V práci byly shromážděny základní informace o označování potravin výživovým a zdravotním tvrzením tak, aby bylo možné vytvořit si ucelenou představu o jejich významu pro spotřebitele. Hlavním cílem bakalářské práce bylo vymezit postoj spotřebitelů k poskytovaným informacím. Jakým způsobem jsou spotřebitelé potravin seznámeni s těmito pojmy, jak je vnímají a zda jsou pro ně jasnou a srozumitelnou informací uvedenou na obale. Následně bylo analyzováno, jak aplikují vybrané firmy výživová a zdravotní tvrzení na obalech svých výrobků a jsou-li pro ně přínosem.
Anotace v angličtině
The work has been collected basic information on nutrition labeling and health claims in order to develop a comprehensive understanding of their importance for consumers. The main aim of this thesis was to determine the attitude of consumers to the information provided. How are food consumers familiar with these concepts, how they are perceived and whether they are clear and understandable information on the packaging. Subsequently, it was analyzed how selected companies applied nutrition and health claims on the packaging of their products and if they are beneficial for them.
V práci byly shromážděny základní informace o označování potravin výživovým a zdravotním tvrzením tak, aby bylo možné vytvořit si ucelenou představu o jejich významu pro spotřebitele. Hlavním cílem bakalářské práce bylo vymezit postoj spotřebitelů k poskytovaným informacím. Jakým způsobem jsou spotřebitelé potravin seznámeni s těmito pojmy, jak je vnímají a zda jsou pro ně jasnou a srozumitelnou informací uvedenou na obale. Následně bylo analyzováno, jak aplikují vybrané firmy výživová a zdravotní tvrzení na obalech svých výrobků a jsou-li pro ně přínosem.
Anotace v angličtině
The work has been collected basic information on nutrition labeling and health claims in order to develop a comprehensive understanding of their importance for consumers. The main aim of this thesis was to determine the attitude of consumers to the information provided. How are food consumers familiar with these concepts, how they are perceived and whether they are clear and understandable information on the packaging. Subsequently, it was analyzed how selected companies applied nutrition and health claims on the packaging of their products and if they are beneficial for them.
Cíl práce:
Bude řešena problematika výživových a zdravotních tvrzení v souvislosti se změnou evropské legislativy v této oblasti. Na základě provedeného dotazníkového šetření bude vymezen postoj spotřebitelů k poskytovaným informacím. Na příkladu výrobkového portfolia vybrané firmy bude představena konkrétní aplikace těchto tvrzení.
Metodický postup:
Studium odborné literatury
Vymezení změn v požadavcích na výživová a zdravotní tvrzení vyvolaných úpravou legislativy EU
Aplikace požadavků na výživová a zdravotní tvrzení na výrobní sortiment zvolené firmy
Realizace dotazníkového šetření
Formulace závěrů
Rámcová osnova:
1. Úvod. 2. Literární přehled. 3. Cíle a metodika. 4. Výživová a zdravotní tvrzení u vybraného segmentu potravin. 5. Dotazníkové šetření. 6. Závěr. 7. Přehled použité literatury. 8. Přílohy.
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Bude řešena problematika výživových a zdravotních tvrzení v souvislosti se změnou evropské legislativy v této oblasti. Na základě provedeného dotazníkového šetření bude vymezen postoj spotřebitelů k poskytovaným informacím. Na příkladu výrobkového portfolia vybrané firmy bude představena konkrétní aplikace těchto tvrzení.
Metodický postup:
Studium odborné literatury
Vymezení změn v požadavcích na výživová a zdravotní tvrzení vyvolaných úpravou legislativy EU
Aplikace požadavků na výživová a zdravotní tvrzení na výrobní sortiment zvolené firmy
Realizace dotazníkového šetření
Formulace závěrů
Rámcová osnova:
1. Úvod. 2. Literární přehled. 3. Cíle a metodika. 4. Výživová a zdravotní tvrzení u vybraného segmentu potravin. 5. Dotazníkové šetření. 6. Závěr. 7. Přehled použité literatury. 8. Přílohy.
Seznam doporučené literatury
Čikarová, K. Konec lživých tvrzení nebo malých výrobců. Regal. Praha: Economia, 2012.
Fořt, P. Výživa pro dokonalou kondici a zdraví. Praha: Grada Publishing, 2005.
Kvasničková, A. Alergie z potravin. Praha: ÚZPI, 2001.
Pánek, J. Základy výživy. Praha: Svoboda Servis, 2002.
Saunders, J., Kotler, P., Armstrong, G., Wong, V. Moderní marketing. Praha: Grada Publishing, 2007.
Suková, I. Průvodce označováním potravin. Praha: Ústav zemědělských a potravinářských informací, 2006.
Veber, J. Řízení jakosti a ochrana spotřebitele. Praha: Grada Publishing, 2002.
Výuková osnova pro pedagogy [online] [citace 2.3.2011], dostupne na http://www.bezpecnostpotravin.cz/vyukovy-program-pro-ministerstvo-skolstvi.aspx (www.viscojite.cz/teens)
Vzdělávací program Výživa ve výchově ke zdraví a nové pracovní sešity [online] [citace 12.12.2011] http://bezpecnostpotravin.cz/vzdelavaci-program-vyziva-ve-vychove-ke-zdravi-a-nove-pracovni-sesity.aspx
Seznam doporučené literatury
Čikarová, K. Konec lživých tvrzení nebo malých výrobců. Regal. Praha: Economia, 2012.
Fořt, P. Výživa pro dokonalou kondici a zdraví. Praha: Grada Publishing, 2005.
Kvasničková, A. Alergie z potravin. Praha: ÚZPI, 2001.
Pánek, J. Základy výživy. Praha: Svoboda Servis, 2002.
Saunders, J., Kotler, P., Armstrong, G., Wong, V. Moderní marketing. Praha: Grada Publishing, 2007.
Suková, I. Průvodce označováním potravin. Praha: Ústav zemědělských a potravinářských informací, 2006.
Veber, J. Řízení jakosti a ochrana spotřebitele. Praha: Grada Publishing, 2002.
Výuková osnova pro pedagogy [online] [citace 2.3.2011], dostupne na http://www.bezpecnostpotravin.cz/vyukovy-program-pro-ministerstvo-skolstvi.aspx (www.viscojite.cz/teens)
Vzdělávací program Výživa ve výchově ke zdraví a nové pracovní sešity [online] [citace 12.12.2011] http://bezpecnostpotravin.cz/vzdelavaci-program-vyziva-ve-vychove-ke-zdravi-a-nove-pracovni-sesity.aspx