Diplomová práce se zabývá sestavením a ověřením modelu kurzu Metodika přírodovědných exkurzí pro studenty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích oboru Výchova ke zdraví. Jsou realizované v Národním parku a chráněné krajinné oblasti Šumava tak, aby absolventi daného předmětu získali potřebné teoretické a praktické znalosti pro organizaci přírodovědných exkurzí, které jsou navrhovány jako součást kurzu "Metodika přírodovědných exkurzí". Podporují ochranu přírody s důrazem na vysvětlení významu zdravé a nepoškozené přírody pro zdraví člověka.
Výzkum potvrdil hypotézu, že účastníci kurzu očekávají od kurzu získání nových teoretických a praktických znalostí. Účastníci projevují zájem o praktické ověření první pomoci v terénu, o výuku aktivit určených pro přírodovědné exkurze. V závěrečné části je navržen model kurzu "Metodika přírodovědných exkurzí". Součástí diplomové práce je detailně zpracovaná interaktivní úvodní přednáška pro tento předmět. Tato diplomová práce vznikla na základě dvouletého výzkumu ve spolupráci s katedrou výchovy ke zdraví a Správou Národního parku a chráněné krajinné oblasti Šumava.
Diplomová práce se zabývá sestavením a ověřením modelu kurzu Metodika přírodovědných exkurzí pro studenty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích oboru Výchova ke zdraví. Jsou realizované v Národním parku a chráněné krajinné oblasti Šumava tak, aby absolventi daného předmětu získali potřebné teoretické a praktické znalosti pro organizaci přírodovědných exkurzí, které jsou navrhovány jako součást kurzu "Metodika přírodovědných exkurzí". Podporují ochranu přírody s důrazem na vysvětlení významu zdravé a nepoškozené přírody pro zdraví člověka.
Výzkum potvrdil hypotézu, že účastníci kurzu očekávají od kurzu získání nových teoretických a praktických znalostí. Účastníci projevují zájem o praktické ověření první pomoci v terénu, o výuku aktivit určených pro přírodovědné exkurze. V závěrečné části je navržen model kurzu "Metodika přírodovědných exkurzí". Součástí diplomové práce je detailně zpracovaná interaktivní úvodní přednáška pro tento předmět. Tato diplomová práce vznikla na základě dvouletého výzkumu ve spolupráci s katedrou výchovy ke zdraví a Správou Národního parku a chráněné krajinné oblasti Šumava.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the arrangement and proving of examples of nature excursions for the course methods of natural excursions for students of Health education in the University of South Bohemia in České Budějovice, within the area of Sumava National Park and Sumava Landscape Protected Area. The model course is designed so that the graduates of this subject can gain the required theoretical and practical knowledge in organising natural excursions. The natural excursions implemented within the course support nature protection with an emphasis on explanation of how important exposure to healthy and undamaged nature is for the health of the human body and mind and soul.
With the help of questionnaires it was confirmed, that the students expect to obtain theoretical and practical knowledge on this subject. The students are interested in practical training of first aid in the terrain, and learning about activities for natural excursions. The final part provides a worked detailed theoretical lecture for this subject. This thesis was developed pursuant to two years research carried out with the cooperation of the Faculty of Healh Education and the Administration of Sumava National park and Landscape Protected Area.
natural excursion, environmental education, methodics of natural excursion
Rozsah průvodní práce
166 stran
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá sestavením a ověřením modelu kurzu Metodika přírodovědných exkurzí pro studenty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích oboru Výchova ke zdraví. Jsou realizované v Národním parku a chráněné krajinné oblasti Šumava tak, aby absolventi daného předmětu získali potřebné teoretické a praktické znalosti pro organizaci přírodovědných exkurzí, které jsou navrhovány jako součást kurzu "Metodika přírodovědných exkurzí". Podporují ochranu přírody s důrazem na vysvětlení významu zdravé a nepoškozené přírody pro zdraví člověka.
Výzkum potvrdil hypotézu, že účastníci kurzu očekávají od kurzu získání nových teoretických a praktických znalostí. Účastníci projevují zájem o praktické ověření první pomoci v terénu, o výuku aktivit určených pro přírodovědné exkurze. V závěrečné části je navržen model kurzu "Metodika přírodovědných exkurzí". Součástí diplomové práce je detailně zpracovaná interaktivní úvodní přednáška pro tento předmět. Tato diplomová práce vznikla na základě dvouletého výzkumu ve spolupráci s katedrou výchovy ke zdraví a Správou Národního parku a chráněné krajinné oblasti Šumava.
Diplomová práce se zabývá sestavením a ověřením modelu kurzu Metodika přírodovědných exkurzí pro studenty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích oboru Výchova ke zdraví. Jsou realizované v Národním parku a chráněné krajinné oblasti Šumava tak, aby absolventi daného předmětu získali potřebné teoretické a praktické znalosti pro organizaci přírodovědných exkurzí, které jsou navrhovány jako součást kurzu "Metodika přírodovědných exkurzí". Podporují ochranu přírody s důrazem na vysvětlení významu zdravé a nepoškozené přírody pro zdraví člověka.
Výzkum potvrdil hypotézu, že účastníci kurzu očekávají od kurzu získání nových teoretických a praktických znalostí. Účastníci projevují zájem o praktické ověření první pomoci v terénu, o výuku aktivit určených pro přírodovědné exkurze. V závěrečné části je navržen model kurzu "Metodika přírodovědných exkurzí". Součástí diplomové práce je detailně zpracovaná interaktivní úvodní přednáška pro tento předmět. Tato diplomová práce vznikla na základě dvouletého výzkumu ve spolupráci s katedrou výchovy ke zdraví a Správou Národního parku a chráněné krajinné oblasti Šumava.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the arrangement and proving of examples of nature excursions for the course methods of natural excursions for students of Health education in the University of South Bohemia in České Budějovice, within the area of Sumava National Park and Sumava Landscape Protected Area. The model course is designed so that the graduates of this subject can gain the required theoretical and practical knowledge in organising natural excursions. The natural excursions implemented within the course support nature protection with an emphasis on explanation of how important exposure to healthy and undamaged nature is for the health of the human body and mind and soul.
With the help of questionnaires it was confirmed, that the students expect to obtain theoretical and practical knowledge on this subject. The students are interested in practical training of first aid in the terrain, and learning about activities for natural excursions. The final part provides a worked detailed theoretical lecture for this subject. This thesis was developed pursuant to two years research carried out with the cooperation of the Faculty of Healh Education and the Administration of Sumava National park and Landscape Protected Area.
natural excursion, environmental education, methodics of natural excursion
Zásady pro vypracování
1.Vyhledání a studium odborné literatury (české i zahraniční), tj. monografie, články v odborných časopisech a sbornících vztahující se k tématu zadané DP. Studium důvěryhodných a ověřených internetových zdrojů vztahující se k tématu DP (českých i zahraničních - zásadou je vyhledávání odborných statí).\\
2.Sestavení obsahu diplomové práce na základě konzultací s vedoucí práce.\\
3.Na základě studia odborné literatury definovat základní pojmy týkající se přírodovědných exkurzí ve vztahu k posluchačům výchovy ke zdraví.\\
4.Vytvoření časového harmonogramu sestavení a ověření modelu přírodovědné exkurze pro posluchače výchovy ke zdraví v NP Šumava.\\
5.Metodické zpracování modelu přírodovědné exkurze pro posluchače výchovy ke zdraví - část I. - teorie přípravy a organizace přírodovědných exkurzí.\\
6.Metodické zpracování modelu přírodovědné exkurze pro posluchače výchovy ke zdraví - část II. - praktická část - ukázka vedení přírodovědných exkurzí.\\
7.Sestavení evaluačních dotazníků pro posluchače výchovy ke zdraví jako účastníků terénní části modelu přírodovědné exkurze.\\
8.Ověření modelu přírodovědné exkurze pro posluchače výchovy ke zdraví ve studijním roce 2011/2012.\\
9.Ověření modelu přírodovědné exkurze pro posluchače výchovy ke zdraví ve studijním roce 2012/2013.\\
10.Zpracování a vyhodnocení získaných výsledků.\\
11.Závěry a doporučení pro edukaci respondentů a potřeby studentů magisterského studia výchovy ke zdraví.\\
Cíl diplomové práce:\\
Cílem diplomové práce je sestavení a ověření modelu přírodovědných exkurzí pro posluchače výchovy ke zdraví v NP Šumava tak, aby absolventi tohoto předmětu získali potřebné teoretické ale také praktické znalosti pro organizaci přírodovědných exkurzí.\\
Zásady pro vypracování
1.Vyhledání a studium odborné literatury (české i zahraniční), tj. monografie, články v odborných časopisech a sbornících vztahující se k tématu zadané DP. Studium důvěryhodných a ověřených internetových zdrojů vztahující se k tématu DP (českých i zahraničních - zásadou je vyhledávání odborných statí).\\
2.Sestavení obsahu diplomové práce na základě konzultací s vedoucí práce.\\
3.Na základě studia odborné literatury definovat základní pojmy týkající se přírodovědných exkurzí ve vztahu k posluchačům výchovy ke zdraví.\\
4.Vytvoření časového harmonogramu sestavení a ověření modelu přírodovědné exkurze pro posluchače výchovy ke zdraví v NP Šumava.\\
5.Metodické zpracování modelu přírodovědné exkurze pro posluchače výchovy ke zdraví - část I. - teorie přípravy a organizace přírodovědných exkurzí.\\
6.Metodické zpracování modelu přírodovědné exkurze pro posluchače výchovy ke zdraví - část II. - praktická část - ukázka vedení přírodovědných exkurzí.\\
7.Sestavení evaluačních dotazníků pro posluchače výchovy ke zdraví jako účastníků terénní části modelu přírodovědné exkurze.\\
8.Ověření modelu přírodovědné exkurze pro posluchače výchovy ke zdraví ve studijním roce 2011/2012.\\
9.Ověření modelu přírodovědné exkurze pro posluchače výchovy ke zdraví ve studijním roce 2012/2013.\\
10.Zpracování a vyhodnocení získaných výsledků.\\
11.Závěry a doporučení pro edukaci respondentů a potřeby studentů magisterského studia výchovy ke zdraví.\\
Cíl diplomové práce:\\
Cílem diplomové práce je sestavení a ověření modelu přírodovědných exkurzí pro posluchače výchovy ke zdraví v NP Šumava tak, aby absolventi tohoto předmětu získali potřebné teoretické ale také praktické znalosti pro organizaci přírodovědných exkurzí.\\
Seznam doporučené literatury
CORNELL, Joseph. Mit Cornell die Natur erleben. Mülheim an der Ruhr : Verlag an der Ruhr, 2006. 341 s. ISBN 3-8346-0076-8.\\
ČELEDOVÁ, Libuše; ČEVELA, Rostislav. Výchova ke zdraví : Vybrané kapitoly. Vyd.1. Praha : Grada, 2010. 128 s. ISBN 978-80-247-3213-8.\\
HAVLÍNOVÁ, Miluše, et al. Program podpory zdraví ve škole : Rukovět projektu Zdravá škola. Vyd.1. Praha : Portál, 2006. 311 s. ISBN 80-7367-059-3.\\
KALHOUS, Zdeněk ; OBST, Otto . Školní didaktika. Praha : Portál, 2002. 495 s. ISBN 80-7178-253-X.\\
KREJČÍ, Milada; ŠULOVÁ, Lenka; ROZUM František; HAVLÍKOVÁ, Dagmar. Výchova ke zdravému životnímu stylu : Učebnice pro 2.stupeň ZŠ a odpovídající ročníky víceletých gymnázií. Vyd 1. Plzeň : Fraus, 2011. 192 s. ISBN 978-80-7238-930-8.\\
KREJČÍ, Milada . Člověk a zdraví - aneb musíme být ke zdraví vychováváni? : Tělesná výchova a zdraví (II.) sborník z konference.. Vyd.1. České Budějovice : Jihočeská Univerzita, 2004. s.10-15 s. ISBN 80-7040-721-2.\\
LIBROVÁ, Hana. Pestří a zelení : Kapitoly o dobrovolné skromnosti. Vyd.1. Brno : Veronica, 1994. 218 s. ISBN 80-85368-18-8.\\
MÁCHAL, Aleš. Špetka dobromysly : kapitoly z praktické ekologické výchovy. Vyd.1. Brno : Ekocentrum , 1996. 153 s. ISBN 80-902954-0-1.\\
MÁCHAL, Aleš. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Vyd. 1.Brno: Rezekvítek 2000, 205 s. ISBN 80-902954-0-1.\\
MAHÉŠVARÁNDA, Paramhans svámí. Sysém jóga v denním životě. Praha : Mladá Fronta, 2006. 448 s. ISBN 80-204-1277-8.\\
ÖSTERREICHER, Herbert. Natur-und Umweltpädagogik für sozialpädagogische Berufe. Troisdorf : Troisdorf, 2008. 400 s. ISBN 978-3-427-04611-0.\\
Pojďme na to od lesa : Příručka lesní pedagogiky a ekologické výchovy. Martina Kučerová. Vyd.1. . Vimperk : Správa NP a CHKO Šumava, 2003. 640 s.\\
SINGH, Satja ; HAGENEDER, Fred . Jóga a stromy : Cvičení s léčivou energií stromů. Vyd. 1. Olomouc : Fontána, 2009. 213 s. ISBN 978-80-1336-539-4.\\
STUCHLÍKOVÁ, Iva, et al. Zvládání emočních problémů školáků. Vyd.1. Praga : Portál, 2005. 170 s. ISBN 80-7178-534-2.\\
WAGNER, Kölsch. Erlebnispädagogik in der Natur. Mnichov : GmbH CoKG Verlag, 2004. 185 s. ISBN 3-497-01688-8.\\
WINTER, Deborah Du Nann; KOGER, Susan M. Psychologie environmentálních problémů. Vyd.1. . Praha : Portál, 2009. 296 s. ISBN 978-80-7367-593-6.\\
A další tituly dle doporučení vedoucí práce.\\
Seznam doporučené literatury
CORNELL, Joseph. Mit Cornell die Natur erleben. Mülheim an der Ruhr : Verlag an der Ruhr, 2006. 341 s. ISBN 3-8346-0076-8.\\
ČELEDOVÁ, Libuše; ČEVELA, Rostislav. Výchova ke zdraví : Vybrané kapitoly. Vyd.1. Praha : Grada, 2010. 128 s. ISBN 978-80-247-3213-8.\\
HAVLÍNOVÁ, Miluše, et al. Program podpory zdraví ve škole : Rukovět projektu Zdravá škola. Vyd.1. Praha : Portál, 2006. 311 s. ISBN 80-7367-059-3.\\
KALHOUS, Zdeněk ; OBST, Otto . Školní didaktika. Praha : Portál, 2002. 495 s. ISBN 80-7178-253-X.\\
KREJČÍ, Milada; ŠULOVÁ, Lenka; ROZUM František; HAVLÍKOVÁ, Dagmar. Výchova ke zdravému životnímu stylu : Učebnice pro 2.stupeň ZŠ a odpovídající ročníky víceletých gymnázií. Vyd 1. Plzeň : Fraus, 2011. 192 s. ISBN 978-80-7238-930-8.\\
KREJČÍ, Milada . Člověk a zdraví - aneb musíme být ke zdraví vychováváni? : Tělesná výchova a zdraví (II.) sborník z konference.. Vyd.1. České Budějovice : Jihočeská Univerzita, 2004. s.10-15 s. ISBN 80-7040-721-2.\\
LIBROVÁ, Hana. Pestří a zelení : Kapitoly o dobrovolné skromnosti. Vyd.1. Brno : Veronica, 1994. 218 s. ISBN 80-85368-18-8.\\
MÁCHAL, Aleš. Špetka dobromysly : kapitoly z praktické ekologické výchovy. Vyd.1. Brno : Ekocentrum , 1996. 153 s. ISBN 80-902954-0-1.\\
MÁCHAL, Aleš. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Vyd. 1.Brno: Rezekvítek 2000, 205 s. ISBN 80-902954-0-1.\\
MAHÉŠVARÁNDA, Paramhans svámí. Sysém jóga v denním životě. Praha : Mladá Fronta, 2006. 448 s. ISBN 80-204-1277-8.\\
ÖSTERREICHER, Herbert. Natur-und Umweltpädagogik für sozialpädagogische Berufe. Troisdorf : Troisdorf, 2008. 400 s. ISBN 978-3-427-04611-0.\\
Pojďme na to od lesa : Příručka lesní pedagogiky a ekologické výchovy. Martina Kučerová. Vyd.1. . Vimperk : Správa NP a CHKO Šumava, 2003. 640 s.\\
SINGH, Satja ; HAGENEDER, Fred . Jóga a stromy : Cvičení s léčivou energií stromů. Vyd. 1. Olomouc : Fontána, 2009. 213 s. ISBN 978-80-1336-539-4.\\
STUCHLÍKOVÁ, Iva, et al. Zvládání emočních problémů školáků. Vyd.1. Praga : Portál, 2005. 170 s. ISBN 80-7178-534-2.\\
WAGNER, Kölsch. Erlebnispädagogik in der Natur. Mnichov : GmbH CoKG Verlag, 2004. 185 s. ISBN 3-497-01688-8.\\
WINTER, Deborah Du Nann; KOGER, Susan M. Psychologie environmentálních problémů. Vyd.1. . Praha : Portál, 2009. 296 s. ISBN 978-80-7367-593-6.\\
A další tituly dle doporučení vedoucí práce.\\