Diplomová práce je zaměřena na porovnání dvou odlišných tříd na prvním stupni základní školy, v oblasti kresebného projevu, přičemž je konkrétně zaměřena na třetí a pátý ročník. V teoretické části je charakterizováno období mladšího školního věku v jednotlivých etapách, dále navazují obecnější informace o výtvarném projevu a vývojová stádia kresby postavy. Praktická část zobrazuje výsledky kresby postavy, porovnání části postavy a úrovně kresby postav ve třetí a v páté třídě. Výsledky byly posouzeny na základě kritérií.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the comparison of two different primary school classes, one third grade and one fifth grade, in the area of self-expression through drawing. The theoretical part considers children of younger school age at different stages, followed by further general information about artistic expression and developmental stages of drawing human figures. The practical part of the thesis shows the results of drawing figures, a comparison of human figures, and the standard of drawing such figures in third and fifth grade classes. The results are assessed on the basis of criteria that are laid down in the thesis
Klíčová slova
mladší školní věk, kresba postavy, vývoj kresebného projevu
Klíčová slova v angličtině
younger school age, drawing figures, progression in self-expression through drawing
Rozsah průvodní práce
83 stran
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na porovnání dvou odlišných tříd na prvním stupni základní školy, v oblasti kresebného projevu, přičemž je konkrétně zaměřena na třetí a pátý ročník. V teoretické části je charakterizováno období mladšího školního věku v jednotlivých etapách, dále navazují obecnější informace o výtvarném projevu a vývojová stádia kresby postavy. Praktická část zobrazuje výsledky kresby postavy, porovnání části postavy a úrovně kresby postav ve třetí a v páté třídě. Výsledky byly posouzeny na základě kritérií.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the comparison of two different primary school classes, one third grade and one fifth grade, in the area of self-expression through drawing. The theoretical part considers children of younger school age at different stages, followed by further general information about artistic expression and developmental stages of drawing human figures. The practical part of the thesis shows the results of drawing figures, a comparison of human figures, and the standard of drawing such figures in third and fifth grade classes. The results are assessed on the basis of criteria that are laid down in the thesis
Klíčová slova
mladší školní věk, kresba postavy, vývoj kresebného projevu
Klíčová slova v angličtině
younger school age, drawing figures, progression in self-expression through drawing
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude sledovat vývoj výtvarného projevu u dětí mezi 3. a 5. třídou. V teoretické práci autorka popíše obecně vývoj výtvarného projevu (včetně souvislostí s vývojem kognitivním, emočním, sociálním apod.) u dětí na 1. stupni ZŠ. V praktické části bude diplomantka porovnávat pokroky v kresbě u dětí mezi 3. a 5. třídou ZŠ, bude sledovat především ty oblasti kresby, pokusí se najít ty oblasti či atributy kresby, které v tomto období podléhají největšímu rozvoji.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude sledovat vývoj výtvarného projevu u dětí mezi 3. a 5. třídou. V teoretické práci autorka popíše obecně vývoj výtvarného projevu (včetně souvislostí s vývojem kognitivním, emočním, sociálním apod.) u dětí na 1. stupni ZŠ. V praktické části bude diplomantka porovnávat pokroky v kresbě u dětí mezi 3. a 5. třídou ZŠ, bude sledovat především ty oblasti kresby, pokusí se najít ty oblasti či atributy kresby, které v tomto období podléhají největšímu rozvoji.
Seznam doporučené literatury
Perout, E.: Viktor Lowenfeld a jeho pojetí dvou tvůrčích typů. Arteterapie 8/2005, s. 15 - 18.\\
Perout, E.: Viktor Lowenfeld a jeho pojetí ontogeneze dětské kresby a malby. Arteterapie 9/2005, s. 27 - 32.\\
Pražská skupina školní etnografie: Psychický vývoj dítěte od 1. do 5. třídy. Praha, Karolinum 2005.\\
Svoboda, M. (ed.), Krejčířová, D., Vágnerová, M.: Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Portál, Praha 2001.\\
Vágnerová, M.: Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Karolinum, UK Praha 2001.\\
Vágnerová, M.: Vývojová psychologie I. Karolinum, Praha 2005.
Seznam doporučené literatury
Perout, E.: Viktor Lowenfeld a jeho pojetí dvou tvůrčích typů. Arteterapie 8/2005, s. 15 - 18.\\
Perout, E.: Viktor Lowenfeld a jeho pojetí ontogeneze dětské kresby a malby. Arteterapie 9/2005, s. 27 - 32.\\
Pražská skupina školní etnografie: Psychický vývoj dítěte od 1. do 5. třídy. Praha, Karolinum 2005.\\
Svoboda, M. (ed.), Krejčířová, D., Vágnerová, M.: Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Portál, Praha 2001.\\
Vágnerová, M.: Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Karolinum, UK Praha 2001.\\
Vágnerová, M.: Vývojová psychologie I. Karolinum, Praha 2005.