre-school education, school readiness, school attendance delay, individual education plan
Rozsah průvodní práce
59 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce s názvem Práce s dětmi s odloženou školní docházkou se zabývá dětmi, které zůstávají v mateřské škole o rok déle z důvodu odkladu školní docházky. Práce nás seznamuje s vývojovými charakteristikami dětí. Vysvětluje pojmy jako je školní zralost, školní připravenost, školní nezralost. Poslední oblast teoretické části se týká rámcově vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. V praktické části jsou interpretovány výsledky z dotazníkového šetření. Práce zjišťuje, zda a jakým způsobem pedagogové pracují s dětmi s odkladem školní docházky a zda vytvářejí pro dítě individuální vzdělávací plán. Dále bylo šetřeno, s kým spolupracuje mateřská škola při diagnostice dítěte.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis titled Working with children with delayed schooling deals with children who remain in kindergarten a year longer due to delay school. The work introduces the developmental characteristics of children. It explains concepts such as school readiness, school readiness, school immaturity.. The last area of the theoretical concerns Framework educational program for pre-school educaion. In the practical part introduces the results of the survey. The work investigates whether and how teachers work with children delayed schooling and make sure that the child is an individual education plan. It was rurther investigated with whom cooperates kindergaten in the diagnosis of the child.
Klíčová slova
Předškolní vzdělávání, školní zralost, odklad školní docházky, individuální vzdělávací plán
Klíčová slova v angličtině
Pre-school education, school readiness, school attendance delay, individual education plan
Zásady pro vypracování
Tématem bakalářské práce bude péče o děti s odkladem školní docházky v mateřské škole. Cílem práce bude identifikovat oblasti problémů při školní nezralosti a popsat možné způsoby práce s dítětem a dále zjistit, zda a jak se s dětmi pracuje v konkrétních mateřských školách.\\
V teoretické části budou definovány potřebné pojmy: předškolní věk a jeho specifika, úloha MŠ v přípravě na vstup do školy, školní zralost, OŠD.\\
Praktická část bude jednak zjišťovat, jak postupují jednotlivé mateřské školy při zařazení dětí s OŠD, a dále se bude zabývat vytvářením individuálního plánu pro práci s dítětem s OŠD a jeho naplňováním. Bude zvolen smíšený výzkumný přístup, základní metodou výzkumu bude dotazování.
Zásady pro vypracování
Tématem bakalářské práce bude péče o děti s odkladem školní docházky v mateřské škole. Cílem práce bude identifikovat oblasti problémů při školní nezralosti a popsat možné způsoby práce s dítětem a dále zjistit, zda a jak se s dětmi pracuje v konkrétních mateřských školách.\\
V teoretické části budou definovány potřebné pojmy: předškolní věk a jeho specifika, úloha MŠ v přípravě na vstup do školy, školní zralost, OŠD.\\
Praktická část bude jednak zjišťovat, jak postupují jednotlivé mateřské školy při zařazení dětí s OŠD, a dále se bude zabývat vytvářením individuálního plánu pro práci s dítětem s OŠD a jeho naplňováním. Bude zvolen smíšený výzkumný přístup, základní metodou výzkumu bude dotazování.
Seznam doporučené literatury
Bečvářová, Z. Současná mateřská škola a její řízení. Praha, Portál, 2003\\
Čáp, J., Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha, Portál, 2001\\
Deissler, H. H. Každodenní problémy v mateřské škole. Praha, Portál, 1982\\
Gavora, P. Úvod do pedagogického výzkumu.Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2000\\
Helus., Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha, Portál, 2004\\
Keller, G., Thewaltová, B. Jdeme do školy. Praha, Nový život, 1994\\
Klenková, J., Kolbábková, H. Diagnostika předškoláka -správný vývoj řeči dítěte. Brno, MC nakladatelství, 2003\\
Kucharská, A., Švancarová, D. Test rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky. Praha: Scientia, 2001\\
Mertin, V., Gilernová I. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha, Portál, 2003\\
Sindelarová, B. Předcházíme poruchám učení. Praha: Portál, 2007\\
Vágnerová, M. Vývojová psychologie I. Praha: Portál, 2000\\
Zelinková, O. Pedagogická diagnostika a individuální program. Praha, Portál, 2001
Seznam doporučené literatury
Bečvářová, Z. Současná mateřská škola a její řízení. Praha, Portál, 2003\\
Čáp, J., Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha, Portál, 2001\\
Deissler, H. H. Každodenní problémy v mateřské škole. Praha, Portál, 1982\\
Gavora, P. Úvod do pedagogického výzkumu.Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2000\\
Helus., Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha, Portál, 2004\\
Keller, G., Thewaltová, B. Jdeme do školy. Praha, Nový život, 1994\\
Klenková, J., Kolbábková, H. Diagnostika předškoláka -správný vývoj řeči dítěte. Brno, MC nakladatelství, 2003\\
Kucharská, A., Švancarová, D. Test rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky. Praha: Scientia, 2001\\
Mertin, V., Gilernová I. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha, Portál, 2003\\
Sindelarová, B. Předcházíme poruchám učení. Praha: Portál, 2007\\
Vágnerová, M. Vývojová psychologie I. Praha: Portál, 2000\\
Zelinková, O. Pedagogická diagnostika a individuální program. Praha, Portál, 2001