Bakalářská práce se zabývá emocionálními projevy problémového chování u dětí předškolního věku. Teoretická část seznamuje s charakteristikou předškolního dítěte, vlivem normy na jeho projevy chování a možným problémovým chováním. Zabývá se hyperkinetickými poruchami ? problematikou ADHD, opozičním
a agresivním chováním a často doprovázejícími specifickými poruchami učení. Dále popisuje projevy nadaného dítěte. Praktická část dále projevy zaznamenává u vytipovaných dětí. Dlouhodobý kvalitativní výzkum má potvrdit či vyvrátit stanovené výzkumné otázky a nabídnout možnosti adekvátního řešení pomocí konkrétních činností.
Anotace v angličtině
This bachalor´s work deals with emotional symptoms of problematic behaviour of the preschool children. The characteristic of preschool children as well as possible problematic behaviour and its impacts are explained in the theoretical part. It deals with hyperkinetic disorders, such as ADHD problematic, opposition and aggressive behaviour and different learning disorders which can be closely related to them. This work also describes the symptoms of a talented child. The symptoms of selected childs are mentioned in the practical part of this work. The long-term qualitative research should confirm or prove false the given research questions and should propose the possibilities of an appropriate solution by the means of particular activities.
Klíčová slova
emocionální projevy, ADHD, ODD, agresivita, SPU, nadané dítě
Bakalářská práce se zabývá emocionálními projevy problémového chování u dětí předškolního věku. Teoretická část seznamuje s charakteristikou předškolního dítěte, vlivem normy na jeho projevy chování a možným problémovým chováním. Zabývá se hyperkinetickými poruchami ? problematikou ADHD, opozičním
a agresivním chováním a často doprovázejícími specifickými poruchami učení. Dále popisuje projevy nadaného dítěte. Praktická část dále projevy zaznamenává u vytipovaných dětí. Dlouhodobý kvalitativní výzkum má potvrdit či vyvrátit stanovené výzkumné otázky a nabídnout možnosti adekvátního řešení pomocí konkrétních činností.
Anotace v angličtině
This bachalor´s work deals with emotional symptoms of problematic behaviour of the preschool children. The characteristic of preschool children as well as possible problematic behaviour and its impacts are explained in the theoretical part. It deals with hyperkinetic disorders, such as ADHD problematic, opposition and aggressive behaviour and different learning disorders which can be closely related to them. This work also describes the symptoms of a talented child. The symptoms of selected childs are mentioned in the practical part of this work. The long-term qualitative research should confirm or prove false the given research questions and should propose the possibilities of an appropriate solution by the means of particular activities.
Klíčová slova
emocionální projevy, ADHD, ODD, agresivita, SPU, nadané dítě
Důkladná orientace v problematice předškolního věku z hlediska vývojové psychologie.\\
Prostudovat literaturu (doporučenou i další) týkající se možných emocionálních problémů i problémového chování předškolních dětí, zabývat se otázkami specifických poruch učení a chování.\\
Práci zaměřit na dlouhodobé pozorování dětí předškolního věku, vytypovaných podle pokynů vedoucí práce a systematicky jednoduše zaznamenávat jejich projevy podle námětu pro cílené pozorování dítěte.\\
Získané údaje vyhodnotit a navrhnout konkrétní činnosti vhodné pro rozvoj dítěte podle jeho možností.\\
Vypracovat kazuistiky dětí.
Zásady pro vypracování
Důkladná orientace v problematice předškolního věku z hlediska vývojové psychologie.\\
Prostudovat literaturu (doporučenou i další) týkající se možných emocionálních problémů i problémového chování předškolních dětí, zabývat se otázkami specifických poruch učení a chování.\\
Práci zaměřit na dlouhodobé pozorování dětí předškolního věku, vytypovaných podle pokynů vedoucí práce a systematicky jednoduše zaznamenávat jejich projevy podle námětu pro cílené pozorování dítěte.\\
Získané údaje vyhodnotit a navrhnout konkrétní činnosti vhodné pro rozvoj dítěte podle jeho možností.\\
Vypracovat kazuistiky dětí.
Seznam doporučené literatury
Elliott, J., Place, M.: Dítě v nesnázích. Prevence, příčiny, terapie. Grada 2002\\
Kolláriková, Z., Pupala, B. ( Eds. ): Předškolní a školní pedagogika. Portál 2001\\
Matějček, Z.: Prvních šest let ve vývoji a výchově dítěte. Grada 2005\\
Pokorná, V.: Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Portál 2001\\
Říčan, P., Krejčířová, D. a kol.: Dětská klinická psychologie. Grada 1995 a další vyd.\\
Train, A.: Specifické poruchy chování a pozornosti. Grada 2002\\
Vágnerová, M.: Vývojová psychologie I. Praha, Karolinum 2005\\
Zelinková, O.: Poruchy učení. Portál 1994\\
Zelinková, O.: Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Portál 2001
Seznam doporučené literatury
Elliott, J., Place, M.: Dítě v nesnázích. Prevence, příčiny, terapie. Grada 2002\\
Kolláriková, Z., Pupala, B. ( Eds. ): Předškolní a školní pedagogika. Portál 2001\\
Matějček, Z.: Prvních šest let ve vývoji a výchově dítěte. Grada 2005\\
Pokorná, V.: Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Portál 2001\\
Říčan, P., Krejčířová, D. a kol.: Dětská klinická psychologie. Grada 1995 a další vyd.\\
Train, A.: Specifické poruchy chování a pozornosti. Grada 2002\\
Vágnerová, M.: Vývojová psychologie I. Praha, Karolinum 2005\\
Zelinková, O.: Poruchy učení. Portál 1994\\
Zelinková, O.: Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Portál 2001