Využití videokamery při fyzikálním měření
Diplomová práce se zabývá využitím videokamery při fyzikálním měření určené pro střední školy. Práce obsahuje teoretickou část pojednávající o základní struktuře hodiny fyziky z hlediska výukových cílů. Dále popisuje návod k pořízení videozáznamu pro videoanalýzu a základní představení programu Tracker. V praktické části jsou vytipovány vhodné úlohy a jejich fyzikální analýza. Práce obsahuje vzorové pracovní listy v elektronické podobě, které jsou vyplněny dle videoanalýzy pomocí programu Tracker.
Anotace v angličtině
Utilization of video camera at physical measurement
This thesis is aimed to use of a camcoder during physical measurements purposed for high school students. The thesis includes theoretical part, which is about physics lesson basic structure viewed from the point of educational goals. Further it describes a manual for recording the video for video analysis and basic presentation of the Tracker program. The practical part shows applicable excercises and their physical analysis. Exemplary working sheets in an electronic form filled in according to videoanalyses in the Tracker program are included as well.
Klíčová slova
video měření, Tracker, úlohy, vzorová řešení, využití videokamery, fyzika
Klíčová slova v angličtině
video measurement, Tracker, examples, utilization of video camera, physics
Rozsah průvodní práce
98 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Využití videokamery při fyzikálním měření
Diplomová práce se zabývá využitím videokamery při fyzikálním měření určené pro střední školy. Práce obsahuje teoretickou část pojednávající o základní struktuře hodiny fyziky z hlediska výukových cílů. Dále popisuje návod k pořízení videozáznamu pro videoanalýzu a základní představení programu Tracker. V praktické části jsou vytipovány vhodné úlohy a jejich fyzikální analýza. Práce obsahuje vzorové pracovní listy v elektronické podobě, které jsou vyplněny dle videoanalýzy pomocí programu Tracker.
Anotace v angličtině
Utilization of video camera at physical measurement
This thesis is aimed to use of a camcoder during physical measurements purposed for high school students. The thesis includes theoretical part, which is about physics lesson basic structure viewed from the point of educational goals. Further it describes a manual for recording the video for video analysis and basic presentation of the Tracker program. The practical part shows applicable excercises and their physical analysis. Exemplary working sheets in an electronic form filled in according to videoanalyses in the Tracker program are included as well.
Klíčová slova
video měření, Tracker, úlohy, vzorová řešení, využití videokamery, fyzika
Klíčová slova v angličtině
video measurement, Tracker, examples, utilization of video camera, physics
Zásady pro vypracování
Teoretický rozbor využití videokamery při měření
Vytypovaní vhodných úloh a jejich fyzikální analýza
Vytvoření videosnímků úloh a jejich vyhodnocení
Komparace výsledků z videosekvencí a klasického měření
Vypracování vzorových řešení + diskuse naměřených hodnot
Aplikace metody videoměření do fyzikálního praktika
Zásady pro vypracování
Teoretický rozbor využití videokamery při měření
Vytypovaní vhodných úloh a jejich fyzikální analýza
Vytvoření videosnímků úloh a jejich vyhodnocení
Komparace výsledků z videosekvencí a klasického měření
Vypracování vzorových řešení + diskuse naměřených hodnot
Aplikace metody videoměření do fyzikálního praktika
Seznam doporučené literatury
Horák, Z., Krupka, F.: Fyzika. SNTL, Praha, 1981.
Halliday, D., Resnick, R., Walker, J.: Fyzika. VUT Brno, Prometheus, VUTIUM, 2001.
Brož, J. a kol.: Základy fyzikálních měření. SPN, Praha, 1983.
Kupka, Z.: Fyzikální praktikum z kmitů, vlnění a optiky. PřF UP Olomouc, 1983.
Stach, V., Tesař, J.: Fyzikální praktikum III. PF Č. Budějovice, 1992.
Soukup, M., Soukupová, Z.: Analýza mechanických dějů obrazovým záznamem. In: Lepil, O.: Studentská vědecká činnost v didaktice fyziky. Acta UPOL 1983, vol. 76, Physica XXII.